گوشت اضافه لثه چیست؟

فهرست مطالب

به نظر شما چرا دندان و لثه گوشت اضافه می آورد؟ آیا این گوشت اضافه لثه است؟ گوشت اضافی لثه معمولا در اثر عواملی چون خرابی دندان ، رشد دندان عقل و غیره اتفاق می افتد که در موارد حاد درمان آن با لیزر یا انجام جراحی انجام می شود. درد هنگام صحبت کردن ، خونریزی ناگهانی و ورم از مواردی هستند که ایجاد بافت اضافه روی لثه به همراه دارد. در ادامه این مطلب از بهترین دندانپزشک تهران دکتر ستاره هاشمی همراه ما باشید تا با بافت اضافه لثه و نحوه درمان آن یعنی جراحی لثه با لیزر آشنا شوید.

گوشت اضافه لثه

گوشت اضافه لثه چیست؟

به طور کلی گوشت اضافه لثه و لثه اضافی دو عارضه جدا و کاملا متفاوت از یکدیگر هستند که بیماران معمولا آنها را اشتباه می گیرند. اما باید بدانید که گوشت اضافی لثه نوعی بافت غیر طبیعی بر روی لثه می باشد که ممکن است هر نقطه از دهان به چشم بخورد. در مقابل لثه اضافه ، یک عارضه طبیعی بوده و که محل بروز آن در امتداد خط لثه است. افرادی که هنگام خندیدن یا لبخند زدن لثه آنها بسیار افتاده و پایین تر است دچار لثه اضافی هستند که با انجام اصلاح طرح لبخند که نوعی عمل لیزری لثه است ؛ قابل درمان است.

آیا گوشت اضافه لثه می‌تواند باعث عفونت شود ؟

گوشت اضافی لثه ، که به آن هیپرپلازی لثه‌ ای نیز گفته می شود، می‌ تواند منجر به مشکلات بهداشتی و عفونت‌ های لثه ‌ای شود. این توده ‌های اضافی می ‌توانند به دلیل تجمع پلاک و باکتری‌ ها در نواحی غیر قابل دسترس ایجاد شوند. تجمع باکتری‌ ها در زیر این توده‌ ها می‌ تواند منجر به التهاب ، عفونت و به‌طور کلی مشکلات پریودنتال گردد. عدم درمان به‌ موقع می‌ تواند به عفونت‌ های جدی ‌تری منجر شود و سلامت عمومی دهان را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین ، نظارت و درمان مناسب این وضعیت بسیار مهم است تا از بروز عفونت‌ های ثانویه و مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

علت بروز گوشت اضافه لثه چیست؟

معمولا بافت اضافه لثه در اثر کهولت و افزایش سن به وجود می آید. البته که ناگفته نماند بروز گوشت اضافی لثه در کودکانی که در بازه زمانی رشد دندان اصلی و افتادن دندان شیری هستند نیز به چشم می خورد.
اما اصلی ترین علت به وجود آمدن گوشت اضافه روی لثه چیست؟

• رشد دندان عقل و فشار آوردن به آن می تواند یکی از علتهای بروز گوشت اضافه لثه در بزرگسالی باشد
  • پوسیدگی های دندان
  • ابتلا به برخی بیماری های خود ایمنی
  • عوامل ارثی یا ژنتیکی
  • ورم لثه و اشتباه گرفتن آن با گوشت اضافه
  • قالب گیری اشتباه هنگام تهیه دندان مصنوعی

گوشت اضافی لثه چه علائمی به همراه دارد؟

گوشت آوردن لثه می تواند علائم مختلفی داشته باشد که اصلی ترین آن درد هنگام جویدن غذا به شمار می رود. علاوه بر آن خونریزی ناشی از برخورد غذا یا دندان های دیگر با گوشت اضافه لثه می تواند دیگر علایم آن باشد. ظاهر متورم و پوشاندن بافت گوشتی روی دندان (دندان های انتهایی مانند رشد دندان عقل) که ترکیبی از درد ، خارش و التهاب را به همراه دارد از دیگر علائم گوشت آوردن لثه می باشند.

آیا مصرف دهان ‌شویه می‌ تواند گوشت اضافه لثه را کاهش دهد؟

مصرف دهان‌ شویه می‌ تواند به بهبود بهداشت دهان و کاهش تجمع باکتری ‌ها کمک کند ، اما تأثیر مستقیمی در کاهش گوشت اضافی لثه (هیپرپلازی لثه‌ای) ندارد. دهان‌ شویه ‌های ضد باکتری می ‌توانند از عفونت و التهاب در ناحیه لثه پیشگیری کنند و رشد باکتری ‌ها را کاهش دهند ، اما برای درمان گوشت اضافه لثه به‌ طور کامل مؤثر نیستند. اگر گوشت اضافه ناشی از عوامل دیگری مانند داروهای خاص یا مشکلات دندانی باشد ، نیاز به مداخلات پزشکی مانند جراحی یا تغییر دارو دارد. بنابراین ، مشاوره با دندانپزشک خوب در تهران دکتر هاشمی برای تشخیص و درمان دقیق ضروری است.

چگونه از ایجاد بافت اضافه لثه جلوگیری کنیم؟

بروز برخی موارد از جمله رشد دندان عقل به دست بیمار نیست که بتواند از آن پیشگیری کند. بنابراین راه مناسب آن است که دندان را جراحی کرده تا از ورم و درد لثه رهایی یابد. اما مواردی همچون بررسی پوسیدگی های دندانی ، رشد نامناسب دندان های کودک و موارد این چنینی بر عهده خود فرد است که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی کند. بنابراین برای پیشگیری از تشدید این عارضه می توانید جویدن غذاها یا خوراکی های سفت مانند سیب ، هویج و غیره را شروع کنید. برخی از موثر ترین روشهای پیشگیری از بروز بافت اضافه لثه عبارت اند از:

• استفاده مداوم از مسواک و به خصوص نخ دهان
  • پرهیز از استعمال دخانیات
  • جدی گرفتن علائم التهاب اولیه و مراجعه به پزشک متخصص
  • جدی گرفتن تغییر رنگ لثه
  • بررسی علت خونریزی یا درد های لثه و دندان

علت تشکیل گوشت اضافه لثه دور دندان عقل چیست ؟

تشکیل گوشت اضافه لثه دور دندان عقل معمولاً به دلیل ناهنجاری در رویش کامل این دندان‌ ها رخ می ‌دهد. وقتی دندان عقل به طور ناقص یا در زاویه‌ ای نامناسب رشد می‌ کند ، بخشی از آن ممکن است زیر لثه باقی بماند. این حالت باعث تشکیل پوششی از بافت لثه ‌ای به نام “کپرونیت” بر روی دندان می ‌شود. این بافت می ‌تواند با تجمع باکتری ‌ها و ذرات غذا عفونی شود و التهاب، درد و حتی عفونت ایجاد کند. در برخی موارد ، این وضعیت ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن بافت اضافی یا حتی کشیدن دندان عقل داشته باشد.

درمان گوشت اضافه لثه با دکتر هاشمی

درمان لثه اضافه به روشهای متعددی انجام می شود. روشهایی نظیر غرغره کردن آب نمک در منزل یا استفاده از کمپرس گرم و سر از روشهای خانگی و کم تاثیر در درمان بافت اضافه لثه به شمار می روند. اما کاربردی ترین و تاثیر گذار ترین روش درمان لثه اضافه ، جراحی آن با لیزر به شمار می رود. جراحی لثه با لیزر یک روش بسیار مناسب ، بدون درد و خونریزی می باشد که در درمان بافت های ایجاد شده لثه موثر هستند.

دکتر ستاره هاشمی
دکتر ستاره هاشمی فوق تخصص جراحی فک و لثه، دارای بورد تخصصی، فلوشیپ لیزرهای دندانی از دانشگاه آخن. درمان بیماری های لثه به کمک لیزر، جراحی های افزایش طول تاج در نواحی زیبایی، جراحی ایمپلنت های دندانی، پیوند استخوان و جراحی سینوس توسط دکتر ستاره هاشمی انجام می شود.
امتیازدهی به مقاله
قدیمی‌ترین