تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان

مینای دندان از قسمت‌های داخلی دندان (شامل عاج دندان و پالپ) مراقبت می‌کند. ساختار مینای دندان متشکل از مواد معدنی است. بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و فسفات به ساخت و تقویت مینای دندان کمک می‌کند. اما بر اثر افزایش سن، بدن مواد معدنی موجود در دندان‌ها را از دست می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود مینای دندان در مقابل پوسیدگی آسیب‌پذیرتر شود و احتمال پوسیدگی دندان افزایش می‌یابد. در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی دندان به موضوع تقویت مینای دندان خواهیم پرداخت. اگر مایلید بدانید چگونه می‌توانید از دندان‌های خود در مقابل پوسیدگی محافظت کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چگونه از پوسیدگی مینای دندان پیشگیری کنیم؟

زمانی که مینای دندان مواد معدنی خود را از دست می‌دهد، باکتری‌های موجود در دهان، قند مواد غذایی را به اسید تبدیل می‌کنند. این فرایند باعث می‌شود مینای دندان دچار پوسیدگی شود. از آنجا که مینای دندان به دلیل از دست رفتن مواد معدنی دندان، مقاومتش در برابر اسیدها کاهش یافته است، پوسیدگی دندان زودتر رخ می‌دهد. لازم به ذکر است زمانی که مینای دندان دچار پوسیدگی شود نمی‌توان آن را ترمیم یا بازسازی کرد. اما پیش از آنکه مینای دندان دچار پوسیدگی شود، می‌توانیم مواد معدنی از دست رفته را به آن بازگردانیم. این موضوع باعث می‌شود مقاومت مینای دندان در برابر اسید تولید شده توسط باکتری‌های مضر افزایش یابد.

به فرآیند بازگرداندن مواد معدنی به دندان «معدنی سازی مجدد دندان» گفته می‌شود.

معدنی سازی مجدد دندان چیست؟

زمانی که مواد معدنی مورد نیاز دندان مانند کلسیم و فسفات به دندان می‌چسبند تا مناطق تضعیف شده مینای دندان را تقویت کنند، معدنی سازی مجدد دندان رخ می‌دهد. در این زمان، دندان مواد معدنی از دست رفته خود را توسط بزاق دهان دریافت می‌کند. مصرف مواد غذایی دارای کلسیم مانند پنیر و سایر فراورده‌های لبنی، سبزیجات، میوه‌های دارای فیبر، غذاهای دریایی و … می‌تواند فرایند معدنی سازی مجدد دندان را تسریع کند.همه چیز درباره لبخند لثه ای در سایت دکتر ستاره هاشمی.

چگونه به تقویت مینای دندان کمک کنیم؟

مسواک بزنید

بهترین راهکار برای از پاک‌سازی باکتری‌های مضر موجود در دهان، استفاده از مسواک است. حفره‌های کوچک موجود روی سطح دندان مملو از باکتری‌های مضر هستند که قند موجود در مواد غذایی را به اسید تبدیل می‌کنند. این اسید باعث پوسیدگی دندان می‌شود. مسواک موجب می‌شود این باکتری‌ها از بین بروند تا مینای دندان راحت‌تر بتواند مواد معدنی را جذب و خود را تقویت کند.

از خمیر دندان مناسب استفاده کنید

تمامی خمیر دندان‌ها نمی‌توانند به فرآیند معدنی سازی مجدد دندان‌ها کمک کنند. برای انتخاب خمیردندان مناسب لازم است از دندان‌پزشک خود کمک بگیرید. دندان‌پزشک شما می‌تواند با معاینه دقیق مناسب‌ترین خمیر دندان را به شما معرفی کند تا با استفاده از آن بتوانید به فرایند معدنی سازی مجدد دندان‌ها کمک کنید.

مصرف قند را تا حد امکان کاهش دهید

قند ماده‌ای بسیار اسیدی است که به باکتری‌های مضر دهان کمک می‌کند آسیب بیشتری به مینای دندان وارد کنند. علاوه بر آن تحقیقات نشان می‌دهد مصرف بیش از حد قند موجب از دست رفتن سریع‌تر مواد معدنی دندان می‌شود.

به مقدار لازم میوه مصرف کنید

با وجود این که مصرف میوه بخشی از یک رژیم غذایی سالم است. اما بعضی از میوه‌ها بسیار اسیدی هستند و فرایند معدنی سازی مجدد دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، لیمو و … بیشترین مقدار اسید را در میان میوه‌ها دارند. مصرف بیش از اندازه این گونه میوه‌ها باعث می‌شود کلسیمی که به مینای دندان متصل می‌شود، از دندان جدا شود. در این زمینه، آب میوه‌ها نسبت به میوه‌ها آسیب بیشتری به دندان وارد می‌کنند. زیرا علاوه بر اسید موجود در میوه مقداری قند نیز به آنها افزوده می‌شود.

مصرف محصولات لبنی را کاهش دهید

با وجود این که محصولات لبنی سرشار از کلسیم هستند اما دارای لاکتوز نیز هستند. لاکتوز نوعی قند است که منجر به افزایش تولید اسید در دهان می‌شود. مصرف شیرهایی مانند شیر بادام یا شیر سویا که فاقد لاکتوز هستند، می‌تواند کلسیم مورد نیاز جهت انجام فرایند معدنی سازی مجدد دندان فراهم شود.

آدامس فاقد قند بجوید

با وجود اینکه مفید بودن آدامس در حفظ سلامت دهان و دندان همچنان مورد بحث است، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آدامس‌های فاقد قند به فرآیند معدنی سازی مجدد دندان‌ها کمک می‌کند. علاوه بر آن جویدن آدامس‌های بدون قند موجب می‌شود قند و پلاک دندانی از سطح دندان پاک شوند. جویدن آدامس نه‌تنها به پاک شدن پلاک‌های دندانی کمک می‌کند بلکه باعث افزایش ترشح بزاق در دهان نیز می‌شود. از آنجا که مواد معدنی از طریق بزاق به مینای دندان می‌چسبند، افزایش ترشح بزاق فرایند معدنی سازی مجدد دندان را سریع‌تر می‌کند.

آب بیشتری بنوشید

بهترین نوشیدنی که تمامی پزشکان، دندان پزشکان و متخصصان تغذیه که توصیه می‌کنند بنوشید، آب است. آب به طور طبیعی فاقد قند است و به پاک‌سازی بدن نیز کمک می‌کند. از این رو اگر به مسواک دسترسی نداشتید می‌توانید دهان خود را با آب بشویید. این کار بعد از مصرف مواد غذایی شیرین یا اسیدی می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

مصرف کلسیم و دیگر ویتامین‌ها را افزایش دهید

با وجود آنکه کلسیم به صورت طبیعی در دندان ساخته می‌شود، اما اسید موجود در دهان (که توسط باکتری‌های مضر تولید می‌شوند) باعث می‌شود کلسیمی که تولید می‌شود از دندان جدا شود. با مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم می‌توان موادی که از دست می‌رود را جایگزین کرد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف ویتامین D باعث می‌شود دندان در مقابل ایجاد حفره مقاوم‌تر شود. از این رو پیشنهاد می‌کنیم با تجویز پزشک به صورت روزانه کلسیم و ویتامین دی مصرف کنید تا بتوانید به فرآیند معدنی سازی مجدد دندان کمک کنید.

چگونه از تقویت مینای دندان مطمئن شویم؟

نشانه‌های تقویت مینای دندان‌ها که در اثر انجام موارد بالا هستند عبارت‌اند از:

دندان‌های سالم‌تر

صیقلی‌تر شدن دندان‌ها

کمتر شدن حساسیت دندان

از بین رفتن نقاط سفید روی دندان

لازم به ذکر است بهترین روش جهت تشخیص تقویت مینای دندان مراجعه به دندان‌پزشک است. از این رو لازم است حداقل هر ۶ ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا از سلامت دندان‌های خود اطمینان حاصل کنید یا در صورت بروز مشکل سریع‌تر از آن پیشگیری کنید.

در این مقاله از سایت به موضوع تقویت مینای دندان پرداختیم. سپس معدنی سازی مجدد دندان‌ها را به شما معرفی کردیم. همچنین مواردی را برایتان شرح دادیم تا با رعایت آنها به فرایند معدنی سازی مجدد دندان‌های خود کمک کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. دکتر ستاره هاشمی متخصص ایمپلنت در تهران با ما همراه باشید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم