انواع ایمپلنت

انواع ایمپلنت

از دست دادن دندان، از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند زیبایی ظاهری افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. بی دندانی نه تنها سلامت جسمی انسان را به خطر می‌اندازد بلکه منجر به کاهش اعتماد به نفس افراد می‌شود. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی راهکارهای مؤثری در حل مشکلات بی دندانی معرفی شده و این درمان‌ها با استقبال خوبی نیز مواجه شده است. استفاده از انواع ایمپلنت که در واقع نوعی از دندان‌های جایگزین است یکی از درمان‌های پرطرفدار برای افرادی است که به هر دلیل با مشکلات دندانی مواجه هستند. ایمپلنت زیبایی از دست رفته را باز می‌گرداند و ظاهری کاملاً طبیعی ایجاد می‌کند.

کلینیک‌های دندانپزشکی روزانه پذیرای مراجعین بسیاری هستند که ممکن است اطلاعات دقیق و درستی از روش‌های درمانی نوین نداشته باشند. از این رو در این مقاله از سایت به‌صورت مفصل به ایمپلنت به‌عنوان یک روش درمانی مؤثر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ایمپلنت چیست؟

انواع ایمپلنت

امروزه افراد بسیاری به دلایل مختلف مانند سانحه، بیماری و … دندان‌های خود را از دست می‌دهند. ایمپلنت در واقع جایگزینی برای ریشه‌ی دندان‌های خراب است که انجام آن به طریقی اصلاح طرح لبخند را نیز برای افراد انجام می دهد. ایمپلنت قطعه‌ی تیتانیومی است که دندان را به استخوان فک متصل می‌کند و نقش ریشه‌ی از دست رفته را برای دندان ایفا می‌کند. به بیانی دیگر، ایمپلنت دندان، یک پیچ فلزی است که دندان مصنوعی را در به فک متصل می‌کند و به همین دلیل ظاهری بسیار طبیعی ایجاد می‌کند. ایمپلنت دندان به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شود: قسمت اول که به آن Fixture می گویند قسمتی است که در استخوان فک قرار می‌گیرد. قسمت دوم که Abutment نام دارد همان قسمت تاجی است که روکش ایمپلنت بر روی آن متصل می‌شود. جنس پایه‌های ایمپلنت از جنس تیتانیوم خالص است تا در بدن انسان اختلال ایجاد نکند. در صورتی که کاشت ایمپلنت انجام دهید نیاز است که حتما با مراقبت های بعد از ایمپلنت نیز آشنا باشید.

چه افرادی نمی‌توانند کاندید دریافت انواع ایمپلنت شوند؟

1- مبتلایان به دیابت

اولین دسته از کسانی که نمی‌توانند ایمپلنت انجام دهند افراد مبتلا به دیابت هستند. دندان‌پزشکان در نصب ایمپلنت موارد خاصی را مدنظر قرار می‌دهند تا کمترین آسیبی به بیماران وارد نشود. بنابراین دندان‌پزشک قبل از نصب ایمپلنت، میزان قند خون بیمار مبتلا به دیابت را به‌دقت بررسی می‌کند. چنانچه میزان قند خون بیمار کنترل نشده باشد ایمپلنت برای شخص انجام نمی‌شود. نکته حائز اهمیت در مورد بیماران مبتلا به دیابت این است که اگر قند خون آنها کنترل شود همانند افراد عادی می‌توانند ایمپلنت را بدون هیچ نگرانی انجام دهند.

2- افرادی که به دلایل خاص مجبور به مصرف آسپرین هستند.

آسپرین دارویی است که غلظت خون را کاهش می‌دهد. ایمپلنت نوعی جراحی است و به همین دلیل افرادی که از آسپرین یا داروهای مختلف ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند، با تأیید متخصص ایمپلنت در تهران حدوداً یک هفته قبل از جراحی ایمپلنت، مصرف آسپرین را قطع کنند.

3- مادران باردار

کلینیک‌های دندانپزشکی معتبر برای ارائه خدمات ایمپلنت به مادران باردار احتیاط ویژه‌ای در نظر می‌گیرند چراکه مادران باردار آسیب‌پذیرترند و تحمل کمتری نسبت به افراد دیگر دارند. بنابراین در دوران بارداری نمی‌توانند درمان‌هایی از قبیل ایمپلنت را دریافت کنند و بهتر است انجام ایمپلنت را به دوران پس از زایمان خود موکول کنند.

4-افراد مبتلا به عفونت دندان و فک

بیمارانی که مشکلاتی از قبیل عفونت دندان و عفونت فک دارند، دسته بعدی از این لیست هستند. ایمپلنت برای این افراد نه تنها مشکلشان را برطرف نمی‌کند بلکه ممکن است باعث بروز دردسرهای دیگری برای آنها نیز شود. این افراد ابتدا باید عفونت دندان خود را درمان کرده و پس از درمان کامل، اقدام به جراحی ایمپلنت کنند. اگر به این نکته دقت نشود ممکن است برای برطرف کردن مشکلات احتمالی مجبور شوید ایمپلنت خود را بردارید در این صورت هم سختی‌های جراحی را متحمل می‌شود و هم هزینه‌ای که می‌پردازید بی نتیجه می‌شود.

انواع ایمپلنت

انواع ایمپلنت

1- ایمپلنت اندواستیل

رایج‌ترین نوع ایمپلنت، اندواستیل است. این نوع ایمپلنت معمولاً در جراحی‌های دو مرحله‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایمپلنت اندواستیل شبیه پیچ‌های کوچک است. این پیچ‌ها وارد استخوان فک می‌شوند. قسمتی از ایمپلنت خارج از فک می‌ماند تا دندان مصنوعی بر روی آن متصل شود. همان طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم جنس این پیچ‌ها از تیتانیوم خالص است و بدن در مقابل تیتانیوم عکس‌العمل بدی ندارد.

2- ایمپلنت ساب پریواستیل

روش دیگر ایمپلنت، ساب پریواستیل نام دارد. در این نوع ایمپلنت برخلاف روش اندواستیل، ایمپلنت روی استخوان فک قرار می‌گیرد و قسمتی از آن که بیرون بافت لثه است برای نگهداری دندان مصنوعی در نظر گرفته می‌شود است. روش ساب پریواستیل مناسب افرادی است که سلامت استخوان فک آنها کمتر است. این روش اغلب در جراحی‌های یک مرحله‌ای انجام می‌شود و برای افرادی که قصد دارند تمامی دندان‌های خود را ایمپلنت کنند مناسب است.

3- ایمپلنت یک مرحله‌ای

در ایمپلنت یک مرحله‌ای، پس از اتصال ایمپلنت، قسمتی از آن بیرون بافت لثه باقی می‌ماند. به همین دلیل برای قرارگیری تاج دندان بعد از بهبودی کامل نیاز به عمل جراحی دیگری نیست.

4- ایمپلنت دو مرحله‌ای

در روش ایمپلنت دو مرحله‌ای دندان‌پزشک طی دو مرحله ایمپلنت را نصب می‌کند. ابتدا آن را به صورت کامل وارد استخوان فک می‌کند به‌طوری که تمام قسمت‌های ایمپلنت در زیر بافت لثه قرار می‌گیرد. در مرحله بعد لثه بخیه می‌شود تا فشاری که برای بهبود استخوان به ایمپلنت وارد می‌شود باعث جابجایی آن نشود. پس از بهبودی کامل جراحی اول، جراحی دوم انجام می‌شود. در جراحی دوم قسمت تاج دندان به ایمپلنت وصل می‌شود.

ایمپلنت درون کاشتی

این روش برای افرادی که نمی‌توانند از دندان‌های مصنوعی معمولی استفاده کنند گزینه‌ی مناسبی است. در روش قالب فلزی روی استخوان وصل می‌شود به طوری که قالب صورت کامل زیر بافت لثه باشد.

ایمپلنت فرورونده

این روش یکی از رایج‌ترین انواع ایمپلنت است. در این نوع کاشت یک پیچ در داخل استخوان فک وارد می‌شود این پیچ ها دارای سایزهای مختلفی است. سایزها توسط پزشک برای بیماران مختلف مشخص و استفاده می‌شود.

در این مقاله شما را با ایمپلنت آشنا شدیم. همچنین روش‌های مختلف جراحی ایمپلنت را معرفی کردیم تا شما با روش‌های کاری کلینیک دکتر ستاره هاشمی آشنا شوید. ما در کلینیک دکتر ستاره هاشمی آماده ارائه درمان‌های نوین در حوزه دهان و دندان هستیم. با مطالعه دیگر مقالات سایت می توانید از سلامت دهان و دندان خود و خانواده خود مراقبت کنید. با ما همراه باشید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم