شیار پوش دندان

شیار پوش دندان چیست؟

یکی از روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده از شیارپوش دندان یا فیشور سیلانت است. فیشور سیلانت یک لایه نازک و همرنگ دندان است که معمولاً روی دندان‌های آسیاب قرار می‌گیرد تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. شیار پوش باعث می‌شود شیارهای روی دندان کم عمق شود تا مواد غذایی بین شیارهای دندان نماند و باعث پوسیدگی دندان نشود. در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی قصد داریم به موضوع شیار پوش دندان چیست بپردازیم. با ما همراه باشید. شیار پوش دندان یا همان فیشور سیلانت یک روکش نازک محافظتی است که روی شیارهای عمیق دندان قرار می‌گیرد.

شیار پوش باعث می‌شود شیارهای عمیق سطح دندان کم عمق شود. علاوه بر آن از قسمت‌های حساس دندان در برابر اسیدی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود محافظت می‌کند. این موضوع باعث می‌شود احتمال پوسیدگی دندان بسیار کاهش یابد.

به طور کلی شیار پوش مانند یک درزگیر عمل می‌کند و شیارهای عمیق دندان را پر می‌کند تا باقیمانده غذا و باکتری‌های مضر در شیارهای روی دندان قرار نگیرند و باعث پوسیدگی دندان نشوند. استفاده از شیار پوش برای کودکان می‌تواند روش مناسبی برای پیشگیری پوسیدگی دندان باشد. اما شیار پوش هرگز جایگزین مسواک ، رژیم غذایی سالم و استفاده از نخ دندان نمی‌شود. لازم به ذکر است معمولاً دندان پزشک‌ها بر روی دندان شیری شیار پوش قرار نمی‌دهند. بلکه روی مینای دندان‌های آسیاب دائمی قرار می‌دهند تا احتمال پوسیدگی کاهش یابد.

مراحل قرارگیری شیار پوش دندان

فرایند قرارگیری شیار پوش دندان، نسبتاً فرایند آسانی است. دندان‌پزشک ابتدا دندان را تمیز می‌کند تا پلاک‌ها و باقیمانده غذا به طور کامل از روی دندان حذف شود. سپس دندان‌ها از نظر پوسیدگی به طور کامل بررسی می‌کند. پس از اتمام بررسی، دندان‌ها را به صورت جداگانه خشک می‌کند و توسط مواد جاذب رطوبت دندان را احاطه می‌کند. این موضوع باعث می‌شود دندان در تمامی مراحل کار خشک باقی بماند. سپس دندان‌پزشک متخصص لثه در تهران دندان مورد نظر را با استفاده از ژل اسید اچ تمیز می‌کند تا سطح دندان کمی زبر شود و میزان چسبندگی شیار پوش در محل اتصال بالا برود.

پس از اتمام این مرحله، ژل شسته می‌شود. بسته به نوع مواد مورد استفاده، قبل از قرار دادن شیار پوش روی دندان، یک لایه از مواد اتصال دهنده روی دندان قرار می‌گیرد. پس از قرارگیری مواد اتصال دهنده، دندان‌پزشک محلول سیلانت را با استفاده از یک قلم‌موی کوچک روی سطح دندان مد نظر قرار می‌دهد.

شیار پوش روی دندان

سپس دندان‌ها را در مقابل لایت کیور قرار می‌گیرد تا محلول سیلانت سفت شود.

لازم به ذکر است در طول درمان دندان‌ها باید ایزوله باشند تا آلودگی‌هایی مانند بزاق دهان، بر روی شیار پوش تأثیر نامطلوبی نگذارند.
همچنین لازم است قبل از قرارگیری شیار پوش روی دندان، پوسیدگی‌های کوچک دندان با استفاده از لیزر یا فرز دندانپزشکی درمان شود.

قرارگیری شیار پوش روی دندان‌های پوسیده

اگر قسمت کمی از دندان دچار پوسیدگی باشد، می‌توان از نوع شفاف سیلانت استفاده کرد و روی شیارهای کوچک قرار داد. این موضوع باعث می‌شود شیار پوش دندان از گسترش پوسیدگی دندان پیشگیری کند. اما پیشنهاد ما این است ابتدا پوسیدگی دندان درمان شود، سپس شیار پوش روی دندان قرار گیرد.

ماندگاری شیار پوش دندان

ماندگاری شیار پوش دندان، بسته به نوع مواد و تکنیک قرار دادن آن متفاوت است. اما معمولاً شیار پوش دندان بین ۳ تا ۱۰ سال و در در بعضی از موارد بیشتر از ۱۰ سال نیز ماندگاری دارد.

اصلی‌ترین علل کاهش ماندگاری شیار پوش دندان عبارت‌اند از:

  • فشردن دندان‌ها روی هم و دندان‌قروچه
  • مصرف مواد غذایی اسیدی به مقدار زیاد
  • داشتن ریفلاکس اسیدی
  • و…

مراقبت از شیار پوش دندان

یکی از راه‌های مراقبت از شیار پوش دندان، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان است. اگر بعضی از دندان‌های خود را شیار پوش کرده‌اید، لازم است از یک مسواک با درجه سختی نرم و خمیر دندانی که دندان‌پزشکتان معرفی می‌کند، استفاده کنید.
مصرف مواد غذایی که رنگ‌دانه بسیاری دارند، ممکن است باعث تغییر رنگ سیلانت شود. از این رو مانند زمانی که اصلاح طرح لبخند انجام می دهید، در این زمان هم از مصرف زیاد مواد غذایی که رنگ‌دانه زیادی دارند مانند چای و قهوه خودداری کنید. مصرف مواد غذایی چسبناک مانند آب نبات‌ها و انواع آدامس، ممکن است باعث کنده شدن سیلانت شود.مراقبت از شیار پوش دندان

آیا شیارپوش دندان مؤثر است؟

اگر شیارپوش دندان در زمان مناسب و به صورت کامل و بی عیب و نقص روی دندان قرار گیرد، می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کند. تحقیقاتی که در این حوزه نیز انجام شده است این موضوع را تأیید می‌کند.

مرکز کنترل بیماری‌ها (CDC) در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که کودکانی که شیار پوش دندان ندارند سه برابر بیشتر نسبت به کودکانی که دارای شیار پوش هستند در دندان‌های آسیاب دچار پوسیدگی می‌شوند. پژوهشگران نیز معتقدند که شیار پوش های مبتنی بر رزین که روی دندان‌های آسیاب قرار می‌گیرند، در مقایسه با مواردی که شیار پوش ندارند، به مقدار چشمگیری پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است این مطالعات، رژیم غذایی و مراقبت‌های بهداشتی یکسانی را مورد بررسی قرار نداده‌اند. برای مثال ممکن است افرادی که شیار پوش دارند، مواد قندی کمتری استفاده می‌کنند و مسواک می‌زنند. یا افرادی که شیار پوش دندان ندارند، مواد قندی بسیاری مصرف می‌کنند که خود باعث افزایش پوسیدگی دندان می‌شود.

شیار پوش دندان برای چه کسانی مناسب است؟

کودکانی که شرایط زیر را دارا می‌باشند بیشترین بهره‌مندی را از شیار پوش دندان را خواهند داشت.

کودکانی که شیارهای بسیار عمیق روی دندان‌های آسیابشان دارند.

افرادی که رژیم غذایی‌شان سرشار است مواد قندی و مواد غذایی فرآوری شده است.

کودکانی که دندان‌هایشان در معرض پوسیدگی است.

به طور کلی شیار پوش باید پس از رشد کامل دندان‌های آسیاب روی آنها قرار بگیرد. زیرا هر چه زودتر شیار پوش روی دندان قرار بگیرد، احتمال پوسیده بودن شیارهای دندان کمتر است.

آیا می‌توان شیار پوش دندان را برداشت؟

برداشتن شیار پوش دندان فرآیند آسانی است. این فرایند را می‌توان مانند جراحی لثه با لیزر با لیزر یا فرز دندانپزشکی انجام داد. در این صورت دندان سالم باقی می‌ماند. اما لازم است بدانید معمولاً پس از قرارگیری شیار پوش، دندان‌پزشک آن را از روی دندان بر نمی‌دارد. در صورتی شیار پوش برداشته می‌شود که دندان‌پزشک مشکلی را تشخیص دهد یا بیمار به دلایل شخصی بخواهد آن را بردارد.

در این مقاله از سایت به موضوع شیار پوش دندان چیست پرداخت. سپس به مراحل قرارگیری شیار پوش روی دندان پرداختیم. همچنین درباره ماندگاری شیار پوش صحبت کردیم. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مطالب سایت، از چگونگی لیفت لثه و دیگر موارد آگاه شوید. با ما همراه باشید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم