درد دندان

لثه درد

همه افراد حداقل یک بار درد دندان یا لثه را تجربه کرده ­اند. لثه درد یکی از نشانه  ­های بیماری دهان و دندان است که به صورت موقت یا دائمی بروز می­کند. با رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان می­ توانید از ابتلا به آن جلوگیری کرده و در صورت ایجاد درد مزمن به دندانپزشک معتبر مراجعه کنید. لثه یک نوع بافت نرم و گوشتی در داخل دهان است و از دندان­ ها حمایت می­کند. لثه درد می­تواند نشانه‌های تحریک، عفونت یا آسیب به بافت لثه یا دندان­ هایتان باشد. این درد در اکثر اوقات به صورت موقت ظاهر می‌شود. در برخی موارد ممکن است این درد طولانی ­تر و مزمن باشد که در این صورت شما باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

انواع لثه درد

ممکن است درد لثه علت­ های مختلفی داشته باشد.

آفت دهان یا زخم کانکر

آفت­ های دهان، زخم­ های دردناک و کوچکی هستند که روی لثه هم ایجاد می­ شوند که علت ­های مختلفی دارد. علت‌هایی مانند:

1. استرس عاطفی
  2. بروز آسیب در دهان
  3. اختلال سیستم ایمنی بدن

بریدگی جراحات

مواد غذایی و اشیایی که وارد دهان می ­کنید، سبب آسیب به بافت لثه می ­شود. همچنین گازگرفتگی تصادفی لثه می­ تواند آسیب شدید یا خفیفی را به لثه وارد کند.

بیماری لثه

بیماری یا همان التهاب لثه هم باعث لثه درد می ­شود. این بیماری در صورت رشد باکتری­ ها زیر بافت لثه، باعث ایجاد عفونت و خونریزی آن می ­شود. اگر درد لثه را درمان نکنید، سبب بروز عوارض شدیدتر شده و پزشک ناچار است جراحی لثه با لیزر برایتان انجام دهد. افراد سیگاری بیش­تر در معرض خطر هستند.

تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی در دوران بارداری باعث می­ شود شما درد لثه را در این دوران تجربه کنید.

روش­ های غلط مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نهایت دقت را داشته باشید. وارد کردن فشار زیاد به لثه باعث خونریزی یا درد لثه می­ شود.

سینوزیت

یک عفونت باکتریایی یا ویروسی در سینوس­ هایتان باعث تورم آن­ ها می­ شود. برخی از افراد مبتلا به عفونت سینوسی درد لثه را هم تجربه می­ کنند.

آبسه دندان

وجود عفونت باکتریایی در ریشه دندان باعث ایجاد کیست پر از چرک در محیط دهان می­ شود که درد لثه را ایجاد می­ کند. اگر دندانتان دچار آبسه شد، هرچه سریع­تر برای درمان آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه می توان اصلاح طرح لبخند را با بهترین روش انجام داد؟

عوامل منجر به لثه درد

در مراحل اولیه بیماری، لثه قرمز و متورم شده که به آن پریودنتال می ­گویند. در مراحل بعدی در صورت عدم درمان این عارضه، درد شدیدتر شده و فرد به بیماری ژنژویت مبتلا می­ شود که نوع حادتر این بیماری پرئودنت است. در صورت بی­ توجهی به آن­ ها، به دنبال نابودی دندان­ هایتان، عمل جراحی لثه برای شما یک امر ضروری است. با پیشرفت بیماری پریودنتال، لثه درد شدیدتر می ­شود. همچنین عوامل دیگری درد لثه را به وجود می­ آورند.

• استفاده از مسواک زبر
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مصرف خوراکی­های حساسیت­ زا
  • مصرف توتون و تنباکوی خوراکی
  • استعمال سیگار
  • زخم دهان به صورت دانه­ های سفید اطراف لثه
  • قاعدگی نامنظم و مشکلات هورمونی
  • دیابت درمان نشده
  • تاثیر داروهای شیمی درمانی
  • عفونت لثه

پیشگیری از درد لثه

برای این­که به درد لثه دچار نشوید می ­توانید نکاتی را رعایت کنید.

1. تعویض مسواک هر سه ماه یک بار
  2. رژیم غذایی مناسب و پر سبزیجات و دارای کلسیم
  3. عدم مصرف غذاهای سرد و گرم با هم
  4. حفظ آرامش در دوران بارداری
  5. مراجعه به متخصص لثه در تهران هر 6 ماه یک بار
  6. ترک سیگار
  7. استفاده از دهان­شویه

زمان مناسب مراجعه به دندانپزشک در صورت ابتلا به لثه درد

کسانی که درد شدید، مزمن یا عودکننده دارند، حتماً باید به دندانپزشک برای درمان مراجعه کنند. همچنین در صورتی که لثه درد با یک سری علائم همراه باشد، مراجعه به دندانپزشک واجب و ضروری است.

• بوی بد دهان که با رعایت بهداشت دهان از بین نمی­ رود.
  • خونریزی لثه
  • عقب نشینی لثه
  • لق شدن دندان
  • احساس درد هنگام جویدن غذا
  • قرمز شدن لثه
  • حساسیت و تحریک پذیری دندان­ ها

درمان لثه درد

در صورتی که به لثه درد مبتلا شدید، برای درمان آن اقداماتی انجام دهید.

درمان با آب نمک

از گذشته تا امروز آب نمک به عنوان تسکین دهنده درد دندان یا لثه عملکرد خوبی دارد. یک قاشق غذاخوری نمک را با آب مخلوط کنید، در دهانتان قرقره کرده و آن را دور بریزد.

استفاده از هیدروژن پراکساید

این ماده به علت خاصیت ضدعفونی که دارد، از آن برای پانسمان زخم ­ها استفاده می ­کنند. هیدروژن پراکساید محیط دهانتان را ضدعفونی کرده و باعث کاهش باکتری­ های بیماری زا می ­شود. یک قاشق غذا خوری از آن را در دهان خود بچرخانید و دور بریزید.

استفاده از داروهای چرک خشک کن

چرک خشک کن قوی جهت درمان عفونت دندان به شما کمک می­ کند. همین امر سبب کاهش درد دندان و در نهایت لثه درد می ­شود.

مراجعه به دندانپزشک

در صورت عدم تسکین درد لثه، باید هرچه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه و بررسی دهان و دندان­ های شما، اقداماتی مانند عصب کشی یا ترمیم دندان، درمان عفونت شدید لثه با جراحی یا سایر روش­ها را جهت بهبود دردتان انجام می ­دهد.

بیشتر بخوانید: آیا لبخند لثه ای را می توان درمان کرد؟

عوارض عدم درمان لثه

اگر درد لثه به علت آبسه باشد، عدم درمان آن باعث راه­یابی عفونت به سایر قسمت­ های بدن مانند ریه و قلب می­ شود. لثه درد می­ تواند به علت بیماری پریودنتال باشد. در صورت بی­ توجهی و عدم درمان آن بیماری حاد می­ شود و در نتیجه دندان خود را از دست می ­دهید. در مراحل حاد بیماری دهان و دندان، بافت لثه کاملاً از دست می­رود و پزشک ناچار است قسمتی از آن ­را با جراحی برداشته یا بافت لثه را پیوند بزند.

اقدامات لازم جهت درمان لثه درد

لثه یک بافت گوشتی در داخل دهان است که از دندان­ ها حمایت می­کند. علت دچار شدن به لثه درد می‌تواند آسیب به بافت آن یا سایر بیماری­ های دهان و دندان باشد. عدم رعایت بهداشت دهان، مصرف سیگار و بیماری­ هایی مانند دیابت، درد لثه را تشدید می کند. در صورت ازدیاد دردتان به کلینک دکتر ستاره هاشمی مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد لثه درد

راه خانگی درمان لثه درد چیست؟

قرقره کردن آب نمک، گیاه مریم گلی و روغن درخت چای درد لثه را تا حدودی تسکین می­ دهند.

چه زمانی برای درد لثه به پزشک مراجعه کنیم؟

هنگامی که لثه دردتان شدید و مزمن شد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درد لثه را چه قرصی تسکین می دهد؟

استفاده از قرص بروفن و مسکن تا زمان مراجعه به دندانپزشک مانعی ندارد.

لثه درد نشانه چیست؟

درد لثه نشانه بیماری ­های دهان و دندان یا آسیب به بافت لثه است.

چه کار کنیم به لثه درد دچار نشویم؟

رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه مرتب به دندانپزشک از لثه درد جلوگیری می کند.