پوسیدگی دندان و پیشگیری از آن

پوسیدگی دندان و پیشگیری از آن

یکی از مشکلات دهان و دندان که اغلب افراد به آن دچار می‌شوند، پوسیدگی دندان است. از آنجا که پوسیدگی دندان ممکن است باعث بروز مشکلات بیشتر دهان و دندان شود، لازم است سریعاً درمان شود تا به دیگر ارگان‌های دندان آسیب نرساند. پوسیدگی دندان نه تنها سلامت دندان‌ها را به خطر می‌اندازد، بلکه باعث می‌شود زیبایی دندان‌ها نیز از بین برود و باعث اصلاح طرح لبخند شود. در این مقاله از سایت قصد داریم به موضوع پوسیدگی دندان و پیشگیری از آن بپردازیم. با ما در این مقاله همراه باشید.

پوسیدگی دندان چیست

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین مشکلات دهان و دندان است که افراد به آن دچار می‌شوند. پوسیدگی دندان از سطح دندان که به آن مینای دندان نیز گفته می‌شود شروع می‌شود و به مرور زمان به قسمت‌های درونی دندان می‌رسد. این بیماری به دلیل فعالیت باکتری‌های مضر دندان شکل می‌گیرد. هنگامی که میکروب‌های دندان به مواد قندی دسترسی پیدا کنند از آنها تغذیه و روی سطح دندان اسید تولید می‌کنند که به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان می‌شود. لازم به ذکر است اگر پوسیدگی دندان درمان نشود به دندان‌های دیگر نیز انتقال پیدا می‌کند.

علل بروز پوسیدگی دندان

علت اصلی بروز پوسیدگی دندان‌ها باکتری‌های مضر دهان هستند. این باکتری‌ها با استفاده از قند موجود در مواد غذایی اسید تولید می‌کنند که به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان می‌شود. در صورتی که باکتری‌های مضر روی دندان‌ها باقی بمانند، پلاک تشکیل دهند و شروع به تخریب دندان می‌کنند. از این رو رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند به مقدار چشمگیری احتمال پوسیدگی دندان را کاهش دهد. لازم به ذکر است در صورتی که در طول روز مواد قندی بسیاری مصرف کنید باعث می‌شوید باکتری‌ها توان بیشتری برای تولید اسید و تشکیل پلاک پیدا کنند. از این رو کاهش مصرف مواد قندی در طول روز نیز می‌تواند باعث کاهش احتمال پوسیدگی دندان شود.

پلاک دندان چیست

پلاک دندان لایه نازک و بدون رنگ است که سطح روین دندان را می‌پوشاند. این لایه که متشکل از باکتری‌های مضر، بزاق دهان و ذرات غذا است، باعث تولید اسید و پوسیدگی دندان می‌شود. در صورتی که دندان‌ها در طول روز تمیز نشوند، پلاک روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. لازم به ذکر است اگر پلاک روی دندان باقی بماند و تمیز نشود، به مرور زمان سفت شده و تارتار را تشکیل می‌دهد. ازآنجاکه تارتار لایه سفت‌تری نسبت به پلاک است، از باکتری‌های مضر بیشتر محافظت می‌کند و از بین بردن آن نیز کمی دشوارتر می‌شود.


بیشتر بخوانید: روش لیفت لثه چگونه است؟


مراحل پوسیدگی دندان

به طور کلی پوسیدگی دندان در پنج مرحله اتفاق می افتد:

دمینرالیزیش اولیه

لایه رویین دندان که به آن مینای دندان نیز گفته می‌شود، سخت‌ترین قسمت در کل بدن انسان است. مینای دندان متشکل از مواد معدنی است. با وجود اینکه مینا سخت‌ترین قسمت در بدن انسان است، زمانی که در معرض اسیر تولید شده توسط باکتری‌های مضر قرار می‌گیرد به مرور زمان دچار پوسیدگی می‌شود. زمانی که مینای دندان شروع به از دست رفتن می‌کند، شما می‌توانید لکه‌های سفید رنگ روی دندان‌های خود مشاهده کنید.

پوسیدگی مینای دندان

اگر روند پوسیدگی دندان ادامه یابد قسمت بیشتری از مینای دندان از دست خواهد رفت و لکه‌های سفید به رنگ تیره در می‌آیند. در این مرحله از پوسیدگی حفره‌های کوچک روی دندان شکل می‌گیرد.

پوسیدگی عاج دندان

عاج دندان به لایه زیرین مینای دندان گفته می‌شود. عاج دندان بافت نرم‌تری نسبت به مینای دندان دارد. از این رو زمانی که پوسیدگی دندان به عاج دندان برسد با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کند. از آنجا که عاج دندان به اعصاب دندان متصل است، زمانی که پوسیدگی به این لایه می‌رسد به احتمال زیاد دچار حساسیت دندان می‌شود. شما می‌توانید این حساسیت را در هنگام خوردن مواد غذایی سرد یا گرم بیشتر احساس کنید.

درگیر شدن پالپ

پالپ دندان داخلی‌ترین لایه دندان است. پالپ متشکل از عروق خونی و اعصاب است. زمانی که پوسیدگی دندان به پالپ برسد، پالپ متورم می‌شود. اما به دلیل اینکه لایه‌های رویین پالپ نمی‌توانند گسترش پیدا کنند، فشار ناشی از تورم به اعصاب پالپ وارد می‌شود. این فشار به احتمال زیاد باعث ایجاد درد در دندان می‌شود.

آبسه

زمانی که پوسیدگی دندان به داخل پالپ وارد شود، باکتری‌ها باعث ایجاد عفونت می‌شود. هنگامی که التهاب دندان افزایش یابد تبدیل به آبسه می‌شود. آبسه‌های دندانی درد شدیدی همراه دارند و منجربه آسیب به لثه هم میشوند که درنهایت عمل جراحی لثه با لیزر را بدنبال دارد. جالب است بدانید این درد در فک نیز احساس می‌شود. در صورتی که آبسه دندان درمان نشود، عفونت آن از طریق استخوان به قسمت‌های دیگر سر و گردن نیز سرایت می‌کند.

چگونه از پوسیدگی دندان پیشگیری کنیم

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، رعایت بهداشت دهان و دندان مهم‌ترین و بهترین روش پیشگیری از پوسیدگی دندان است. رعایت موارد زیر نیز می‌تواند احتمال پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

حداقل روزی دو بار مسواک بزنید: بهترین روش برای پاکسازی دهان از باکتری‌های مضر، استفاده از مسواک است. از این رو لازم است حداقل روزی ۲ مرتبه بعد از وعده‌های غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنید تا مواد غذایی باقی مانده بین دندان‌هایتان را پاک‌سازی کنید.

از نخ دندان استفاده کنید: بعضی از تکه‌های مواد غذایی که به فضای بین دندان‌ها نفوذ کردند، با مسواک پاک‌سازی نمی‌شوند. استفاده از نخ دندان به شما این اجازه را می‌دهد تا فضای بین دندان‌های خود را نیز تمیز کنید تا دچار پوسیدگی دندان نشود.

استفاده از دهان‌شویه: قسمت‌هایی از دهان به قدری کوچک هستند که نخ دندان هم نمی‌تواند آن‌ها را تمیز کند. از این رو لازم است در کنار مسواک و نخ دندان، از دهان‌شویه نیز استفاده کنید تا تمامی قسمت‌های دهانتان تمیز شود.

مصرف شیرینی جات را کنترل کنید: باکتری‌ها قند موجود در غذاها به اسید مخرب تبدیل می‌کنند. مصرف بیش از اندازه شیرینی جات موجب افزایش میزان قند موجود در دهان می‌شود. این موضوع باعث می‌شود باکتری‌ها بیشتر اسید تولید کنند و دندان‌ها را دچار پوسیدگی کنند.

به صورت مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کنید: از آنجا که پوسیدگی دندان به راحتی قابل تشخیص نیست، لازم است حداقل هر ۶ ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا در صورتی که به پوسیدگی دندان دچار شدید بتوانید سریع‌تر درمان را شروع کنید.

کلام پایانی

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع پوسیدگی دندان و پیشگیری از آن پرداختیم. درباره مراحل مختلف پوسیدگی دندان صحبت کردیم. همچنین نکاتی را برایتان شرح دادیم تا بتوانید با رعایت آنها از پوسیدگی دندان پیشگیری کنید. شما میتوانید چگونگی ایجاد لبخند لثه ای را اینجا بخوانید.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم