ایمپلنت دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

فهرست مطالب

 ایمپلنت دندان یک روش بسیار مناسب و کاربردی برای جبران دندانهای از دست رفته می باشد که امروزه به دست پزشکان و متخصصان انجام می شود. پزشک در این روش اقدام به قرار دادن پیچ ایمپلنت درون استخوان فک و سپس قرارگیری تاج دندان بر روی آن می کند. البته این پروسه در طولانی مدت انجام می شود و معمولا به زمان قابل توجهی جهت جوش خوردن ایمپلنت درون فک نیاز خواهد داشت. بنابراین همراه ما باشید تا به طور دقیق با ایمپلنت دندان آشنا شوی.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

در یک جمله بخواهیم بگوییم ؛ ایمپلنت یا کاشت دندان ، یک روش درمانی جهت جایگزین کردن دندان های از دست رفته می باشد. ایمپلنت دندان یک روش کاملا موثر و کاربردی بوده که مانند دندان واقعی درون استخوان فک قرار گرفته و با آن جوش می خورد ؛ بنابراین فرد پس از کاشت ایمپلنت هیچ تفاوتی احساس نخواهد کرد.
اگر بخواهیم به طور دقیق کاشت ایمپلنت دندان را بررسی کنیم ، شامل مراحلی از جمله قرار گیری یک پیج (ایمپلنت ) و کاشت آن درون استخوان می باشد که بعد از گذشت مدتی بر روی آن روکش قرار گرفته و شبیه به دندان واقعی می شود. در واقع کاشت ایمپلنت به پایه ای که درون استخوان جای میگیرد گفته می شود.

آشنایی با انواع ایمپلنت دندان

همانطور که تا کنون متوجه آن شده اید ایمپلنت دندان روشی پیشرفته در دندان ‌پزشکی است که برای جایگزینی دندان ‌های از دست رفته به کار می ‌رود. ایمپلنت‌ ها از پیچ ‌هایی از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا ساخته شده‌ اند که در استخوان فک قرار می ‌گیرند تا جای ریشه دندان از دست رفته را بگیرند. این پیچ‌ ها به عنوان پایه ‌ای محکم برای قرارگیری تاج دندان مصنوعی عمل می ‌کنند.

ایمپلنت‌ ها به چند دسته اصلی تقسیم می‌ شوند که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

ایمپلنت سنتی یا استاندارد: این روش شامل دو مرحله است. ابتدا پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار می ‌گیرد و سپس بعد از گذشت ۴ تا ۶ ماه که استخوان فک به خوبی با ایمپلنت ادغام شد ، تاج دندان مصنوعی روی پایه نصب می ‌شود. این زمان انتظار به شرایط بیمار و سرعت بهبود بافت‌ های او بستگی دارد.

اوردنچر: این نوع ایمپلنت ، ساختاری شبیه به دندان مصنوعی دارد ، اما به جای اینکه بر روی لثه قرار بگیرد ، بر روی پایه‌ های ایمپلنت قرار می ‌گیرد. اوردنچر برای بیمارانی مناسب است که به جای استفاده از پروتز‌های دندانی سنتی ، به دنبال روشی مطمئن ‌تر و پایدار تر هستند.

ایمپلنت All-on-4: این روش ابتکاری برای بیمارانی طراحی شده است که استخوان فک آن‌ ها فضای کافی یا تراکم مناسب برای کاشت چندین ایمپلنت ندارد. در این روش ، چهار ایمپلنت با زاویه‌ های خاص در نواحی ‌ای از فک که بیشترین تراکم استخوانی دارند ، کاشته می ‌شوند و پروتز‌ های دندانی به این ایمپلنت‌ه ا متصل می‌ شوند.

هر کدام از این روش‌ ها بسته به نیاز و شرایط بیمار انتخاب می‌ شود و با کمک دندانپزشک متخصص ، بهترین گزینه برای حفظ سلامت و زیبایی دهان و دندان‌ ها تعیین می ‌شود.

ایمپلنت چه مزایایی دارد؟

بسیاری از افراد به دلیل فقدان دندان اصلی از خوردن بسیاری از غذاها محروم شده یا اعتماد به نفس لبخند زدن را ندارند؛ ایمپلنت یک راه موثر جهت رفع این موارد بوده که کاملا مانند دندان واقعی عمل می کند. بنابراین می توان گفت مزایای ایمپلنت بیشتر از معایب آن هستند که عبارت اند از:

  • عملکرد کاملا شبیه به دندان واقعی
  • استحکام بالا
  • عدم آسیب به دیگر دندان ها
  • دوام و طول عمر بسیار بالا
  • بهبود وضعیت تکلم
  • جلوگیری از تحلیل رفتن لثه و استخوان
  • بهبود وضعیت گوارش فرد (مشکلاتی که در صورت جویدن نادرست بوجود می آیند)
  • افزایش اعتماد به نفس افراد

ایمپلنت دندان چقدر زمان می برد؟

از آنجایی که کاشت ایمپلنت شامل یک پروسه حرفه ای و طولانی است ممکن است چندین جلسه به طول بیانجامد. بنابراین می توان گفت عمل کاشت ایمپلنت نیاز به زمان کاشت ، جوش خوردن در فک و روکش کردن نیازمند است. البته که روش دیگری از ایمپلنت با نام ایمپلنت یک روزه وجود دارد که نیازمند شرایط خاص می باشد.
بنابراین پروسه کاشت ایمپلنت شما ممکن است تا چندین ماه زمان برده و حتی در صورت نیاز به پیوند استخوان این فرایند طولانی تر شود.

ماندگاری ایمپلنت

میزان ماندگاری ایمپلنت دندان معمولا به عوامل متعددی وابسته است. اما از آنجایی که این روش با کاشت پایه ایمپلنت درون لثه و استخوان همراه است ، دوام بالایی دارد. البته که برندی که برای ایمپلنت انتخاب می شود و مهارت پزشک نیز در میزان ماندگاری ایمپلنت موثر بوده و می توان آن از 5 سال تا مادام العمر متغیر سازد.
بنابراین هنگام انتخاب برند ایمپلنت و پزشک متخصص ؛ به مواردی از جمله ماندگاری آن دقت فرمایید.

ساختار و جنس ایمپلنت چیست؟

معمولا این سوال برای برخی بیماران پیش می آید که جنس ایمپلنت ها از چیست که توانایی جوش خوردن با استخوان را دارد؟
باید گفت که جنس ایمپلنت ها از تیتانیوم می باشد که کاملا با استخوان فک سازگار بوده و در آن جوش می خورد. البته که این لایه زیرین کاشت دندان بوده و پس از جوش خوردن آن با استخوان و قالب گیری ، تاج دندان بر روی آن نصب می شود تا دندان های شما صاف و یکدست شود.

ایمپلنت دندان برای چه افرادی مناسب است؟

تقریبا همه افرادی که دندان های خود را از دست داده اند می توانند از ایمپلنت استفاده کنند. اما لازم به ذکر است که ایمپلنت برای افراد دچار تحلیل لثه و استخوان مناسب نبوده و این بیماران می بایست پیوند استخوان انجام دهند. همچنین افراد زیر بهترین داوطلبان جهت کاشت ایمپلنت هستند:

  • افراد دارای لثه سالم
  • افرادی که مرتبا بهداشت دهان و دندان را رعایت میکنند
  • بیمارانی که از تراکم استخوان بالایی برخوردار هستند
  • افراد غیر سیگاری
  • افراد زیر 50 سال

همچنین کاشت ایمپلنت به خانمهای باردار، افراد دارای بیماری های خاص نظیر دیابت، افراد زیر 18 سال و افراد تحت پرتو درمانی توصیه نمی شود.

کاشت ایمپلنت چه عوارضی به همراه دارد؟

می دانیم که امکان بروز عوارض جانبی در هر نوع عمل جراحی وجود دارد ؛ اما باید بررسی کنیم که مزایای ایمپلنت بیشتر است با عوارض ان . طبیعی است که مزایای ایمپلنت دندان چندین برابر بوده و اگر در انتخاب ایمپلنت و پزشک متخصص دقت به خرج داده شود ، میزان این عوارض به حداقل خواهد رسید. اما به طور کلی برخی از عوارض جانبی که ممکن است همراه با ایمپلنت باشد عبارت اند از:

  • امکان خونریزی، تورم و عفونت
  • درد خفیف یا شدید
  • کبودی

نتیجه گیری
ایمپلنت دندان نیز مانند سایر عمل های جراحی نیاز به مراقبت و سپری شدن زمان معین می باشد. به طور کلی ایمپلنت دندان از مزایای بی شماری برخوردار بوده و می تواند یک جایگزین مناسب برای جای خالی دندان های شما به شمار برود.

دکتر ستاره هاشمی
دکتر ستاره هاشمی فوق تخصص جراحی فک و لثه، دارای بورد تخصصی، فلوشیپ لیزرهای دندانی از دانشگاه آخن. درمان بیماری های لثه به کمک لیزر، جراحی های افزایش طول تاج در نواحی زیبایی، جراحی ایمپلنت های دندانی، پیوند استخوان و جراحی سینوس توسط دکتر ستاره هاشمی انجام می شود.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم