لبخند لثه ای چیست؟ اصلاح لبخند لثه ای با لیزر

لبخند زیبا عامل اعتماد به نفس و زیبایی در افراد است. امروزه بسیاری از افراد برای داشتن لبخندی زیبا، اصلاح طرح لبخند را انتخاب می­‌نمایند. اصول اصلاح طرح لبخند به این شکل است که تمامی عواملی که بر زیبایی لبخند تاثیرگذار هستند مانند لثه، دندان و فک با یک­دیگر تناسب داشته و هرگونه ناهنجاری مرتبط با آن­ها اصلاح شود. یکی از این ناهنجاری‌ها، لبخند لثه‌ای است؛ از این رو افراد بسیاری به اصلاح لبخند لثه ای با لیزر رو می‌آورند.

در این ناهنجاری، بیمار اظهار می­کند که هنگام خندیدن لثه به مقدار زیادی در معرض دید قرار می‌­گیرد و بخش زیادی از دندان­‌ها را پوشانده است. برای اصلاح لبخند لثه­‌ای در گذشته تنها راه جراحی بود، ولی امروزه روش­‌های دیگری مانند ارتودنسی نیز به میان آمده‌­اند؛ اما شاید بتوان بهترین روش را جراحی لثه با لیزر دانست.

اصلاح لبخند لثه‌ای با لیزرلبخند لثه ای چیست؟

لبخند لثه­‌ای یا گامی اسمایل به موقعیتی گفته می­‌شود که لثه­‌ها به مقدار قابل توجهی دندان­‌ها را پوشانده باشند. این پوشانندگی زیاد و توی چشم آمدن لثه‌­ها بر خلاف نام لبخند لثه­‌ای فقط در زمان لبخند مشخص نیست و در زمان صحبت کردن نیز می‌توان آن را دید. این امر در اعتماد به نفس افراد بسیار تاثیر گذاشته و آن­ها خود را از لبخند­های واقعی محروم می­کنند. لبخند لثه­‌ای شاید فقط به عنوان یک مشکل ظاهری به نظر بیاید، اما گاهی اوقات عوارضی مانند خون‌ریزی، افزایش خطر پوسیدگی دندان­‌ها، التهاب لثه و از بین رفتن دندان­‌ها را به همراه دارد.

انواع لبخند لثه­ ای

لبخند لثه‌­ای بر اساس پوشانندگی دندان توسط لثه به انواع مختلف خفیف، متوسط و پوشیده تقسیم می­شود. در نوع خفیف لثه 25 درصد دندان‌­­ها را پوشانده، در نوع متوسط 25 تا 50 درصد و در نوع پیشرفته 50 تا 100 درصد دندان­‌ها توسط لثه پوشانده شده‌­اند.

عوامل بروز لبخند لثه ای

به طور کل لبخند لثه‌­ای به دنبال عدم تناسب میان لب­‌ها، لثه‌­ها، دندان­‌ها و فک‌­ها به وجود می­‌آید که عوامل مختلفی در ایجاد این عدم تناسب نقش دارند. این عوامل می­توانند ژنتیکی و یا اکتسابی باشند. از جمله این عوامل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

• کوتاه بودن تاج دندان­‌ها
  • ارتفاع کم دندان­‌ها: کم بودن ارتفاع دندان‌­­ها یا به علت عوامل ژنتیکی به وجود می­‌آید یا به علت ساییده شدن دندان­‌ها در طول زمان.
  • رشد بیشتر فک بالا در ناحیه لثه
  • تحرک بیش از حد لب بالا: در صورتی که لب بالای شما بیش از حد متحرک باشد یعنی هنگام خندیدن و یا صحبت کردن به مقدار زیادی بالا برود، امکان بروز گامی اسمایل وجود دارد.
  • هایپرتروفی لثه: رشد بیش از حد لثه در اطراف دندان­‌ها

روش های درمان لبخند لثه ای

برای درمان لبخند لثه‌­ای روش­‌های مختلفی هم­چون جراحی، ارتودنسی، استفاده از روکش­‌های دندان، لیزر و موارد دیگر وجود دارند. در میان تمام روش­‌ها، اصلاح لبخند لثه‌ ­ای با لیزر به علت مزایای بالایی که دارد بهتر و محبوب‌­تر است.

اصلاح لبخند لثه ای با ارتودنسی

در صورتی که لبخند لثه­‌ای به دنبال ناهنجاری­‌های فک و دندان رخ بدهد، یکی از روش­‌های درمانی ارتودنسی است. این روش بر خلاف اثربخشی بالایی که دارد، به دلیل شکل نازیبا بریس­‌ها و طول زیاد مدت زمان درمان از محبوبیت بالایی برخوردار نیست. شاید بتوان بریس­های آهنی را با بریس­‌های نامرئی جایگزین نمود، اما مدت زمان درمان ارتودنسی همواره چندین ماه طول می‌­کشد.

اصلاح لبخند لثه ای با جراحی لثه

جراحی لثه یا جینجیوکتومی را شاید بتوان قدیمی‌­ترین روش برای درمان لبخند لثه‌­ای نام برد که طی آن بخش اضافی لثه را برش داده و خارج می­کنند تا تاج دندان به خوبی نمایان شود. این روش به دلیل خون‌ریزی و مراقبت­‌هایی که دارد، بیشتر برای لبخند لثه­‌ای شدید که لثه بیش از نیمی از دندان­‌ها را پوشانده است، مود استفاده قرار می‌­گیرد.

اصلاح لبخند لثه ای با جراحی لب

در صورتی که گامی اسمایل به علت کوتاه بودن لب و یا تحرک بیش از اندازه آن به وجود بیاید، جراحی لب در الویت قرار می­گیرد. طی این روش، در ابتدا متخصص با انجام ارتودنسی تمام ناهنجاری‌­های دندان و فک را اصلاح کرده و سپس جراحی تغییر موقعیت لب را انجام می­‌دهد.

اصلاح لبخند لثه ای با لیزر

اصلاح لبخند لثه ­‌ای با لیزر امروزه به دلیل مزایا و اثربخشی بالایی که دارد؛ بسیار محبوب است. در این روش متخصص با استفاده از پرتوهای لیزر، لثه­‌های اضافی را برداشته و هم­چنین لثه­‌های باقی‌­مانده را شکل می­‌دهد. در روش درمان با لیزر برخلاف روش جراحی از تیغ برنده استفاده نمی­‌شود و به دلیل اثربخشی بالا، سرعت، راحتی، کاهش درد، خون­‌ریزی و ورم و کم بودن دوران نقاهت، آن را به روش جراحی ترجیح می‌دهند.

اصلاح لبخند لثه ای با روکش

کوتاهی دندان یکی از عوامل بروز لبخند لثه­‌ای به شمار می­‌آید که به علت عوامل ژنتیکی و یا ساییدگی دندان­‌ها رخ می­‌دهد. در صورتی که لبخند لثه‌­ای به دلیل کوتاهی دندان خود را نشان دهد؛ متخصصان با استفاده از روکش، دندان­‌ها را بلندتر نشان داده و لبخند لثه­‌ای را اصلاح می­‌کنند.

اصلاح لبخند لثه ای با بوتاکس

بوتاکس یک روش درمانی بوده که با فلج موقت عضلات مانع از حرکت آن­ها می­‌شود. با تزریق بوتاکس به لب میتوان از تحرک بیش از حد آن و نمایان شدن لثه­‌ها جلوگیری نمود. در نظر داشته باشید بوتاکس روش درمانی همیشگی نیست و هر چهار ماه یک­بار باید برای ترمیم آن اقدام نمایید.

اصلاح لبخند لثه ای با جراحی فک

در صورتی که ناهنجاری­‌های شدید فکی باعث لبخند لثه‌­ای شود؛ جراحی فک لازم می­‌گردد. جراحی فک می­‌تواند به صورت تکی و یا به همراه ارتودنسی انجام شود؛ اما در هر صورت هدف جراحی فک، بالا کشیدن فک برای کاهش نمایش لثه­‌ها است.

مراقبت های مورد نیاز پس از اصلاح لبخند لثه ای

درمان لبخند لثه ­‌ای نیاز به یک سری مراقبت دارد تا دوران بهبودی و درد را کاهش داده و از بروز عوارضی مانند خونریزی و عفونت جلوگیری نماید. فرقی ندارد که کدام یک از روش­‌های درمانی صورت گرفته باشد، همه روش‌­ها از اصلاح لبخند لثه­ ای با لیزر تا بوتاکس و جراحی به یک سری مراقبت­‌های کلی نیاز دارند. این مراقبت‌­ها شامل موارد زیر می­شوند:

• استفاده از کمپرس یخ برای درد و ورم
  • مصرف دارو­های تجویز شده
  • معاینات مکرر تا رسیدن به بهبودی کامل
  • استراحت
  • مسواک زدن را حدودا چهار روز پس از جراحی به آرامی شروع کنید.
  • عدم مصرف غذاهای خیلی گرم و سرد، دخانیات و مشروبات

مزایا درمان لبخند لثه ای

درمان و اصلاح لبخند لثه‌­ای دارای مزایای بسیاری است که شاید بتوان مهم‌­ترین آن­ها را افزایش اعتماد به نفس فرد دانست. مزیت­‌های دیگر این درمان شامل حذف لثه اضافی، افزایش زیبایی خنده و زیبایی ظاهری و یک­نواخت شدن خط لثه می­‌شوند.

مزایا اصلاح لبخند لثه ای با لیزر

درمان لبخند لثه‌ ­ای با لیزر علاوه بر مزایای کلی درمان لبخند لثه­‌ای، دارای مزایای اختصاصی نیز است. این مزایا شامل موارد زیر می­‌شوند:

• کم بودن درد، خون‌ریزی و تورم نسبت به روش‌­های دیگر
  • عدم نیاز به بخیه و بی­هوشی عمومی
  • سرعت بالا
  • بدون بازگشت
  • درمان لبخند لثه­‌ای با لیزر، هزینه به مراتب پایین‌­تر از روش‌­های دیگر است.

میزان هزینه اصلاح لبخند لثه ای با لیزر

مقدار هزینه برای درمان لبخند لثه‌­ای به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل نوع مشکل، روش درمان، متخصص، منطقه جغرافیایی، طول درمان، ابزار و وسایل مورد استفاده و موارد دیگر می‌شوند.

دکتر ستاره هاشمی، متخصص لثه در تهران

دکتر ستاره هاشمی، متخصص لثه و ایمپلنت در تهران بوده که در سال 1399 کلینیک دندان­پزشکی دنتان را تحت عنوان خانه لیزر و با هدف درمان بیماری­‌های لثه و ایمپلنت دندان تاسیس کرد. یکی از خدمات کلینیک دنتان، اصلاح لبخند لثه‌­ای با لیزر است که با استفاده از بروزترین دستگاه­های لیزر و توسط پرسنلی مجرب و کارآمد صورت می­‌‌گیرد.

آیا درمان لبخند لثه‌ای، نیاز به جراحی دارد؟

این مورد بستگی به روش انتخابی شما دارد؛ جراحی یکی از روش‌های مورداستفاده است.

هزینه درمان جراحی لثه‌ای چه مقدار است؟

میزان هزینه برای درمان این بیماری، بستگی به روش شما برای رفع آن دارد اما در کل، هزینه زیادی برای رفع آن صرف نمی‌شود.

مدیر وبسایت

دکتر ستاره هاشمی فوق تخصص جراحی فک و لثه