انواع روش پر کردن دندان

انواع روش‌های پر کردن دندان

درمان پوسیدگی دندان یکی از روش‌های درمانی در دندانپزشکی است که از طرق مختلف قابل انجام است. در دندانپزشکی نوین از ابزار و تکنیک‌های مختلفی برای پر کردن دندان آسیب دیده استفاده می‌کنند. کلینیک دندانپزشکی بر اساس شنیده‌ها و دیده‌ها های خود اصرار به انتخاب یکی از روش‌های پر کردن دارند. اما آنچه در این میان اهمیت دارد انتخاب بیمار نیست، بلکه پیشنهاد دندان‌پزشک متخصص بر هر نظری اولویت دارد. بهتر است در انتخاب روش‌های پر کردن دندان اختیارات کامل را به دندان‌پزشک خود دهید و اطمینان خاطر داشته باشید که بهترین نتیجه را خواهید داشت. در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به انواع روش‌های پر کردن دندان می‌پردازیم. اگر شما هم دندان آسیب دیده‌ای دارید که در صدد پر کردن آن هستید، حتماً این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

پرکردگی دندان چیست؟

همه ما تقریباً برای یک بار هم که شده، به دندان‌پزشک مراجعه کرده‌ایم تا به وضعیت دندان‌های خود رسیدگی کنیم. دندان‌های پوسیده یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که همه انسان‌ها با آن دست به گریبان هستند.

پر کردن دندان یکی از روش‌های درمان پوسیدگی دندان است. برای پر کردن دندان ابتدا دندان‌پزشک قسمت‌های پوسیده دندان را با استفاده از مته دندانپزشکی از دندان جدا می‌کند. پس از اتمام این مرحله دندان‌پزشک فضای خالی را با مواد مخصوص پر کند.

به این نوع درمان که در آن بخش معیوب دندان از آن جدا و فضای خالی با استفاده از مواد مخصوص پر می‌شود پرکردگی دندان می گویند. لازم به ذکر است پرکردگی دندان فقط برای درمان پوسیدگی نیست، بلکه می‌توان از آن برای ترمیم دندان‌هایی که دچار شکستگی یا ترک خوردگی شده‌اند نیز استفاده کرد.

پر کردن دندان چگونه انجام می‌شود

از آنجایی که انجام این روش درمانی همراه با درد خواهد بود، ابتدا دندان‌پزشک در اطراف دندان مد نظر بی حسی تزریق می‌کند تا بیمار درد کمتری را احساس کند. سپس با استفاده از دستگاه مناسب سطح معیوب را از دندان جدا می‌کند. انتخاب دستگاه مناسب برای تخلیه قسمت معیوب بستگی به میزان خرابی دندان دارد. پس از حذف قسمت‌های معیوب از دندان دندان‌پزشک دندان را به صورت دقیق بررسی می‌کند تا مطمئن شود تمام قسمت‌های معیوب از بین رفته‌اند. پس از این مرحله دندان‌پزشک دندان را از هر نوع باکتری پاک‌سازی می‌کند و سپس با استفاده از مواد مخصوص دندان را پر می‌کند.

مواد مخصوص پر کردن دندان

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، دندان‌پزشک از مواد مختلفی برای پر کردن فضای خالی استفاده می‌کند. هر کدام از این مواد ویژگی‌های خاصی دارند که با توجه به تشخیص پزشک انتخاب می‌شوند.

آمالگام

قدیمی‌ترین ماده‌ای که دندان‌پزشکان برای پر کردن دندان از آن استفاده می‌کنند، آمالگام است. مهم‌ترین مزیت آمالگام قیمت کم و دوام بیشتر آن نسبت به دیگر روش‌ها است. آمالگام نقره رنگ است و به مرور زمان تیره می‌شود به صورتی که رنگ غیر طبیعی آن قابل مشاهده است. آمالگام متشکل از جیوه، قلع، روی، نقره و مس است.

کامپوزیت

کامپوزیت اغلب از جنس رزین آکریلیک و شیشه‌های پودری است. این ماده که از آن برای پر کردن دندان و اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شود مزایای بسیاری دارد. یکی از مزایای این ماده تغییر رنگ آن است. به زبان ساده‌تر دندان‌پزشک می‌توانند مواد کامپوزیت را همرنگ با دندان بیمار آماده کند. این موضوع باعث می‌شود دندان شکل طبیعی خود را حفظ کند. به دلیل رنگ طبیعی کامپوزیت، این ماده محبوبیت بسیاری در میان مردم پیدا کرده است. لازم به ذکر است کامپوزیت در مقایسه با آمالگام دوام کمتری دارد.

طلا

پرکردگی دندان با استفاده از طلا یکی از گران‌ترین روش‌های پرکردگی دندان است. اما گرانی این روش بی علت نیست. لازم به ذکر است طبق به گزارشات سازمان غذا و دارو ماندگاری طلا بیش از بیست سال است.

سرامیک

این روش پر کردگی دندان شباهت بسیاری به پرکردگی با طلا دارد. قیمت این ماده مانند طلا بسیار گران است اما دوام کمتری نسبت به طلا دارد. برای انجام این روش پرکردگی به بیش از یک جلسه مراجعه به دندانپزشکی نیاز خواهید داشت. اصلی‌ترین مزیت این روش رنگ طبیعی و مشابه با دندان آن است.

رزین گلاس آینومر

این ماده اغلب برای پر کردن دندان‌های شیری استفاده می‌شود. ظرافت این ماده زیاد است. از این رو زودتر از دیگر مواد فرسوده می‌شود. از این رو ماده معمولاً برای پر کردن پوسیدگی‌های کوچک استفاده می‌شود.

بهترین ماده برای پر کردن دندان کدام است؟

طبیعتاً بهترین ماده برای پر کردن دندان باید توسط دندان‌پزشک مشخص شود. زیرا انتخاب ماده مؤثر و مناسب به مواردی همچون موقعیت دندان معیوب، وسعت خرابی دندان، حساسیت‌های فرد نسبت به مواد مختلف و … بستگی دارد.

چگونه از شکستگی دندان پر شده جلوگیری کنیم؟

هنگامی که دندان با استفاده از روش پر کردگی دندان درمان می‌شود، نمی‌تواند جای دندان طبیعی را بگیرد. از این رو احتمال اینکه دندان دچار شکستگی شود بسیار بالا است. بهترین راه برای پیشگیری از شکستگی دندان رعایت بهداشت دهان و دندان و توصیه‌های دندان‌پزشک است. علاوه بر آن می‌توانید هر ۶ ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید در صورت نیاز پرکردگی دندان خود را ترمیم کنید.

بهترین زمان برای ترمیم پرکردن دندان چه زمانی است؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم دندان‌های پر شده نمی‌توانند جای دندان طبیعی را بگیرند. موادی که برای پرکردگی دندان استفاده می‌شود پس از مدتی فرسوده و دچار شکستگی یا ترک می‌شوند. از این رو لازم است حداقل سالی دو بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا در از صورت نیاز پرکردگی دندانتان ترمیم شود. همچنین لازم است در صورتی که ترک خوردگی روی مواد پرکردگی دندان خود مشاهده کردید، سریعاً به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا پر کردگی دندانتان را ترمیم کند. در صورتی که‌ترمیم پرکردگی دندان به تعویق بیندازید، درمان پیچیده‌تر می‌شود و بعضی اوقات این پرکردگی به دندان‌های دیگر نیز آسیب می‌رساند.

در این مقاله از سایت به موضوع انواع روش‌های پر کردن دندان پرداختیم. درباره پرکردگی و چگونگی انجام آن مطالبی را برایتان شرح دادیم. سپس به معرفی مواد مختلف پرکردگی دندان پرداختیم و مزایا و معایب هر کدام را نیز برای دیگران بازگو کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات سایت از سلامت دندان‌های خود و خانواده خود مراقبت کنید. با دکتر هاشمی متخصص لثه در تهران همراه باشید.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم