عصب کشی دندان برای کودکان

عصب کشی دندان برای کودکان

دندان‌های شیری از اهمیت بسیاری برخوردارند. از این رو دندان‌پزشکان پیشنهاد می‌کنند پس از رویش اولین دندان، کودک باید شش ماه یک‌بار توسط دندان‌پزشک معاینه شود. در صورت تشخیص مشکل هر چه سریع‌تر درمان آغاز شود تا بیماری پیشرفت نکند. شایع‌ترین بیماری دهان و دندان در میان کودکان پوسیدگی دندان است. هنگامی که پوسیدگی دندان عمیق باشد دندان‌پزشک برای کودک شما درمان ریشه‌ای یا عصب کشی دندان را انجام می‌دهد. در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی قصد داریم به موضوع عصب کشی دندان برای کودکان بپردازیم.

عصب کشی کودکان چیست؟

هنگامی که پوسیدگی دندان شیری به عصب دندان رسیده باشد یا عصب دندان در اثر شکستگی آسیب دیده باشد به احتمال زیاد عصب دندان نیاز به درمان دارد که به آن عصب کشی دندان کودکان میگویند. در این نوع درمان، دندان‌پزشک ابتدا قسمتی از عصب آسیب دیده را تخلیه می‌کند. سپس دندان را با مواد خاص دندانپزشکی پر می‌کند. پس از پر کردن دندان یک روکش روی آن قرار می‌دهند. لازم به ذکر است در صورتی که این فرآیند به درستی انجام شود هیچ خطری برای کودک ندارد. علاوه بر آن، موادی که برای پر کردن دندان کودکان استفاده می‌شود کاملاً با دهان و بدن انسان سازگار است و عوارضی ندارد.

آیا انجام عصب کشی برای کودکان لازم است؟

با وجود اینکه دندان‌های شیری در نهایت می‌افتند اما مراقبت از آنها ضرورت دارد. زیرا دندان‌های شیری فضای مورد نیاز برای دندان‌های دائمی را حفظ می‌کنند تا دندان‌های دائمی در مکان مناسب رشد کنند. از این رو در صورتی که با انجام عصب کشی بتوان دندان را حفظ کرد لازم است عصب کشی انجام شود. در صورتی که از انجام عصب کشی اجتناب کنید، ممکن است عفونت، به دندان دائمی که زیر دندان آسیب دیده قرار دارد یا دندان‌های دیگر نیز سرایت کند. در صورتی که عفونت درمان نشود، به نواحی مختلف بدن منتقل می‌شود و ممکن است کودک در بیمارستان بستری شود.

علائم نیاز به عصب کشی دندان برای کودکان

در صورتی که در کودک خود نشانه‌های زیر را مشاهده کردید به احتمال بسیار زیاد کودک شما به عصب کشی دندان نیاز دارد. از این رو لازم است هرچه سریع‌تر به دندان‌پزشک اطفال مراجعه کنید تا در صورت نیاز درمان ریشه‌ای یا همان عصب کشی انجام شود. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

درد دندان

درد، مشهودترین علامت است که نشان دهنده مشکل در دهان یا دندان است. دندانی که نیاز به عصب کشی دارد معمولاً درد شدیدی دارد. ممکن است کودک در هنگام مصرف مواد غذایی گرم یا سرد، احساس درد کند. گاهی اوقات هم درد بی دلیل پیش می‌آید و در اثر واکنش محرک ایجاد نمی‌شود. لازم به ذکر است درد می‌تواند به دلیل مشکلات دیگر دهان و دندان نیز ایجاد شود. از این رو لازم است با مراجعه به پزشک اطفال علت درد به صورت دقیق مشخص شود.

عفونت یا تورم لثه

عفونت و تورم لثه نیز ممکن است نشان دهنده نیاز به عصب کشی باشد. تورم لثه عموماً در محلی که مشکل دارد ایجاد می‌شود. از این طریق شما می‌توانید دندانی که نیاز به عصب کشی دارد را شناسایی کنید. لازم است بدانید در صورتی که تورم لثه شدید باشد ممکن است به نواحی دیگر صورت و گردن نیز منتقل شود. مراجعه به متخصص لثه در تهران در صورت مشاهده علائم فراموش نشود.

تب

از دیگر علائمی که نشان دهنده نیاز به عصب کشی است می‌توان به تب، بی قراری کودک، تورم غدد لنفاوی و … نیز اشاره کرد.

مراجعه منظم به دندان‌پزشک

بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان از جمله عصب کشی، مراجعه منظم به دندان‌پزشک است. متخصصان اطفال دانش این را دارند که مشکلات دهان و دندان را در مراحل اولیه متوقف کنند. علاوه بر آن مراجعه منظم به دندان‌پزشک موجب می‌شود آموزش‌های لازم توسط دندان‌پزشک به کودک داده شود تا کودک بتواند مراقبت‌های لازم دهان و دندان را انجام دهد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم حداقل هر ۶ ماه یک‌بار به متخصص اطفال مراجعه کنید. زمانی که به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید دندان‌پزشک مواردی را بررسی می‌کند تا با بررسی آنها تشخیص دهد کودک به عصب کشی دندان نیاز دارد یا خیر. این موارد عبارت‌اند از:

عفونت دندان

تغییر بافت‌های نرم

عدم تقارن دندان‌ها

تغییر رنگ دندان و تیره شدن دندان‌ها

تست‌های لازم برای تشخیص دقیق‌تر نیاز به عصب کشی دندان برای کودکان

اگر علائم بالا در کودک مشاهده شود، دندان‌پزشک تست‌هایی را انجام می‌دهد تا از میزان پیشرفته این بیماری مطلع شود.

تست ضربه

تست ضربه، اولین تستی است که دندان‌پزشک انجام می‌دهد. در این تست دندان‌پزشک با یکی از ابزارهای دندانپزشکی به دندان‌ها ضربه‌های سطحی و خفیف میزند. هنگامی که دندان‌پزشک به دندان خراب ضربه وارد می‌کند کودک احساس درد می‌کند. اما زمانی که ضربه به دندان‌های سالم وارد می‌شود کودک دردی را احساس نمی‌کند.

عکس رادیوگرافی

دومین تستی که توسط دندان‌پزشک انجام می‌شود عکس رادیوگرافی است. عکس رادیوگرافی عفونت‌های دندان را را به صورت واضح نشان می‌دهد. لازم به ذکر است در فرآیند عکس رادیوگرافی، کودک هیچ دردی را احساس نمی‌کند.

تست دما

تست دیگری که توسط دندان‌پزشک انجام می‌شود ، تست دما است. در این تست دندان‌پزشک دندان‌ها را در معرض گرما و سرما قرار می‌دهد تا واکنش کودک را بررسی کند. معمولاً دندان‌های معیوب در معرض دمای سرد و گرم احساس درد را به کودک منتقل می‌کنند. در بعضی از موارد نیز گرما، احساس درد را ایجاد می‌کند و دمای سرد آن را تسکین می‌دهد. دندان‌های معیوب تا ۳۰ ثانیه پس از حذف محرک همچنان درد خواهند داشت. مهم‌ترین نشانه در این تست مدت زمانی است که کودک درد دارد. دندان پزشک با انجام این تست می‌تواند مقدار درگیری عصب‌ها به عفونت را تشخیص دهد.

اگر عصب کشی را به تعویق بیندازیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر دندان عفونی کودک درمان نشود، عفونت دندان افزایش می‌یابد و به دندان‌های دیگر سرایت می‌کند. هنگامی که عفونت افزایش یابد علاوه بر اینکه به دندان‌های دیگر سرایت می‌کند، موجب بروز آبسه دندان و درد شدید در ناحیه فک نیز می‌شود. ما در کلینیک تخصصی دکتر ستاره هاشمی به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت نیاز به عصب کشی، سریع‌تر این درمان را انجام بدهید تا سلامت را دوباره به دهان و دندان کودکان برگردانید.

در این مقاله از سایت به موضوع عصب کشی دندان برای کودکان پرداختیم. سپس درباره لزوم عصب کشی برای کودکان صحبت کردیم. علائم نیاز به عصب کشی دندان برای کودکان را برایتان شرح دادیم. امیدواریم این مقاله برای آن مفید بوده باشد شما میتوانید صفر تا صد لبخند لثه ای را اینجا بخوانید. با ما همراه باشید.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم