ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال چیست؟

ناهنجاری دندان یکی از مشکلاتی است که روزانه افراد زیادی را روانی کلینیک‌های دندانپزشکی می‌کند. اغلب دندان‌پزشکان جهت رفع ناهنجاری‌های دندان درمان ارتودنسی را به بیمار پیشنهاد می‌دهند.‌ ارتودنسی انواع بسیاری دارد. با وجود اینکه تمامی انواع ارتودنسی به رفع ناهنجاری‌های دندان کمک می‌کنند اما نحوه کار کرده هر کدام متفاوت است. تعیین نوع ارتودنسی باید حتماً توسط یک دندان‌پزشک متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست انجام شود. در این مقاله از سایت قصد داریم به موضوع ارتودنسی لینگوال چیست بپردازیم. در صورتی که از ارتودنسی لینگوال استفاده می‌کنید یا نیاز به دریافت درمان ارتودنسی یا اصلاح طرح لبخند دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا شناخت بیشتری نسبت به ارتودنسی لینگوال پیدا کنید.

ارتودنسی لینگوال یکی از انواع ارتودنسی است که جهت درمان ناهنجاری‌ها و به عنوان اصلاح طرح لبخند به کار گرفته می‌شود. در ارتودنسی ثابت یا معمولی سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی روی دندان قرار می‌گیرند و ناهنجاری را درمان کنند. اما در ارتودنسی لینگوال این‌طور نیست. در ارتودنسی لینگوال سیم‌ها و براکت‌ها پشت دندان قرار می‌گیرند و دندان‌ها را به مکان مناسب هدایت می‌کنند. واژه لینگوال در دندانپزشکی برای چیزهای استفاده می‌شود که نزدیک به زبان است یا به صورت مستقیم با زبان ارتباط دارد. از آنجا که این نوع ارتودنسی پشت دندان‌ها قرار دارد و به زبان نزدیک است به آن ارتودنسی لینگوال می‌گویند. ارتودنسی لینگوال به ارتودنسی پشت دندانی نیز معروف است.

یکی از دلایل محبوبیت ارتودنسی لینگوال این است که در مدت درمان زیبایی دندان‌ها را از بین می‌برد و به نوعی مخفی است. از این‌رو افرادی که نمی‌خواهند در طول درمان ارتودنسی زیبایی دندان‌هایشان از بین برود به سراغ این نوع ارتودنسی می‌آیند. لازم به ذکر است در صورتی که دندان‌پزشکتان پیشنهاد داد از این ارتودنسی استفاده نکنید به توصیه او گوش دهید و برای دریافت این نوع ارتودنسی پافشاری نکنید.

تفاوت ارتودنسی پشت دندانی و ارتودنسی ثابت (معمولی)

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم تنها تفاوت ارتودنسی معمولی با ارتودنسی لینگوال محل قرارگیری آنها است. در ارتودنسی لینگوال ابزار ارتودنسی در پشت دندان قرار می‌گیرند. اما در ارتودنسی معمولی ابزار ارتودنسی روی دندان قرار می‌گیرند. براکت‌ها و سیم‌هایی که در ارتودنسی استفاده می‌شود مانند ارتودنسی معمولی از جنس فلز ضد زنگ است. ارتودنسی لینگوال تقریباً مانند ارتودنسی نامرئی است و در طول درمان زیبایی دندان‌ها را از بین نمی‌برد با این تفاوت که جنس براکت‌ها و سیم‌ها مانند ارتودنسی معمولی فلزی است.

ارتودنسی لینگوال چیست؟

طول درمان ارتودنسی پشت دندانی

طول درمان ارتودنسی لینگوال به فاکتورهای سن و شدت ناهنجاری دندان بستگی دارد. اما به طور معمول طول درمان این نوع ارتودنسی ۱۸ تا ۳۶ ماه است. دقت داشته باشید طول درمان ارتودنسی لینگوال حتماً باید توسط متخصص ارتودنسی تعیین شود.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید بهترین زمان مراجعه به متخصص ایمپلنت در تهران چه زمانی است؟

بیماری‌های قابل درمان با ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال مانند دیگر ارتودنسی‌های ثابت می‌تواند مشکلات و ناهنجاری‌های شدید دندان را برطرف کند. از جمله مشکلات دندان که می‌توان با استفاده از ارتودنسی لینگوال آنها را برطرف کرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شلوغی دندان
  • انواع مال اکلوژن
  • نامرتبی دندان‌ها
  • کج بودن دندان‌ها
  • کاهش فاصله دندان‌های فک بالا و دندان‌های فک پایین
  • و…

مواردی که ذکر شد شامل استثنائاتی نیز هستند. بنابراین برای آنکه بدانید می‌توانید از ارتودنسی لینگوال جهت درمان ناهنجاری‌ دندان‌های خود استفاده کنید یا نه، لازم است به یک ارتودنتیست مراجعه کنید تا او با معاینات دقیق تشخیص دهد ارتودنسی لینگوال برای شما مناسب است یا خیر.

مزایای ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال مزایای زیادی نسبت به ارتودنسی معمولی دارد. از جمله مزایای این ارتودنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- یکی از مزایای ارتودنسی لینگوال این است که در هنگام صحبت کردن قابل مشاهده نیستند. زیرا در پشت دندان‌ها قرار دارد.

2- یکی دیگر از مزایای این نوع ارتودنسی این است که می‌توان با استفاده از آن طیف گسترده‌ای از ناهنجاری‌های دندان را درمان کرد.

3- اگر ابزار ارتودنسی در دهان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دچار تغییر رنگ شوند، این تغییر رنگ قابل مشاهده نیست که موجب می‌شود نیازی به تعویض دستگاه‌های ارتودنسی نباشد.

4- با استفاده از ارتودنسی لینگوال می‌توان ناهنجاری‌های شدید دندان را برطرف کرد. این در حالی است که با استفاده از ارتودنسی نامرئی نمی‌توان ناهنجاری‌های شدید دندان را برطرف کرد.

مزایای ارتودنسی لینگوال

معایب ارتودنسی لینگوال

هیچ یک از درمان‌های دندانپزشکی بی عیب و نقص نیست. ارتودنسی لینگوال نیز مانند جراحی لثه با لیزر معایبی دارد. معایب ارتودنسی لینگوال عبارت‌اند از:

1- از آنجایی که ابزار ارتودنسی در پشت دندان نصب می‌شوند، نصب آنها کمی دشوار است.

2- در طول درمان هنگامی که به دندان‌پزشک خود مراجعه می‌کنید، مدت زمان ملاقات شما نسبت به ارتودنسی معمولی بیشتر است. زیرا موقعیت ابزار ارتودنسی باعث می‌شود کار بر روی آن‌ها زمان بیشتری ببرد.

3- از آنجا که ارتودنسی لینگوال به زبان نزدیک است ممکن است کمی طول بکشد تا به آنها عادت کنید.

لازم به ذکر است طراحی سیستم ارتودنسی لینگوال در حال پیشرفت است که باعث می‌شود این معایب کمتر خودشان را نشان دهند.

هزینه ارتودنسی لینگوال

هزینه ارتودنسی لینگوال نسبت به ارتودنسی معمولی بیشتر است. زیرا برخلاف ارتودنسی معمولی ابزار ارتودنسی در پشت دندان قرار می‌گیرد که باعث می‌شود نصب و تنظیم آن‌ها دشوارتر باشد. لازم به ذکر است هزینه ارتودنسی به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. از جمله فاکتورهای تعیین کننده هزینه ارتودنسی لینگوال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهارت متخصص ارتودنسی
  • شدت ناهنجاری دندان‌ها
  • نوع براکت‌ها و سیم‌ها
  • طول درمان
  • مدت زمان ملاقات‌های بیمار با متخصص ارتودنسی
  • و…

ارتودنسی لینگوال به چه کسانی پیشنهاد نمی‌شود

افرادی که دندان‌هایشان روی هم قرار دارد نباید از ارتودنسی لینگوال استفاده کنند. زیرا در هنگام جویدن غذا نیروی زیادی به براکت‌ها وارد می‌شود که موجب شکستن آنها می‌شود.

افرادی که دچار عفونت لثه هستند بهتر است ابتدا عفونت لثه خود را درمان کنند سپس اقدام به انجام می‌کنند.

کسانی که مدام دهانشان زخم می‌شود بهتر است از ارتودنسی لینگوال استفاده نکنند. زیرا ارتودنسی لینگوال تماس بسیاری با زبان و لثه دارد.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع ارتودنسی لینگوال چیست پرداختیم. درباره تفاوت این نوع ارتودنسی با ارتودنسی معمولی صحبت کردیم. سپس به موضوعات طول درمان ارتودنسی لینگوال، مزایا و معایب ارتودنسی لینگوال نیز پرداختیم. همچنین درباره هزینه ارتودنسی لینگوال صحبت کردیم و افرادی که کاندیدای مناسبی برای دریافت ارتودنسی لینگوال نیستند را معرفی کردیم. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مطالب سایت مانند لبخند لثه ای از سلامت دهان و دندان خود و خانواده خود مراقبت کنید. با ما همراه باشید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم