تفاوت جراحی قدیمی و جراحی لثه با لیزر

افرادی که بیماری پریودنتال (بیماری لثه) در آن‌ها پیشرفت کرده، نیاز به عمل جراحی لثه و  پیوند لثه دارند. روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد؛ این روش‌ها شامل جراحی قدیمی لثه (که در آن از چاقوی جراحی و بخیه استفاده می‌شود) و جراحی لثه با لیزر است. هر یک از این‌ها به روش خاص خود انجام می‌پذیرند و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. اغلب، در روش جراحی قدیمی از یک چاقوی جراحی لثه برای کنار زدن بافت لثه جهت مشاهده زیر آن و تمیز کردن حفره بین دندان و لثه و کاهش عمق آن استفاده می‌شود. اما در روش جراحی لثه با لیزر سطح تهاجم کمتر بوده و نیز امکان راحتی بیشتری برای بیمار، وجود دارد.

استفاده از روش های مختلف جراحی لثه با توجه به شرایط بیمار

افرادی که از بیماری‌های مربوط به لثه رنج می‌برند باید برای از بین بردن مواردی مانند التهابات، پلاکت‌ها، رسوب‌ها و باکتری‌ها از جراحی لثه استفاده کنند. این کار توسط راه‌های متنوعی از جمله روش‌های سنتی و مدرن انجام می‌شود. روش جراحی لثه با لیزر یک روش مدرن و امروزی به حساب می‌آید. در این روش متخصصین از لیزر دندانپزشکی برای حذف بافت ملتهب لثه اطراف ریشه دندان استفاده می‌کنند. اما در روش‌های قدیمی، صاف کردن سطح ریشه یا جرم‌گیری به وسیله جراحی معمولی لثه و با شکافتن آن انجام می‌شود. با وجود اینکه در برخی موارد تنها راه برای درمان بیمار استفاده از عمل جراحی قدیمی است، اما در بیشتر موارد امکان درمان با روش جراحی لثه با لیزر با سطح تهاجم کمتر وجود دارد.

انواع تفاوت های اصلی بین جراحی قدیمی (جراحی با تیغ)  و جراحی لثه با لیزر

تفاوت‌های مختلفی بین جراحی قدیمی (جراحی با تیغ) و جراحی لثه با لیزر به منظور درمان بیماری‌های لثه وجود دارد. بیماران می‌توانند با مقایسه این دو روش و با مشورت دندانپزشک خود یکی از این دو روش را برای درمان خود انتخاب کنند:

میزان درد

جراحی لثه به روش قدیمی به دلیل تهاجمی بودن برای بیمار دردناک است؛ به همین علت هنگام استفاده از این روش نیاز به داروی مسکن و دوره استراحت وجود دارد. اما از مزایای جراحی لثه با لیزر، وجود درد بسیار کمتر آن برای بیماران است. در این روش تقریبا نیازی به تجویز داروهای مسکن برای بیمار وجود ندارد و بیمار می‌تواند بلافاصله پس از درمان توسط متخصص ایمپلنت دندان، فعالیت‌های عادی خود را آغاز کرده و مشغول به کار شود.

عقب رفتگی لثه

روش جراحی قدیمی لثه در لیفت لثه برخی مواقع باعث عقب رفتن خط لثه می‌شود. از آنجایی‌که روش جراحی خنده لثه‌ای نیازمند استفاده از چاقوی جراحی است، همواره در این حالت احتمال عقب رفتن خط لثه به خاطر برش‌های ایجاد شده بر روی آن وجود دارد. در واقع روش جراحی قدیمی می‌تواند موجب عقب رفتن خط لثه از 2 تا 4 میلی‌متر شود؛ که در مجموع عقب رفتن لثه در افراد تحت درمان برای اصلاح لبخند لثه ای نما از 10 تا 15 میلی متر مشاهده می‌شود. این مسئله در جراحی لثه با لیزر به دلیل سطح تهاجم بسیار کمتر و عدم نیاز به بریدن بافت لثه مشاهده نمی‌شود.

دوره بهبودی

دوره بهبود در جراحی لثه به روش لیزر و اصلاح طرح لبخند در مقایسه با روش جراحی قدیمی بسیار سریع‌تر است. دلیل این امر هم این است که در لیزر از تکنولوژی‌های جدید با سطح تهاجم کمتر استفاده می‌شود. درواقع لیزر باعث از بین رفتن باکتری‌های موجود در حفره بین دندان و لثه شده و به این ترتیب کاهش التهاب لثه ناشی از بیماری و بهبود بافت آسیب دیده را به همراه دارد.

جراحی لثه با تیغ و لیزر

نتایج بلند مدت

استفاده از هر دو روش درمانی جراحی لثه، نتایج شگفت‌انگیز بلندمدتی را در وضعیت بیمار به همراه دارد. اما در جراحی لیزر قابلیت پیش‌بینی بیشتری در ارتباط با ترمیم استخوان و اتصال مجدد بافت پیوندی پس از درمان وجود دارد. جراحی لثه با لیزر می‌تواند موجب تحریک استخوان اطراف ریشه دندان شده و فرآیند ترمیم آن را تسریع بخشد. بر همین اساس می‌توان دندان‌هایی را که قبلا در شرایط مشابه به طور معمول کشیده می‌شدند را نجات داد.

هزینه جراحی

هزینه جراحی لثه در دو روش قدیمی و لیزر با توجه به تخصص پزشک و نوع بیماری برای هر فرد متفاوت است. با این وجود باید بدانید که هزینه جراحی لثه با لیزر به دلیل مدرن بودن در مقایسه با روش قدیمی کمی بالاتر است؛ قیمت جراحی لثه با لیزر، در مقایسه با جراحی به روش تیغ، 10 الی 40 درصد تفاوت هزینه دارد.

هزینه درمان لثه به عوامل متعددی مانند شرایط خاص درمان، تخصص دندان‌پزشک، وسعت ناحیه تحت درمان، نیاز به پیوند استخوان، مقدار مواد لازم و نیز لزوم جایگزینی دندان‌های از بین رفته، بستگی دارد. علاوه بر این محل مطب دندانپزشک و نوع بیمه بیمار هم از عوامل تاثیرگذار برای هزینه جراحی لثه هستند. توصیه می‌شود برای جراحی لثه به افراد متخصص و متبحر مراجعه کنید دکتر ستاره هاشمی، به عنوان متخصص لثه در تهران با معاینه شما انواع روش‌های جراحی لثه را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

جذابیت بیشتر روش جراحی لثه با لیزر برای بیماران

بیماریپریودنتال (بیماری لثه) یکی از شایع‌ترین مشکلات دهان و دندان به شمار می‌آید. روش‌های مختلفی برای پاک‌سازی لثه از عفونت یا آلودگی‌های موجود راه‌های مختلفی مانند جراحی لثه وجود دارد؛ این روش‌ها شامل جراحی لثه به روش قدیمی و لیزر می‌شود. لیزر طی سال‌های اخیر مورد بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته، است. این روش در مقایسه با جراحی به روش قدیمی مزایایی نظیر تهاجمی نبودن، عدم خونریزی لثه، ورم و التهاب کمتر، نیاز کمتر به برداشتن بافت و دوره ریکاوری کوتاه‌تر دارد. جراحی به روش لیزر جذابیت بیشتری برای بیمارانی دارد که به استفاده از روش‌ قدیمی جراحی لثه به خاطر ترس یا دوره درمانی طولانی این روش تمایلی به جراحی ندارند.