پیوند لثه چیست؟

لثه، یکی از بخش‌های مهم در بدن انسان است که سلامت آن بر سلامت کل بدن تأثیر مستقیم دارد. مشکلات و بیماری‌های لثه می‌تواند منجر به تخریب و از دست دادن دندان‌ها شود. بدیهی است پیشگیری از هرگونه آسیب و التهاب لثه تأثیر بسزایی در سلامت عمومی بدن خواهد داشت. خوشبختانه در دندانپزشکی نوین راهکارهای بسیاری جهت درمان مشکلات لثه برای بیماران وجود دارد. پیوند لثه که با هدف اصلاح اثرات عقب رفتن لثه و اصلاح طرح لبخند انجام می‌شود، یکی از درمان‌های رایج در این زمینه می‌باشد. در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی موضوع «پیوند لثه چیست» می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

پیوند لثه چیست؟

عمل پیوند لثه، نوعی جراحی دندانپزشکی است که برای ترمیم لثه توسط متخصص لثه در تهران انجام می‌شود. در دهان بعضی از افراد لثه به دلایل مختلفی دچار پَسروی و تحلیل می‌شود. این امر مشکلات و بیماری‌های متعددی را به دنبال خواهد داشت و باید در اسرع وقت درمان شود. جراحی پیوند لثه یک عمل سریع و نسبتاً ساده است که در کلینیک‌های دندانپزشکی توسط متخصص پریودنتیست انجام می‌شود. در این عمل جراحی، بافت سالم را از سقف دهان برداشته و از آن برای پر کردن قسمت‌هایی از لثه که به عقب رفته است استفاده می‌کنند.

عقب رفتگی لثه چه زمانی اتفاق می افتد؟

گاهی در اثر عدم رسیدگی به لثه و عدم مراقبت از آن، بخشی از لثه از بین می‌رود و در نتیجه بخش زیادی از دندان و حتی قسمتی از ریشه را در معرض دید قرار می‌دهد. این امر موجب افزایش حساسیت دندان‌ها مخصوصاً زمان مصرف مواد غذایی گرم و سرد می‌شود. عقب رفتگی لثه، عارضه‌ای است که به آرامی و به مرور زمان رخ می‌دهد و بسیاری از افراد متوجه آن نمی‌شوند. گاه بیماران برای چکاپ دندانپزشکی مراجعه می‌کنند و پس از معاینه دندان‌پزشک این نکته را ذکر می‌کند که عقب رفتگی لثه رخ داده است.

اگر عقب رفتگی لثه به موقع درمان نشود منجر به از دست رفتن دندان‌ها می‌شود. افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند اغلب برای دستیابی به زیبایی طبیعی خود، اقدام به پیوند لثه با روش جراحی لثه با لیزر انجام میدهند. به همین دلیل پیوند لثه یکی از روش‌های اصلاح طرح لبخند محسوب می‌شود. این در صورتی است که در بعضی افراد پیوند لثه، تنها جنبه درمانی دارد و برای محافظت از دندان‌ها انجام می‌شود.

انواع روش‌های جراحی لثه

پیوند لثه با تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی قابل اجرا است. انتخاب نوع عمل جراحی به تشخیص متحصص لثه در تهران، شدت آسیب و ویژگی‌های فیزیکی بیمار بستگی دارد. یک پریودنتیست با معاینه دقیق و کامل و بررسی زوایای مختلف بیماری مناسب‌ترین گزینه را به بیمار پیشنهاد می‌دهد. پیش از شروع جراحی پیوند لثه، از تزریق بی حسی‌های موضعی برای ناحیه عمل کمک می‌گیرند تا بیمار هنگام عمل دردی احساس نکند.

به‌طور کلی سه نوع جراحی پیوند لثه در دندانپزشکی تعریف می‌شود:

۱- پیوند بافت اتصال

۲- پیوند لثه آزاد

3- پیوند جانبی

که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

پیوند بافت اتصال

در پیوند بافت اتصال، پریودنتیست بخشی از بافت سالم سقف دهان را برای انجام عمل در نظر می‌گیرد. قسمتی از سقف دهان را که برای پیوند برش می‌زنند «فلپ» می‌گویند. سپس بافت مورد نظر را به بخشی از لثه که تحلیل رفته است پیوند می‌زنند. در واقع این بافت برای پوشاندن بخشی از ریشه دندان که با تحلیل لثه قابل مشاهده شده به کار می‌رود.

پیوند لثه آزاد

روش پیوند لثه آزاد (که برای بیماران با لثه‌های نازک استفاده می‌شود) تقریباً شبیه روش اول است. در واقع هدف از پیوند لثه آزاد، ضخیم کردن بافت لثه نازک است. در این روش ابتدا جراح بافت لثه را مستقیم از بافت‌های سقف دهان (کام) خارج می‌کند و سپس در قسمت مورد نظر لثه پیوند میزند. با گذشت زمان، پیوستگی بین بافت‌ها شکل می‌گیرد و نتیجه مورد نظر حاصل می‌شود.

پیوند جانبی لثه

پیوند جانبی لثه با دو روش قبل کاملاً متفاوت است. چرا که هیچ بافتی از سقف دهان برداشته نمی‌شود. در این روش پریودنتیست از بافتی که در مجاورت دندان و یا قسمت آسیب دیده لثه است استفاده می‌کند و لثه را تا جایی که امکان دارد به طرف عاج دندان می‌کشد. در ادامه جراح بافت را به سمت بالا و پایین حرکت می‌دهد تا ریشه دندان‌ها را به خوبی بپوشاند. (البته این روش برای بیمارانی که لثه نازک دارند روش مناسبی نیست).

پیوند لثه توسط چه دندانپزشکی قابل انجام است؟

تمامی درمان‌های تخصصی لثه توسط متخصص پریو قابل انجام است که با عنوان پریودنتیست شناخته می‌شود. متخصص پریو یا همان پریودنتیست پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی 3 تا 4 سال به صورت تخصصی و حرفه‌ای به یادگیری مباحث لثه می‌پردازد. طی این دوره، اطلاعات جامع و کامل در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های لثه را دریافت می‌کند. بنابراین چنانچه مبتلا به عقب رفتگی لثه هستید و تصمیم به پیوند آن دارید بهتر است با یک پریودنتیست مشورت کنید و مراحل درمان خود را آغاز کنید.


بیشتر بخوانید: آیا می دانید عوامل موثر بر تحلیل لثه چیست؟


عوارض پیوند لثه

با توجه به وضعیت عمومی بیمار و همچنین میزان و شدت آسیب لثه ممکن است پیوند لثه با عوارضی همراه باشد. عوارض پیوند لثه اگرچه بسیار کم و نادر است با این حال لازم است بیمار در جریان آنها قرار گیرد تا در صورت بروز هر کدام به موقع به دندان‌پزشک خود مراجعه کند.

۱- خونریزی یا تورم لثه

2- حساس شدن یک یا چند دندان یا کلیه دندان‌ها

3- عفونت دندان‌ها (که البته این مورد کمتر اتفاق می افتد)

4- احساس لق شدگی دندان‌ها هر چند موقتی باشد.

5- ایجاد فضاهای خالی بین دندان‌ها

در صورتی که عمل پیوند لثه انجام داده‌اید و با یکی از موارد بالا مواجه هستید لازم است به دندان‌پزشک مراجعه نمایید.

دوره نقاهت پیوند لثه

به‌طور طبیعی دوره نقاهت پیوند لثه بین 1 تا 2 هفته می‌باشد. پس از این دوران لثه کاملاً بهبود می‌یابد و فرد با مشکل خاصی مواجه نخواهد بود. دندان‌پزشک در دوره نقاهت، جلساتی را برای معاینه و بررسی روند بهبود در نظر می‌گیرد. حتماً جلسات معاینه خود را به‌صورت منظم پیگیری کنید تا سلامت کامل شما حاصل شود. در این دوران از مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. باید در نظر داشته باشید که دستیابی به بهبودی کامل پس از هر عمل جراحی ممکن است 1 تا 2 ماه طول بکشد. در این دوران لازم است تمامی مراقبت‌های لازم را با جدیت پیگیری کنید.

مراقبت‌های پس از جراحی پیوند لثه

– تا زمانی که پریودنتیست شما اجازه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را نداده، هرگز اقدام به مسواک و نخ دندان کشیدن نکنید. چرا که این عمل موجب باز شدن زخم یا عفونت می‌شود.

– مصرف دهان‌شویه های ضد میکروبی برای پیشگیری از عفونت و تجمع پلاک و دیگر مشکلات پیوند توصیه می‌شود.

– از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های حرفه‌ای حداقل تا 2 هفته پرهیز کنید.

– استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی سرعت بهبودی را کاهش می‌دهد.

– تغذیه مناسب و سالم و طبیعی می‌تواند دوران نقاهت را کوتاه‌تر و موثرتر کند.

در این مقاله از سایت کلینیک دکتر ستاره هاشمی به موضوع پیوند لثه چیست پرداختیم. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم پیوند لثه برای بازسازی لثه‌ و محافظت از دندان‌ها انجام می‌شود و در بعضی افراد صرفاً جنبه زیبایی دارد و جهت دستیابی به لبخند زیبا انجام می‌شود. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم