زخم لثه

لثه ملتهب

ژنژیویت لثه Gingivitis یا التهاب لثه یک بیماری لثه است که در اثر تجمع پلاک‌های دندانی در خط لثه ایجاد می‌شود. انباشت شدن جرم و پلاک‌ها و رسوب آن به زیر خط لثه منجر به بیماری لثه ملتهب شده و تحریک، حساس شدن بافت و گاهی خونریزی لثه را در پی خواهد داشت.

انواع بیماری التهاب لثه

مهم‌ترین بیماری‌های لثه عبارت‌اند از:

• ژنژیویت
  • پریودنتینت

مؤسسه ملی بهداشت این بیماری‌ها را این‌گونه تعریف می‌کند: «التهاب و عفونتی که بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها از جمله لثه رباط‌های پریودنتال و حفره‌های دندانی را از بین می‌برد، ژنژیویت نوع خفیف بیماری لثه محسوب می‌شود و به آن التهاب لثه نیز گفته می‌شود.» در صورت عدم درمان، ژنژیویت به بیماری پریودنتیت تبدیل می‌شود و سلامت دهان و دندان شما را با خطر جدی مواجه خواهد کرد. طبق هشدار مؤسسه ملی بهداشت در صورت عدم رسیدگی پلاک‌ها به جرم تبدیل می‌شوند و در پایه دندان‌ها رسوب خواهند کرد. ترشح سموم از این باکتری‌ها منجر به ایجاد لثه ملتهب و در نهایت عفونت می‌شود که نیاز به جرم گیری لثه است.

چه عواملی منجر به التهاب لثه می شوند؟

شایع‌ترین علت التهاب لثه بهداشت نا‌درست دهان و دندان است؛ اما علل و عوامل دیگری نیز با تأثیر روی مکانیسم دفاعی بدن یا تضعیف سیستم ایمنی در ایجاد یا تشدید التهاب لثه اثر‌گذار هستند:

• استرس زیاد
  • کشیدن سیگار
  • جویدن تنباکو
  • مصرف الکل
  • خوردن بیش از حد کربوهیدرات‌ها و قند‌ها
  • کمبود ویتامین C
  • خشکی دهان و کمبود بزاق
  • ترمیم‌های نا‌درست دندان که باعث تحریک لثه‌ می‌شوند
  • داشتن دندان‌های کج‌و‌معوج مه تمیز کردن آن‌ها دشوار است
  • مصرف قرص‌های ضد بارداری
  • بیماری‌های سرطان HIV   و AIDS
  • تغییرات هورمونی از قبیل بارداری، قاعدگی و یائسگی
  • مصرف دارو‌های خاص مانند توئین، برخی دارو‌‌های مسدود‌کننده کانال کلسیم که برای کنترل فشار خون بالا،  آنزیم‌ها و سایر موارد استفاده می‌شوند.
  • تأثیر ژنتیک در ایجاد بیماری لثه ملتهب نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. طبق نتایج بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده است، بیماری‌های لثه می‌‌تواند از والدین به فرزندان منتقل شود.

بیشتر بخوانید: درمان لبخند لثه ای با چه روش هایی توسط متخصص انجام می شود؟

روش های پیشگیری از لثه ملتهب

استفاده از مسواک و نخ کشیدن آن‌ها دو بار در روز، چکاپ هر چند وقت یک‌بار دندان‌ها با مراجعه به دندانپزشک، پرهیز از استرس به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن را پایین می‌آورد، اجتناب از مصرف سیگار و الکل، کاهش مصرف قند‌ها و کربوهیدرات‌ها، از تجمع پلاک‌ها و ایجاد لثه ملتهب جلوگیری می‌کنند. همچنین استفاده از دهان‌شویه‌ها، غرغره کردن چای کم‌رنگ یا آب نمک مؤثر خواهد بود. لثه ملتهب سبب می شود که لبخند زیبایی نداشته باشید بنابراین با پیشگیری از ایجاد التهاب در لثه نیازی به اصلاح طرح لبخند نخواهید داشت.

روش های درمان التهاب لثه

برای درمان لثه ملتهب اگر دندانپزشک عمومی بعد از تمیز کردن سطح دندان از پلاک‌ها تشخیص داد که مشکل التهاب لثه شما حاد است، به متخصص لثه در تهران ارجاع می‌شوید. در درمان بیماری التهاب لثه تمیز کردن عمیق ریشه دندان، لکه‌برداری و صاف کردن ریشه دندان ممکن است انجام گیرد‌ و هم‌زمان استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و ژل‌های موضعی تجویز شود. استفاده از دهان‌شویه‌های خانگی همراه با مراجعه به پزشک بی‌تأثیر نیست.

عوارض عدم درمان لثه ملتهب

التهاب لثه با از بین بردن خط لثه باعث می‌شود دندان‌ها طویل‌تر به نظر برسند. ایجاد حفره‌های بین دندان‌ها و لثه، حساس شدن بافت لثه، آسیب به رباط پیودنتال و استخوان آلوئولار و در نتیجه از بین رفتن دندان، تغییر در تراز و موقعیت دندان‌ها، تشکیل یک شکاف V شکل بین دندان و لثه از علائم بیماری لثه ملتهب است. در موارد شدید پیشرفت بیماری التهاب لثه ممکن است عمل جراحی فلپ برای کاهش فاصله بین دندان‌ها و لثه پیوند بافت نرم یا پیوند استخوان لازم شود.

لثه ملتهب یک بیماری جدی و خطرناک است. زمانی که باکتری‌ها بر روی باقیمانده‌های مواد غذایی که در اثر عدم رعایت بهداشت در دهان باقی مانده‌اند جمع می‌شوند، حفره‌های عمیقی روی محل اتصال دندان و لثه تشکیل می‌دهند. این پلاک‌ها اگر روزانه به وسیله مسواک و نخ دندان پاک نشوند، به مرور سفت‌تر شده و منجر به جرم دندانی می‌شوند. این رسوب وقتی به زیر خط لثه گسترش پیدا کند، بیماری‌های مزمن لثه مانند ورم و التهاب را ایجاد خواهد کرد. تورم، قرمزی و خونریزی لثه از علائم لثه ملتهب هستند. بیماری التهاب لثه در مراحل اولیه قابل پیشگیری و درمان ساده است که با مراجعه به کلینیک دکتر ستاره هاشمی به سرعت انجام خواهد شد.

سوالات متداول در مورد لثه ملتهب

۱. التهاب لثه با عفونت لثه چه تفاوتی دارد؟

اگر التهاب لثه درمان و پیشگیری نشود منجر به عفونت لثه می‌شود.

۲. عوارض لثه ملتهب چیست؟

تغییر رنگ لثه، بوی بد دهان، حساسیت لثه و در موارد پیشرفته‌تر جدا شدن و لق شدن دندان از عوارض التهاب لثه است.

۳. آیا بیماری لثه ملتهب همراه با درد است؟

بیماری‌های لثه ملتهب ابتدا بدون درد هستند.

۴. بیماری التهاب لثه ارثی است؟

التهاب لثه امکان دارد از طریق ارث منتقل شود.

۵. مهم‌ترین راه پیشگیری بیماری لثه ملتهب چیست؟

رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه متناوب به دندانپزشک برای چکاپ دندان‌ها اصلی‌ترین روش پیشگیری از بیماری‌های لثه است.