درمان تیرگی لثه با لیزر

لثه‌ها به عنوان یکی از قسمت‌های داخلی دهان گاهی دچار مشکلاتی می‌شوند که بروز این مشکلات ظاهر ناخوشایندی به وجود می‌آورد. تیرگی و تغییر رنگ لثه را می‌توان به‌عنوان یکی از بیماری‌های لثه در نظر گرفت. شاید تیرگی لثه در نگاه اول معضل خاصی نباشد، اما نمی‌توان از کنار آن به‌راحتی گذشت. به هنگام صحبت کردن و خندیدن، لثه‌های تیره ظاهر ناخوشایندی برای افراد ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر، لثه‌های خوش رنگ، نشانه سلامت دهان و دندان است و حتی اگر دندان‌های سالمی داشته باشیم رسیدگی به لثه‌ها توسط متخصص لثه در تهران ضرورت دارد. درواقع هر تغییر رنگی در لثه می‌تواند هشداری برای سلامت دهان باشد و لازم است مشکلات لثه را جدی بگیریم. به دلیل اهمیت این موضوع قصد داریم در این مقاله از سایت خانه دنتان به تیرگی لثه و درمان آن با لیزر بپردازیم. لطفاً تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تیرگی لثه چیست؟

بعضی از بیماران با شکایت از تغییر رنگ و سیاهی لثه به کلینیک‌های دندانپزشکی مرالیفتجعه می‌کنند و به دنبال راهی برای درمان آن هستند. لثه قسمتی از مخاط دهان است که گاهی مانند پوست بدن، دچار سیاهی و تیرگی می‌شود. در دندانپزشکی به این عارضه «پیگمانتاسیون لثه» میگویند. این عارضه گاه بر اثر مشکلات و بیماری‌های داخلی رخ می‌دهد و گاه نتیجه‌ی عادات فرد و عوامل خارجی می‌باشد. در بعضی از نژادها پیگمانتاسیون لثه از دوران کودکی ظاهر می‌شود که ناشی از عوامل ژنتیکی است.

دلایل تیرگی لثه

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، تیرگی و سیاهی لثه می‌تواند ناشی از عوامل داخلی بدن و شرایط خارجی باشد. مهم‌ترین دلیل تیرگی لثه را می‌توان رسوب بیش از حد ملانین‌ها دانست. ملانین‌ها رنگ‌دانه‌های قهوه‌ای هستند که فعالیت بیش از حد و رسوب آنها در هر قسمت از پوست بدن، منجر به ایجاد تیرگی در سطح پوست می‌شود. در ادامه به بررسی عوامل اصلی تیرگی لثه می‌پردازیم:

۱- رنگ‌دانه فیزیولوژیکی لثه

در بعضی از بیماران تیرگی لثه به دلیل ویژگی‌های قومی و نژادی است که در واقع با این ویژگی‌های فیزیولوژیکی متولد می‌شوند و تا پایان عمر با آنها همراه است. تیرگی‌های فیزیولوژیکی در دو دهه اول زندگی شروع به فعالیت می‌کنند و ممکن است در همین دوران خود را نشان دهند. اما در بعضی از بیماران، تیرگی لثه ژنتیکی در دهه سوم به بعد ظاهر می‌شود. اگرچه تیرگی‌های ژنتیکی بیماری محسوب نمی‌شود اما به دلیل تأثیراتی که در زیبایی افراد دارد معمولاً آنها را وادار به درمان می‌کند.

پیگمانتاسیون لثه در نژادهایی که پوست و موی تیره دارند نسبت به دیگر نژادها شایع‌تر است. تیرگی ژنتیکی لثه در مردمان آفریقا و مناطق خاورمیانه و مدیترانه بیشتر به چشم می‌خورد. ژنتیک مردمان این مناطق به شکلی است که ملانین بیشتری در بدن خود دارند که رسوب و فعالیت بیش از حد ملانین‌ها در سطح پوست و همچنین در لثه‌ها، تیرگی ایجاد می‌شود. در این افراد پیگمانتاسیون لثه نشانه بیماری نیست و درمان آن تنها به دلایل زیبایی صورت می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: آیا می دانید ویژگی لثه سالم چیست؟


2- بیماری‌ها و عوارض دارویی

انسان ممکن است در طول عمر خود به بیماری‌هایی مبتلا شود که در اثر ابتلا به آنها مشکلات جانبی جسمی ایجاد شود. برای مثال بیماری‌های غدد درون ریز مانند آدیسون، سندروم آلبرایت و سندروم نلسون از جمله بیماری‌هایی هستند که می‌توانند رنگ طبیعی لثه‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده و سیاه کنند. همچنین مصرف بعضی داروها عوارضی دارد که با نشانه‌های ظاهری خود را نشان می‌دهد. بیمارانی که از داروهای خاص مانند کلروکین، کینین، مینوسیکلین، زیدوودین، کلرپرومازین، کتوکونازول، بلئومایسین و سیکلوفسفامید و … استفاده می‌کنند معمولاً دچار سیاهی لثه می‌شوند، چرا که این داروها به عنوان عوامل ایجاد کننده رنگ‌دانه ملانین معرفی شده‌اند. بنابراین در اثر تجمع رنگ‌دانه های ملانین تحت تأثیر این داروها تیرگی لثه‌ها و حتی تغییر رنگ لب ایجاد می‌شود.

3- استعمال سیگار و دیگر دخانیات

عادات و لایف استایل ما در هر نقطه از بدن تأثیرات خاصی دارد. افرادی که به مصرف دخانیات اعتیاد دارند و روزانه حجم بالایی از نیکوتین را به ریه‌های خود وارد می‌کنند در معرض تیرگی لثه‌ها قرار می‌گیرند. ملانوسیت‌ها در بدن انسان ملانین می‌سازند و نیکوتین موجود در دخانیات (توتون و تنباکو) فعالیت ملانوسیت‌ها را افزایش می‌دهد. جالب است که تیرگی لثه در افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند با ترک مصرف این مواد رو به بهبود می‌رود و در سطوح ابتدایی نیاز به درمان خاصی ندارد.

درمان تیرگی لثه

همانند دیگر بیماری‌های دهان و دندان برای درمان تیرگی لثه راهکارهای مختلفی مانند لیفت لثه ارائه می‌شود که در ادامه مهم‌ترین آنها را بیان می‌کنیم:

1- دپیگمانتاسیون لثه با لیزر

با ورود لیزر به دندانپزشکی نوین، امکان درمان بسیاری از مشکلات دهان و دندان که در گذشته به سختی انجام می‌شد فراهم شد. دپیگمانتاسیون یا جراحی لثه با لیزر درمانی است که طی آن یک لایه نازک از بافت لثه به کمک لیزر تبخیر و برداشته می‌شود. تمرکز اصلی این روش بر سلول‌هایی است که ملانین را تولید می‌کند. طی درمان تیرگی لثه با لیزر، انرژی و طول موج مشخصی بافت‌های نرم لثه را هدف قرار می‌دهد و در رفع مشکلات لثه بسیار کارآمد و مؤثر واقع می‌شود. در این روش نیاز به بی حسی وجود ندارد و تابش لیزر در تمامی نقاط لثه انجام می‌شود. در نتیجه لایه نازکی از سطح لثه‌ها کم‌کم از بین می‌روند و رنگ طبیعی لثه خود را نشان می‌دهد.

2- دپیگمانتاسیون لثه با لیزر دایود

در این روش طی یک جلسه درمانی 20 دقیقه‌ای، لثه‌های فک بالا و پایین در معرض تابش لیزر قرار می‌گیرند. سایش لیزری اپی‌تلیوم رنگ‌دانه لثه‌ها محیطی بدون رنگ‌دانه ملانین به وجود می‌آورد. در این روش نیازی به استفاده از پانسمان نیست و با مراقبت دو تا سه روزه بیمار می‌تواند به راحتی مرحله درمان را پشت سر گذارد. بهبودی کامل تیرگی لثه در این روش طی ۳ تا ۴ هفته حاصل می‌شود.

3- درمان تیرگی لثه در خانه

چنانچه در مراحل ابتدایی تیرگی لثه هستید می‌توانید با رعایت مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان این مشکل را تا حدی کاهش دهید. برای مثال ماساژ آرام لثه‌ها با روغن نارگیل، نمک دریایی، میخک پودر شده، روغن اکالیپتوس و … می‌تواند در تغییر رنگ آنها مؤثر باشد. لازم به ذکر است درمان‌های خانگی تیرگی لثه تنها برای افرادی است که به دلیل عوامل بیرونی دچار این عارضه شده‌اند. چنانچه تیرگی لثه‌ها دارید ابتدا با متخصص لثه در تهران مشورت کنید تا ریشه اصلی این مشکل تشخیص داده شده و درمان شود.

در این مقاله از سایت کلینیک دکتر ستاره هاشمی به موضوع تیرگی لثه و درمان آن با لیزر پرداختیم. برای اطلاع از مطالب مفید درباره دندانپزشکی پیشنهاد می‌کنیم دیگر مقالات سایت را مطالعه نمایید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم