تفاوت لمینت و کامپوزیت و ایمپلنت

تفاوت لمینت و کامپوزیت و ایمپلنت

امروزه روش‌های درمانی، ترمیمی و زیبایی برای اصلاح، درمان یا زیبا‌تر کردن دندان‌ها و طرح لبخند پدید آمده‌اند. هر یک از روش‌ها مزایا معایب و کاربرد خاص خود را دارند. برای اینکه تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت و لمینت را بدانید ابتدا کاربرد هر یک از این راه‌های ترمیم و درمان دندان را بشناسید و سپس با توجه به شرایطتان، کاندید یکی یا هر دوی این روش‌های اصلاح طرح لبخند بشوید.

کدام بهتر است: ایمپلنت، کامپوزیت یا لمینت؟

روش‌های درمانی کامپوزیت دندان، لمینیت و ایمپلنت هیچ‌کدام نسبت به دیگری برتری ندارند. کامپوزیت دندان روی دندان‌های سالم به منظور اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی‌ که اگردندانتان را از دست بدهید نیاز به روش درمانی تخصصی ایمپلنت خواهید داشت.

آیا کامپوزیت لمینت و ایمپلنت جایگزین هم می شوند؟

ایمپلنت زمانی کاربرد دارد که فرد دارای دندان یا دندان‌های به شدت آسیب‌دیده باشد یا دندان‌های خود را از دست داده است؛ اما کامپوزیت و لمینت روش ترمیمی و زیبایی هستند که روی دندان‌های سالم نصب می‌شوند.  فرق ایمپلنت با کامپوزیت و لمینت در کاربرد متفاوت آن‌ها است و هیچ‌کدام جایگزین روش دیگر نیستند.

کامپوزیت دندان چیست و با لمینت چه فرقی دارد؟

اگر می‌خواهید با وجود دندان‌های سالم خود روشی برای ترمیم و زیباتر شدن آن‌ها انتخاب کنید، کامپوزیت روشی مناسب و مقرون به صرفه است. کامپوزیت و لمینت ونیر‌های دندان هستند و هر یک کاربرد متفاوتی در رفع عیب‌های ظاهری دندان دارند. ونیر‌ها لایه بسیار نازکی از موادند که می‌توانند از جنس پرسلن یا کامپوزیت باشند. این مواد جهت بهبود رنگ دندان، بهبود ظاهر دندان و بهبود شکل آن، روی دندان‌های فرد متقاضی قرار می‌گیرند. در صورتی که کامپوزیت و لمینت به صورت صحیح جای‌گذاری شوند، می‌توانند یک لبخند بسیار زیبا برای بهبود ظاهر شما ایجاد کنند. منظور از کامپوزیت همان ونیر کامپوزیتی و منظور از لمینت دندانی همان لمینت سرامیکی است.

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت

لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت برای برطرف کردن رنگ بد دندان و ظاهر بد فرم آن استفاده می‌شود. لمینت سرامیکی و کامپوزیتی برای پوشش نقص‌های ظاهری کاربرد دارند و این نکته تفاوت کامپوزیت ونیر با روکش‌های دندانی است که برای مشکلات و آسیب‌های جدی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر فرد می‌تواند بر اساس سلیقه خود از رنگ‌های متفاوت لمینت دندان استفاده کند. کامپوزیت‌ها کمی برجسته هستند. برای دندان‌های درشت و برجسته بهتر است از روش لمینت استفاده کنید که ضخامت کمتری دارند.


بیشتر بخوانید: آیا لیفت لثه قابل درمان است؟


روش لمینت و کامپوزیت دندان چه زمانی کاربرد دارند؟

کامپوزیت دندان در مواردی انجام می‌شود که دندان‌های بد‌رنگی دارید یا دندان‌های شما دارای فاصله‌ای جزئی هستند. همچنین برای ترمیم دندان‌های شکسته، ترک خورده یا نا‌مرتب  و مینای نا‌هموار دندان از روش ترمیمی نصب کامپوزیت استفاده می‌شود. مدت زمان نصب کامپوزیت و لمینت با هم تفاوت دارند. ونیر‌های کامپوزیتی اغلب در یک جلسه قابل انجام هستند؛ اما برای لمینت باید حداقل دو جلسه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. کامپوزیت روشی کم تهاجمی‌تر نسبت به لمینت دندان است‌ زیرا در این روش آسیبی به ساختار بافت دندان نمی‌رسد و مینای دندان تراشیده نمی‌شود.

فرق ایمپلنت با کامپوزیت و لمینت

تفاوت روش‌های ایمپلنت با کامپوزیت و لمینت علاوه بر زمینه استفاده از هر روش، در ماندگاری آن‌ها است. بعد از نصب کامپوزیت روی دندان در صورتی که نکات مراقبتی را به طور اصولی و درست رعایت کنید، می‌توانید انتظار ۱۰ سال ماندگاری را از آن داشته باشید. این در حالی است که پایه ایمپلنت بعد از جوش خوردن به استخوان فک می‌تواند به طور دائم و بدون هیچ مشکلی تا انتهای عمر در دهان باقی بماند. نحوه نصب ایمپلنت و کامپوزیت نیز تفاوت‌هایی با هم دارند. برای نصب ایمپلنت مهم‌ترین نکته داشتن تراکم استخوان کافی است که در صورت عدم داشتن آن در ابتدا لازم است پیوند استخوان انجام شود. بعد از آن متخصص ایمپلنت در تهران پایه ایمپلنت را در دهان قرار می‌دهد. برای نصب کامپوزیت بعد از بررسی‌های لازم، دندانپزشک ماده کامپوزیت را روی دندان‌ها قرار می‌دهد و با استفاده از نور مخصوص، آن‌ها را سفت می‌کند و با بهترین صورت روی دندان‌ها شکل و فرم می‌دهد.

چه افرادی می توانند ایمپلنت انجام دهند؟

افرادی که به هر دلیلی یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند و قصد کاشت دندان یا ایمپلنت دندان‌های خود را دارند باید لثه‌های سالم و استخوان‌های قوی برای نگه داشتن ایمپلنت داشته باشند. بعد از اتمام پروسه ایمپلنت دندان خود، بهداشت دهان و دندان را به دقت رعایت کنند و چکاپ‌های دندانپزشکی منظم انجام دهند. ایمپلنت دندان برای کسانی که سیگار می‌کشند، افرادی که از اختلالات مزمن کنترل نشده؛ مانند دیابت و بیماری‌های قلبی رنج می‌برند و بیمارانی که در ناحیه سر و گردن خود پرتودرمانی انجام داده‌اند باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

کامپوزیت یا لمینت کدام مناسب تر است؟

در اصلاح طرح لبخند لمینت‌های سرامیکی و ونیر‌های کامپوزیتی گزینه‌های مناسبی هستند. در هر دو روش یک روکش با شکل و رنگ مناسب روی سطح بیرونی دندان قرار داده می‌شود تا هنگام لبخند زدن ظاهر دندان‌ها زیبا و مرتب باشد. لمینت از مواد سرامیکی شبیه به مینای دندان در لابراتوار یا با دستگاه کد کم ساخته می‌شود؛ اما کامپوزیت از مواد رزینی ساخته شده است که توسط دندانپزشک روی دندان قرار می‌گیرد و فرم داده می‌شود. لمینت‌های کامپوزیتی تغییر رنگ بیشتری دارند.

لمینت و کامپوزیت دو راه اصلاح طرح لبخند

استفاده از لمینت‌های دندانی گزینه بسیار خوبی برای پوشش دادن بسیاری از مشکلات دندان‌ها است و با توجه به ظاهر طبیعی آن‌ها و عدم نیاز به استراحت پس از اتصال روکش‌ها به دندان، اکثر افرادی که مشکلاتی این‌چنینی دارند قادر خواهند بود از این روش درمانی استفاده کنند و لبخندی زیباتر داشته باشند. لمینت‌های سرامیکی شفاف‌تر و طبیعی‌تر هستند، دچار فرسایش نمی‌شوند و به ندرت تغییر رنگ می‌دهند. کامپوزیت‌های سرامیکی ذرات ریز سرامیکی هستند و موجب می‌شود تا ظاهر دندان‌ها به دندان طبیعی نزدیک‌تر شود.

مقایسه روش های ترمیم و درمان دندان

روش‌های مختلف درمان و ترمیم دندان ویژگی‌ها، معایب و مزایای خاص خود را دارند. لمینت و کامپوزیت که هر دو از روش‌های ترمیم دندان و اصلاح طرح لبخند هستند، از نظر دوام و طول عمر، استحکام و مقاومت و از نظر قیمت با هم تفاوت دارند‌ فرق ایمپلنت با کامپوزیت و لمینت یک تفاوت اساسی است. لمینت و کامپوزیت روش‌هایی برای ترمیم و زیبایی محسوب می‌شوند، در حالی که ایمپلنت کاشت دندان از دست رفته شما است. روش‌های ترمیم و درمان دندان علاوه بر زیبایی به افزایش اعتماد به نفس شما نیز کمک خواهند کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک دکتر ستاره هاشمی تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول در مورد تفاوت کامپوزیت و لمینت

  • کامپوزیت و لمینت چیست؟

کامپوزیت دندان روی دندان‌های سالم به منظور زیبا‌تر کردن لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاشت دندان از دست رفته را ایمپلنت می‌گویند.

  • لمینت و کامپوزیت با هم تفاوت دارند؟

لمینت و کامپوزیت هر دو برای برطرف کردن رنگ بد دندان و ظاهر بد فرم آن استفاده می‌شوند.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم