ارتودنسی پیشگیرانه

ارتودنسی پیشگیرانه چیست؟

انجام اقدامات پیشگیرانه در کودکی می‌تواند از بروز مشکلات دهان و دندان در بزرگ‌سالی جلوگیری کند. رشد نامرتب و ناموزون دندان‌ها یکی از بیماری‌های رایج در بین نوجوانان و بزرگ‌سالان است که با ارتودنسی دندان که یکی از روشهای اصلاح طرح لبخند میباشد می‌شود. یکی از زیرشاخه‌های درمان ارتودنسی، ارتودنسی پیشگیرانه است. ارتودنسی پیشگیرانه موجب می‌شود کودک در بزرگ‌سالی نیاز به ارتودنسی دندان نداشته باشد. از آنجا که ارتودنسی پیشگیرانه به‌عنوان یک رویکرد درمانی اهمیت بسیاری دارد، در این مقاله از سایت قصد داریم به موضوع ارتودنسی پیشگیرانه چیست؟ بپردازیم. چنانچه در تلاش برای کسب اطلاعات مفید درباره سلامتی دهان و دندان کودکتان هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ارتودنسی پیشگیرانه یکی از درمان‌های دندانپزشکی کودکان است که به شناسایی و درمان مشکلات دندان‌ها در کودکان می‌پردازد. این درمان توسط متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست انجام می‌شود. برای دریافت این درمان می‌بایست کودک خود را به صورت مرتب نزد متخصص ارتودنسی ببرید تا وی با ارزیابی دقیق رشد دندان‌های کودک پیش بینی کند که الگوی رشد دندان‌ها به چه شکل است. اگر الگوی رشد دندان‌های کودک نامناسب باشد، درمان ارتودنسی پیشگیرانه اجرا می‌شود تا کودک در بزرگ‌سالی نیاز به ارتودنسی نداشته باشد.

بزرگ‌ترین مزیت ارتودنسی پیشگیرانه این است که از بروز مشکلات دهان و دندان جلوگیری می‌کند و هزینه کمتری نسبت به ارتودنسی دندان در بزرگ‌سالی دارد. علاوه بر آن این درمان نسبت به ارتودنسی دندان در بزرگ‌سالی سریع‌تر انجام می‌شود و نتایج بهتری دارد.

ارتودنسی پیشگیرانه چیست؟

در چه سنی برای ارتودنسی پیشگیرانه اقدام کنیم؟

تحقیقات نشان می‌دهد بهترین سن برای آغاز ارتودنسی پیشگیرانه، ۷ سالگی است. با این وجود انجام ارتودنسی پیشگیرانه کاملاً به وضعیت دندان‌های کودک بستگی دارد. از این رو لازم است به صورت مرتب به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا با انجام معاینات دقیق بهترین زمان برای شروع ارتودنسی پیشگیرانه را مشخص کند.

چرا ارتودنسی پیشگیرانه اهمیت دارد؟

جدا از اینکه باید بدانیم که ارتودنسی پیشگیرانه چیست؟ باید راجع به اهمیت آن هم اطلاعاتی داشته باشیم. بیشتر افراد در سن 14-13 سالگی تمامی دندان‌های دائمی‌شان رشد کرده و جایگزین دندان‌های شیری می‌شوند. در این سنین رشد استخوان فک نیز متوقف شده و استخوان فک مستحکم می‌شود.

از آنجا که در سنین نوجوانی استخوان فک نسبت به دوران کودکی محکم‌تر است، درمان ارتودنسی ممکن است با درد همراه باشد. اما اگر در کودکی ارتودنسی پیشگیرانه انجام شود کودک هیچ دردی را تحمل نمی‌کند و درمان در مدت زمان کمتری نسبت به ارتودنسی دندان در بزرگ‌سالی انجام می‌شود. علاوه بر این ارتودنسی دندان در بزرگ‌سالی ممکن است همراه با جراحی دهان و دندان باشد. از این رو پیشنهاد می‌شود معاینات دندانپزشکی در کودکان را جدی بگیرید.

مشکلات ارتودنسی کودکان

 

مشکلات زیادی وجود دارد که با استفاده از ارتودنسی دندان، درمان می‌شود. این مشکلات عبارت‌اند از:

  • ازدحام دندان‌ها
  • رشد نامرتب دندان‌ها
  • رشد نامناسب فک
  • فاصله بین دندان‌ها
  • و…

حتی در مواردی ارتودنسی پیبشگیرانه موجب می شود از شکل نامرتب دندان ها، مشکلات لثه ای و در نهایت جراحی لثه با لیزر در بزرگسالی جلوگیری شود.

مزایای ارتودنسی پیشگیرانه

مزایای ارتودنسی پیشگیرانه در کودکان عبارت‌اند از:

  • کنترل رشد فک کودک
  • رشد صحیح دندان‌های دائمی
  • پیشگیری از بروز شلوغی دندان
  • بهبود مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان
  • کاهش نیاز به ارتودنسی در بزرگ‌سالی
  • افزایش اعتماد به نفس کودک
  • کاهش خطر شکستگی دندان به دلیل جلو بودن فک
  • و…

ارتودنسی پیشگیرانه و اهمیت آن

علائم نیاز به ارتودنسی پیشگیرانه

 

بهتر است از زمان رویش اولین دندان شیری فرزندتان، به صورت مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز مشکل هرچه سریع‌تر درمان انجام شود. در صورتی که علائم زیر را در کودک خود مشاهده کردید حتماً به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید چرا که علائم زیر نشان دهنده نیاز کودک به ارتودنسی پیشگیرانه است:

  • مشکل در تکلم
  • مشکل در جویدن غذا
  • فاصله غیرعادی بین دندان‌ها
  • رویش دیرهنگام دندان‌های شیری
  • از دست رفتن زود هنگام یک یا چند دندان شیری
  • مکیدن انگشتان دست بعد از ۵ سالگی
  • و…

متخصص ارتودنسی چگونه تشخیص می‌دهد که ارتودنسی پیشگیرانه لازم است؟

متخصص ارتودنسی با معاینه فیزیکی ساختار فک، ساختار دندان‌ها و لثه کودک را بررسی می‌کند و در صورت مشکل در لثه به متخصص لثه در تهران ارجاع می دهد. سپس با استفاده از عکس‌های رادیولوژی، وضعیت ریشه دندان‌ها و فک کودک مورد بررسی قرار می‌دهد. پس از این مرحله در صورت لزوم ارتودنسی پیشگیرانه را انجام می‌دهد.

روش‌های مختلف ارتودنسی پیشگیرانه

استفاده از ابزار نگه‌دارنده فضا

ممکن است بر اثر شکستگی یا پوسیدگی دندان، کودک یکی از دندان‌های شیری را از دست بدهد. در این زمان متخصص ارتودنسی از ابزارهای نگه‌دارنده فضا استفاده می‌کند تا فضای لازم برای رشد دندان‌های دائمی حفظ شود. در صورتی که از ابزارهای نگه‌دارنده فضا استفاده نشود ممکن است دندان‌های کناری دندان از دست رفته به سمت فضای خالی حرکت کنند و باعث اختلال در رشد دندان دائمی شوند. از این رو لازم است در صورتی که یکی از دندان‌های شیری کودکان به صورت زودهنگام آسیب دید حتماً به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا در صورت نیاز برای کودکتان از ابزار نگه‌دارنده فضا استفاده کند.

رویش هدایت شده

این روش زمان رشد دندان‌های دائمی جلو انجام می‌شود. رویش هدایت شده یکی از روش‌های ارتودنسی پیشگیرانه است که موجب پیشگیری از رویش نامرتب دندان‌ها می‌شود.

کشیدن دندان‌های شیری

گاهی دندان‌های شیری به‌طور طبیعی نمی‌افتند. در این مواقع به احتمال زیاد دندان دائمی در جای نامناسب رشد می‌کند. از این رو دندان‌پزشک دندان شیری را می‌کشد تا دندان دائمی در محل مناسب قرار گیرد و رشد کند.

هد گیر ارتودنسی

یکی دیگر از ابزار ارتودنسی پیشگیرانه هد گیر است. این ابزار به تصحیح قرارگیری دندان‌های آسیاب کمک می‌کند. یکی دیگر از کاربردهای این ابزار، ایجاد فضای اضافه برای رشد دندان‌های دائمی است. جالب است بدانید هد گیر معمولاً در هنگام خواب استفاده می‌شود.

ارتودنسی پیشگیرانه را جدی بگیرید

چنانچه کودک شما در سن هفت سالگی است، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. زیرا انجام ارتودنسی پیشگیرانه نه تنها هزینه کمتری نسبت به ارتودنسی دندان در بزرگ‌سالی دارد، بلکه مدت درمان آن نیز کمتر بوده و کودک درمان آسان‌تری خواهد داشت. لازم به ذکر است در بسیاری از موارد کودک نیاز به ارتودنسی پیشگیرانه ندارد. اما تشخیص لزوم استفاده یا عدم استفاده از ارتودنسی پیشگیرانه باید توسط متخصص ارتودنسی صورت بگیرد.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع ارتودنسی پیشگیرانه چیست؟ پرداختیم. درباره سنین مناسب برای انجام ارتودنسی پیشگیرانه و اهمیت استفاده از آن صحبت کردیم. مزایای ارتودنسی پیشگیرانه را شرح دادیم. همچنین روش‌های مختلف ارتودنسی پیشگیرانه را معرفی کردیم. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات سایت اطلاعات مفیدی درباره لبخند لثه ای کسب نمایید. با ما همراه باشید.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم