شستشوی دندان مصنوعی

شستشوی دندان‌های مصنوعی

پروتز متحرک یا دندان مصنوعی راهکاری سریع و مقرون به صرفه برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. معمولا برای افرادی که تعداد بسیاری از دندان‌های خود را به دلیل آسیب‌های مختلف از دست داده‌اند، دندان مصنوعی متحرک پیشنهاد می‌شود. استفاده از دندان مصنوعی متحرک، مراقبت‌های خاصی نیاز دارد. برای مثال به طور منظم و با روش‌های درست و اصولی باید تمیز شوند تا آسیب نبیند و کارکرد خوبی داشته باشند. یکی از سؤالات متداول که معمولاً از متخصصین ما در کلینیک دکتر ستاره هاشمی پرسیده می‌شود این است که بهترین روش برای تمیز کردن و سالم نگه داشتن پروتزهای متحرک چیست؟ در این مقاله از سایت به شستشوی دندان‌های مصنوعی خواهیم پرداخت. چنانچه شما هم از پروتزهای دندانی متحرک استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انواع دندان مصنوعی

دندان‌های مصنوعی متحرک (پروتز دندانی متحرک) در دو نوع کامل و منقطع به صورت اختصاصی برای هر فرد ساخته می‌شوند. برخلاف بعضی از راهکارهای جایگزینی دندان مانند ایمپلنت توسط متخصص ایمپلنت در تهران (که به صورت ثابت در دهان قرار می‌گیرند) انجام میشود، پروتزهای متحرک دندانی قابلیت خارج کردن از دهان را دارند. دندان مصنوعی منقطع برای افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند، پیشنهاد می‌شود. برای سالمندان و افرادی که فک‌های آنان خالی از دندان‌های سالم است، دندان‌های مصنوعی کامل پیشنهاد می‌شود. پروتزهای متحرک کامل به گونه‌ای طراحی می‌شوند که شخص بدون درد و ناراحتی آن را در دهان خود قرار می‌دهد و هر زمان که لازم باشد می‌تواند به راحتی آن را خارج کند.

اهمیت شستشوی پروتزهای متحرک دندانی

با گذشت زمان ممکن است پروتزهای دندانی دچار لک و تیرگی شوند. تمیز کردن و شستن دندان‌های مصنوعی برای از بین بردن جرم و پلاک‌های دندانی اهمیت ویژه‌ای دارد. دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند پس از هر وعده غذایی حتماً دندان‌های مصنوعی را تمیز کنید و این کار را تنها به شب و پیش از خواب موکول نکنید.. این عمل رنگ‌دانه‌ها و مواد غذایی روی دندان‌ها را پاک می‌کند و به سلامت دهان و پروتزهای دندانی کمک می‌کند. لازم است شب هنگام پس از شستشوی دندان‌های مصنوعی، آنها را در آب تمیز قرار دهید.

در استفاده از پروتزهای دندانی از چه کارهایی باید انجام دهید؟

در مراقبت از پروتزهای دندانی متحرک علاوه بر شستشو و تمیز کردن، نکات دیگری حائز اهمیت است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

– برای شستن و تمیز کردن پروتزهای دندانی از بکار بردن ساینده‌ها، برس های سفت، مواد تمیز کننده قوی و خمیردندان‌های ساینده پرهیز کنید.

– خمیر دندان‌هایی که با عنوان سفید کننده دندان در بازار عرضه می‌شوند، اغلب دارای ترکیبات پراکسید هستند. این ترکیبات رنگ دندان مصنوعی را تغییر می‌دهند و به مرور زمان رنگ ناخوشایندی ایجاد می‌کنند. بنابراین در خرید خمیر دندان برای پروتزهای دندانی دقت لازم را داشته باشید.

– پروتزهای دندانی در مجاورت مواد سفید کننده ضعیف می‌شوند. بنابراین جهت شستشوی دندان‌های مصنوعی هرگز از مواد سفید کننده استفاده نکنید.

– بهتر است شب‌ها دندان‌های مصنوعی در آب قرار بگیرد. هرگز از آب جوش یا آب داغ برای این منظور استفاده نکنید. چرا که این موارد طول عمر دندان‌های مصنوعی را کاهش می‌دهند.

– مراجعه به دندان‌پزشک و معاینات منظم را جدی بگیرید و در صورت شل شدن دندان‌های مصنوعی در دهان فوراً موضوع را با دندان‌پزشک خود در میان بگذارید تا از عفونت و زخم لثه‌ها پیشگیری کنید.

روش‌های تمیز کردن دندان‌های مصنوعی

روش‌های بسیاری برای شستشو و تمیز نگه داشتن دندان‌های مصنوعی وجود دارد. در ادامه رایج‌ترین و مناسب‌ترین روش‌های تمیز کردن پروتزهای متحرک که دندانی را عنوان خواهیم کرد:

شستشوی دندان مصنوعی با مسواک

بهتر است از یک مسواک نرم برای شستشوی دندان‌های مصنوعی استفاده کنید. شستشوی پروتزهای متحرک را تنها به پیش از خواب و شب هنگام موکول نکنید. استفاده از یک مسواک نرم می‌تواند غذای باقی مانده روی دندان‌های مصنوعی را به خوبی پاک کند. لازم است تمامی نواحی پروتزهای دندانی را با دقت تمیز کنید. برای این کار عجله نکنید و به آرامی تمامی قسمت‌ها را تمیز کنید.

محلول‌های مخصوص تمیز کننده دندان مصنوعی

برای پیشگیری از ایجاد لکه و رسوب روی دندان‌های مصنوعی، با تجویز دندان‌پزشک خود می‌توانید از محلول‌های مخصوص برای تمیز کردن استفاده کنید. این محلول‌های شیمیایی آنتی میکروبیال یا همان ضد میکروب هستند و سلامت پروتزهای دندانی را تضمین می‌کنند. البته در استفاده از محلول‌ها نباید افراط کنید و طبق دستور دندان‌پزشک خود عمل کنید.

تمیز کردن پروتزهای دندانی با سرکه

چنانچه محلول‌های تمیز کننده مخصوص در دسترس نداشتید، از آب و سرکه برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده کنید. دقت داشته باشید که میزان سرکه نباید زیاد باشد و حتماً با آب رقیق شود. این روش برای از بین بردن جرم دندان به صورت موقتی مناسب است و مانع از رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌شود.

شستشو دندان مصنوعی با قرص‌های مخصوص

یکی از روش‌هایی که دندان‌پزشکان برای تمیز کردن دندان مصنوعی پیشنهاد می‌کنند، قرار دادن پروتزهای دندانی در محلول آب و قرص مخصوص است. برای چند دقیقه پروتزهای دندانی متحرک را در محلول آب و قرص قرار دهید و سپس با مسواک نرم به آرامی تمامی قسمت‌ها را تمیز کنید.

عدم شستشوی دندان مصنوعی چه مشکلاتی به وجود می‌آورد؟

افرادی که از دندان مصنوعی دارند باید به طور منظم و درست و اصولی دندان‌های خود را شستشو دهند. در غیر این صورت مشکلات زیر ایجاد می‌شود:

– بوی بد دهان

– ساییدگی لثه‌ها

– عفونت و آبسه لثه

– تخریب بافت پروتزهای دندانی

– تخریب و پوسیدگی دندان‌های طبیعی

– ایجاد جرم و تغییر رنگ در دندان‌های مصنوعی

مراقبت‌های لازم برای پروتزهای دندانی متحرک

رعایت نکات ساده به‌صورت منظم تحت نظر متخصص لثه در تهران می‌تواند عمر مفید دندان‌های مصنوعی را افزایش دهد. علاوه بر شستشو، موارد زیر برای افزایش طول عمر پروتزهای دندانی و کارکرد صحیح آنها در نظر داشته باشید:

– هرگز از مواد شیمیایی مانند وایتکس و مایع ظرف‌شویی برای شستشو دندان‌های مصنوعی استفاده نکنید.

– شب هنگام و پیش از خواب پروتزهای دندانی را از دهان خارج کنید، بشویید و در ظرف آب نمک قرار دهید.

– ظرف نگهداری پروتزهای دندانی باید تمیز باشد و هر چند وقت یک‌بار تعویض شود.

– هنگام خواب، دندان‌های مصنوعی را از دهان خارج کنید تا لثه‌ها و فضای دهان استراحت کنند.

– هرگز از مسواک‌های سفت برای تمیز کردن دندان‌های مصنوعی استفاده نکنید.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع شستشوی دندان‌های مصنوعی صحبت کردیم. اهمیت شستشوی پروتزهای متحرک را بیان کردیم و روش‌های مختلف شستشوی دندان‌های مصنوعی را برایتان شرح دادیم. همچنین به مراقبت‌های لازم از پروتزهای دندانی متحرک پرداختیم. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات سایت ما از سلامت دهان و دندان خود و خانواده خود مراقبت کنید.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم