سینوس دندان

سینوس دندان چیست؟

یکی از شایع‌ترین عفونت‌های ناحیه سر و گردن، عفونت دندان است که نه تنها درد زیادی به بیمار تحمیل می‌کند، بلکه سلامت دهان و دندان را نیز تهدید می‌کند. اگر عفونت دندان به موقع درمان نشود، مشکلات بسیاری برای دیگر اعضای بدن نیز به وجود خواهد آورد. یکی از عوارض اولیه عفونت دندان، ایجاد آبسه است. آبسه دندان به عنوان یک بیماری می‌تواند منشأ مشکلاتی از قبیل سینوس دندان شود. در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع سینوس دندان چیست خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

همان‌طور که گفتیم عفونت دندان باعث آبسه می‌شود. چنانچه آبسه برای مدت زمان طولانی درمان نشود، منجر به ایجاد مجرای غیر عادی در دهان می‌شود که به آن سینوس دندان می گویند. درون سینوس دندانی، مایعی وجود دارد که به مرور زمان افزایش می‌یابد و به دنبال راهی برای خروج از محل خود است. مایع عفونی از دو راه می‌تواند خارج شود:

۱- فضای داخل دهان (از طریق سینوس درون دهانی)

۲- خارج از دهان و در سطح پوست صورت یا گردن (اوروفاسینال یا سینوس برون دهانی)

در اکثر مواقع، تخلیه مایع عفونی سینوس‌های دندانی از طریق سینوس درون دهانی صورت می‌گیرد. طبق تحقیقات و بررسی شرح حال بیماران، اکثر دندان‌های از دست رفته(دندان نکروتیک) عفونت خود را از این راه تخلیه می‌کنند.

ویژگی‌های سینوس دندان

پالپ دندانِ نکروتیک می‌تواند دندان درد بسیاری ایجاد کند. در بیشتر بیماران گزارش می‌شود که پیش از تشکیل سینوس (فیستول دندانی) درد بسیاری داشته‌اند. اگر پس از مدتی بدون آنکه درمانی صورت گرفته باشد، درد دندان فروکش کند، احتمال تبدیل آبسه به سینوس وجود دارد. البته همیشه ایجاد سینوس با درد همراه نیست و در بعضی افراد تبدیل آبسه به سینوس فرایندی است که بدون درد اتفاق می افتد. سینوس دندان ممکن است شبیه یک زخم در داخل دهان ظاهر شود که از زخم مذکور مایعاتی شبیه چرک خارج می‌شود. ترشحات سینوس دندانی بدمزه و بدبو هستند و احساس ناخوشایندی برای بیمار ایجاد می‌کند.

ویژگی‌های سینوس برون دهانی

سینوس برون دهانی نیز تقریباً شبیه به سینوس درون دهانی است. این بیماری به شکل یک زخم مقاوم بر روی سطح پوست صورت یا گردن نمایان می‌شود که برجسته است و ترشحات بدبو دارد. با وجود ظاهر ناخوشایند و ترشحات چرک مانند گاهی سینوس‌های دندانی بدون درد هستند. اما دندان‌پزشک متخصص لثه در تهران با معاینه دقیق می‌تواند آن را تشخیص دهد. اشتباهی که در بیماران مبتلا به سینوس دندانی اتفاق می‌افتد این است که شخص به دلیل عدم وجود درد دندان، به دندان‌پزشک مراجعه نمی‌کند. این افراد معمولاً با گزارش زخم آزاردهنده در دهان یا گردن و صورت به پزشکان عمومی مراجعه می‌کنند. باید گفت سینوس برون دهانی شرایط نادری دارد و ممکن است با تشخیص نادرست مواجه شود.

چنانچه سینوس دندان با تشخیص اشتباه مواجه شود ممکن است با جوش یا کورک و دیگر عفونت‌های پوستی اشتباه گرفته شود و مسلماً داروهایی که پزشک تجویز می‌کند برای بهبود بیماری‌های فوق خواهد بود. بنابراین لازم است چنانچه با عفونت دندان مواجه شدید و پس از آن زخم‌های دهانی یا بیرون از دهان داشتید حتماً با دندان‌پزشک مشورت کنید. چرا که احتمال ایجاد سینوس دندان یا فیستول دهانی وجود دارد.

چرا سینوس دندان ایجاد می‌شود؟

اگر پالپ دندان نکروتیک دچار عفونت شود و به موقع درمان نشود اولین عارضه احتمالی، ایجاد سینوس دندان است. در افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند و در مصرف مواد غذایی صنعتی شیرین، شکر و … افراط می‌کنند، شرایطی برای ایجاد پوسیدگی دندان مهیا می‌شود. دندان‌های مصنوعی متحرک چنانچه به موقع شستشو و جرم زدایی نشوند، می‌توانند عاملی برای پوسیدگی دندان‌های سالم کناری باشند. جالب است بدانید که بزاق دهان فاکتوری برای حفاظت دندان‌ها در برابر عفونت است. بنابراین در افراد مبتلا به خشکی دهان (زروستومیا) احتمال پوسیدگی دندان‌ها افزایش می‌یابد. سپس به دنبال پوسیدگی‌ها و آسیب‌های دندانی، عفونت پالپ دندان و ایجاد سینوس اتفاق می افتد.

نکته قابل ملاحظه در مبحث عفونت دندان و ایجاد سینوس‌های دهانی این است که احتمال بروز این مشکلات در بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی نسبت به سایر افراد بیشتر است. همچنین در افرادی که از پرتو درمانی استفاده می‌کنند و دچار بیماری‌های ناهنجاری خون هستند، احتمال ایجاد عفونت و سینوس دهانی بیشتر است. بنابراین این بیماران باید در رعایت بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها دقت بیشتری داشته باشند.

چگونگی تشخیص سینوس دندان

برای هر بیماری علائمی وجود دارد که متخصص در ابتدا با شرح حال گرفتن از بیمار می‌تواند آن را تشخیص دهد. برای تشخیص سینوس دندان، متخصص دندانپزشکی موارد زیر را با بیمار چک می‌کند:

– سابقه درد شدید در دندان

– وجود علائمی از قبیل عفونت و آبسه طی معاینات دندانپزشکی

– وجود ضایعه‌های زخم گونه همراه با ترشحات در صورت، گردن یا داخل دهان

– سابقه آبسه

بهترین راه تشخیص سینوس دندانی

یکی از ابزار مهم در تشخیص سینوس دندانی، تصویر رادیوگرافی است که با اشعه ایکس انجام می‌شود. معمولاً تحلیل استخوان اطراف ریشه دندان را تنها با عکس برداری می‌توان تشخیص داد. از این رو متخصص دندانپزشکی در بیمارانی که علائم سطحی و خفیف سینوس را دارند، اقدام به تصویربرداری از ریشه دندان می‌کند. تلاش اکثر دندان‌پزشکان برای درمان سینوس دندان این است که بدون انجام جراحی این مشکلات برطرف شوند. اما گاهی مشکل در مرحله پیشرفته قرار دارد و راهی جز جراحی برای درمان سینوس دندانی وجود ندارد. در این صورت دندان‌پزشک با در نظر داشتن تمامی جوانب احتیاط اقدام به جراحی لثه با لیزر خواهد کرد.

راه‌های درمان این بیماری

از آنجا که تشکیل سینوس دندان در پس عفونت ریشه اتفاق می‌افتد، تنها راه درمان آن عصب کشی و درمان ریشه است که با تخلیه پالپ نکروتیک دندان انجام می‌شود. در بعضی مواقع کشیدن دندان لازم است تا سینوس دندانی درمان شود و پس از آن باید حتما اصلاح طرح لبخند نیز انجام شود. پس از عصب کشی یا کشیدن دندان، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها تجویز می‌شود تا عفونت‌ها برطرف شود. معمولاً ۱۰ تا ۱۵ روز پس از درمان موفق ریشه یا کشیدن دندان، سینوس‌ها بهبود می‌یابند و روند درمانی با داروهای تجویز شده توسط دندان‌پزشک ادامه می‌یابد.

در این مقاله از سایت به سینوس دندان چیست پرداختیم. انواع سینوس دندان را بررسی کردیم و علائم و نشانه‌های آن را بیان کردیم. لازم به ذکر است هرگز نسبت به عفونت ریشه دندان و آبسه‌هایی که در دهان ایجاد می‌شوند بی تفاوت نباشید و سریعاً نسبت به درمان آنها اقدام کنید. از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم