تاثیر سیگار بر سلامت دهان و دندان

تأثیر سیگار بر سلامت دهان و دندان

عوارض مصرف دخانیات و سیگار و تأثیر مخرب آنها بر سلامتی بدن ما بر هیچکس پوشیده نیست. مشکلات ریوی، تنفسی و قلبی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که در اثر مصرف سیگار و دخانیات به وجود می‌آید. یکی از قسمت‌های بدن که تحت تأثیر مصرف سیگار دچار بیماری و آسیب می‌شود، دهان و دندان است. مصرف سیگار ارتباط نزدیکی با پوسیدگی دندان، عفونت لثه، ایجاد بوی بد در دهان، تیرگی دندان‌ها و … دارد. مواد سمی و خطرناک که در زمان استنشاق دود سیگار از طریق دهان به بدن وارد می‌شود، نه تنها منجر به آسیب‌های جدی به دندان‌ها و فضای دهان می‌شود، بلکه به اعضای داخلی بدن نیز صدمات بسیاری می زند. در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به تأثیر سیگار بر سلامت دهان و دندان می‌پردازیم.

پس از مطالعه این مقاله با مشکلات عدیده‌ای که مصرف دخانیات در دهان و دندان به وجود می‌آورد آشنا می‌شوید. لطفاً تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

همه ما ممکن است عادات مختلفی داشته باشیم. همان‌طور که عادات درست و مثبت ضامن سلامتی ما هستند، تکرار عادات اشتباه و منفی تهدیدی جدی برای سلامت ما خواهد بود. اعتیاد به مصرف دخانیات و سیگار یکی از عادات غلط و مخرب است که در درجه اول به سلامت دهان و دندان آسیب می زند. مصرف دخانیات و سیگار احتمال بروز مشکلات دندانی را افزایش می‌دهد. چنانچه شما هم با این عادت غلط دست به گریبان هستید، بهتر است با مراجعات منظم به دندان‌پزشک از وضعیت سلامت دندان‌هایتان مطلع شوید. طی جلسات معاینه دندانپزشکی در خواهید یافت که تا چه حد این عادت غلط به سلامت دندان آسیب وارد می‌کند. بنابراین مراجعه به دندان‌پزشک می‌تواند تلنگری مؤثر برای ترک این عادت اشتباه باشد.

اعتیاد به سیگار و دخانیات چه آسیب‌هایی برای دهان و دندان دارد؟

در حال حاضر بیش از یک سوم از افرادی که به مصرف سیگار و دخانیات اعتیاد دارند، با مشکلات دهان و دندان مواجه هستند. دود سیگار و دخانیات منجر به التهاب لثه، آسیب به پالپ دندان، عفونت لثه و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. پوسیدگی دندان از ابتدایی‌ترین تأثیرات مخرب دود بر دندان است. در حال حاضر بیش از ۱۶ درصد از افراد سیگاری با مشکلات دهان و دندان مواجه هستند که این آمار ۴ برابر افراد غیر سیگاری است. بیش از ۳۰ درصد افرادی که به مصرف سیگار و دخانیات اعتیاد دارند به بیماری‌های لثه، مشکلات دندان و رنگ ناخوشایند دندان‌ها مبتلا هستند.

تأثیر سیگار بر خرابی دندان‌ها چگونه آغاز می‌شود؟

تأثیرات مخرب دود سیگار بر دندان‌ها ابتدا با تغییر رنگ دندان و متمایل شدن آن به رنگ زرد یا قهوه‌ای آغاز می‌شود. اکثر افراد سیگاری دندان‌های جرم گرفته‌ای دارند که متأسفانه مسواک زدن نیز نمی‌تواند این جرم را از بین ببرد. جرم و پلاکی که در اثر استعمال دخانیات و سیگار به وجود می‌آید، شرایط مناسبی برای رشد باکتری‌های مضر فراهم می‌کند. اگرچه رعایت موارد بهداشتی دهان و دندان می‌تواند موجب کاهش جرم و رنگ زرد دندان‌ها شود، با این حال هرگز درمان قطعی برای این‌گونه مشکلات نخواهد بود.

بیماری‌های رایج دهان و دندان در افراد سیگاری

 

در اینجا به برخی از مشکلات جدی دهان و دندان که در اثر مصرف دخانیات و سیگار به وجود می‌آیند اشاره می‌کنیم:

تحلیل لثه

خونریزی لثه

خشکی دهان

پوسیدگی دندان

ایجاد جرم و پلاک دندان

افتادن و لقی دندان‌ها

آسیب دیدن مینای دندان

زرد یا قهوه‌ای شدن دندان‌ها

لق شدن دندان‌های مصنوعی

درد لثه هنگام مصرف غذا

افزایش احتمال پوسیدگی ریشه دندان

خونریزی، حساسیت، التهاب و قرمز شدن لثه

بیماری‌های لثه در اثر مصرف دخانیات

بیماری‌های لثه یکی از بیماری‌هایی هستند که در اثر مصرف دخانیات به وجود می‌آیند. اکثر افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند مشکل خونریزی لثه دارند. نفوذ دود ناشی از مصرف دخانیات به ریشه دندان باعث می‌شود آسیب‌های جدی به لثه‌ها وارد شود. علاوه بر آن بخشی از مواد سمی ناشی از مصرف دخانیات همراه با خون وارد لثه‌ها می‌شود. از آنجا که لثه مدام توسط دود دخانیات و مواد سمی که وارد خون می‌شود مورد تهاجم قرار می‌گیرد، مقاومت خود را در برابر عفونت دندان از دست می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود کوچک‌ترین عفونت در ناحیه ریشه دندان به لثه آسیب جدی وارد کند و لثه را متورم سازد.لیفت لثه و جراحی لثه با لیزر در این مرکز بطور کاملا تخصصی انجام میشود.

بیماری‌های پریودنتال در اثر مصرف دخانیات

یکی دیگر از بیماری‌هایی که در اثر مصرف دخانیات ایجاد می‌شود بیماری‌های پریودنتال است. این بیماری باعث می‌شود لثه و ریشه دندان به تدریج ضعیف شود. بیماری پریودنتال که در اثر وجود باکتری در لثه ایجاد می‌شود یک بیماری عفونی است. طبق تحقیقات افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند ۶۰ درصد بیشتر نسبت به افرادی که دخانیات مصرف نمی‌کنند به این بیماری دچار می‌شوند. از دیگر عوارض این بیماری می‌توان به عفونت لثه و آبسه نیز اشاره کرد. مصرف دخانیات باعث می‌شود بافت لثه نرم شود و دندان‌ها بیفتند.

پیشگیری از بیماری‌های لثه

اگر در روز دخانیات مصرف می‌کنید به احتمال زیاد به بیماری‌های لثه دچار می‌شوید. مواردی هستند که می‌توانید با رعایت آنها از بروز بیماری‌های لثه پیشگیری کنید. این موارد عبارت‌اند از:

مصرف دخانیات را ترک کنید

در صورتی که نمی‌توانید مصرف دخانیات را ترک کنید، تعداد دفعات مصرف آن در روز را کاهش دهید

حداقل روزی دو بار دندان‌های خود را با استفاده از خمیردندان مخصوص مسواک بزنید

از نخ دندان و دهان‌شویه‌های آنتی باکتریال استفاده کنید

مصرف نوشیدنی‌های قندی را قطع یا کاهش دهید

به صورت منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز بیماری‌های لثه هر چه زودتر درمان شروع شود

از خشکی دهان خود پیشگیری کنید (در طول روز آب زیاد بنوشید و آدامس فاقد قند بجوید تا دهانتان خشک نشود)

در این مقاله از سایت به موضوع به تأثیر سیگار بر سلامت دهان و دندان پرداختیم. آسیب‌هایی که مصرف دخانیات به دهان و دندان می‌زنند را برایتان شرح دادیم. بیماری‌های رایج دهان و دندان در افراد سیگاری را به شما معرفی کردیم. مواردی که می‌توان با رعایت آنها از بروز بیماری‌های لثه پیشگیری کرد را برایتان بازگو کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم