عوارض جراحی لثه با لیزر

عوارض و معایب جراحی لثه با لیزر

جراحی لثه با لیزر یک روش مدرن دندانپزشکی برای اصلاح آسیب‌دیدگی‌های دهان و دندان است. کاهش عفونت‌های دهان پس از استفاده از لیزر از عوارض جراحی لثه با لیزر محسوب می‌شود. انرژی ناشی از نور لیزر میکروب‌ها را از بین می‌برد و محیط دهان را استریل می‌‌کند. کسانی که روش‌های درمان بیماری‌های دهان و دندان را تجربه کرده‌اند می‌دانند که معایب جراحی لثه با لیزر بسیار اندک هستند.

جراحی لثه با لیزر کاربردها و مزایا

جراحی‌های لثه مجموعه تکنیک‌ها و روش‌های جراحی هستند که به منظور درمان، ترمیم یا زیبایی روی بافت لثه انجام می‌شوند. در این متد با تابش اشعه پر‌توان، بافت‌های آلوده و میکروبی لثه حذف می‌شوند. این عمل به بافت لثه اجازه می‌دهد دوباره بازسازی شده و ترمیم شود. درمان برخی بیماری‌های پریودنتال نیز با جراحی لیزر مقدور است.

معایب و محدودیت های جراحی لثه با لیزر

لیزر انواع مختلفی دارد و نمی‌توان از آن‌ها برای همه روش‌های درمان، ترمیم و زیبایی استفاده کرد. لیزر‌ها طول موج و سطح انرژی متفاوتی دارند و استفاده از لیزر نا‌مناسب می‌تواند باعث آسیب به بافت لثه شود. از لیزر نمی‌توان بر روی دندان‌هایی که با مواد خاص مثل آمالگام پر شده‌اند استفاده کرد. از معایب جراحی لثه با لیزر این است که لیزر بافت سخت، باعث آسیب به پالپ دندان می‌شود. بعضی از جراحی‌های لیزری نیاز به بیهوشی دارند.

آیا جراحی لثه با لیزر عوارض دارد؟

در حقیقت متد استفاده از لیزر به این دلیل به چرخه دندانپزشکی مدرن پیوسته است که درد و ناراحتی بیمار را کم کند و عمل بدون خونریزی لثه صورت پذیرد. در جراحی لثه با لیزر دوره ترمیم بافت‌های لثه سرعت بالایی دارد و تعداد جلسات لازم برای درمان کم‌تر هستند. در این عمل از برش و بخیه و درد خبری نیست. در عمل جراحی لثه با لیزر حداقل آسیب به بافت سالم اطراف وارد می‌شود. عفونت، ایجاد بافت اسکار، تغییر رنگ دائمی بافت از دیگر عوارض و معایب جراحی لثه با لیزر هستند.

آیا جراحی لثه با لیزر عوارض دارد؟

چرا جراحی لثه با لیزر از سایر متدها بهتر است؟

پزشکان متخصص لثه در تهران از لیزر برای دیگر روش‌های دندانپزشکی مانند جراحی لیفت لثه و اصلاح طرح لبخند، ترمیم لبخند لثه‌ای استفاده می‌کنند. عوارض موقت جراحی لثه با لیزر را می‌توان خونریزی و تورم خفیف و همچنین تغییر رنگ بافت لثه برشمرد که این از معایب جراحی لثه با لیزر محسوب می‌شود‌

لیزر مزایا و معایب

جراحی لثه با لیزر در جراحی‌های قبل از پروتز برداشت ضایعات خوش‌خیم و بدخیم دهانی، برداشت ضایعات عروقی به‌خصوص در بیمارانی که مشکل انعقاد خون دارند کارآیی دارد. لیزر با انقباض عروق باعث کاهش خونریزی لثه می‌شود. در مورد درمان ضایعات دهانی لیزر بر جراحی با تیغ و کرایو ترجیح دارد. زیرا هم‌زمان با برداشت انتخابی بافت آسیب دیده حداقل آسیب به بافت سالم اطراف لثه می‌رسد. ترمیم عالی زخم و حداقل اسکار، زمان کوتاه عمل، کاهش خونریزی تورم و درد و عدم نیاز به درمان دارویی از خصوصیات جراحی لثه با لیزر هستند.

مراقبت های بعد از جراحی لثه با لیزر

درمان نهایی جراحی با لیزر بسیار تمیز و با‌دقت بالایی انجام می‌شود. خونریزی لثه کاهش می‌یابد و بعد از عمل جراحی لثه با لیزر طعم خون را در دهان تان حس نخواهید کرد. ممکن است تا یک هفته بعد عمل لثه‌ها متورم باشند؛ اما اشکالی در جریان فعالیت‌های روزمره پیش نمی‌آید. تا مدتی پس از عمل، خوردن غذاهای نرم در بهبود روند بیماری تاثیر دارد. برای اثربخشی بیشتر تا مدتی از خوردن غذاهای تند و سفت و سیگار اجتناب کنید.

جراحی لثه با لیزر چگونه و چرا؟

در نواحی لثه که بافت‌های آلوده و میکروبی وجود دارد و لثه عقب‌نشینی کرده است، با کمک جراحی لثه با لیزر این بافت‌های الوده حذف می‌شوند تا لثه اجازه بازسازی مجدد پیدا کند و به جایگاه اصلی و اولیه خود بازگردد. دکتر ستاره هاشمی با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز دنیا متد‌های نوین دندانپزشکی و ترمیم و زیبایی را انجام می‌دهند. با توجه به معایب جراحی لثه با لیزر بهتر است این عمل توسط متخصص انجام شود.

سوالات متداول

آیا جراحی با لیزر نیاز به بیهوشی دارند؟

برخی از جراحی‌های لیزری نیاز به بیهوشی دارند؛ اما غالب جراحی‌های لیزر لثه با بی‌حسی انجام می‌شوند.

جراحی لثه با لیزر عوارض دارد؟

خیر. عوارض تورم بسیار اندک هستند. درد و خونریزی وجود ندارد.

کدامیک از متد‌های جراحی لثه بهتر است؟

پاسخ این سوال پر‌دامنه و متفاوت است؛ اما جراحی لثه با لیزر به دلیل مزایا  ترجیح بسیاری از افراد است.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم