عوارض لیفت لثه

لیفت لثه از پرمخاطب‌ترین جراحی‌هایی زیبایی دهان و دندان به شمار می‌رود که جنبه درمانی نیز دارد. با اینکه بسیاری از افراد فکر می‌کنند عدم وجود تعادل در حاشیه لثه‌ها، تنها به نظر برخی‌ها ناپسند است؛ اما باید بگوییم که در این موارد، زمانی که لثه‌های شما کوتاه باشند، نه تنها باعث بلندتر دیده شدن دندان‌ها می‌شوند، بلکه زمینه تجمع باکتری، عفونت و حتی افتادن دندان‌ها را نیز به وجود می‌آورد. همچنین پایین بودن لثه‌ها باعث می‌شود تا در هنگام لبخند زدن دیده شوند و از جذابیت لبخند شما کاسته شود. در کنار این که زیاد بودن حاشیه لثه‌ها علاوه بر مشکلات ظاهری لب، ممکن است به ساختار لب و فک نیز آسیب برساند. البته بسیاری از بیماران به علت ترس از عوارض لیفت لثه از انجام آن سرباز می‌زنند؛ اما می‌توان با توجه به برخی توصیه‌ها، این معایب را کاهش داد و لبخندی جذاب برای خود به ارمغان آورد.

لیفت یا کانتورینگ لثه، نوعی جراحی به شمار می‌آید که با تغییر خط لثه، شکل و فرم آن را اصلاح می‌کنند. در عمل لیفت لثه بافت اضافی که بر روی لثه وجود دارد، برداشته می‌شود. در این زمان اگر دندان از روی لثه پسروی داشته باشد، باید حتما ترمیم شود. البته این جراحی بیشتر جنبه زیبایی دارد و از بهترین روش‌های اصلاح طرح لبخند برای کسانی به شمار می‌رود که در هنگام خندیدن، حاشیه لثه‌هایشان دیده می‌شود. به طور معمول کانتورینگ لثه در کلینیک‌های دندانپزشکی و با استفاده از لیزر انجام می‌شود که با برش بافت نرم، آن را بردارد و خط لثه را شکل دهد. در برخی مواقع نیز با اضافه کردن کمی بافت برای زیبایی بیشتر، پیوند لثه نیز انجام می‌گیرد.

خطرات لیفت لثه چگونه خواهد بود؟

از آنجایی که لیفت لثه با برش و برداشتن بافت همراه است، دردناک خواهد بود؛ اما این عمل با استفاده از بی‌حس‌کننده انجام می‌شود. ازاین‌رو شخص در زمان جراحی دردی را احساس نمی‌کند یا درد خیلی کم خواهد بود. البته از معایب و عوارض لیفت لثه نیز باید به این اشاره کنیم که خطرات این جراحی برای هر کسی متفاوت خواهد بود؛ اما اگر دهان و دندان‌های شما در معرض پوسیدگی دندان یا حساس بودن قرار دارد یا اینکه لثه‌های شما به شدت آسیب‌پذیر هستند، بهتر است از انجام کانتورینگ لثه صرف‌نظر کنید. چرا که ممکن است باعث عفونت شود و در ساختار و استحکام دندان‌ها مشکل ایجاد کند. همچنین امکان دارد پس از 48 ساعت پس از لیفت لثه، خونریزی و تورم داشته باشد یا در دندان و لثه‌ خود احساس درد کنید که معمولا با مصرف مسکن و مراقبت کاهش خواهد یافت.

خطرات لیفت لثه چگونه خواهد بود

دوره درمان و بهبود لیفت لثه چقدر طول می کشد؟

با توجه به سلامت عمومی هر فرد، مدت زمان مشخصی برای دوره بهبود آن معین می‌شود. معمولا پس از 3 الی 4 روز به بهبود نسبی خواهد رسید. (در برخی از افراد ممکن است برای رسیدن به بهبودی کامل، چند هفته زمان نیاز باشد.) همچنین این جراحی با توجه با بافت لثه شما در یک جلسه انجام خواهد گرفت و ممکن است حدود یک الی دو ساعت نیز طول بکشد.

کاهش عوارض لیفت لثه چگونه است؟

به طور کل لثه بافت حساسی دارد و پس از لیفت نیز حساس‌تر می‌شود. برای همین اگر می‌خواهید عوارض لیفت لثه را کاهش دهید، سعی کنید در مراقبت از آنها وسواس به خرج دهید. توصیه می‌شود که در دو سه روز اول، غذاهای خیلی نرم مانند سوپ، ژله، ماست، فرنی، شله‌زرد، حلیم و شیربرنج میل کنید. همچنین با مصرف آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده که به صورت دهانشویه یا خوراکی هستند، می‌توانید از بروز عفونت جلوگیری کنید. البته توجه داشته باشید که حتما در روزهای مشخص شده پس از جراحی، به پزشک و متخصص لثه در تهران مراجعه کنید و تحت معاینه و چکاپ قرار بگیرید. البته اگر با علائمی همچون بیشتر شدن درد و تورم یا ترشحات لثه مواجه شدید، حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده تا احتمال بروز عفونت را کاهش دهید.

کاهش عوارض لیفت لثه

معایب و خطرات لیفت لثه

لیفت لثه که از جراحی‌های زیبایی پرکاربرد برای اصلاح طرح لبخند یا لبخند لثه‌ای به شمار می‌رود؛ با برداشتن بافت مناسبی از لثه، شکل و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد. با اینکه این جراحی خطرات کمی دارد؛ اما اگر دندان‌های شما از استحکام و سلامت کافی برخوردار نباشند، ممکن است با عوارض زیادی همچون افتادن یا پوسیدگی شدید مواجه شوند. ازاین‌رو اگر به دنبال کانتورینگ لثه هستید،  می‌توانید با مراجعه به دکتر ستاره هاشمی، پس از تشخیص و تایید پزشک، از توصیه‌های مراقبتی نیز استفاده کنید تا احتمال پیش آمدن عوارض لیفت لثه را کاهش دهید.

عوارض لیفت لثه چیست؟

خونریزی، تورم، حساس شدن دندان‌ها، عفونت یا حتی افتادن دندان‌ها از عوارض لیفت لثه با توجه به سلامت عمومی فرد به شمار می‌روند.

چگونه عوارض لیفت لثه را کاهش دهیم؟

با خوردن غذاهای بسیار نرم و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها خطر عفونت و دیگر عوارض لیفت لثه را کاهش دهید.