عصب کشی دندان با لیزر

یکی از تخصص‌های پرکاربرد در دندانپزشکی، درمان ریشه یا روت کانال است. این تخصص به طور کلی به تشخیص، پیشگیری و درمان ریشه دندان، عصب و کانال عصبی دندان می‌پردازد. زمانی که پوسیدگی و آسیب دندان به بافت‌های عصبی سرایت کرده باشد درمان از طریق عصب کشی و درمان ریشه دندان مطرح می‌شود. استفاده از لیزر در درمان ریشه و عصب کشی دندان مانند جراحی لثه با لیزر به دلیل مزایای بسیاری که دارد امروزه مورد توجه دندان‌پزشکان و بیماران قرار گرفته است. در این مقاله از سایت به درمان به موضوع عصب کشی با لیزر خواهیم پرداخت. با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی درباره عصب کشی دندان با لیزر مزایا مزایای آن دریافت خواهید کرد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

دندانپزشکی لیزری چیست؟

با ورود تکنولوژی لیزر به دنیای پزشکی شاخه‌ای به نام دندانپزشکی لیزری مطرح شد. با استفاده از لیزر بافت‌های سخت و بافت‌های نرم دهان بدون لوازم جراحی و ابزارهای سنتی درمان می‌شود. دندانپزشکی لیزری با دقت بالا و ایمنی قابل تأییدی که حاصل کرده است، در حال حاضر طرفداران بسیاری دارد. این تکنولوژی در درمان‌های دندانپزشکی به عنوان یکی از پرکاربردترین و مؤثرترین راهکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمان ریشه با لیزر از نتایج مؤثرتری نسبت به روش‌های قدیمی برخوردار است و تا حد قابل قبولی جایگزین روش‌های سنتی شده است.

نحوه عصب کشی دندان با لیزر

دندانپزشکی نوین برای لیزر کانال ریشه و عصب کشی دندان به کمک لیزر از فناوری پیشرفته‌ای کمک می‌گیرد تا به محفظه دندان دسترسی یابد و آن را از باکتری‌ها پاک کند. در واقع مانند عصب کشی سنتی دندان، مراحل انجام می‌شوند با این تفاوت که به کارگیری لیزر اثربخشی و ایمنی کار را تضمین می‌کند.

در مراحل عصب کشی دندان با لیزر از یک مته لیزری برای تمیز کردن پالپ دندان استفاده می‌شود. مته‌های لیزری قابلیت حذف قسمت آسیب دیده دندان را به شکل دقیق و مؤثر دارد. در به‌کارگیری لیزر برای عصب کشی دندان اصطکاک کمتری ایجاد می‌شود و بافت سالم دندان حفظ می‌شود. دندان‌پزشک پس از دسترسی به پالپ دندان، آن را خارج می‌کند و با استفاده از لیزر بافت نرم، ساختار دندان استریل می‌شود. تمامی قسمت‌ها شامل محفظه دندان و لوله‌های عاج منتهی به مرکز دندان با لیزر بافت نرم استریل می‌شوند. سپس محفظه توخالی را با یک ماده بی اثر پُر می‌کنند و بدین صورت عصب کشی و پر کردن دندان پایان می‌یابد.

مزایای عصب کشی دندان با لیزر

دلایل بسیاری وجود دارد که دندان‌پزشک بر مبنای آنها به شما پیشنهاد می‌دهد عصب کشی دندان با لیزر انجام شود. از زمانی که استفاده از لیزر در درمان‌های دندانپزشکی رواج یافت حل مشکلاتی از قبیل مشکلات ریشه دندان آسان‌تر شد. در ادامه به مزایای عصب کشی با لیزر می‌پردازیم.

1- عصب کشی دندان با لیزر نسبت به درمان سنتی دقیق‌تر، مؤثر تر و اثربخش‌تر می‌باشد.

2- به کارگیری لیزر برای عصب کشی دندان احتمال عفونت پس از عمل را کاهش می‌دهد.

3- به‌کارگیری لیزر برای عصب کشی دندان ساختار سالم دندان را حفظ می‌کند و تنها منطقه آلوده و باکتری‌ها را حذف می‌کند.

4- درمان ریشه دندان با لیزر به مراتب ساده‌تر از درمان‌های سنتی است و دوره نقاهت کوتاهی دارد. از آنجا که لیزر قدرت تهاجم کمتری نسبت به روش‌های سنتی دارد بنابراین التهاب و خونریزی کمتری دارد. این مورد موجب کاهش درد و ناراحتی بیمار پس از عمل می‌شود.

5- در درمان‌های سنتی عصب کشی دندان از مته‌های پر سرو صدا استفاده می‌شود که برای بیمار ناخوشایند است. اما در عصب کشی دندان با لیزر بیمار احساس راحتی بیشتری دارد.

6- در عصب کشی با لیزر نیاز به بی‌حسی موضعی کمتری وجود دارد و بیمار پس از عمل احساس بهتری خواهد داشت.

7- از آنجا که لیزر قابلیت دسترسی دقیق به کانال ریشه عصبی را دارد درزگیر کانال ریشه می‌تواند به سمت راست در انتهای کانال ریشه برسد و این مورد موجب مهر و موم شدن بهتر کانال ریشه می‌شود. بنابراین از عفونت‌های احتمالی پیشگیری می‌شود.

عوارض عصب کشی با لیزر

یکی از مواردی که همواره بیماران از دندان‌پزشک سؤال می‌کنند این است که آیا درمان ریشه دندان با لیزر عوارض جانبی و اثرات منفی نیز دارد؟ باید گفت به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته در لیزر دندان این روش درمانی نسبت به عصب کشی سنتی دندان عوارض خاصی ندارد. بیمار با درد آزار دهنده مواجه نمی‌شود و پس از عمل تقریباً اکثر بیماران گزارش درد شدید نداشته‌اند. در مواردی که بیمار پس از عصب کشی با لیزر درد خفیف داشته باشد می‌تواند با تجویز دندان‌پزشک خود از داروهای مسکن استفاده کند.

میزان موفقیت عصب کشی با لیزر

جراحی ریشه دندان با لیزر نتایج بهتر و پایدارتری نسبت به روش‌های قدیمی عصب کشی دارد. چنانچه عصب کشی با لیزر توسط دندان‌پزشک متخصص و حاضر انجام شود، اثربخشی بسیار خوبی خواهد داشت.

هزینه عصب کشی با لیزر

از آنجا که تعداد جلسات درمانی برای هر فرد متفاوت است به طور دقیق نمی‌توان پیش از معاینه و برای همه افراد هزینه ثابتی را اعلام کرد. عواملی زیر در تعیین تعداد جلسات درمان و هزینه آن نقش دارند:

تعداد کانال‌های دندان

موقعیت دندان مد نظر

انحنای ریشه در دندان

میزان عفونت و میزان پوسیدگی

عمق آسیب و سابقه عصب کشی به روش‌های سنتی و …

کافی است با مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی مجهز به دستگاه‌های لیزر و معاینه توسط دندان‌پزشک متخصص از وضعیت آسیب ریشه دندان خود آگاه شوید سپس تعداد جلسات و هزینه درمان مشخص خواهد شد.

چه کسانی می‌توانند از درمان ریشه با لیزر استفاده کند؟

مناسب‌ترین افراد برای عصب کشی با لیزر بیمارانی هستند که مبتلا به عفونت کانال ریشه هستند. در این مواقع دندان هنوز قابلیت ترمیم دارد و این بدان معناست که نیازی به کشیدن و خارج کردن دندان نیست. بنابراین دندان‌پزشکان همیشه تلاش می‌کنند تا هر چه سریع‌تر ساختار طبیعی دندان را با استفاده از تکنولوژی حفظ کنند. تنها زمانی که راهکاری برای ترمیم دندان و بازیابی آن وجود ندارد دندان کشیده می‌شود. دندان‌پزشک متخصص پس از معاینه دقیق می‌تواند تشخیص دهد که مشکل ریشه دندان آیا با لیزر قابل حل است یا خیر.


بیشتر بخوانید: آیا می دانید ترمیم دندان با لیزر چگونه انجام می شود؟


چه زمان دندان باید عصب کشی شود؟

در مواردی که پوسیدگی و آسیب عمقی باشد و به پالپ یا عصب دندان آسیب رسیده باشد بیمار احساس درد بسیاری دارد. درد شدید می‌تواند نشانه‌ای برای نیاز به عصب کشی باشد. وجود آبسه و عفونت دندان به صورت کیسه‌های چرکی در اطراف انتهای ریشه می‌تواند نشانه‌ای برای نیاز به عصب کشی باشد. عمیق شدن حفره‌های دندان که در اثر پوسیدگی‌های عمیق اتفاق می‌افتد نیز عاملی برای عصب کشی است.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع عصب کشی با استفاده از لیزر پرداختیم. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ستاره هاشمی با بهره گیری از تکنولوژی لیزر نتایج موفقیت آمیزی در درمان ریشه دندان داشته‌ایم. در حال حاضر مرکز ما یکی از معتبرترین مراکز در انجام عصب کشی با لیزر در تهران است و هر روزه پذیرای هم‌وطنان عزیز بسیاری هستیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم