بعد از لیفت لثه چی بخوریم؟

بعد از لیفت لثه چی بخوریم؟

اغلب افرادی که لیفت لثه انجام می‌دهند این سوال را دارند که بعد از لیفت لثه چه مواد غذایی را باید مصرف کنند؟ انواع جراحی‌های لثه می‌تواند امر جویدن را مختل سازد و در نتیجه آن خوردن هر ماده غذایی می‌تواند باعث بروز درد شود. متاسفانه برخی بیماران بر این باور غلط هستند که پس از انجام هرگونه عمل جراحی بر روی لثه نباید تا مدتی چیزی خورد یا اینکه هر چی دلشان می‌خواهد می‌خورند. باید بدانید که رژیم غذایی مناسبی برای طول دوره درمان لثه‌ها وجود دارد؛ مصرف برخی مواد غذایی علاوه بر تامین انرژی، به بهبود روند بازسازی بافت‌های لثه کمک نیز می‌کنند.

کاهش مراقبت های بعد از لیفت لثه با رژیم غذایی مناسب

لیفت لثه یا کانتورینگ لثه (Gum contouring) نوعی از جراحی لثه به شمار می‌آید و برای افرادی که لبخند لثه‌ای دارند، انجام می‌شود؛ در این جراحی خط لثه تغییر شکل داده شده و اصلاح می‌شود. جراحی لثه نیاز به حساسیت خاصی در دوره بعد از درمان دارد. مراقبت‌های بعد از درمان لیفت لثه از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر بیمار نکاتی را در دوره پس از درمان رعایت کند، مشکلات و ناراحتی‌های بعد از جراحی کاهش پیدا کرده و دوره نیاز به مراقبت نیز کاهش پیدا خواهد کرد؛ یکی از این مراقبت‌ها، مصرف مواد غذایی مناسب است.

انواع رژیم غذایی مناسب بعد از لیفت لثه

بعد از جراحی لیفت لثه که منجر به اصلاح طرح لبخند می شود، پریودنتیست روش‌های خانگی مختلفی را برای تسریع بهبودی به افراد توصیه خواهد کرد؛ یکی از این موارد رعایت رژیم غذایی بعد از پیوند بافت لثه است. برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی لثه‌ها، مصرف مواد مغذی و معدنی مناسب، بسیار توصیه می‌شود.

مصرف سبزی‌ها

املاح، مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبرهای موجود در سبزی‌ها باعث می‌شوند تا روند بهبود زخم‌های لثه پس از جراحی با سرعت بیشتری طی شود. سیب‌زمینی و پونه یک ترکیب بسیار عالی برای درمان و بهبود زخم‌های لثه هستند؛ البته باید سیب‌زمینی‌ها به خوبی له شوند تا به راحتی قابل جویدن باشند.

مصرف انواع نوشیدنی مغذی

نوشیدنی‌ها بهترین گزینه برای درمان لثه درد به حساب می‌آیند. زمانی‌که امکان جویدن برای افراد سخت باشد، باید از انواع نوشیدنی‌های مقوی و مغذی استفاده شود تا بتوان ویتامین مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید. مصرف چای یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی به شمار می‌رود که امکان مخلوط کردن ادویه‌جات با آن فراهم است. توصیه می‌شود چای را با ادویه‌جاتی نظیر زنجبیل مخلوط‌ و آن را با کمی نبات میل کنید. البته نباید از چای داغ استفاده کنید، چرا که سبب التهاب لثه خواهد شد.

مصرف سوپ

مصرف سوپ یکی از بهترین گزینه‌های غذایی مناسب پس از جراحی لثه به شمار می‌آید. شما می‌توانید تمام انواع سوپ‌ها را در این هنگام مصرف کنید و هیچ‌گونه محدودیتی برای مصرف آن وجود ندارد. توصیه می‌شود از سوپ‌هایی استفاده کنید که محتویات آن را موادی نظیر پروتئین، غلات و سبزی‌ها تشکیل داده باشند؛ ترکیب این مواد یک غذای کامل و خوشمزه است که باعث بهبودی و ترمیم زخم‌های لثه خواهد شد.

مصرف آبمیوه های طبیعی

مصرف آب‌میوه‌های طبیعی را باید در برنامه اصلی خود بعد از لیفت لثه قرار دهید. البته باید در نظر داشته باشید که از آب‌میوه‌هایی که محتویات اسیدی (پرتقال، لیموشیرین، آناناس) آن بیش از اندازه است، استفاده نکنید؛ چرا که این امر موجب التهاب لثه می‌شود. هدف از مصرف آب‌میوه کاهش التهاب است؛ لذا در انتخاب عصاره میوه‌ها کاملا توجه کنید تا نمونه‌های کم اسید را انتخاب کنید.

مصرف کلسیم و پروتئین کافی

مصرف کلسیم و پروتئین باعث می‌شوند تا بافت از دست رفته لثه خیلی زود بهبود پیدا کند و روند درمانی با سرعت بیشتری پیش برود. کلسیم و پروتئین نه تنها باعث بهبود بافت بدن شده، بلکه قادرند تمامی زخم‌ها را التیام بخشند. شما می‌توانید از ماست و شیر کم‌چرب در کنار بادام، کنجد و سایر مواد معدنی برای ترمیم لثه خود استفاده کنید. پنیر کاتج (روستایی نرم) نیز که در میکسر همراه شیر به صورت رقیق شده در می‌آید، یک غذای خوب برای افزودن کلسیم محسوب می‌شود.

مصرف آب

مصرف آب، بدن را از کم‌آبی حفظ کرده و همین آب‌رسانی به بدن كمك می‌كند تا بدن هر چه سریع‌تر به بهبودی بعد از عمل جراحی برسد. به خاطر داشته باشید كه حتی اگر احساس تشنگی نمی‌كنید، حتماً آب بنوشید. كارشناسان توصیه می‌كنند روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب بخورید.

عدم مصرف غذاهای بسیار سرد، داغ و پر ادویه

افراد باید تا یک روز پس از جراحی لثه از مصرف نوشیدنی‌های بسیار سرد و داغ خودداری کنند. خوردن غذاهای سرد یا داغ باعث تحریک ناحیه زخم و بیشتر شدن ورم خواهند شد. در مقابل برای این که ناراحتی شما به حداقل برسد، غذاها و نوشیدنی‌های ولرم میل کنید. هر چند که خوردن غذاهای ولرم برای برخی بیماران چندان لذیذ نیست و آن‌ها را سرحال نمی‌آورد، اما برای بهبودی بسیار مناسب است. علاوه بر این غذاهای تند و پرادویه را مدتی برای خودتان ممنوع کنید. خوردن غذاهای بی‌مزه بعد از جراحی لثه را تا زمان خوب شدن ادامه دهید تا زخم جراحی تحریک نشود و شما را آزار ندهد.

افزایش موفقیت درمان لیفت لثه با رعایت رژیم غذایی مناسب

داشتن تخصص و مهارت کافی نقش پررنگی در لیفت لثه دارد. دکتر ستاره هاشمی مجرب ترین متخصص لثه در تهران انواع جراحی لثه از جمله لیفت لثه را بهترین شکل انجام می‌دهد. مراقبت‌های پس از درمان لیفت لثه از جمله داشتن رژیم غذایی مناسب هم بسیار اهمیت دارد. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که به رژیم غذایی بعد از لیفت لثه متعهد نبوده‌اند و توصیه‌های پزشک را به طور کامل رعایت نکرده‌اند در مقایسه با افراد محتاط موفقیت درمان در آن‌ها بسیار کم‌تر بوده است. شما باید رژیم غذایی مناسب را تا حداقل یک هفته و احتمالا کمی طولانی‌تر رعایت کنید؛ مدت پرهیز غذایی به زمان التیام یافتن زخم لثه‌ها و سقف دهان بستگی دارد. بهترین گزینه‌های غذایی در این دوران مصرف مایعات، سبزیجات و خوردن غذاهای نرم است.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم