ارتودنسی و بوی بد دهان

ارتودنسی و بوی بد دهان

ارتودنسی یکی از درمان‌های رایج در دندانپزشکی است که طی آن اصلاح طرح لبخند و دندان‌های نامرتب بیمار به جای اصلی خود برگشته و مرتب می‌شوند. استفاده از ارتودنسی مانند هر درمان دیگری مزایا و معایبی دارد. یکی از معایب ارتودنسی، ایجاد بوی بد در دهان است. در این مقاله از سایت قصد داریم به موضوع ارتودنسی و بوی بد دهان بپردازیم. در صورتی که قصد انجام ارتودنسی دارید یا از آن دسته افراد هستید که در حال حاضر از ارتودنسی استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

علل بروز بوی بد دهان طی درمان ارتودنسی

بیشتر افراد برای درمان ارتودنسی از نوع ثابت آن استفاده می‌کنند که تا پایان دوره درمان، روی دندان‌ها باقی می‌ماند و سپس توسط متخصص دندانپزشکی از دندان‌ها جدا می‌شود. زمانی که از ارتودنسی ثابت استفاده می‌کنید باکتری‌ها زیر براکت‌ها تجمع می‌کنند و موجب بروز بوی بد دهان می‌شوند. از آنجا که نصب براکت‌های ارتودنسی دسترسی به قسمت‌های مختلف دندان‌ها را کاهش می‌دهد، تمیز کردن دندان‌ها دشوار می‌شود. بنابراین شرایط برای تجمع و رشد باکتری‌ها و ایجاد بوی بد دهان فراهم می‌شود. پس می‌بایست اهمیت بیشتری به بهداشت دهان و دندان خود دهید تا بتوانید بوی بد دهان را کنترل کنید.

روش‌های پیشگیری از بوی بد دهان

حداقل در روز سه بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

زمانی که از ارتودنسی استفاده می‌کنید لازم است بهداشت دهان و دندان را بیش از پیش جدی بگیرید. زیرا دسترسی شما به قسمت‌های مختلف دهان محدود شده و باکتری‌ها می‌توانند به راحتی در قسمت‌های مختلف دهان تجمع کنند. حداقل روزی سه بار بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید تا باقیمانده غذا به صورت کامل از روی دندان‌ها تمیز شود. علاوه بر آن می‌توانید برای تمیز کردن قسمت‌های کوچک و فضای بین بریس‌ها و دندان‌ها از فلاس تریدر استفاده کنید.

از دهان‌شویه های آنتی باکتری استفاده کنید.

بعضی از قسمت‌های دندان‌ها نه تنها با مسواک بلکه با نخ دندان نیز تمیز نمی‌شوند. از این رو لازم است پس از استفاده از نخ دندان، از دهان‌شویه های آنتی باکتریال نیز استفاده کنید تا باکتری‌های موجود بین بریس‌ها و زیر براکت‌ها به صورت کامل از بین بروند.علاوه بر آن، دهان‌شویه های آنتی باکتریال فضای دهان را از هر گونه باکتری پاک‌سازی می‌کنند. لازم به ذکر است برای انتخاب دهان‌شویه حتماً باید با دندان‌پزشک خود مشورت کنید. زیرا اگر بافت دهان و لثه‌های حساس داشته باشد ممکن است زمان مصرف دهان‌شویه دچار سوزش در ناحیه دهان شوید.

در صورتی که نمی‌خواهید از دهان‌شویه های شیمیایی استفاده کنید، می‌توانید با چند ماده ساده و در دسترس، یک دهان‌شویه طبیعی درست کنید. برای آماده سازی دهان‌شویه طبیعی، چند قطره روغن نعناع و روغن درخت چای را به یک فنجان آب بیفزایید. سپس مقداری جوش شیرین به محلول اضافه کنید و دهان را با این محلول شستشو دهید. این محلول موجب پاک‌سازی باکتری‌ها از دهان می‌شود و برای دندان‌های حساس نیز قابل استفاده است.


بیشتر بخوانید: آیا می دانید لیفت لثه چیست؟


در طول روز زیاد آب بنوشید.

زمانی که آب بدن کم باشد ترشح بزاق دهان نیز کمتر می‌شود. ترشح کم بزاق، منجر به افزایش باکتری‌های مضر در دهان می‌شود. از این رو در طول روز مرتب آب بنوشید تا به افزایش بزاق کمک کنید. نوشیدن آب علاوه بر آب‌رسانی به بخش‌های مختلف بدن، مانع رشد باکتری‌ها می‌شود و فضای دهان را تمیز می‌کند.

درست غذا بخورید.

یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از بوی بد دهان، عدم مصرف بعضی از مواد غذایی (مانند سیر، پیاز، سوسیس و کالباس و …) است. از جویدن مواد غذایی چسبناک مانند پاستیل و لواشک نیز خودداری کنید. زیرا ممکن است قسمت‌هایی از آن به بریس‌ها یا براکت‌ها بچسبند و به رشد باکتری‌ها کمک کنند. مصرف مواد غذایی چسبناک و شیرین علاوه بر ایجاد بوی بد دهان موجب پوسیدگی دندان نیز می‌شود از این رو لازم است مصرف آنها را قطع و یا به حداقل برسانید.

مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند را کاهش دهید.

آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه‌ها ، دارای قند فراوانی هستند. از آنجا که باکتری‌ها از قند موجود در مواد غذایی تغذیه می‌کنند، هنگامی که قند فراوانی به آنها برسد بیشتر و سریعتر تکثیر شده و منجر به ایجاد بوی بد دهان می‌شوند. بنابراین مصرف این گونه نوشیدنی‌ها را قطع یا به حداقل برسانید تا از بوی بد دهان در هنگام استفاده از ارتودنسی پیشگیری کنید.

از خوشبوکننده‌های دهان استفاده کنید.

پس از رعایت بهداشت دهان و دندان برای کاهش بوی بد دهان تحت تأثیر ارتودنسی ، از قرص‌های نعنایی خوشبو کننده دهان استفاده کنید. لازم به ذکر است برای خوشبو کردن دهان از آدامس استفاده نکنید. زیرا ممکن است به قسمت‌های مختلف دندان و یا حتی به بریس‌ها بچسبد و به رشد باکتری‌ها کمک کند. با شروع رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است کمی طول بکشد تا بوی بد دهانتان به صورت کامل از بین برود. مصرف قرص‌های خوشبو کننده دهان در این دوره موجب کاهش بوی بد دهان می‌شود.

از واتر پیک برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده کنید.

واتر پیک یکی از بهترین روش‌های تمیز کردن دهان و دندان است. با استفاده از واتر پیک می‌توان قسمت‌هایی که دسترسی به آنها بسیار دشوار است را از هر گونه باکتری پاک کرد. در واتر پیک با فشار آب قسمت‌های مختلف دهان و دندان تمیز می‌شود. جالب است بدانید واتر پیک بهتر از مسواک زدن دندان‌ها را تمیز می‌کند.

به صورت منظم به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

در هر مراجعه به متخصص ارتودنسی، دندان‌پزشک دندان‌هایتان را به صورت کامل تمیز می‌کند. از این رو مراجعه منظم و متخصص ارتودنسی موجب می‌شود بوی بد دهان کنترل شود. گاهی اوقات ممکن است بوی بد دهان بیانگر مشکل خاصی در دهان باشد. بنابراین با مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی می‌توانیم مشکلات احتمالی دهان و دندان را زودتر شناسایی و درمان کنیم.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع ارتودنسی و بوی بد دهان پرداختیم. علل بروز بوی بد دهان در زمان استفاده از ارتودنسی را برایتان بازگو کردیم. همچنین روش‌های پیشگیری از بوی بد دهان را معرفی کردیم. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات سایت ما از سلامت دهان و دندان خود و خانواده‌تان مراقبت کنید. با ما همراه باشید.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم