ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون چیست؟

یکی از روش‌های درمان ناهنجاری‌های دندان، ارتودنسی دندان است. ارتودنسی انواع مختلفی دارد که موجب درمان طیف گسترده‌ای از ناهنجاری‌ها دندان می‌شود. یکی از انواع ارتودنسی، ارتودنسی دیمون است. ارتودنسی دیمون در چند سال اخیر محبوبیت بسیاری کسب کرده است. افرادی که از ارتودنسی دیمون جهت درمان ناهنجاری دندان‌های خود و اصلاح طرح لبخند استفاده کردند، اغلب رضایت کامل از انتخاب خود دارند. به این مقاله از سایت قصد از داریم به موضوع ارتودنسی دیمون چیست بپردازیم. اگر دندان‌هایتان نیاز به درمان ارتودنسی دارد، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با این روش ارتودنسی بیشتر آشنا شوید.

ارتودنسی دیمون یکی از جدیدترین روش‌های درمان ناهنجاری‌های دندان است. در ارتودنسی معمولی برای ثابت نگه داشتن سیم‌ها و اتصال آن به براکت‌های ارتودنسی می‌بایست از کش‌های کوچک در اطراف براکت استفاده می‌شود. به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان کمی دشوار می‌شود. زیرا قسمت زیادی از سطح دندان با براکت و کش‌های متصل به آن اشغال می‌شود. اما در ارتودنسی دیمون نوع خاصی از به راکت استفاده می‌شود که برای متصل شدن به سیم‌ها نیاز به هیچ گونه کش یا وسیله‌ای جانبی ندارد. این نوع براکت با قابلیت باز و بسته شدن، سیم را در محل مناسب قرار می‌دهد.

از آنجا که در ارتودنسی دیمون نیاز به کش‌های کوچک جهت اتصال سیم به براکت نیست، بیمار می‌تواند بهداشت دهان و دندان خود را بهتر رعایت کند و طول درمان خود را کاهش دهد. اما در ارتودنسی معمولی کش‌های بسیاری در اطراف براکت وجود دارند که پشت آنها بهترین مکان برای رشد باکتری‌های مضر و تشکیل پلاک دندانی است. علاوه بر آن در ارتودنسی معمولی رنگ کش‌ها در مورد زمان تغییر می‌کردند و زیبایی دندان را کاهش می‌دادند. اما در ارتودنسی دیمون هیچ یک از ابزار ارتودنسی دچار تغییر رنگ نمی‌شوند.

ارتودنسی دیمون چیست؟

مزایای ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون مزایایی دارد که در این قسمت برای شما این مزایا را نام برده ایم:

مقرون به صرفه بودن

یکی از مزایای استفاده از ارتودنسی دیمون هزینه کمتر آن نسبت به ارتودنسی معمولی است. با وجود این که هزینه نصب ارتودنسی دیمون نسبت به ارتودنسی معمولی گران‌تر است، اما به دلیل اینکه ارتودنسی دیمون تعداد جلسات معاینه ارتودنسی کمتری نسبت به ارتودنسی معمولی دارد، می‌توان گفت ارتودنسی دیمون نسبت به ارتودنسی معمولی و دیگر خدمات مانند جراحی لثه با لیزر، مقرون به صرفه‌تر است.

درد کمتر

یکی دیگر از مزایای ارتودنسی دیمون درد کمتر آن نسبت به دیگر روش‌های ارتودنسی است. با توجه به آزمایشاتی که توسط متخصصان ارتودنسی صورت گرفته است، دردی که ارتودنسی دیمون به بیمار وارد می‌کند نسبت به درد دیگر ارتودنسی‌ها کمتر است.

اصطکاک کم

از آنجا که در روش ارتودنسی دیمون از کش‌های پلاستیکی استفاده نمی‌شود، دندان‌ها حرکت بیشتری دارند که موجب می‌شود فرسودگی و سایش کمتر یا به طور کلی حذف شود. به همین دلیل ارتودنسی دیمون اصطکاک کمتری نسبت به دیگر ارتودنسی‌ها دارد.

تعداد کمتر جلسات معاینه ارتودنسی

ارتودنسی معمولی نیاز به تنظیم بیشتری نسبت به ارتودنسی دیمون دارد. زیرا در روش ارتودنسی معمولی ارتودنتیست مدام باید کش‌های ارتودنسی را تنظیم کند تا دندان‌ها در محل مناسب قرار گیرند. اما در روش ارتودنسی دیمون از کش‌های ارتودنسی استفاده نمی‌شود و ابرزار ارتودنسی نیازی به تنظیم ندارند. بنابراین تعداد جلسات مراجعه به متخصص ارتودنسی جهت معاینه ارتودنسی کاهش می‌یابد.

مزایای ارتودنسی دیمون

کاهش طول درمان

متخصصان ارتودنسی می‌گویند طول درمان ارتودنسی دیمون حدود 6 ماه کمتر از ارتودنسی معمولی است. زیرا ارتودنسی دیمون اصطکاک کمتری بین دندان‌ها ایجاد می‌کند که باعث می‌شود دندان‌ها سریع‌تر حرکت کنند.

حفظ بهداشت دهان و دندان

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم در ارتودنسی دیمون برای اتصال سیم به براکت نیاز به کش نیست. این موضوع باعث می‌شود سطح کمتری از دندان توسط براکت اشغال شود و بیمار بتواند راحت‌تر بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند. اما در ارتودنسی معمولی که برای اتصال سیم‌های ارتودنسی به براکت از کش‌های بسیاری استفاده می‌شود، حفظ بهداشت دهان و دندان کمی دشوار می‌شود. علاوه بر آن قسمتی از دندان کخ پشت کش‌ها است، تبدیل به یک محل فوق‌العاده برای رشد باکتری‌های مضر و تشکیل پلاک دندانی می‌شود.

نتایج بهتر

تحقیقات نشان می‌دهد نتایج حاصل از ارتودنسی دیمون نسبت به ارتودنسی معمولی بسیار رضایت بخش‌تر است. ارتودنسی دیمون نسبت به ارتودنسی معمولی درد کمتری را به بیمار تحمیل می‌کند و عوارض جانبی کمتری برای بیمار به همراه دارد. نتایج حاصل از ارتودنسی دیمون به مراتب بهتر نسبت به ارتودنسی معمولی است، زیرا ارتودنسی دیمون مانند لیفت لثه یک تکنولوژی پیشرفته و نوین است.

معایب ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون هم مانند دیگر خدمات دندانپزشکی، معایبی نیز دارد که برای شما لیست کرده ایم:

برای همه مراجعه‌کنندگان مناسب نیست

تمامی درمان‌های دندانپزشکی نمی‌توانند برای همه افراد مناسب باشند و استثنایی وجود دارد که نمی‌توان با آن روش درمان شد. ارتودنسی دیمون نیز نمی‌تواند همه ناهنجاری‌های دندان را درمان کند. تشخیص آنکه ناهنجاری را می‌توان با ارتودنسی دیمون درمان کرد یا نه باید توسط یک متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست انجام شود. فاکتورهای مختلفی مانند سن، نوع ناهنجاری، شدت ناهنجاری و… تعیین می‌کنند که ارتودنسی دیمون برای بیمار مناسب است یا خیر.

هزینه ابتدایی

همان‌طور که در مزایای ارتودنسی دیمون به اشاره کردیم هزینه نصب اولیه ارتودنسی دیمون نسبت به ارتودنسی معمولی زیادتر است. اما به دلیل آنکه با نصب ارتودنسی دیمون تعداد جلسات مراجعه به دندان‌پزشک متخصص ارتودنسی کاهش می‌یابد، این روش در مجموع مقرون به صرفه‌تر است.

درد در روزهای ابتدایی

دردی که بیمار در چند روز ابتدایی نصب ارتودنسی دیمون متحمل می‌شود نسبت به ارتودنسی معمولی کمی بیشتر است. اما این درد پس از روزهای ابتدایی کاملاً از بین می‌رود، به صورتی که می‌توان گفت در کل ارتودنسی دیمون درد کمتری را به بیمار تحمیل می‌کند.

آیا از ارتودنسی دیمون استفاده کنیم؟

با توجه به مزایا ارتودنسی دیمون می‌توان گفت این روش به طور کلی نسبت به روش ارتودنسی معمولی بهتر است. پیشنهاد ما به شما این است که به یک دندان‌پزشک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا وی با معاینه دقیق دندان‌های شما بهترین روش درمان ناهنجاری دندان‌هایتان را بکار گیرد. زیرا به صورت 100 درصد نمی‌توان گفت ارتودنسی دیمون برای شما مناسب است. با این وجود نتایج حاصل از ارتودنسی دیمون نسبت به ارتودنسی معمولی بهتر است. پس در صورتی که دندان‌پزشک به شما اجازه استفاده از ارتودنسی معمولی و ارتودنسی دیمون را داد، پیشنهاد می‌کنیم ارتودنسی دیمون را انتخاب کنید.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع ارتودنسی دیمون چیست پرداختیم. درباره مزایا و معایب ارتودنسی دیمون صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه دیگر مقالات سایت از سلامت دهان و دندان خود و خانواده‌تان مراقبت کنید. با ما همراه باشید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم