تغییر رنگ دندان در کودکان

تغییر رنگ دندان در کودکان

یکی از رایج‌ترین مشکلات دهان و دندان در بین کودکان تغییر رنگ دندان است. تغییر رنگ دندان در کودکان ممکن است باعث ناراحتی و نگرانی والدین شود. اما لازم است بدانید اگر به موقع برای درمان اقدام کنید، این مشکل به راحتی بر طرف می‌شود. جالب است بدانید در دوران کودکی ممکن است رنگ دندان به رنگ‌های زرد، خاکستری، سفید و قهوه‌ای در بیاید. از آنجا که ممکن است این مشکل باعث ناراحتی والدین شود در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی قصد داریم به موضوع تغییر رنگ دندان در کودکان بپردازیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود.

علل تغییر رنگ دندان در کودکان

به طور کلی علل تغییر رنگ دندان در کودکان به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود. این سه دسته عبارت‌اند از:
مشکلات مادرزادی
سبک زندگی
عوامل پزشکی
از دیگر علل تغییر رنگ دندان در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده نادرست از مسواک

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز مشکلات دهان و دندان مسواک زدن نادرست است. اگر مسواک زدن به درستی انجام نشود پلاک‌ها روی دندان کودکان باقی می‌مانند. این موضوع باعث می‌شود در بلند مدت دندان دچار پوسیدگی شود. علاوه بر آن باکتری‌های مضر موجود در دهان افزایش می‌یابد و رنگ دندان را تغییر می‌دهد. از این رو لازم است به محض رشد اولین دندان مسواک زدن برای کودک را شروع کنید و با مشورت دندان‌پزشک روش مناسب و صحیح مسواک زدن را به کودک خود آموزش دهید.

مصرف بیش از حد مواد قندی

مصرف زیاد مواد قندی اعم از شیرینی جات، آبمیوه‌های صنعتی، آب‌نبات های صنعتی و … باعث افزایش باکتری‌ها و پلاک‌های دندان می‌شود. افزایش باکتری‌ها و پلاک‌های دندان باعث پوسیدگی دندان می‌شود. زمانی که دندان دچار پوسیدگی شود به مرور زمان رنگ دندان تغییر و به رنگ خاکستری یا مشکی در می‌آید. لازم به ذکر است مصرف مواد طبیعی که قند آنها بسیار است نیز توصیه نمی‌شود. موادی همچون عسل با وجود این که طبیعی هستند اما قند موجود در آنها باعث افزایش باکتری‌های موجود در دهان می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید لیفت لثه را چگونه می توان درمان کرد؟

رژیم غذایی نادرست

مصرف زیاد مواد غذایی که تراکم رنگی آنها بالا است برای کودک مضر است و باعث تغییر رنگ دندان‌های او می‌شود. مواد غذایی همچون شاتوت، انگور، لبو، تمشک، بلوبری و … به دلیل رنگ‌دانه های زیادی که دارند در طولانی مدت باعث تغییر رنگ دندان‌های کودک می‌شود. بنابراین مصرف این گونه مواد غذایی را تا حد امکان کاهش دهید تا سلامت دندان‌های کودک خود را حفظ کنید.

مصرف بعضی از داروها

مصرف بعضی از داروهای خاص ممکن است باعث تغییر رنگ دندان در کودکان شود. یکی از این داروها، داروی تتراسایکلین است. این دارو حتی اگر در دوران بارداری منصرف شود، ممکن است موجب تغییر رنگ دندان‌های کودک شود. استفاده از این دارو رنگ دندان‌ها را تغییر و به رنگ قهوه‌ای در می‌آورد.

مکمل‌های آهن نیز یکی دیگر از این داروها هستند که رنگ دندان را به رنگ مشکی در می‌آورد.

مصرف داروی گلی بن کلامی نیز باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی دندان‌های کودک می‌شود.

شکستگی دندان

وارد شدن ضربه شدید به دندان یا شکستگی دندان می‌تواند به اعصاب دندان آسیب برساند. این موضوع باعث می‌شود دندان دچار تغییر رنگ شده و رنگ آن به خاکستری تغییر کند.

مشکلات مادرزادی

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، یکی ازعلل تغییر رنگ دندان در کودکان مشکلات مادرزادی است. یکی از مشکلات مادرزادی که باعث تغییر رنگ دندان می‌شود، نقض تشکیل مینای دندان است. از علائم این بیماری می‌توان به وجود شیارهای عمیق، لکه‌های قهوه‌ای و زرد، فرورفتگی در سطح دندان و … اشاره کرد.

یرقان

بیماری یرقان باعث افزایش غلظت بیلی روبین خون می‌شود. این بیماری باعث تجمع بیلی روبین در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. اگر میزان بیلی روبین در بدن چندین هفته افزایش یابد، روی دندان‌ها رسوب می‌کند. رسوب بیلی روبین روی دندان‌های کودک منجر به تغییر رنگ دندان می‌شود و رنگ دندان را به رنگ سبز در می‌آورد.

انواع تغییر رنگ دندان‌ها در کودکان

تغییر رنگ خارجی دندان

تغییر رنگ خارجی دندان‌ها در کودکان در اثر عوامل خارجی به وجود می‌آیند. عوامل خارجی که موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند شامل مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، داروها، پلاک‌ها، باکتری‌ها و … است. درمان تغییر رنگ‌های خارجی دندان نسبت به دیگر انواع تغییر رنگ آسان‌تر است. زیرا در این نوع، رنگ سطح رویین دندان که به آن مینای دندان نیز گفته می‌شود تغییر کرده و به راحتی قابل درمان است.

تغییر رنگ داخلی دندان

یکی دیگر از انواع تغییر رنگ دندان‌ها در کودکان، تغییر رنگ داخلی دندان است. این نوع تغییر رنگ در لایه‌های عمیق‌تری از دندان اتفاق می‌افتد. از آنجا که این نوع تغییر رنگ در لایه‌های زیرین دندان اتفاق می‌افتد، درمان آنها کمی سخت است. عوامل تغییر رنگ داخلی دندان شامل عفونت دندان و مشکلات مادرزادی می‌شود و ممکن است نیاز به جراحی لثه با لیزر ایجاد شود.

جالب است بدانید رنگ دندان در اثر تغییر رنگ به نه رنگ (سیاه، خاکستری، قهوه‌ای، آبی، سبز، قرمز، نارنجی، صورتی، زرد) در می‌آید.

لکه‌های زرد و نارنجی روی دندان کودکان

زمانی که پلاک‌های روی دندان افزایش یابند، رنگ‌دانه های مواد غذایی که کودک مصرف می‌کند را جذب می‌کنن، لکه‌های زرد و نارنجی روی دندان کودک ایجاد می‎‌شود. این لکه‌ها معمولاً با مسواک زدن صحیح و استفاده از دهان‌شویه مخصوص کودکان از بین می‌روند. برای پیشگیری از بروز این مشکل می‌توانید از دادن مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که رنگ دانه‌های زیادی دارند یا رنگ‌های خوراکی مصنوعی به آنها اضافه شده است، به کودک خود پرهیز کنید.

لکه‌های سیاه روی دندان کودکان

یکی از رایج‌ترین نوع تغییر رنگ در کودکان ایجاد لکه‌های سیاه روی دندان است. اولین علت ایجاد لکه‌های سیاه روی دندان مصرف مکمل‌های آهن توسط کودک است. یکی دیگر از علل ایجاد این‌گونه لکه‌ها شکستگی دندان است. در صورتی که این گونه لکه‌ها را روی دندان کودک خود مشاهده کردید به دندان‌پزشک کودکان مراجعه کنید تا هرچه زودتر دندان‌های کودکتان درمان شود.

در این مقاله از سایت به موضوع تغییر رنگ دندان در کودکان پرداختیم. سپس درباره علل تغییر رنگ دندان در کودکان صحبت کردیم. همچنین انواع تغییر رنگ را به شما معرفی کردیم تا در صورت مشاهده هر کدام اقدام مناسب را انجام دهید. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات سایت سلامت دهان و دندان خود و خانواده خود را حفظ کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. با دکتر ستاره هاشمی متخصص لثه در تهران همراه باشید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم