بیماری لوکوپلاکی

بیماری لوکوپلاکی چیست؟

طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی تقریباً نیمی از مردم سراسر دنیا از بیماری‌های دهان و دندان رنج می‌برند. بیماری‌هایی مانند عفونت لثه و خونریزی آن، پوسیدگی دندان و ریشه آن، بیماری‌های عفونی حفره دهان و … از شایع‌ترین بیماری‌های دهان و دندان است که به لطف پیشرفت تکنولوژی جراحی لثه با لیزر برای درمان عفونت لثه روش بسیار خوبی است.

امروزه با پیشرفت چشمگیر در درمان‌های دندانپزشکی، می‌توان گفت اغلب بیماری‌ها و آسیب‌های دهان و دندان، قابل درمان است. چنانچه این بیماری‌ها توسط پزشک متخصص و به موقع تشخیص داده شوند با صرف کمترین زمان و هزینه می‌توان آنها را درمان کرد. لوکوپلاکی یکی از بیماری‌های داخل دهان محسوب می‌شود که راهکارهای مختلفی برای درمان بیماری لوکوپلاکی وجود دارد. در این مقاله از سایت به موضوع «بیماری لوکوپلاکی چیست» خواهیم پرداخت. اگر شما یا اطرافیانتان با ضایعات سفید یا قرمز رنگ در دهان مواجه هستید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

لوکوپلاکی چیست؟

به ضایعات سفید رنگ و ضخیمی که روی لثه، پایین دهان و داخل گونه‌ها تشکیل می‌شوند، لوکوپلاکی می‌گویند. این بیماری گاهی بافت داخلی دهان را درگیر می‌کند و گاه بر روی زبان شکل می‌گیرد که به آن لوکوپلاکی زبان می گویند. عامل اصلی این بیماری معمولاً تحریک مزمن ناشی از مصرف تنباکو است. با این حال پزشکان هنوز عامل دقیق و قطعی برای لوکوپلاکی مشخص نکرده‌اند. این ضایعات خوش‌خیم هستند و در صورتی که به موقع تشخیص داده شوند خطر خاصی ندارند. اما نمی‌توان نسبت به آنها بی تفاوت بود چرا که بعضی از سرطان‌هایی که در انتهای دهان رخ می‌دهد به دنبال ایجاد لوکوپلاکی است. در واقع لوکوپلاکی پتانسیل سرطانی شدن محیط دهان را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر مبتلا به تغییرات غیر معمول و لکه‌های سفید رنگ در دهان خود هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: آیا می دانید اصلاح طرح لبخند چگونه انجام می شود؟


علت ایجاد لوکوپلاکی چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم به‌طور قطع نمی‌توان عامل اصلی لوکوپلاکی و علت ایجاد لوکوپلاکی را مشخص کرد. طبق گزارشات پزشکی و بررسی بیمارانی که به این بیماری دچار شده‌اند مشخص شده است که استفاده از تنباکو به صورت مزمن می‌توانند منجر به ایجاد لوکوپلاکی شود. گزارشات و تحقیقات در این حوزه نشان می‌دهد اکثر افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، به مصرف دخانیات حاوی تنباکو مانند سیگار و قلیان اعتیاد دارند. علاوه بر آن استفاده طولانی مدت از الکل، جراحت ناشی از دندان‌های مصنوعی شکسته شده و همچنین جراحت زبان بر اثر تماس مداوم با دندان شکسته می‌تواند عاملی برای ایجاد لوکوپلاکی باشد.

علت ایجاد لوکوپلاکی

علایم بیماری لوکوپلاکی

این بیماری می‌تواند بخش‌های مختلف دهان مانند لثه، زبان، داخل گونه‌ها و انتهای دهان را درگیر کند. علایم بیماری لوکوپلاکی معمولاً بدون درد است و به همین دلیل بیماران به آن توجهی ندارند و برای درمان بیماری لوکوپلاکی اقدام نمی‌کنند. لازم به ذکر است هرگونه ضایعه و تغییرات فیزیکی در دهان نیاز به معاینه و درمان دارد. بنابراین چنانچه علائم زیر را در دهان خود مشاهده کردید حتماً به دندان‌پزشک مراجعه نمایید:

  • وجود بافت مسطح یا نامنظم سفید رنگ در دهان
  • ضایعات قرمز رنگ و برجسته در نواحی مختلف دهان
  • نصب پروتزهای دهان به شکل نامناسب
  • تکه‌های سفید یا خاکستری رنگ که نمی‌توان آنها را از بین برد در دهان

چگونه از ابتلا به لوکوپلاکی پیشگیری کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم عامل ایجاد لوکوپلاکی مصرف مداوم تنباکو و مشتقات آن است. بنابراین اولین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری پرهیز از مصرف سیگار و قلیان است. لازم به ذکر است سرطان‌های دهانی معمولاً بدون درد هستند و تا زمانی که به مرحله پیشرفته برسند رنجش خاصی برای بیمار ایجاد نمی‌کنند. اگر به مصرف دخانیات اعتیاد دارید، در مورد راه‌های ترک مصرف آن از پزشک کمک بگیرید. در واقع بهترین راه پیشگیری از ابتلا به لوکوپلاکی، پرهیز از مصرف تنباکو و الکل است.

عوارض بیماری لوکوپلاکی

اگرچه بیماری لوکوپلاکی آسیب‌های دائمی و عمیق به بافت‌های دهانی نمی‌رساند با این حال پتانسیل ابتلا به سرطان دهان را در فرد ایجاد می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به سرطان دهان و دندان مبتلا هستند در گذشته به بیماری لوکوپلاکی مبتلا بوده‌اند. در واقع این بیماری می‌تواند شرایطی را فراهم کند که سلول‌های سرطانی رشد کنند و منجر به ایجاد سرطان شود.

راه تشخیص لوکوپلاکی

مانند تمامی بیماری‌ها ابتدا معاینه پزشک متخصص می‌تواند به تشخیص لوکوپلاکی کمک کند. پزشک تکه‌های موجود در دهان را بررسی می‌کند و با شرح حال گرفتن از بیمار احتمال بیماری را بررسی می‌کند. پس از آن پزشک آزمایشات مختلفی برای بیمار تعیین می‌کند تا با بررسی نتایج آزمایشات نظر قطعی در مورد بیماری را صادر کند. اگر فرد به لوکوپلاکی مبتلا باشد متخصص لثه در تهران علائم اولیه سرطان را نیز بررسی خواهد کرد. پیش از مراجعه به پزشک لازم است لیستی از علائم فیزیکی خود تهیه کنید. اطلاعات پزشکی و دندانپزشکی خود را حاضر کنید. چنانچه از داروهای خاص یا درمان‌های گیاهی، مکمل‌های غذایی، ویتامین‌ها و پروتئین‌های شیمیایی استفاده می‌کنید لازم است لیست کامل آنها را همراه داشته باشید.

راه تشخیص لوکوپلاکی

درمان لوکوپلاکی

چنانچه بیماری در مراحل اولیه باشد و به موقع توسط پزشک تشخیص داده شود، درمان بیماری لوکوپلاکی موفقیت آمیز خواهد بود. اگر سابقه ابتلا به لوکوپلاکی دارید و هم اکنون درمان شده‌اید لازم است چکاپ‌های منظم برای پیشگیری از بیماری را در برنامه سلامتی خود قرار دهید. اغلب افراد با پرهیز از مصرف تنباکو و مشتقات آن و همچنین عدم مصرف مشروبات الکلی به خوبی درمان می‌شوند. گاهی لازم است با برداشتن تکه‌های لوکوپلاکی توسط پزشک به بهبود بیماری کمک کرد. این تکه‌ها را می‌توان با لیزر یا پروب‌های سرد که سلول‌های ضایعه را منجمد و تخریب می‌کنند، از بین برد. افرادی که قصد کاشت ایمپلنت را دارند، باید در ابتدا به متخصص ایمپلنت در تهران مراجعه کنند و بعد از درمان، مراحل کاشت را پشت سر بگذارند. گاهی پزشک برای برداشتن تکه‌های لوکوپلاکی مجبور به استفاده از تیغ جراحی می‌شود. در هر صورت باید به پزشک معالج خود اعتماد کنید و درمان پیشنهادی او را بپذیرید. لازم به ذکر است افرادی که به لوکوپلاکی مبتلا می‌شوند حتی پس از درمان باید جلسات منظمی برای بررسی دهان خود در نظر بگیرد تا از بروز مجدد بیماری پیشگیری کنند.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع بیماری لوکوپلاکی چیست پرداختیم. علائم و نشانه‌های آن را بررسی کردیم و راهکارهایی جهت پیشگیری و درمان آن مطرح کردیم. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه دیگر مقالات سایت ما را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم