فضا نگه دارنده دندان

فضای نگه‌دارنده دندان چیست؟

گاهی اوقات دندان‌های شیری کودکان زودتر از موعد می‌افتد. گاهی اوقات نیز ممکن است دندان‌پزشک به دلیل پوسیدگی یا شکستگی دندان آن را زودتر از موعد بکشد. در این هنگام احتمال دارد که کودک به فضا نگه‌دارنده دندان نیاز پیدا کنند. بسیاری از والدین شناختی نسبت به فضا نگه‌دارنده دندان ندارند. از آنجا که استفاده از فضا نگه‌دارنده برای مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، ضرورت بسیاری دارد و عدم به‌کارگیری آن ممکن است باعث افزایش نیاز کودک به ارتودنسی برای اصلاح طرح لبخند شود، در این مقاله از سایت قصد داریم به موضوع فضا نگه‌دارنده دندان چیست و چه کاربردی دارد بپردازیم. اگر شما هم نیاز دارید تا شناخت بیشتری نسبت به فضا نگه‌دارنده دندان پیدا کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فضا نگه‌دارنده دندان:

دندان‌های شیری در رشد دندان‌های دائمی تأثیر بسیاری دارد. دندان‌های شیری علاوه بر این که به استحکام دندان‌های دائمی، استخوان فک و… کمک می‌کنند، باعث می‌شود دندان‌های دائمی در هنگام رشد در محل مناسب قرار گیرند. به زبان ساده‌تر دندان‌های شیری فضای مورد نیاز دندان‌های دائمی برای رشد را حفظ می‌کنند. اما گاهی اوقات ممکن است دندان‌ها زودتر از موعد بیفتند یا به دلیل مشکلاتی همچون پوسیدگی، شکستگی و… توسط دندان‌پزشک کشیده شوند. در این هنگام لازم است فضای خالی بین دو دندان حفظ شود تا دندان دائمی در محل مناسب رشد کند و دندان‌های کناری نیز به سمت فضای خالی کج نشوند.

فضا نگه‌دارنده دندان یک وسیله مخصوص است فضای مورد نیاز برای رشد دندان دائمی را حفظ می‌کند. فضا نگه‌دارنده دندان معمولاً از جنس استیل ضد زنگ یا نوعی پلاستیک که آکریل نام دارد است. این وسیله کاربردی توسط ارتودنتیست یا دندان‌پزشک به صورت اختصاصی برای هر شخص طراحی می‌شود. فضا نگه‌دارنده دندان به دو صورت ثابت و متحرک وجود دارد که دندان‌پزشک با توجه به معاینه خود یکی از آنها را به کار می‌گیرد. علاوه بر تشخیص دندان‌پزشک، سن کودک و محل قرار گیری فضا نگه‌دارنده دندان نیز در تعیین نوع فضا نگه‌دارنده دندان نیز تأثیر بسیاری دارد.

لازم به ذکر است همه کودکانی که دندان شیری‌شان زودتر از موعد می‌افتد نیاز به فضا نگه‌دارنده دندان ندارند. از این رو اگر یکی از دندان‌های شیری کودکان زودتر از موعد افتاد، با دندان‌پزشک اطفال یا متخصص ارتودنسی صحبت کنید تا در صورت لزوم از فضا نگه‌دارنده دندان استفاده کنید.

انواع فضا نگه‌دارنده دندان

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، فضا نگه‌دارنده دندان دو نوع است:

فضا نگه‌دارنده ثابت

فضا نگه‌دارنده ثابت به صورت ثابت در دهان کودک کار گذاشته می‌شود. معمولاً دندان‌پزشکان از این نوع فضا نگه‌دارنده دندان برای کودکان کم سن استفاده می‌کنند. زیرا احتمال اینکه فضا نگه‌دارنده دندان بشکند یا توسط کودک از دهان خارج شود بسیار کم است. فضا نگه‌دارنده ثابت، طرح‌های مختلفی دارد که با توجه به محل فضای خالی ایجاد شده در دهان، نوع آن مشخص می‌شود.

فضا نگه‌دارنده متحرک

این نوع فضا نگه‌دارنده دندان معمولاً از جنس آکریل است. فضا نگه‌دارنده متحرک شبیه به پلاک‌های نگه‌دارنده است که ارتودنتیست‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند. فضا نگه‌دارنده متحرک قابلیت این را دارند که توسط فرد از دهان خارج شوند و مجدد در در محل مورد نظر قرار گیرند. این نوع از فضا نگه‌دارنده دندان معمولاً برای کودکان با سن بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا این نوع فضا نگه‌دارنده نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد که کودکان کم سن از عهده آن برنمی‌آیند. علاوه بر آن قرار دادن فضا نگه‌دارنده دندان در محل صحیح کاری است که باید توسط کودک انجام شود که کودکان کم سن توانایی انجام این کار را ندارند.


بیشتر بخوانید: جراحی لثه با لیزر در چه مواقعی توسط متخصص توصیه می شود؟


چه زمانی به فضا نگه‌دارنده دندان نیاز است

به طور کلی زمانی که دندان‌های شیری زودتر از موعد میافتند، لازم است تا فضا نگه‌دارنده دندان در دهان قرار بگیرد. اما بعضی از دندان‌ها حتی اگر زودتر از موعد از دست بروند، نیازی به فضا نگه‌دارنده دندان ندارد. برای مثال اگر یکی از ۴ دندان قدامی شیری که در فک بالا قرار دارند از دست برود، فضای خالی دندان تا زمان رشد دندان‌های دائمی باقی می‌ماند و نیازی به قرارگیری فضا نگه‌دارنده دندان ندارند. لازم به ذکر است برای تشخیص دقیق‌تر باید حتماً به دندانپزشکی اطفال یا ارتودنتیست مراجعه کنید تا بررسی کنند کودک شما به فضا نگه‌دارنده دندان نیاز دارد یا خیر.

چه مدتی لازم است فضا نگه‌دارنده دندان در دهان باقی بماند

مدت زمانی که فضا نگه‌دارنده دندان باید در دهان باقی بماند، بستگی به سن کودک دارد. فضا نگه‌دارنده دندان زمانی از دهان خارج می‌شود که دندان‌های دائمی جوانه بزنند و شروع به رشد کنند. گاهی اوقات نیز پیش می‌آید که دندان‌های مجاور فضا نگه‌دارنده دندان بیفتند که در این صورت فضا نگه‌دارنده دندان از دهان خارج می‌شود. اما به طور کلی دندان‌پزشک اطفال یا متخصص ارتودنسی باید با معاینات انجام شده زمان خارج کردن فضا نگه‌دارنده دندان را از دهان مشخص کند.

مراقبت لازم برای فضا نگه‌دارنده دندان

ممکن است زمانی که فضا نگه‌دارنده دندان توسط دندان پزشک اطفال یا متخصص ارتودنسی در دهان کودکتان قرار گیرد، چند روز طول بکشد تا کودکتان به فضا نگه‌دارنده دندان عادت کند. در این مدت احتمالاً کودکتان احساس ناخوشایندی خواهد داشت.

از متخصص لثه در تهران بخواهید تا نحوه صحیح تمیز کردن فضا نگه‌دارنده دندان را به کودکتان آموزش دهد. از کودک خود نیز بخواهید بعد از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک کند تا دچار بیماری‌های لثه نشود. نحوه صحیح استفاده از مسواک و نخ دندان را نیز به کودک خود بیاموزید.

اگر فضا نگه‌دارنده دندان کودکتان از نوع ثابت است، توصیه می‌کنیم از دادن غذاهای سفت و چسبناک به او خودداری کنید. زیرا ممکن است قسمتی است غذا در بین اجزای فضا نگه‌دارنده دندان گیر کند و باعث بروز بیماری‌های دیگر شود.

اگر کودکتان از فضا نگه‌دارنده نوع ثابت استفاده می‌کند، به او بیاموزید تا با انگشت یا زبان اقدام به جابجایی یا فشردن فضا نگه‌دارنده دندان نکند. زیرا جابجایی یا فشردن فضا نگه‌دارنده دندان باعث شود قسمتی از دهان زخم شود و یا فضا نگه‌دارنده از دهان خارج شود.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع فضا نگه‌دارنده دندان چیست پرداختیم. سپس انواع فضا نگه‌دارنده دندان را به شما معرفی کردیم. همچنین درباره مراقبت‌های لازم برای فضا نگه‌دارنده دندان صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات سایت از سلامت دندان‌های خود و خانواده خود مراقبت کنید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم