چرک خشک کن عفونت لثه

لثه سالم

لثه سالم، یکی از ویژگی‌های مهم برای هر فرد است؛ زیرا باعث لبخند زیباتر و سلامت دهان و دندان می‌شوند. دانستن ویژگی‌ها و خصوصیات لثه سالم باعث می‌شود که تا حدودی از وضعیت سلامت آن‌ها آگاه شوید و اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام و در صورت نیاز، به دادن پزشک مراجعه کنید.

انواع لثه سالم

لثه‌ سالم در حالت عادی دارای رنگ صورتی، بافت سفت و عدم خونریزی هستند و با حالتی که تیرگی لثه وجود دارد، بسیار متفاوت است. لثه‌های ناسالم معمولاً قرمز و متورم بوده و در حین مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن به راحتی خونریزی می‌کنند. مقایسه لثه‌هایتان را با تصاویری از لثه‌های سالم و لثه‌های ناسالم می‌تواند به آگاهی از وضعیت لثه‌هایتان کمک کند، اما متخصص لثه در تهران شما بهترین فردی است که می‌توانید برای تشخیص نهایی بیماری لثه با او صحبت کنید.

عوامل منجر به لثه سالم

بیماری لثه با تشکیل پلاک زیر و در امتداد خط لثه ایجاد می­ شود. پلاک یک ماده چسبنده است که با باکتری پر می‌شود. پلاک باعث ایجاد عفونت‌هایی که به لثه و استخوان آسیب می‌رساند و منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان می‌شود. بیماری لثه قابل پیشگیری است. با انجام دادن کارهای زیر به داشتن لثه‌ای سالم نیز کمک کنید.

• نخ دندان: حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. این عمل به حذف پلاک و مواد غذایی که خارج از دسترس مسواک شما هستند کمک می‌کند.
  • ویزیت منظم دندان پزشک: اگر به طور منظم دارای علائم بیماری لثه هستید، دندانپزشک شما می‌تواند علائم اولیه بیماری لثه را تشخیص دهد. به این ترتیب می‌توان علائم را قبل از جدی شدن درمان کند.
  • ترک سیگار: سیگار کشیدن به شدت با شروع بیماری لثه مرتبط است. مصرف سیگار سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند و به همین علت، مبارزه با عفونت لثه برای بدن سخت‌تر می‌شود. سیگار کشیدن می‌تواند فرایند درمان را نیز مختل کند.

بیشتر بخوانید: لیفت لثه با چه روش هایی قابل درمان است؟

روش های درمان لثه سالم

مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی جهت شناسایی علائم بسیار مهم است. با این اقدام، رفع بیماری لثه در خانه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آسان‌تر خواهد بود. یک رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی کلسیم، میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر و غذاهای حاوی ویتامین C (مانند فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی، کلم بروکسل، پرتقال و توت فرنگی) به تمیز و سالم ماندن لثه‌ها و دندان‌های شما کمک می‌کند. مصرف مقدار زیادی آب حاوی فلوراید و دهان‌شویه طبیعت که به دفع باکتری‌های مضر پلاک کمک کرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

عوارض عدم درمان لثه سالم

علی‌رغم آموزش گسترده بیماران در مورد مزایای پیشگیری از بیماری لثه، تقریباً 50 درصد از بزرگسالان ایالات متحده بالای 30 سال دارای شکل پیشرفته این بیماری هستند. مراقبت با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، به سلامت لثه‌ها بسیار کمک می‌کند و از آسیب دائمی دندان و طیف گسترده‌ای از عوارض جدی که می‌تواند بر دهان و همچنین سلامت کلی شما تأثیر بگذارد، جلوگیری می‌کند. بسیاری از بزرگسالان نمی‌دانند که به بیماری لثه مبتلا هستند، زیرا این بیماری در هنگام شروع بدون درد است. معاینات دندانپزشکی دو بار در سال می‌تواند به شناسایی علائم اولیه این بیماری کمک کند.

• از دست دادن دندان: بیماری دهان و دندان بر لثه، استخوان فک و بافت‌هایی که دندان‌های شما را به لثه متصل می‌کند، تأثیر بگذارد. عقب نشینی لثه، پلاک لثه، و تحلیل استخوان ممکن است رخ دهد. در صورت بیماری، لثه‌های شما نمی‌تواند دندان را سر جای خود نگه دارد.
  • لثه های متورم یا قرمز: لثه‌های متورم، قرمز یا حساس می‌توانند در طول التهاب لثه، اولین مرحله بیماری لثه، زمانی که پلاک‌ها در امتداد خط لثه شما جمع می‌شوند، رخ دهد.
  • بوی بد دهان مزمن: بوی بد دهان اغلب با بیماری لثه رخ می­دهد. این بو از گازهای آزاد شده توسط باکتری‌هایی که روی دندان‌ها و بین آن­ها گیر کرده است، منشأ می‌گیرد.

اهمیت لثه سالم

لثه‌ سالم معمولاً صاف به نظر می‌رسد، بین دندان‌ها ظاهر نوک تیز است و رنگ صورتی مایل به مرجانی دارند (به استثنای لثه‌های قهوه‌ای یا لکه‌دار گاه به گاه.) آن­ها محکم به دور دندان‌های شما پیچیده می‌شوند و خونریزی ندارند که سبب اصلاح طرح لبخند شما می شود. اما با ایجاد عفونت لثه، خونریزی و تورم طبیعی است. با رعایت بهداشت دهان و دندان تا می­توان تا حد امکان جلوی بیماری لثه را گرفت. در غیر این­ صورت باید جهت درما­ن­های تخصصی به کلینیک دکتر ستاره هاشمی مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد لثه سالم

لثه سالم چه شکلی است؟

لثه سالم صورتی و سفت است، هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان خونریزی نمی‌‌کند.

آیا مسواک زدن باعث سالم ماندن لثه می شود؟

مسواک زدن باعث تمیزی دندان‌ها می‌شود و همین موضوع تا حدود زیادی می‌تواند جلوی آسیب دیدن لثه را بگیرد.

آیا سیگار به لثه سالم آسیب می زند؟

بله، افرادی که سیگار می‌کشند معمولاً لثه های سالمی ندارند.

آیا غذا به داشتن لثه سالم کمک می‌کند؟

بله مصرف میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر و غذاهای حاوی ویتامین C به داشتن لثه سالم بسیار کمک می‌کنند.