آنتی بیوتیک برای عفونت لثه

آنتی بیوتیک یا چرک خشک کن برای عفونت لثه

با توجه به اینکه عفونت لثه از شایع‌ترین مشکلات مرتبط با دهان و دندان است؛ لذا برای درمان و کنترل عوامل عفونی مختلفی که سلامت لثه و به تبع آن دهان و دندان را تهدید می‌کند انواع مختلفی از آنتی بیوتیک برای عفونت لثه و درمان آن مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر یک بنا بر نوع، محل و شدت عفونت کاربرد دارند. پیش از اقدام به مصرف آنتی بیوتیک‌ها باید از عوارض عفونت لثه در خود مطمئن شوید و طبق تشخیص و تجویز پزشک نمونه مناسب این داروها را استفاده کنید که برخی از عوامل بروز عفونت در لثه به شرح زیر هستند.

• طعم و بوی ناخوشایند دهان
  • تورم، خونریزی، درد، التهاب و رنگ غیرطبیعی لثه
  • مشاهده چرک و لکه‌های عفونی سفید روی لثه یا شیار بین‌ دندان‌ها
  • شل شدن یا جدایی بخش‌های لثه از دندان
  • لق شدن و فاصله افتادن بین دندان‌ها

انواع آنتی بیوتیک برای عفونت لثه

در درمان و پیشگیری از شدت عفونت متخصص لثه در تهران به طور معمول سعی می‌کند که داروهای موضعی را جایگزین داروهای خوراکی کند و به این طریق آنتی بیوتیک‌ها مستقیماً در تماس با لثه و مبارزه با عوامل عفونی می‌پردازند که در زیر به سه مورد از رایج‌ترین انواع آنتی بیوتیک برای عفونت لثه اشاره می‌کنیم.

• داکسی سایکلین (Doxycycline): این نمونه از آنتی بیوتیک به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود و رایج‌ترین نحوه استفاده از داکسی سایکلین که از آنتی بیوتیک تترا سایکلین هست نوع ژله‌ای است و به صورت قرار دادن روی لثه به پاکسازی عفونت‌های باکتریایی می‌پردازد و اگر طبق تشخیص پزشک، نوع قرص، شربت یا کپسول داکسی سایکلین تجویز گردد؛ قطعاً نحوه و میزان مصرف طبق مشکل عفونی، رده سنی و منع یا تداخل دارویی باید کنترل شود.
  • کلر هیگزیدین (Chlorhexidine): این نمونه از آنتی بیوتیک عموماً در دهانشویی‌هایی که به منظور کنترل عفونت‌های دهانی تجویز می‌گردند وجود دارند و پس از عمل دفع یا کنترل عوامل عفونی لثه و دندان به میزان ۳۰ درصد از ترکیبات این آنتی بیوتیک برای عفونت لثه در میان مایعات دهان باقی می‌ماند؛ اما جذب بافت دهانی و مجاری گوارشی و تنفسی نمی‌شود و در صورت بلعیدن نیز همراه ادرار دفع می‌شود.
  • مینوسایکلین (Minocycline): حالت تشکیل دهنده این ترکیب ضد باکتریایی به صورت پودر و گردی با ذرات ریز است که در بسته‌بندی‌های لثه قرار می‌گیرد و بنا بر شدت و نوع عفونت لثه به طور روزانه مورد مصرف قرار می‌گیرد این نوع از تتراسایکلین در حالت‌های قرص و کپسول نیز وجود دارد و در صورت مصرف این موارد نحوه و میزان آن برای هریک از بیماران مختلف خواهد بود.

عوارض آنتی بیوتیک

همان‌طور که ذکر شد آنتی بیوتیک‌ها بر حسب نوع و شدت عفونت انواع ‌و مصارف مختلفی دارند و هریک بنا بر مشخصات خود و موقعیت بیمار ممکن است اختلال دارویی یا عوارضی را به همراه داشته باشند و برخی از عوارض مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت لثه شامل موارد زیر است. آنتی بیوتیک برای عفونت لثه ممکن است بر حسب نحوه مصرف سبب خشکی و کم‌ شدن بزاق دهان شود و به شما حس تشنگی بدهد یا تورم زبان، خارش و سوزش جزئی گلو‌ و دهان را به همراه داشته باشد و گاهی حالت تهوع نیز ایجاد می‌کنند.

در صورتی که آنتی بیوتیک خوراکی را برای رفع عوامل عفونی دهان و دندان مصرف کنید ممکن است در برخی موارد شاهد کاهش اشتها، مشکل در بلعیدن، تورم گلو‌ اختلال جزئی تنفس را هم احساس کنید و یا دچار سوزش و قرمز چشم‌ و گلو‌ هم بشوید. مصرف آنتی بیوتیک بنا بر نوع و شدت عفونت متفاوت است و بر اساس شرایط فیزیکی بیمار ممکن است عوارض مختلفی را به همراه داشته باشد و یا در برخی از بیماران مشکلات زمینه‌ای، حساسیت، منع یا تداخل دارویی احتمال بروز عوارض شدیدتری را در مورد استفاده آنتی بیوتیک برای عفونت لثه ایجاد کند.

چرک خشک کن عفونت لثه

آنتی بیوتیک مورد تایید پزشکان

چرک خشک کن قوی برای عفونت لثه و مصرف آنتی بیوتیک و هر داروی خوراکی یا موضعی باید بر حسب نوع بیماری و میزان مشکل مخاطب باشد و طبق تشخیص و تأیید پزشک معالج مربوطه تهیه و استفاده شود تا ضمن درمان اصولی عفونت از ایجاد سایر بیماری‌ها بپرهیزد. دقت کنید که آنتی بیوتیک‌ها برحسب ساختار‌ شیمیایی خود کاربردهای‌‌ متفاوتی دارند و هر نوع از این داروهای ضد باکتریایی بر نوع خاصی از باکتری‌ها تأثیر دارد و ممکن است بر دیگر باکتری‌ها تاثیر‌ مثبتی نگذارد و علاوه بر این اگر عفونت لثه شما یک مشکل باکتریایی است می‌توان از آنتی بیوتیک برای عفونت لثه استفاده کرد و اگر مشکل شما ویروسی یا … باشد نمی‌توان از هر نوع دارویی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: لیفت لثه به چه طریقی توسط متخصص درمان می شود؟

آیا بدون مصرف پزشکی می‌توان آنتی بیوتیک مصرف کرد؟

طبیعتاً نه تنها در زمینه مصرف آنتی بیوتیک بلکه هر داروی دیگری نباید بدون صلاح دید و تجویز پزشک مصرفی صورت بگیرد و جدا از داروی خودسرانه یا تجویز غیر پزشکی‌ توسط دیگران خودداری نمایید. استفاده از این داروها ممکن است با برخی از شرایط فیزیکی یا داروهای دیگر ایجاد اختلال کند و برخی از جوانبی که گاهی خطرناک است را به همراه داشته باشد و بهتر است پیش از اقدام به مصرف هر نوع آنتی بیوتیکی از طریق پزشک، بروشور دارو و سایر راه‌های اطلاعاتی به نحوه صحیح مصرف، میزان، موارد منع و تداخل دارو اطلاعات لازم را کسب کنید.

جمع بندی

لازم است پس از تشخیص صحیح نوع و علل بروز عفونت با مصرف مناسب آنتی بیوتیک برای عفونت لثه را با دستورالعمل مناسب پزشکی در کلینیک دکتر ستاره هاشمی از شدت رشد و تکثیر مجدد عوامل باکتریایی که منشا بروز این قبیل از مشکلات هستند جلوگیری کنید.

سوالات متداول در مورد آنتی بیوتیک برای عفونت لثه

آیا آنتی بیوتیک‌ها با جراحی و بارداری تداخل دارند؟

بله در برخی از موارد که بیمار شرایط زمینه‌ای و بارداری دارد مصرف آنتی بیوتیک ممنوع بوده یا طبق شرایط خاصی و با صلاح دید پزشک مجاز است.

مصرف آنتی بیوتیک برای کودکان و سالمندان چگونه است؟

آنتی بیوتیک برای مصرف رده‌های سنی مختلف اعم از کودکان و سالمندان بر حسب سن، وزن، شرایط فیزیکی و… با توجه به نوع آنتی بیوتیک تعیین می‌شود.

بهترین آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت لثه کدامند؟

داکسی سایکلین، کلر هیگزیدین و مینوسایکلین از جمله بهترین نمونه‌های آنتی بیوتیک برای عفونت لثه هستند.

آیا مصرف آنتی بیوتیک طبق نسخه قبلی مجاز است؟

یکی از اشتباهات رایج اکثر بیماران استفاده از آنتی بیوتیک‌هایی است که طبق دفعات پیشین بیماری یا نوع دیگری از عفونت‌های باکتریایی مصرف کرده‌اند.

مصرف مکرر آنتی بیوتیک چه عواقبی دارد؟

مراقب باشید که خودسرانه و پی در پی آنتی بیوتیک‌ها را مورد مصرف قرار ندهید چرا که ممکن است پس از مدتی دوز مشخص و یا بیشتر هم برای کنترل یا رفع بیماری پاسخ ندهد و به اصطلاح بدن نسبت به آنتی بیوتیک بی‌تفاوت شود.