ویژگی بهترین دندانپزشک کودکان

ویژگی‌های بهترین دندان‌پزشک کودکان

بسیاری از مؤسسات معتبر دندانپزشکی و متخصصان این حوزه برین معتقدند که مراجعه به دندان‌پزشک کودکان باید پس از مشاهده اولین دندان شیری در کودک انجام شود. یکی از مهم‌ترین نکات، انتخاب یک متخصص دندانپزشکی کودکان خوب و باتجربه است. اگر کودک در اولین برخورد با دندان‌پزشک تجربه لذت بخش و خوشایندی داشته باشد، کودک در تمامی مراحل درمان همکاری‌های لازم را خواهد داشت. علاوه بر آن در نوبت‌های بعدی که به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید با مخالفت کودک مواجه مخواهید شد.لازم به ذکر است که والدین نیز در ایجاد یک تجربه خوشایند در اولین مراجعه به دندان‌پزشک در کودکان تأثیر بسیاری دارند. از آنجا که انتخاب یک دندان‌پزشک خوب کودکان تأثیر بسزایی در رشد مناسب دندان‌های کودک و حفظ سلامت دهان و دندان او دارد، در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی قصد داریم به ویژگی‌های بهترین دندان‌پزشک کودکان بپردازیم. با ما همراه باشید.

دندان‌پزشک کودکان کیست؟

قبل از آنکه به معرفی ویژگی‌های یک دندان‌پزشک خوب کودکان بپردازیم، لازم است بدانیم دندان‌پزشک کودکان با دیگر دندان‌پزشکان چه تفاوتی دارد.

دندانپزشکی کودکان یا همان دندانپزشکی اطفال یکی از شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی است که به صورت تخصصی به سلامت دهان و دندان کودکان می‌پردازد. متخصصان این دوره می‌بایست یک دوره سه ساله دندانپزشکی کودکان را بگذرانند تا تجربه و دانش لازم برای درمان و رفع مشکلات دهان و دندان اطفال را به‌دست بیاورند.

نکات مهم در انتخاب یک دندان‌پزشک کودکان

بسیاری از والدین نمی‌دانند برای انتخاب یک دندان‌پزشک خوب اطفال می‌بایست چه نکاتی را مد نظر قرار دهند.

رفتار دندان‌پزشک

اولین موردی که می‌توانید با استفاده از آن یک دندانپزشکی خوب کودکان را پیدا کنید، رفتار دندان‌پزشک کودکان است. بهتر است برای اولین مراجعه به دندان‌پزشک، فقط یک معاینه ساده باشد و اقدامی روی دندان انجام نشود. این موضوع باعث می‌شود شما رفتار دندان‌پزشک را با کودک خود ببینید.

پرس و جو از خانواده دوستان

یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند در انتخاب یک دندان‌پزشک خوب کودکان به شما کمک کند، پرس و جو از دوستان و خانواده است. شما می‌توانید از آنها بخواهید تا اگر یک دندان‌پزشک کودکان خوب می‌شناسند به شما معرفی کنند. علاوه بر آن می‌توانید در اینترنت جستجو کنید و دندان‌پزشکان کودکان خوب نزدیک به محل زندگی‌تان را پیدا کنید. سپس به وب سایت هر یک از دندان‌پزشکانی که انتخاب کرده‌اید مراجعه کنید و مطمئن شوید که متخصص دندانپزشکی کودکان هستند.

به طور کلی برای انتخاب یک دندانپزشکی کودکان خوب لازم است اقدامات زیر را انجام دهید.

۱- از دوستان یا خانواده بخواهید تا اگر دندان‌پزشک کودکان خوب می‌شناسند به شما معرفی کنند.
۲- اگر پزشک خانوادگی دارید از او بخواهید تا یک دندان‌پزشک خوب را به شما معرفی کند.
۳- در وب سایت‌های معتبر جستجو و متخصصین دندانپزشکی کودکان را پیدا کنید.
۴- مطمئن شوید پزشکی که به شما معرفی شده یا در اینترنت پیدا کرده‌اید دوره تخصص دندانپزشکی کودکان را گذرانده باشد و یک دندانپزشکی عمومی نباشد.

فضای مناسب کودکان

در اولین مراجعه به دندانپزشکی باید فضای مطب یا کلینیک را مورد بررسی قرار دهید. در محیط کلینیک دندانپزشکی کودکان باید از رنگ‌های شاد و تزئینات جذاب برای کودکان استفاده شده باشد تا کودک حس خوشایندی از حضور در آن مکان به دست بیاورد. علاوه بر آن باید امکانات بازی و لوازم سرگرم‌کننده برای کودکان در کلینیک یا مطب دندانپزشکی کودکان مهیا باشد. تجهیزاتی که برای دندانپزشکی کودکان استفاده می‌شود، با تجهیزاتی که برای دندانپزشکی بزرگ‌سالان استفاده می‌شود متفاوت است. به طور کلی تجهیزاتی که برای دندانپزشکی کودکان طراحی شده‌اند، نسبت به تجهیزات عادی کمی کوچک‌تر هستند. شما می‌توانید با مراجعه به مطب یا کلینیک دندان‌پزشک کودکان مدنظر مطمئن شوید که از تجهیزات مخصوص کودکان استفاده می‌کند یا خیر.

به طور کلی برای بررسی محیط مناسب کودکان باید به نکات زیر دقت داشته باشید.

۱- محیط مطب یا کلینیک دندانپزشکی باید برای کودکان مناسب باشد.
۲- در کلینیک دندانپزشکی کودکان باید از رنگ‌های شاد و تزیینات جذاب برای کودکان استفاده شود.
۳- امکانات بازی و لوازم سرگرم کننده برای کودکان باید در کلینیک یا مطب دندانپزشکی کودکان مهیا باشد.
۴- پس از اولین مراجعه به دندان‌پزشک، بررسی کنید که از تجهیزات ویژه کودکان استفاده می‌شود یا خیر.

رفتار دندان‌پزشک با کودکان در هنگام ترس

بسیاری از کودکان از مراجعه به دندان‌پزشک می‌ترسند. ابتدا لازم است بدانید که این یک مشکل رایج در بین کودکان است که علل بسیاری در شکل‌گیری آن تأثیر دارد. یکی از نکاتی که در انتخاب یک دندان‌پزشک خوب می‌تواند به شما کمک کند رفتار دندان‌پزشک با کودک است. دندان‌پزشک باید با به کارگیری مهارت خود کودک را آرام کند. یک دندان‌پزشک کودکان خوب باید نحوه برخورد با کودکان را آموزش دیده باشد و بتوانند ترس و نگرانی کودک را به مقدار چشمگیری کاهش دهد. لازم به ذکر است رفتار والدین نیز در شکل گیری ترس از دندانپزشکی در کودکان تأثیر بسیاری دارد. بنابراین در اولین مراجعه به دندانپزشکی کاملاً خونسردی خود را حفظ کنید تا کودک شما دچار دلهره و ترس نشود.

وظایف یک دندان‌پزشک کودکان خوب

کودکان باید از دوران نوزادی تا نوجوانی حداقل هر ۶ ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند. درمان‌ها و مراقبت‌هایی که از یک دندان‌پزشک کودکان انتظار می‌رود که انجام شود به شرح زیر است:

معاینه دهان و دندان کودک و ارزیابی احتمال پوسیدگی دندان‌ها
ترمیم پوسیدگی دندان
ارائه اطلاعات در مورد عادت‌های کودک مانند دندان‌قروچه یا استفاده از پستانک
ارزیابی و بررسی رشد طبیعی دندان‌ها
پیشگیری از بیماری‌های لثه
ارتودنسی پیشگیری
ترمیم دندان‌های شکسته
و …

بیشتر بخوانید: لبخند لثه ای چگونه درمان می شود؟

آموزش‌هایی که دندان‌پزشک کودکان باید به والدین بدهد

شما می‌توانید از دندانپزشکی کودکان خود انتظار داشته باشید که آموزش‌های مفید درباره مراقبت از سلامت دهان و دندان کودک خود به شما بدهد. این آموزش‌ها عبارت‌اند از:

1- آموزش نحوه صحیح استفاده از مسواک و نخ دندان
2- آموزش مراقبت‌های لازم از دندان کودکان خردسال
3- آموزش اقدامات اولیه در مواجهه با شکستگی دندان
4- آموزش اثر تغذیه بر سلامت دهان و دندان کودکان
5- آموزش نکات مهم و قابل توجه در زمان رشد دندان‌های دائمی

در این مقاله از سایت به موضوع ویژگی‌های بهترین دندان‌پزشک کودکان پرداختیم. سپس درباره نکات مهم در انتخاب یک دندان‌پزشک اطفال خوب صحبت کردیم. همچنین وظایف یک دندان‌پزشک اطفال را برای شما شرح دادیم. شما می‌توانید از حضور متخصص ایمپلنت در تهران نهایت استفاده کنید و سلامت دندان خود و خانواده خود مراقبت کنید. با ما همراه باشید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم