عوارض اصلاح طرح لبخند

عوارض اصلاح طرح لبخند

لبخند به عنوان دومین عنصر در جذابیت چهره افراد پس از چشم شناخته می‌شود؛ برای همین امروزه اصلاح طرح لبخند با روش‌های مختلفی در کلینک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود. این عمل درمانی و زیبایی، می‌تواند در کنار مزایایی همچون بهبود طرح لبخند و درمان دندان‌های پوسیده و زرد، مشکلاتی نیز به همراه داشته باشد. البته اگر انجام روش‌های آن توسط متخصصین و با مواد باکیفیت انجام شود؛ مسلما عوارض اصلاح طرح لبخند را کاهش خواهد داد و زیبایی و سلامت شما را حفظ خواهد کرد.

مهم ترین عوارض اصلاح طرح لبخند

معمولا افرادی که با روش‌های مختلف همچون لمینت یا ارتودنسی، اصلاح طرح لبخند انجام می‌دهند؛ با مشکلاتی آزاردهنده مواجه می‌شوند! به عنوان مثال افرادی که لیفت لثه انجام می‌دهند، تا مدتی خونریزی و تورم دارند و حتی ممکن است به عفونت لثه نیز دچار شوند. در صورتی که اگر این جراحی را با با استفاده از روش‌های مدرن همچون لیزر انجام دهند یا به پزشک متخصص مراجعه کنند، می‌توانند از پیش آمدن عوارض احتمالی جلوگیری نمایند.

از دیگر عوارض اصلاح طرح لبخند با آنها مواجه شوید؛ عبارتند از:

پوسیدگی دندان یا عفونت لثه

پوسیدگی دندان یا عفونت لثه می‌تواند بر اثر استفاده از ونیرهای دندان به وجود آید؛ مخصوصا زمانی که ونیرها از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند، می‌توانند به شدت به دندان‌ها آسیب برسانند. همچنین در صورتی که نتوانید به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید، زمینه رشد و گسترش باکتری‌ها را در بافت لثه به وجود می‌آورید که باعث خون‌ریزی و تورم خواهد شد. عفونت لثه همچنین از عوارض لمینت دندان نیز به شمار می‌رود و با ایجاد تورم ممکن است باعث شکست لمینت دندان‌ها شود. در ضمن اگر به دنبال اصلاح لبخند خود با کمک ارتودنسی هستید؛ رعایت بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید. زیرا وقتی که براکت ارتودنسی بر روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد؛ احتمال گیر کردن مواد غذایی در بین آنها افزایش پیدا می‌کند و به مرور باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

پوسیدگی دندان از عوارض اصلاح طرح لبخند

کاهش استحکام دندان و حساس شدن آن ها

از دیگر عوارض اصلاح طرح لبخند با روش لمینت دندان، می‌توان به حساس شدن دندان بیماران اشاره کرد. چرا که در این روش قسمتی از دندان تراش داده می‌شود. در صورتی که میزان تراش بیش‌ازحد انجام شود، می‌تواند دندان‌های بیمار را نسبت به سردی و گرمی حساس کند.

احساس درد در هنگام گاز زدن

معمولا پس از کاشت لمینت یا اصلاح طرح لبخند، دندان‌های شما در زمان گاز زدن یا جویدن غذا درد بگیرند؛ این مشکلات موقتی است و پس از دو الی سه هفته بهبود خواهد یافت. البته در صورتی که دندانپزشک شما از مهارت و تبحر کافی برخوردار نباشد، می‌تواند به دندان‌ها آسیب رسانده و عصب آنها را تحریک کند و باعث ایجاد درد در دندان شود.

ظاهر نامناسب دندان ترمیمی

از مهم‌ترین دلایلی که موردتوجه افراد برای انجام اصلاح طرح لبخند قرار گرفته است؛ داشتن دندان‌هایی با ظاهر مرتب و زیبا است. به جز ارتودنسی، استفاده از دیگر روش‌ها همچون کامپوزیت سرامیکی یا لمینت به درست کردن ظاهر دندان‌ها کمک می‌کند. البته اگر روکش به خوبی طراحی نشود، ظاهر مناسبی برای دندان‌های اصلاح شده به وجود نخواهد آورد. همچنین کامپوزیت سرامیکی با تراش مینای دندان کاشت می‌شود و می‌تواند به ساختار آن آسیب وارد کند.

وجود حاشیه های نامتقارن لثه

از عوارض اصلاح طرح لبخند به صورت نادرست می‌توان به وجود ناهماهنگی در لثه‌ها اشاره کرد. مخصوصا اگر در هنگام لبخند زدن قسمت بیشتری از لثه‌های شما دیده می‌شودیا به قولی لبخند لثه‌ای دارید؛ باید با مراجعه به یک دندانپزشک مجرب، حاشیه لثه‌های خود را ارزیابی کنید و سپس در راستای اصلاح آنها اقدام نمایید.

حاشیه های نامتقارن لثه از عوارض اصلاح طرح لبخند

کاهش عوارض اصلاح طرح لبخند

برای اینکه اصلاح طرح لبخند را با نتیجه‌ای رضایت‌بخش انجام دهید؛ قبل از هر چیزی بهتر است که در انتخاب دندانپزشک خود دقت کنید. چرا که تبحر و مهارت کافی در این زمینه تا حد زیادی می‌تواند عوارض اصلاح طرح لبخند را کاهش دهد. توصیه می‌شود که علاوه بر دندانپزشک، از یک متخصص لثه در تهران نیز کمک بگیرید. شما می‌توانید با مراجعه به دکتر ستاره هاشمی از مشورت‌ها و روش‌های درمان ایشان بهره‌مند شوید. همچنین سعی کنید از مواد باکیفیت استفاده کرده تا کمترین آسیب به دندان‌های شما وارد شود. در آخر هم می‌توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان به خوبی از ظاهر و سلامت دندان‌های خود برای جذابیت بیشتر لبخندتان مراقبت کنید.

سوالات متداول

مهم ترین عوارض اصلاح طرح لبخند با لمینت چیست؟

در این روش دندان‌ها بر اثر تراشیده شدن ممکن است نسبت به سردی و گرمی حساس شده  و پوسیده شوند. همچنین خطر عفونت و تورم لثه در این روش وجود دارد و می‌تواند باعث شکست لمینت‌ها شود.

عوارض ارتودنسی در اصلاح طرح لبخند چگونه است؟

روش ارتودنسی احتمال پوسیدگی دندان و زرد شدن رنگ آنها را افزایش می‌دهد، چرا که مواد غذایی بیشتری در بین سیم و براکت‌های آن گیر می‌کنند.

چگونه خطر عوارض اصلاح طرح لبخند را کاهش دهیم؟

با انتخاب دندانپزشک متخصص، استفاده از مواد باکیفیت و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید عوارض اصلاح طرح لبخند را کاهش دهید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم