گوشت اضافه لثه چیست؟

فهرست مطالب

به نظر شما چرا دندان و لثه گوشت اضافه می آورد؟ آیا این گوشت اضافه لثه است؟ گوشت اضافه لثه معمولا در اثر عواملی چون خرابی دندان ، رشد دندان عقل و غیره اتفاق می افتد که در موارد حاد درمان آن با لیزر یا انجام جراحی انجام می شود. درد هنگام صحبت کردن ، خونریزی ناگهانی و ورم از مواردی هستند که ایجاد بافت اضافه روی لثه به همراه دارد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با گوشت اضافه لثه و نحوه درمان آن یعنی جراحی لثه با لیزر آشنا شوید.

گوشت اضافه لثه

گوشت اضافه لثه چیست؟

به طور کلی گوشت اضافه لثه و لثه اضافی دو عارضه جدا و کاملا متفاوت از یکدیگر هستند که بیماران معمولا آنها را اشتباه می گیرند. اما باید بدانید که گوشت اضافه لثه نوعی بافت غیر طبیعی بر روی لثه می باشد که ممکن است هر نقطه از دهان به چشم بخورد. در مقابل لثه اضافه ، یک عارضه طبیعی بوده و که محل بروز آن در امتداد خط لثه است.
افرادی که هنگام خندیدن یا لبخند زدن لثه آنها بسیار افتاده و پایین تر است دچار لثه اضافی هستند که با انجام اصلاح طرح لبخند که نوعی عمل لیزری لثه است ؛ قابل درمان است.

علت بروز گوشت اضافه لثه

معمولا گوشت اضافه لثه در اثر کهولت و افزایش سن به وجود می آید. البته که ناگفته نماند بروز گوشت اضافه لثه در کودکانی که در بازه زمانی رشد دندان اصلی و افتادن دندان شیری هستند نیز به چشم می خورد.
اما اصلی ترین علت به وجود آمدن گوشت اضافه روی لثه چیست؟

• رشد دندان عقل و فشار آوردن به آن می تواند یکی از علتهای بروز گوشت اضافه لثه در بزرگسالی باشد
  • پوسیدگی های دندان
  • ابتلا به برخی بیماری های خود ایمنی
  • عوامل ارثی یا ژنتیکی
  • ورم لثه و اشتباه گرفتن آن با گوشت اضافه
  • قالب گیری اشتباه هنگام تهیه دندان مصنوعی

گوشت آوردن لثه چه علائمی به همراه دارد؟

گوشت آوردن لثه می تواند علائم مختلفی داشته باشد که اصلی ترین آن درد هنگام جویدن غذا به شمار می رود. علاوه بر آن خونریزی ناشی از برخورد غذا یا دندان های دیگر با گوشت اضافه لثه می تواند دیگر علایم آن باشد. ظاهر متورم و پوشاندن بافت گوشتی روی دندان (دندان های انتهایی مانند رشد دندان عقل) که ترکیبی از درد ، خارش و التهاب را به همراه دارد از دیگر علائم گوشت آوردن لثه می باشند.

چگونه از ایجاد بافت اضافه لثه جلوگیری کنیم؟

بروز برخی موارد از جمله رشد دندان عقل به دست بیمار نیست که بتواند از آن پیشگیری کند. بنابراین راه مناسب آن است که دندان را جراحی کرده تا از ورم و درد لثه رهایی یابد. اما مواردی همچون بررسی پوسیدگی های دندانی ، رشد نامناسب دندان های کودک و موارد این چنینی بر عهده خود فرد است که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی کند. بنابراین برای پیشگیری از تشدید این عارضه می توانید جویدن غذاها یا خوراکی های سفت مانند سیب ، هویج و غیره را شروع کنید. برخی از موثر ترین روشهای پیشگیری از بروز بافت اضافه لثه عبارت اند از:

• استفاده مداوم از مسواک و به خصوص نخ دهان
  • پرهیز از استعمال دخانیات
  • جدی گرفتن علائم التهاب اولیه و مراجعه به پزشک متخصص
  • جدی گرفتن تغییر رنگ لثه
  • بررسی علت خونریزی یا درد های لثه و دندان

درمان لثه اضافه

درمان لثه اضافه به روشهای متعددی انجام می شود. روشهایی نظیر غرغره کردن آب نمک در منزل یا استفاده از کمپرس گرم و سر از روشهای خانگی و کم تاثیر در درمان بافت اضافه لثه به شمار می روند. اما کاربردی ترین و تاثیر گذار ترین روش درمان لثه اضافه ، جراحی آن با لیزر به شمار می رود. جراحی لثه با لیزر یک روش بسیار مناسب ، بدون درد و خونریزی می باشد که در درمان بافت های ایجاد شده لثه موثر هستند.

آیا جراحی لثه با لیزر درد دارد؟

خیر این یک عمل سرپایی می باشد که تحت بی حسی انجام شده و بیمار هیچگونه درد احساس نخواهد کرد. زمانی که بی حسی از بین می رود نیز فرد ممکن است احساس ناراحتی یا درد خفیفی داشته باشد که با رعایت دستورات پزشک قابل برطرف شدن است.
دوره نقاهت بعد از جراحی لثه نیز بسیار کوتاه بوده و معمولا بین 2 تا 5 روز متغیر است که پزشک در این دوره برخی دستورات لازم را به شما ارائه می کند.

نتیجه گیری
لثه یکی از مهمترین بافت های دهان است که تا حدودی از دندان ها هم مراقبت می کند. سلامتی دهان ، دندان و لثه ها بسیار مهم بوده و به شدت بر کیفیت زندگی افراد تاثیر گذار است. بنابراین هرگونه علائم ناشی از درد ، خونریزی، ورم، التهاب و غیره را احساس کردید ؛ سریعا به پزشک متخصص مراجعه و درمان را شروع کنید.

دکتر ستاره هاشمی
دکتر ستاره هاشمی فوق تخصص جراحی فک و لثه، دارای بورد تخصصی، فلوشیپ لیزرهای دندانی از دانشگاه آخن. درمان بیماری های لثه به کمک لیزر، جراحی های افزایش طول تاج در نواحی زیبایی، جراحی ایمپلنت های دندانی، پیوند استخوان و جراحی سینوس توسط دکتر ستاره هاشمی انجام می شود.
امتیازدهی به مقاله