تبخال و دندانپزشکی

تبخال دهان و دندانپزشکی

هر روز افراد بسیاری به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه می‌کنند تا تحت درمان‌های مختلف دهان و دندان قرار گیرند. اما در این میان انجام درمان‌های دندانپزشکی برای همه افراد قابل انجام نیست. بیماری‌های زمینه‌ای مختلفی وجود دارند که انجام خدمات دهان و دندان را غیر ممکن می‌سازند. تبخال یکی از بیماری‌هایی است که تمامی ما حداقل یک بار در زندگی خود آن را تجربه کرده‌ایم. تبخال های دهان و لب یکی از بیماری‌هایی است که انجام خدمات دندانپزشکی را غیر ممکن می‌سازد. دندان‌پزشک انجام درمان‌ها را به زمان دیگری موکول می‌کند چراکه وجود تبخال نشانگر وجود ویروس در بدن است. در این مقاله سایت دکتر ستاره هاشمی قصد داریم به موضوع تبخال دهان و دندانپزشکی بپردازیم. اگر به این بیماری مبتلا هستید ما مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تبخال چیست؟

برای آنکه ارتباط تبخال و دندانپزشکی را بررسی کنیم لازم است ابتدا بدانیم تبخال چیست و درباره این بیماری اطلاعاتی به‌دست آوریم. تبخال بیماری است که در اثر ویروسی به نام «هرپس سیمپلکس» ایجاد می‌شود. این بیماری اکثراً در محیط دهان، روی لب و در ناحیه صورت به وجود می‌آیند. تبخال های این نواحی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس نوع۱ هستند. البته تبخال در بقیه ناحیه نواحی بدن نیز ممکن است عارض شود. اما مرتبط با موضوع این مقاله نیست و در اینجا به آن نمی‌پردازیم.

تبخال ها ماهیت کاملاً متفاوتی از آفت دارند و حتی محل درگیری بدن در آنها متفاوت است. ویروس‌های هرپرس، سلول‌های عصبی فرد را آلوده می‌کنند و این آلودگی می‌تواند به حالت خفته و بی علامت باشد. زمانی که فرد به سرماخوردگی مبتلا می‌شود یا در معرض استرس ناگهانی ترس یا هیجان غیرمنتظره قرار می‌گیرد ویروس از حالت خفته به حالت فعال در می‌آید. در این وضعیت ویروس از طریق آکسون عصبی به سطح پوست می‌آید و در آنجا تکثیر می‌شود. به‌طور میانگین می‌توان گفت ویروس هرپس سیمپلکس حداقل سه بار در طول سال فعال می‌شود و در این دوره فرد ناقل ویروس است.

ویروس تبخال چگونه منتقل می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم تبخال یک بیماری ویروسی است که به شدت قابل سرایت به افراد مختلف می‌باشد. چنانچه فردی مبتلا به تبخال باشد باید جوانب احتیاط را با دقت بیشتری لحاظ کند. ویروس هرپس سیمپلکس از طریق بزاق دهان فرد مبتلا به تبخال به افراد دیگر منتقل می‌شود. بنابراین هر وسیله شخصی، نوشیدنی و غذایی که در تماس با بزاق دهان فرد مبتلا به تبخال باشد این قابلیت را دارد که افراد دیگر را به این ویروس آلوده کند. پس این ویروس ممکن است از طرق مختلف مانند روبوسی با فرد مبتلا، استفاده از وسایل مشترک و … به بدن ما وارد شود.

ویروس هرپس سیمپلکس ممکن است در ابتدای ورود به بدن هیچ علامتی از خود نشان ندهد و در اثر یک اتفاق ناگهانی یا مصرف غذای خاص اضطراب ترس ناگهانی و حساسیت خود را نشان دهد به تبخال دهان زخم سرد یا cold sore نیز میگویند. این عارضه‌های برجسته و کوچک پوست را به حالتی شبیه زخم در می‌آورند و اغلب با کمی سوزش و درد همراه‌اند. تبخال دهانی معمولاً یک دوره چند روزه دارد و پس از چند روز خود به خود از بین می‌رود. بنابراین اگر مبتلا به تبخال دهانی هستید و دوره آن بیش از ده روز طول کشید باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: متخصص ایمپلنت در تهران چگونه کاشت ایمپلنت را انجام می دهد؟


تبخال و مراجعه به دندانپزشکی

بیمارانی که هر روز به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می‌کنند را می‌توان در دو گروه تقسیم بندی کرد:

1- بیمارانی که با درد شدید و غیر قابل کنترل به‌صورت اورژانسی به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند و مبتلا به تبخال هستند. اجبار برای انجام خدمات دندانپزشکی در این افراد موجب می‌شود تا تحت کنترل عفونت مشکل آنها به‌صورت اورژانسی برطرف شود. بنابراین باید از داروهای ضد ویروس برای بیمار استفاده کرد که مصرف این داروها برای مراجعین عادی لزومی ندارد. بدین ترتیب احتمال پخش ویروس در محیط دهان به حداقل می‌رسد.

2- گروه دوم افرادی هستند که برای چکاپ و ترمیم دندان یا انجام خدمات زیبایی دندانپزشکی به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند و در وضعیت اورژانسی نیستند. زمانی که دندان‌پزشک آنها را معاینه می‌کند متوجه تبخال آنها می‌شود. این گروه در دسته بیماران اورژانسی قرار نمی‌گیرند و درمان آنها به زمانی موکول می‌شود که تبخال به‌طور کامل برطرف شده باشد.

چه افرادی در معرض تبخال ناحیه دهان هستند؟

می‌توان گفت تمامی افراد در معرض ابتلا به این عارضه هستند. اما برخی افراد پتانسیل بیشتری نسبت به ابتلا به این تبخال دارند. به‌طور کلی می‌توان گفت افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند احتمال بروز تبخال در آنها بیشتر است. تبخال ممکن است در مواقع زیر نیز عارض شود:

زمان بروز تب بالا

وجود عفونت در بدن

هنگام استرس و اضطراب

مواقع سرماخوردگی و آنفولانزا

حین درمان‌های شیمی درمانی

در افراد مبتلا به بیماری‌هایی از قبیل ایدز و …

چرا ویروس تبخال خطرناک است؟

برخی از مراجعین کلینیک‌های دندانپزشکی، زمانی که دندان‌پزشک انجام درمان را به پس از بهبودی تبخال موکول می‌کند اصرار به انجام درمان دارند. آنها تصور می‌کنند تبخال زخمی ساده و عادی است که اختلالی در پروسه درمان به وجود نمی‌آورد. باید بدانید که تبخال یک بیماری مسری است و نیازمند احتیاط بسیاری می‌باشد. اگرچه ممکن است سرایت ویروس هرپس به افراد سالم مشکلی ایجاد نکند اما در بیماران دچار نقص ایمنی، افرادی که تحت پیوند عضو قرار گرفته‌اند، افراد سالمند و کودکان، عوارض بسیار خطرناکی دارد.

در مواجهه با تبخال اصلاً نباید ریسک کرد و نباید آن را زخمی ساده پنداشت. چرا که این بیماری یک عارضه عفونتی است و به دلیل مسری بودن آن باید احتیاط لازم در نظر گرفته شود. به همین دلیل است که دندان‌پزشکان انجام خدمات دندانپزشکی را در افراد مبتلا به تبخال ممنوع اعلام می‌کنند. مگر زمانی که فرد به صورت اورژانسی و با مشکل حاد دهان و دندان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کند. در این مواقع با تمهیدات خاص پزشکی و کنترل عفونت مشکل را برطرف می‌کنند.

در این مقاله از سایت به موضوع تبخال دهان و دندانپزشکی پرداختیم. همچنین درباره تبخال و روش‌های انتقال آن صحبت کردیم. سپس نکاتی را درباره مراجعه به دندان‌پزشک در زمان ابتلا به تبخال مطرح کردیم. علاوه بر آن علت خطرناک بودن تبخال را نیز برایتان شرح دادیم. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات از سلامت دندان‌های خود و خانواده خود مراقبت کنید و اطلاعات زیادی درباره لیفت لثه بدست آورید. با ما همراه باشید.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم