هر آنچه در مورد لیفت لثه و کامپوزیت باید بدانید

نامرتبی دندان‌ها، زردی دندان‌ها، لبخند لثه‌ای و بسیاری از موارد دیگر همه از دلایلی هستند که افراد برای اصلاح طرح لبخند خود مراجعه می‌کنند و از بین تمام آن‌ها، لبخند لثه‌ای علت شایع‌تری محسوب می‌شود. لبخند لثه‌ای به نوعی لبخند گفته می‌شود که به دلیل پوشش بیش از حد تاج دندان توسط لثه، هنگام خندیدن به جای دندان‌های مرتب و سفید، لثه‌های صورتی پیدا می‌شوند و این امر، لبخند نه چندان جذابی را به نمایش می‌گذارد. برای داشتن یک لبخند زیبا و جذاب، امروزه بیشتر افراد گزینه کامپوزیت را انتخاب می‌کنند که از جنس رزین بوده و با قرار گرفتن بر روی دندان مانند یک قالب، فرم و شکل دلخواه را به آن می‌دهد. این روش در اغلب موارد با جراحی لیفت لثه همراه است تا قبل از فرم دادن به دندان، لثه اضافی از روی تاج آن نیز کنار رود. البته همواره این دو روش با یکدیگر همراه نیستند و برخی افراد فقط به کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخند نیاز دارند و برخی دیگر نیز لیفت لثه بدون کامپوزیت، به آن‌ها لبخندی زیبا می‌بخشد.

آیا لیفت لثه همواره با کامپوزیت انجام می شود؟

لیفت لثه یک روش جراحی درمانی در دندان پزشکی بوده که در آن جراح قبل از عمل با کمک سی تی اسکن، میزان بخش نیاز به جراحی را تعیین کرده و سپس در اتاق عمل به وسیله لیزر یا ابزار جراحی، آن بخش را برش داده و جدا می‌کند. امروزه اکثر عمل‌های لیفت لثه با لیزر انجام می‌شود، چون درد و خونریزی آن بعد عمل بسیار کم‌تر بوده و نیازی به بخیه زدن نیز ندارد. علاوه بر نوع ابزار جراحی، لیفت لثه را از لحاظ نوع جراحی نیز تقسیم بندی می‌کنند که شامل جراحی لثه با لیزر و جراحی افزایش طول تاج دندان می‌شود که به ترتیب بالا بردن خط لثه و از بین لثه اضافی هستند.

کامپوزیت و لیفت لثه را می‌توان دو روش زیبایی – درمانی مکمل یکدیگر دانست که در اغلب موارد از هر دو در بیماران استفاده می‌شود. کامپوزیت، نوعی روکش بوده که به دندان‌ها، مخصوصاً دندان‌های شکسته شده، فرم مناسبی می‌دهد و همچنین باعث سفید شدن دندان‌ها نیز می‌شود. کاربرد لیفت لثه نیز حذف لثه‌های اضافی از روی تاج دندان است تا لبخند با به نمایش گذاشتن دندان‌های کامپوزیت شده یکدست، مرتب و سفید، بیشترین جذابیت را داشته باشد. نکته‌ای که وجود دارد این است که هر کدام از روش‌های کامپوزیت یا لیفت می‌توانند به تنهایی نیز انجام شوند و در نهایت شرایط و نیازهای بیمار مشخص می‌کند که از کدام یک از آن‌ها برای وی استفاده کنند. به طور مثال، بیماری که دندان‌های مرتب با رنگ روشن دارد و تنها مشکل آن، لبخند لثه ای بوده، لیفت لثه به تنهایی برای وی کافی است یا بیماری که مشکل پوشش بیش از حد تاج دندان توسط لثه‌ها را ندارد، می‌تواند با کمک یک کامپوزیت هلندی مشکل نامرتبی دندان‌های خود را رفع نماید.

لیفت لثه و کامپوزیت برای چه کسانی مناسب است؟

کاندید‌های لیفت لثه با کامپوزیت یا بدون کامپوزیت با یکدیگر فرقی نداشته و به صورت برعکس نیز فرقی ندارند. افراد مناسب لیفت لثه عبارت‌اند از:

• کوتاهی لب بالا
  • پوشش بیش از حد تاج دندان توسط لثه
  • تحلیل رفتن لثه
  • پیشروی لثه در بافت استخوانی
  • تحلیل لثه
  • دندان قروچه
  • عدم تناسب فک

علاوه بر مواردی که مجاز به انجام عمل لیفت لثه هستند، اگر فردی در خطر عفونت، افتادن دندان‌ها و نفوذ باکتری به لثه باشد؛ نباید برای وی عمل را انجام داد. دندان پوسیده، استحکام کم ریشه، سن کم و موارد این چنینی دیگر نیز از ممنوعیت‌ها هستند.

از مزایا و معایب لیفت لثه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایا:

• زیباتر شدن لبخند و دندان‌ها
  • افزایش اعتماد به نفس
  • درمان شدن مشکلاتی همچون تحلیل لثه

معایب:

• خونریزی که تا 48 ساعت طبیعی است
  • دردی که فقط با مسکن آرام می‌شود
  • امکان بروز عفونت

پس از لیفت کردن لثه چه مراقبت هایی باید انجام شود؟

اگر لیفت لثه بعد از کامپوزیت انجام شود یا قبل از کامپوزیت یا به طور کل کامپوزیت وجود داشته باشد یا نباشد، مراقبت‌های مربوط به لیفت ضروری بوده و موارد مشخصی هستند که باید برای بهبودی زودتر رعایت شوند. برخی از مراقبت‌های مهم عبارت‌اند از:

• استراحت و کم کردن تحرک
  • اجتناب از مصرفی مواد غذایی سفت و گرم
  • اجتناب از مصرف سیگار و الکل
  • مصرف درست داروها مانند آنتی بیوتیک و دهان‌شویه
  • بررسی علائم عفونت شامل درد، قرمزی، ورم و خروج ترشحات چرکی و مراجعه به پزشک
  • عدم استفاده از نخ و خلال دندان
  • مسواک زدن آرام
  • کمپرس سرد

عوامل تاثیر گذار بر هزینه نهایی لیفت لثه و کامپوزیت کدام است؟

کامپوزیت و لیفت لثه هر کدام بر اساس عوامل مختلفی، قیمت متفاوتی دارند. به طور مثال برای لیفت لثه، بر اساس متخصص، نوع جراحی، میزان لثه درگیر، مواد اولیه، ابزار مورد استفاده و موارد دیگر می‌توان قیمتی را برای لیفت لثه تعیین کرد. وردی که بر افزایش قیمت لیفت بسیار تاثیرگذار بوده، التهاب لثه است. هرچه لثه ملتهب‌تر باشد، زمان بیشتری برای عمل نیاز دارد و هزینه آن نیز بیشتر می‌شود. اگر شما برای لیفت لثه خود، روش لیزر را به دلیل امن‌تر بودن و کم خطر‌تر بودن انتخاب کردید؛ باید بدانید که این روش نسبت به تمام روش‌ها از هزینه بسیار بالاتری نیز برخوردار است.

بهترین و طبیعی‌ترین کامپوزیت‌ها و لیفت‌های لثه در کلینیک دندان پزشکی دکتر ستاره هاشمی

لیفت لثه و کامپوزیت دندان جزو اعمال دندان پزشکی هستند که اگر توسط جراح متخصصی انجام نشوند، می‌توانند عوارض بدی را به جای بگذارند؛ مخصوصا برای لیفت لثه. در مقابل این اعمال اگر توسط افراد متخصص صورت بگیرند؛ نتایج فوق العاده‌ای را به همراه دارند. دکتر ستاره هاشمی، بهترین متخصص لثه در تهران هستند که خدمات دندان پزشکی مختلفی از جمله لیفت لثه را ارائه می‌دهند. تمام خدمات این کلینیک تخصصی بوده و اکثرا با کمک لیزر انجام می‌شوند، به همین دلیل لیفت لثه نیز به وسیله لیزر و با کمترین میزان درد و خونریزی و بیشترین اثر انجام می‌‌شود.

سوالات متداول در مورد لیفت لثه و کامپوزیت

چه کسانی می توانند از لیفت لثه و کامپوزیت استفاده کنند؟

افرادی که دارای کوتاهی لب بالا، پوشش بیش از حد تاج دندان توسط لثه، تحلیل لثه، دندان قروچه و عدم تناسب فک هستند می توانند از لیفت لثه و کامپوزیت استفاده کنند.

آیا لیفت لثه به همراه کامپوزیت استفاده می شود؟

کامپوزیت، نوعی روکش است که به دندان‌ها، فرم مناسبی می‌دهد. لیفت لثه نیز سبب حذف لثه‌های اضافی از روی تاج دندان می شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که هر کدام از این روش‌ها می‌توانند به تنهایی نیز با توجه به شرایط فرد انجام شوند.