درمان زگیل لثه

زگیل لثه

زگیل، نوعی ضایعه پوستی بوده که ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV آن را ایجاد می‌کند. این ضایعه بیشتر روی دست‌ها ایجاد می‌شود؛ اما نوعی خاصی از ویروس می‌تواند در ناحیه تناسلی و دهان نیز زگیل به وجود بیاورد که تحت عنوان زگیل تناسلی و زگیل لثه شناخته می‌شوند. راه انتقال این نوع زگیل در اکثر موارد تماس مستقیم است و پاسخ به سوال زگیل لثه نشانه چیست؟ می‌شود نشانه تماس با یک فرد آلوده. این تماس می‌تواند تماس دهانی با فرد آلوده به زگیل لثه یا رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده به زگیل تناسلی باشد. البته زگیل لثه در طی زایمان، وسایل پزشکی آلوده و تماس دستی نیز می‌تواند منتقل شود که درصد کم‌تری دارند.

علائم زگیل لثه

زگیل لثه اغلب برای مدتی هیچ علامتی ندارد و تا زمانی که ضایعه آن در دهان خود را نشان ندهد، فرد متوجه آن نمی‌شود. این ضایعه به صورت توده کوچک، سخت، برجسته، بدون درد و به یکی از رنگ‌های صورتی، قرمز یا سفید مشاهده می‌شود. خود زگیل در صورت مراجعه و درمان به موقع، هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر به آن بی‌توجهی شده و به زگیل اجازه رشد بیش از حد داده شود، می‌تواند به صورت بدخیمی ظاهر شده و باعث، عفونت لثه و سرطان دهان و حلق بشود. علائم زگیل لثه بدخیم عبارتند از:

• برجستگی‌های دردناک به مدت سه هفته
  • گوش درد در یکی از گوش‌ها به مدت سه هفته
  • تغییر رنگ بافت دهان به رنگ‌های قرمز، سیاه یا سفید
  • تورم لوزه
  • گز گز شدن زبان و لب
  • اختلال در جویدن و بلع
  • بروز توده بر روی گردن و گونه
  • گلودرد
  • خشن شدن صدا

درمان زگیل لثه

برای درمان زگیل لثه، پزشک باید در ابتدا آن را به صورت قطعی تشخیص بدهد که بهترین راه آن، نمونه برداری از مخاط لثه و بررسی آن است. اگر در طی بررسی مخاط، DNA ویروسی یافت شد؛ زگیل لثه به صورت قطعی تشخیص داده می‌شود. در برخی از موارد نیز پزشک براساس ضایعات و علائم زگیل لثه، با یک معاینه معمولی آن را تشخیص می‌دهد.

پس از تشخیص نوبت به درمان زگیل می‌رسد. درمان زگیل اگر در مراحل اولیه صورت بگیرد، بسیار راحت و بدون مشکل است و شامل موارد زیر می‌شود:

• جراحی لثه با لیزر و برداشتن زگیل
  • کرایوتراپی با نیتروژن مایع برای انجماد زگیل
  • استفاده از داروهای ضدویروسی موضعی مانند کانتاریدین و سالیسیلیک اسید
  • تزریق اینترفرون آلفا2 – بی برای حفظ مناطق سالم

از بین تمام موارد بالا، جراحی زگیل با استفاده از لیزر از همه درصد موفقیت بیشتری دارد و از بین تمام مراکزی که این جراحی را انجام می‌دهند، کلینیک خانه دنتان از بقیه موفق‌تر عمل می‌کند. این کلینیک توسط دکتر هاشمی، متخصص لثه در تهران اداره شده و به صورت تخصصی بر روی درمان بیماری‌های لثه کار می‌کند.

اقدامات پیشگیرانه برای زگیل لثه

به نظر شما با توجه به مطالب مطرح شده، بهترین اقدام برای پیشگیری از زگیل لثه چیست؟ همان طور که گفته شد، مهم‌ترین عامل خطر زگیل لثه، رابطه جنسی دهانی و تماس دهانی از راه بوسیدن است. پس برای پیشگیری از آن نیز باید اقدامات را حول روابط متمرکز کنید؛ به طور مثال استفاده از کاندوم، محدود کردن شرکای جنسی، اجتناب از رابطه جنسی با فردی که زخم‌های دهانی یا بیماری‌های مقاربتی دارد و چک آپ می‌تواند از موثرترین اقدامات پیشگیری باشد.

درمان زگیل لثه در کلینیک دکتر ستاره هاشمی

دکتر ستاره هاشمی، در سال 1392 کلینیک خانه لیزر را با هدف درمان‌های دندان‌پزشکی با کمک دستگاه‌های پیشرفته لیزر مانند لیفت لثه تاسیس نمود و پس از آن در سال 1399 نیز خانه دنتان، برای درمان بیماری‌های لثه و ایمپلنت‌های دندانی در کنار خانه لیزر شروع به فعالیت کرد. فعالیت این دو مرکز در کنار یکدیگر یکی از بهترین کلینیک‌های دندان‌پزشکی برای درمان بیماری‌های لثه با لیزر را ایجاد کرده که با کمک پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و کم‌ترین عوارض انجام می‌شود. برای درمان زگیل لثه با لیزر نیز می‌توانید به این کلینیک مراجعه کرده و از بروزترین امکانات و خدمات آن بهره ببرید. البته لازمه برداشتن زگیل با لیزر این است که در مراحل اولیه رشد باشد و علائم زگیل لثه بدخیم در آن مشاهده نگردد.

سوالات متداول در مورد زگیل لثه

زگیل لثه را چگونه باید تشخیص داد؟

زگیل لثه در اغلب افراد برای مدت طولانی هیچ ضایعه‌ای ندارد و فقط با ظهور ضایعه می‌توان آن را تشخیص داد.

بهترین روش درمان زگیل لثه چیست؟

زگیل لثه را با روش‌های مختلفی از جمله دارو درمانی، کرایوتراپی و جراحی لیزر می‌توان درمان کرد؛ اما بهترین روش، جراحی لثه با لیزر است.

چگونه می‌توان از زگیل لثه جلوگیری کرد؟

اصلی‌ترین روش انتقال زگیل، رابطه جنسی پرخطر است، پس باید اقدامات پیشگیرانه‌ای مانند استفاده از کاندوم را مدنظر قرار دهید.