مراقبت‌های پیش و پس از جراحی دندان عقل

مراقبت‌های پیش و پس از جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل همیشه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین درمان‌ها در دندانپزشکی مطرح بوده است. بدیهی است هر عمل جراحی مراقبت‌های خاص خود را دارد. رعایت بایدها و نبایدها در دوره نقاهت به بیمار کمک می‌کند تا مدت زمان این دوران را به حداقل برساند و بهترین نتیجه از عمل جراحی را دریافت کند. نوع تغذیه، نحوه خوابیدن، شیوه استحمام، محدود کردن بعضی فعالیت‌ها و … از نکات مهم در این دوران هستند. به دلیل اهمیت مراقبت‌های پس از جراحی دندان عقل در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به این موضوع مهم می‌پردازیم. لطفاً تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

جراحی دندان عقل

در این عمل همانند عمل جراحی لثه با لیزر دندان‌پزشک از تزریق بی حسی عمیق در لثه بیمار، مراحل جراحی را شروع می‌کند. سپس اطراف دندان از دو یا سه طرف شکاف می‌دهد تا به زوایای مختلف دندان عقل دسترسی داشته باشد. جهت قطع اتصالات دندان به لثه و فک از ابزاری به نام الواتور کمک می‌گیرند تا بافت‌های اطراف، را از دندان جدا و نهایتاً دندان را خارج کنند. به دلیل عمق برش و خارج کردن دندان از فک لازم است محل جراحی با چند بخیه مسدود شود تا خونریزی کاهش یابد. در عمل‌های جراحی سخت، دندان‌پزشک مجبور است پیش از خروج دندان از لثه آن را به دو بخش تقسیم کند و سپس از فک خارج کند.

اگرچه مراحل جراحی به نظر سخت می‌رسد اما جای نگرانی وجود ندارد. زیرا دندان‌پزشک از طریق تزریق بی حسی در نقاط مختلف لثه را بی حس می‌کند تا بیمار مراحل جراحی را به خوبی پشت سر بگذارد.

مراقبت‌های پیش از جراحی دندان

بهتر است ابتدا اقدامات لازم پیش از جراحی دندان عقل را بررسی کنیم

در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون، با مشورت پزشک خود 1 الی 2 روز قبل از جراحی مصرف داروها را قطع کنید. چنانچه مبتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا هستید یا سابقه بیماری‌های خاص از قبیل سکته مغزی یا پیوند اعضا دارید، حتماً با دندان‌پزشک خود این موضوع را در میان بگذارید. گاهی لازم است جهت جراحی دندان عقل برای مبتلایان به بیماری‌های ذکر شده، نامه‌ای از طرف پزشک معالج برای دندان‌پزشک ارسال شود تا میزان بیماری و مراقبت‌های خاص در اختیار دندان‌پزشک قرار بگیرد.

مراقبت‌های پس از جراحی دندان عقل

پانسمان

بهتر است گاز استریل روی محل جراحی را تا ۲۰ دقیقه پس از پایان عمل خارج نکنید. برای پانسمان در خانه، گاز استریل کافی تهیه کنید و در صورتی که محل جراحی خونریزی زیادی دارد هر ۲۰ دقیقه یک‌بار گاز استریل را تعویض کنید. به‌منظور پیشگیری از خونریزی مجدد، دهان خود را آبکشی نکنید. چرا که این کار اوضاع را بدتر می‌کند. اگر خونریزی قابل کنترل نبود سریعاً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

دارو ضد درد و آنتی‌بیوتیک

بلافاصله پس از پایان عمل مصرف داروهای ضد درد را آغاز کنید تا با از بین رفتن بی حسی تزریق شده، احساس درد نداشته باشید. لازم به ذکر است که در صورتی که درد زیادی دارید هرگز میزان مسکن‌ها را خودسرانه و بدون مشورت با دندان‌پزشک افزایش ندهید. داروهای ضد درد و آنتی‌بیوتیک را حتماً در فواصل زمانی منظم تا چند روز پس از عمل دندان عقل ادامه دهید. این کار موجب می‌شود میزان داروی مسکن و آنتی‌بیوتیک در بدن یک مقدار ثابت بماند. بنابراین از التهاب، خونریزی و درد پیشگیری می‌شود.

کمپرس سرد

یکی از اتفاقاتی که پس از عمل دندان عقل اتفاق می‌افتد، تورم ناحیه عمل است. بهتر است در ۴۸ ساعت اول، از کمپرس سرد استفاده کنید. روش کار بدین صورت است که کیسه یخ را در حوله‌ای تمیز قرار دهید و ۵ تا ۱۰ دقیقه روی فک بگذارید. کمپرس سرد پس از جراحی دندان عقل تورم را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

خشکی حفره دهان

از عوارض شایع پس از جراحی دندان عقل می‌توان به خشکی حفره دهان اشاره کرد. این مورد تا چندین روز طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اگر خشکی دهان آزار دهنده است و تا 2 الی 3 هفته بعد از عمل ادامه داشت، حتماً با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

استعمال دخانیات

استعمال هرگونه دخانیات و مشروبات الکلی موجب اختلال در روند درمان و بهبودی می‌شود. همچنین اثربخشی آنتی‌بیوتیک ها کاهش می‌یابد و احتمال عفونت بالا می‌رود.

دهان‌شویه

مصرف دهان‌شویه شیمیایی پس از جراحی دندان عقل تا 1 هفته ممنوع است. اجازه دهید محل جراحی به‌طور کامل بهبود یابد و از محلول رقیق آب جوشیده سرد شده و مقداری نمک برای شستن دهان استفاده کنید.

مسواک

استفاده از مسواک پس از عمل جراحی دندان عقل تا ۴۸ ساعت ممنوع است. پس از آن برای شستشوی دندان‌ها از مسواک نرم و مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید. چرا که پس از جراحی دندان لثه آسیب‌پذیرتر از قبل می‌شود. لازم است تا پایان دوران نقاهت با احتیاط مسواک بزنید.

مراجعه به دندان‌پزشک

از روز دوم به بعد، بدون آنکه دهان زیاد باز شود، محل جراحی را با چراغ قوه ببینید و چنانچه تورم بیش از حد و رنگ غیر طبیعی رویت شد سریعاً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

تغذیه در دوران نقاهت جراحی دندان عقل

پس از هرگونه درمان دندانپزشکی مانند جراحی لثه با لیزر و بخصوص جراحی دندان تغذیه نقش مؤثری در بهبود بیمار ایفا می‌کند. در دوران نقاهت به خصوص روزهای اول تغذیه بیمار باید از مواد غذایی نرم اما مقوی باشد. سوپ سبزیجات به شرط آنکه به خوبی پخته و نرم باشد گزینه مناسبی برای اولین وعده غذایی پس از جراحی دندان می‌باشد. وعده‌های غذایی پس از عمل جراحی دندان باید به حجم کم و تعداد دفعات بیشتر تقسیم شود. از مصرف آبمیوه‌های صنعتی خودداری کنید. لازم به ذکر است تغذیه خوب و سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین‌های طبیعی، روند بهبودی را سرعت می‌دهد.

استحمام پس از جراحی دندان عقل

در ۲۴ ساعت اول از استحمام خودداری کنید. پس از آن با مشورت دندان‌پزشک می‌توانید استحمام کنید به شرط آنکه مدت زمان آن کوتاه باشد. هرگز با آب داغ استحمام نکنید چرا که حرارت بالا و ریختن آب داغ روی سر می‌تواند موجب خونریزی مجدد محل جراحی شود.

مراقبت‌های پس از جراحی دندان بسیار مفصل است. معمولاً در کلینیک‌های دندانپزشکی متخصص لثه در تهران مراقبت‌های لازم را به صورت مکتوب در اختیار بیمار قرار می‌دهند تا با مطالعه آن بتواند دوران نقاهت خوب و مؤثری را پشت سر بگذارد. در این مقاله از سایت سعی کردیم موارد مهم پس از جراحی دندان را ذکر کنیم. برای دریافت اطلاعات مفید درباره دهان و دندان پیشنهاد می‌کنیم دیگر مقالات سایت ما را مطالعه نمایید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم