دندان خرگوشی

اصلاح دندان خرگوشی

افراد بسیاری هستند که از لبخند خود رضایت ندارند و تمایل دارند لبخند آنها ظاهر زیباتری داشته باشد که به آن اصلاح طرح لبخند گفه میشود. دلایل مختلفی برای این نارضایتی وجود دارد مانند رنگ و شکل نامتعارف و نامناسب متعارف دندان‌ها و دلایلی از این قبیل. دندان خرگوشی یکی دیگر از دلایلی است که لبخند افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. این اصطلاحی به وضعیتی گفته می‌شود که دندان‌های جلویی بلندتر از حد معمول باشند یا فک بالایی بیش از حد نرمال جلو باشد. در حال حاضر با وجود تکنیک‌های مختلف زیباسازی لبخند در دندانپزشکی نوین راهکارهای مفیدی برای اصلاح دندان خرگوشی وجود دارد. در این مقاله از سایت به طور مفصل راجع به دندان‌های خرگوشی صحبت می‌کنیم. همچنین راهکارهای موجود برای اصلاح دندان خرگوشی را معرفی خواهیم کرد. لطفاً تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

در حال حاضر راهکارهای مختلفی برای اصلاح دندان‌های خرگوشی وجود دارد. استفاده از روکش دندان یکی از مهم‌ترین راه حل‌های زیبایی در دندانپزشکی است که بر روی حل مشکل دندان خرگوشی تمرکز دارد. در ادامه به معرفی راهکارهای اصلاح دندان خرگوشی می‌پردازیم.

راهکارهای اصلاح دندان خرگوشی:

روکش دندان

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم مهم‌ترین و مؤثرترین راه حل برای اصلاح دندان خرگوشی، روکش کردن دندان است. در این روش از روکش‌های سرامیکی همرنگ دندان برای پوشش دندان‌های خرگوشی استفاده می‌شود. روکش‌های سرامیکی به صورت سفارشی و برای هر فرد به صورت مجزا قالب گیری می‌شوند. روکش دندان نقایص خفیف موجود در دندان‌های جلویی را پوشش می‌دهد و باعث زیبایی لبخند افراد می‌شود.

لمینت

راهکار بعدی استفاده از لمینت است. گاهی متخصص دندانپزشکی پیشنهاد می‌کند که دندان‌های خرگوشی لمینت شوند. در این روش ابتدا دندان‌پزشک ساختار فک فرد را بررسی می‌کند و روش‌های درمان را پیشنهاد می‌دهد. سپس قالب اختصاصی برای دندان‌ها تولید می‌شود. قالب‌ها در لابراتوارهای دندان‌سازی و توسط تکنسین‌های ساخت دندان تولید می‌شوند. در مرحله بعد دندان‌پزشک برای ایجاد فضای مورد نیاز، دندان‌ها را تراش می‌دهد.

ممکن است تا زمانی که روکش‌های دائمی آماده شوند، یک روکش موقت روی دندان فرد قرار گیرد که در این صورت دندان‌پزشک از مناسب بودن روکش برای دندان‌های فرد اطمینان حاصل می‌کند.

در مرحله پایانی دندان‌ها با استفاده از مواد مخصوص دندانپزشکی تمیز و صیقل داده می‌شوند و لمینت دائمی بر روی آنها قرار می‌گیرد. برای تنظیم اتصالات روکش و دندان‌ها از پرتوهای لیزری کمک می‌گیرند. در نهایت دندان‌پزشک شرایط کلی وضعیت فک و دندان‌ها را مجدداً بررسی می‌کند و چنانچه مشکلی نباشد فرد می‌تواند با خیال راحت فعالیت‌های روزمره خود بپردازد.


بیشتر بخوانید: چه زمانی متخصص ایمپلنت در تهران، کاشت ایمپلنت را تجویز می کند؟


ارتودنسی

در مواردی که ناهنجاری‌های دندان خرگوشی زیاد باشد و بیرون زدگی دندان‌های بالا نامتعارف باشد دندان‌پزشک ترجیح می‌دهد با ارتودنسی وضعیت دندان‌ها به صورت معمول و نرمال برگردد. در این روش با استفاده از ارتودنسی ابتدا ناهنجاری‌های دندان‌ها برطرف می‌شود. معمولا پس از پایان درمان ارتودنسی فرد رضایت کامل از وضعیت دندان‌های خود را دارد. اما چنانچه پس از تکمیل دوره درمان با ارتودنسی همچنان نارضایتی از طرح لبخند وجود داشته باشد با تشخیص دندان‌پزشک و موافقت بیمار یکی از روش‌های قبل برای اصلاح دندان خرگوشی انجام می‌شود.

پیوند کامپوزیت

پیوند کامپوزیت روشی دیگر برای اصلاح دندان خرگوشی است. در این روش برای اصلاح ناهنجاری‌های موجود از پیوند کامپوزیت کمک می‌گیرند. روش انجام کار به این شکل است ابتدا مواد نرم مخصوص دندانپزشکی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. پس از قرار گیری مواد در موقعیت نرمال با استفاده از پرتوهای نوری این مواد روی دندان‌ها ثابت و سفت می‌شوند.

جراحی اصلاح فک

جراحی اصلاح فک راهکاری است که برای ناهنجاری‌های عمیق دندان‌های خرگوشی استفاده می‌شود. اگرچه در دندانپزشکی نوین راه حل‌های بسیاری برای مشکلات دندان‌ها وجود دارد اما گاهی مشکل دندان‌های فک بالا آن‌قدر زیاد است که با روش‌های معمول و بدون جراحی نمی‌توان آنها را برطرف کرد. در این زمان دندان‌پزشک پیشنهاد می‌کند که وضعیت فک با جراحی اصلاح شود و ماهیت اسکلتی فک جابجا و ترمیم شود. در این روش با جراحی برخلاف جراحی لثه با لیزر فک اسکلت صورت و فک تراز می‌شود. پس از بهبودی کامل چنانچه نیاز به درمان‌های تکمیلی از قبیل لمینت و روکش دندان باشد درمان ادامه می‌یابد.


بیشتر بخوانید: لبخند لثه ای چیست؟ و چگونه درمان می شود؟


تراشیدن دندان خرگوشی

تراشیدن دندان خرگوشی یکی دیگر از راهکارهایی است که در دندانپزشکی برای اصلاح این مشکل پیشنهاد می‌شود. چنانچه وضعیت فک و دندان‌های فرد نرمال باشد و تنها مشکل موجود، سایز بزرگ دندان‌های جلویی بالا باشد، با تراش خفیف دندان این مشکل را حل می‌کنند. دقت داشته باشید که تخصص دندان‌پزشک در درمان دندان خرگوشی اهمیت بسیار دارد. بنابراین در انتخاب دندان‌پزشک خود دقت لازم را داشته باشید.

دلایل ایجاد دندان خرگوشی

دندان‌پزشکان بر اساس تحقیقات گسترده در طی سالیان متعدد ، دلایل مختلفی را در ایجاد دندان خرگوشی دخیل می‌دانند. یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد دندان خرگوشی عادت‌هایی است که کودکان در سنین پایین دچار آن می‌شوند. برای مثال مکیدن بیش از حد پستانک در دراز مدت باعث ناهماهنگی فرم دندان‌ها و بیرون زدگی دندان‌های جلویی بالا می‌شود. مکیدن انگشت نیز تأثیرات مخرب مشابهی دارد. بهتر است والدین در سنین پایین وضعیت دندان‌های کودک را بررسی کنند و با مراجعات منظم به دندان‌پزشک از سلامت دندان‌های و فک کودک اطمینان حاصل کنند.

بهترین زمان برای درمان دندان های خرگوشی

بهتر است والدین در سنین پایین فرزندان خود اقدام به مشورت با دندانپزشک کنند. در واقع بهترین زمان برای درمان این مشکل در ابتدای سنین نوجوانی است. زیرا در این سنین دندان ها هنوز نرم و قابل اصلاح هستند و دندانپزشک با اتکا به تخصص خود می تواند بهترین درمان را در کوتاه ترین زمان برای شما انجام دهد. امروزه مراکز دندانپزشکی با استفاده از خدمات و فناوری های دیجیتال برای درمان دندان های خرگوشی راهکارهای مفید و موثری پیشنهاد می‌کنند. بنابراین بهتر است در سنین پایین اقدام به رفع مشکل دندان ها نمایید.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به راهکارهای درمان دندان خرگوشی پرداختیم. کلینیک دندانپزشکی دکتر ستاره هاشمی یکی از معتبرترین مراکز دندانپزشکی در تهران است که خدمات بسیاری در جهت اصلاح دندان خرگوشی به هم‌وطنان عزیز ارائه می‌دهد. ما با حضور متخصصان دندانپزشکی نوین و با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز دنیا در جهت اصلاح طرح لبخند در خدمت شما هستیم. از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات سایت خانه دنتان از سلامت دندان‌های خود و خانواده خود مراقبت کنید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم