پیوند استخوان چیست و چگونه انجام می شود؟

فهرست مطالب

پیوند استخوان یک روش کاربردی و مناسب جهت ترمیم بافت استخوان و جایگزین کردن آن برای کاشت ایمپلنت دندان می باشد. بسیاری از افراد به دلیل عدم وجود و نداشتن بافت استخوانی متراکم و قوی ، نیازمند تقویت آن بوده که به آن پیوند استخوان لثه گفته می شود. در ادامه این مطلب همراه باشید تا با این پروسه به طور دقیق آشنا شوید.

پیوند استخوان

پیوند استخوان دندان با دکتر ستاره هاشمی در تهران

پاین تکنیک معمولا جهت کاشت ایمپلنت برای بیماران انجام می شود ، یک عمل ترمیم و بازسازی استخوان است که ضعف بافت استخوانی را ترمیم و جایگزین می کند. برای مثال امکان کاشت ایمپلنت برای برخی افرادی که دارای استخوان فک ضعیف، کم تراکم یا نازکی هستند امکان پذیر نبوده یا از ریسک بالا برخوردار است ؛ در این هنگام پیوند استخوان با هدف بهبود وضعیت قرار گیری ایمپلنت در دندان انجام شده و از نتایج خوب برای بیمار برخوردار است.

چرا به پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت نیاز داریم؟

به طور کلی همه بیمارانی که قصد کاشت ایمپلنت دندانی دارند ، دارای استخوان پر تراکم و قوی نیستند ، از این رو این پروسه یک روش جایگزین و مناسب بوده که ایمپلنت در آن کاشته می شود. بنابراین برخی از دلایلی که می توان گفت برای کاشت ایمپلنت به پیوند استخوان نیاز داریم شامل موارد زیر هستند:

  • اگر مدت طولانی است که بیمار دندان را از دست داده و دچار تحلیل لثه و ضعف استخوان شده باشد
  • اگر بیمار دچار نقص مادرزادی باشد
  • بیمار دچار آسیب ناشی از ضربه به صورت باشد
  • وجود انواع بیماری های لثه ای
  • انواع مواد جهت پیوند

پیوند به صورت کلی با استفاده از چند مواد انجام می شود که شامل موارد زیر هستند:

پیوند استخوان به روش آلوگرافت: آلوگرافت شامل روشی است که در آن بافت استخوان شخص دیگری به بافت استخوان شما پیوند زده می شود. (این بافت از بانک بافت انسانی تهیه می شود و روشی ایمن است)
اتوگرافت: در این روش از پیوند ، بافت از بدن خود فرد تهیه می شود.
آلوپلاستیک: در پیوند به روش آلوپلاستیک ، بافت استخوانی از مواد مصنوعی تهیه و به بدن پیوند زده می شود.
زنوگرافت: مواد پیوند از بانک بافت حیوانات دریافت می شود.

روش های پیوند استخوان دندان توسط دکتر ستاره هاشمی در تهران

می دانیم که هنگام کاشت ایمپلنت ،، نباید دندان در لثه باشد ؛ از این رو در برخی شیوه ها بیمار اگر نیاز به پیوند استخوان داشته باشد ، همان لحظه یا پس از آن انجام می شود. بنابراین روشهای پیوند فک شامل:
پیوند بلافاصله بعد از کشیدن دندان و جلوگیری از فرو رفتن دو سوکت
لیفت که برای پیوند استخوان بالای فک به کار گرفته می شود ؛ در این روش اگر مدت طولانی باشد که دندان بالایی خود را از دست داده باشید بهترین دندانپزشک در تهران ، جردن دکتر ستاره هاشمی با جراحی غشای سینوس آن را بالا کشیده و فضای خالی با مواد پیوند پر می شود.
روش دیگر مناسب افرادی است که مدتهاست دندان خود را از دست داده که همین موضوع سبب کاهش تراکم و نازک تر شدن استخوان ها شده است. از این رو پزشک روش افزایش ریچ را به کار گرفته و پیوند انجام می شود.

پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

عوارض بعد از پیوند استخوان دندان

از آنجایی که این تکنیک یک عمل جراحی به شمار می رود ؛ می توان گفت که ممکن است عوارض جانبی همچون درد به همراه داشته باشد. علاوه بر آن باید به خاطر داشته باشید مراجعه به یک متخصص حرفه ای که با انواع روشها و نحوه پیوند آشنا باشد و از مهارت و دانش بالایی برخوردار باشد نیز تا حدودی از عوارض بعد از پیوند جلوگیری خواهد کرد. برخی علائم و عوارض شایع بعد از  این تکنیک شامل مواردی همچون نکات زیر هستند:

  • احساس درد که با استفاده از دارو های تجویز شده از جانب بهترین دندانپزشک تهران دکتر ستاره هاشمی قابل برطرف شدن است.
  • کبودی یا ورم در ناحیه صورت
  • حساسیت به گرما یا سرما تا مدتها بعد از پیوند
  • در موارد بسیار نادر ، پس زدن پیوند
  • عفونت
  • تحلیل رفتن لثه

دوره نقاهت بعد از جراحی پیوند

طبیعی است که بیمار بعد از عمل پیوند استخوان درد خفیف داشته باشد. بنابراین به منظور بهبود وضعیت و شرایط ، بیمار باید برخی راه های مراقبتی را پیش رو گرفته تا از بروز عوارض و تشدید درد جلوگیری شود . به طور کلی بیمار بعد از گذشت 10 روز الی دو هفته احساس درد یا بیماری نداشته و بهبود می یابد؛ اما بهبودی کامل بیمار بعد از 3 تا 9 ماه طول کشیده و می توان گفت که به عادی ترین حالت رسیده است.

نکته پایانی

جایگزین کردن دندان از دست رفته یک امر پر چالش می باشد که نیازمند دستان پرتوان و با مهارت یک دندانپزشک خوب در تهران ، جردن همچون دکتر ستاره هاشمی است. پیوند استخوان شیوه ای جهت متراکم کردن بافت استخوانی بوده که ایمپلنت در آن کار گذاشته می شود و گاه ممکن است از نتایج خوبی برخوردار نباشد. بنابراین با مراجعه به کلینیک خانه دنتال دکتر ستاره هاشمی می توانید میزان عوارض ناشی از عمل را کاهش داده و به نتایج عالی و دلخواه برسید.

دکتر ستاره هاشمی
دکتر ستاره هاشمی فوق تخصص جراحی فک و لثه، دارای بورد تخصصی، فلوشیپ لیزرهای دندانی از دانشگاه آخن. درمان بیماری های لثه به کمک لیزر، جراحی های افزایش طول تاج در نواحی زیبایی، جراحی ایمپلنت های دندانی، پیوند استخوان و جراحی سینوس توسط دکتر ستاره هاشمی انجام می شود.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم