ترمیم دندان با لیزر

با پیشرفت تکنولوژی و تلفیق آن با علم پزشکی، امروزه بسیاری از روندهای درمانی دندانپزشکی با کمک لیزر انجام می‌شود. لیزرهای دندانپزشکی برای مواردی از قبیل‌ترمیم و پر کردن دندان، ارتودنسی، عصب کشی،جراحی لثه با لیزر کاربردهای مؤثری دارند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین مزیت به‌کارگیری لیزر در دندانپزشکی، افزایش کارایی و کاهش درد بیمار حین مراحل درمان است. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که هر روزه بیماران بسیاری را به کلینیک‌های دندانپزشکی می‌آورد، پوسیدگی دندان است. در دندانپزشکی سنتی با استفاده از ابزارهای خاص پوسیدگی برطرف می‌شد و پس از آن دندان را پر می‌کردند. اما امروزه برای ترمیم و پر کردن دندان می‌توان از لیزر کمک گرفت و به نتایج مؤثرتری نسبت به قبل دست یافت. در این مقاله از سایت درباره ترمیم دندان با لیزر صحبت خواهیم کرد. لطفاً تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

لیزر دندانپزشکی چیست؟

لیزر در واقع انرژی متمرکز شده نور است که به شکل پرتو منتشر می‌شود. با لیزر می‌توان به جای برش بخش‌های آسیب دیده، بافت پوسیده را تبخیر کرد. پس از جداسازی بافت پوسیده و خراب دندان، از لیزر برای استحکام موادی که دندان را پر می‌کنند، استفاده می‌شود. جنس و ماهیت لیزر از امواج الکترومغناطیسی است و تفاوت آن با نور معمولی در طول موج آن است. در لیزر فقط یک طول موج وجود دارد در حالی که در نور معمولی انواع طول موج‌ها وجود دارند. در دندانپزشکی از لیزر برای انواع برش‌ها و برداشتن بافت‌های پوسیده دندان و حتی برای حذف قسمت‌هایی از استخوان استفاده می‌شود. این قسمت‌ها در دندانپزشکی سنتی فقط با دریل قابل حذف بودند.

چگونه با لیزر پوسیدگی دندان را تشخیص می‌دهند؟

در صورتی که پوسیدگی سطحی باشد، برای ترمیم دندان با لیزر ممکن است نیازی به تزریق بی‌حسی موضعی نباشد. دستگاه لیزر دندانپزشکی با عمل فلورسانس قسمت‌های پوسیده را تشخیص می‌دهد. به این صورت که دستگاه اشعه‌ای از لیزر را به دندان می‌تاباند و بازگشت و بازتاب آن را جذب می‌کند. . بافت‌های پوسیده و آسیب دیده طول موج بخصوصی را باز می‌گردانند و بافت‌های سالم طول موج متفاوتی را بازگشت می‌دهند. با فلورسانس با دقت %۹۹ بافت‌های سالم و پوسیده نشان داده می‌شوند. دستگاه‌های لیزر، پوسیدگی را به صورت اعداد نشان می‌دهند و دندان‌پزشک با مشاهده اعداد می‌تواند محل دقیق پوسیدگی و میزان گستردگی آن را تشخیص دهد.

چنانچه پوسیدگی فقط در قسمت مینای دندان باشد و به عاج آسیبی نرسانده باشد، با مراقبت و رعایت بهداشت منظم می‌توان پوسیدگی را متوقف کرد. در این مواقع دندان‌پزشک با شیاربندی دندان‌ها از پیشرفت پوسیدگی در این مرحله پیشگیری می‌کند. اما چنانچه پوسیدگی پیشرفته باشد و عاج دندان را تحت تأثیر قرار داده باشد لازم است مراحل ترمیم دندان به صورت کلینیکال انجام شود.


بیشتر بخوانید: لبخند لثه ای چگونه درمان می شود؟


مراحل ترمیم دندان با لیزر

به‌طورکلی جهت ترمیم ابتدا لازم است قسمت‌های پوسیده مشخص شوند. سپس قسمت معیوب دندان حذف شود و در انتها با مواد مخصوص، قسمتی از دندان که خالی می‌شود را پر می‌کنند. در گذشته برای تراشیدن‌ دندان و حذف قسمت‌های آسیب دیده، از مته‌ها و دریل‌ها استفاده می‌شد. اما امروزه با ورود لیزر به دندانپزشکی، تمامی پلاک‌ها و جرم‌ها و پوسیدگی دندان، با لیزر قابل حذف است. ترمیم دندان با لیزر در دو مرحله انجام می‌شود:

1- ابتدا به کمک دستگاه لیزر قسمت‌های معیوب شناسایی و حذف می‌شوند.

2- در مرحله دوم دندان‌پزشک دندان را با مواد مخصوص پر می‌کند و از لیزر جهت استحکام این مواد کمک می‌گیرد. لازم به ذکر است دستگاه‌های لیزر دندانپزشکی کاملاً بی خطر و بدون درد هستند و پوسیدگی دندان را بسیار دقیق مشخص می‌کنند.

مزایای پر کردن دندان با لیزر

روش ترمیم دندان به صورت های مختلف با توجه به شرایط فرد انجام می شود. اگرچه روش‌های قدیمی پر کردن دندان هنوز هم کارایی دارند، اما با ورود لیزر به دندانپزشکی مراحل ترمیم و پر کردن دندان با دقت بیشتر و مؤثرتر انجام می‌شود. حین پر کردن دندان با لیزر، بیمار درد کمتری احساس می‌کند. در ادامه به دیگر مزایای پر کردن دندان با لیزر دندانپزشکی می‌پردازیم:

1- حذف بافت‌های پوسیده در دندانپزشکی سنتی با دریل‌ها و فرزها انجام می‌شود. این کار در اکثر مواقع مقداری از بافت سالم دندان را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. ولی لیزر بافت سالم را تخریب نمی‌کند و با دقت تشخیص بالایی که دارد، فقط پوسیدگی را حذف می‌کند. لیزرها نسبت به دریل‌ها آسیب کمتری به دندان می‌زنند و تنها نقاط معیوب دندان را هدف می‌گیرند.

۲- تراشیدن‌ با دریل‌ها و فرزها حفره‌ای ایجاد می‌کند که عفونی است. اما لیزر در هنگام حذف بخش‌های پوسیده حفره را استریل می‌کند و از پوسیدگی مجدد پیشگیری می‌شود.

3- اگر در درمان پوسیدگی‌های عمیق از لیزر کمک بگیریم تا حد زیادی احتمال نیاز به عصب کشی کاهش می‌یابد. بنابراین با حفظ عصب دندان می‌توان پوسیدگی‌های عمیق را نیز درمان کرد.

4- دندانی که با لیزر قسمت‌های معیوب آن حذف می‌شود، مقاوم‌تر از دندانی است که با روش‌های بدون لیزر درمان می‌شود. بنابراین به‌کارگیری لیزر دندانپزشکی از تخریب دندان‌ها در آینده پیشگیری می‌کند.

5- در دندانپزشکی سنتی جهت تشخیص قسمت‌های پوسیده از رادیوگرافی استفاده می‌شود. این روش برای زنان باردار و افرادی که بیماری‌های خاص دارند ممنوع است. با کمک لیزر می‌توان برای این اقشار نیز تشخیص پوسیدگی و درمان دندان را انجام داد.

آیا درمان با استفاده از لیزر بی خطر است؟

پر کردن دندان با لیزر چنانچه توسط دندان‌پزشک متخصص انجام شود، روشی مطمئن و مؤثر خواهد بود. همچنین نتایج آن نسبت به روش‌های سنتی دندانپزشکی بسیار قابل قبول‌تر است. حین مراحل درمانی با لیزر دندان‌پزشک و دستیار او از عینک‌های محافظ چشم استفاده می‌کنند. همچنین برای بیمار چشم بند محافظ قرار می‌دهند تا از هرگونه آسیبی در امان باشد. با توجه به دقت بالای لیزر در تشخیص و حذف پوسیدگی‌ها، احتمال خطا به حداقل می‌رسد. با توجه به مواردی که ذکر شد می‌توان گفت به‌کارگیری لیزر در دندانپزشکی یکی از روش‌های بی خطر و ایمن است که نتایج قابل قبولی از آن حاصل می‌شود.

ترمیم دندان با استفاده از لیزر برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی بیمارانی که از پوسیدگی دندان رنج می‌برند، کاندیدهای مناسبی برای درمان خرابی دندان با لیزر هستند. در مواردی لازم است علاوه بر لیزر با ابزارهای معمول درمان را تکمیل کرد. افرادی که نسبت به صدای مته‌ها و ابزارهای دندانپزشکی ترس بیش از حد دارند نیز می‌توانند در مدت زمان کوتاهی دندان خود را با لیزر ترمیم کنند.

در این مقاله از سایت به ترمیم دندان با لیزر پرداختیم. مراحل انجام آن را بررسی کردیم و درباره مزایای آن صحبت کردیم. کلینیک دندانپزشکی دکتر ستاره هاشمی یکی از مراکز معتبر در شهر تهران می‌باشد که کلیه خدمات مربوط به درمان دندان با لیزر را توسط  متخصص لثه در تهران به همه هم‌وطنان عزیز ارائه می‌کند. از همراهی شما سپاسگزاریم.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم