ایمپلنت بهتر است یا روکش

ایمپلنت دندان بهتر است یا روکش؟

هنگامی که یک دندان به شدت پوسیده شود و دندان‌پزشک مجبور باشد بخش زیادی از آن را تخلیه کند یا این که خود دندان به هر دلیلی بخش زیادی را از دست بدهد، می‌توان با دو روش ایمپلنت یا روکش آن را ترمیم کرد. این دو روش در ظاهر یک کار را برای بیمار انجام می‌دهند ولی تفاوت‌های بسیار زیادی با یک دیگر دارند و انتخاب یکی از آن‌ها نیز براساس سن، شرایط دندان‌ها، نوع مشکل، شرایط مالی بیمار و در نهایت معاینات دندان‌پزشک انجام می‌شود. برای معاینه و دریافت مشاوره انتخاب روکش یا ایمپلنت می‌توانید به کلینیک دندان‌پزشکی دکتر ستاره هاشمی مراجعه فرمایید؛ هر یک از روش‌های درمانی انتخاب شده برای شما توسط متخصص ایمپلنت در تهران با بهترین امکانات و مجرب‌ترین پرسنل انجام می‌شود.

تفاوت های میان ایمپلنت و روکش

روکش بهتر است یا ایمپلنت؟ برای رسیدن به جواب این سوال باید تفاوت‌های میان روکش و ایمپلنت را بدانید و سپس براساس آن‌ها انتخاب خود را انجام دهید. از مهم‌ترین تفاوت‌های میان روکش و ایمپلنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد

ایمپلنت زمانی کاربرد دارد که فرد دندان خود را به طور کامل از دست داده باشد و پوسیدگی آن به حدی بوده که بازگردانی دندان ممکن نباشد؛ اما در مقابل روکش برای دندان‌هایی استفاده می‌شود که پوسیدگی آن‌ها عمیق است اما با پرکردگی عمیق و قرار دادن روکش می‌توان آن را ترمیم و بازگردانی کرد.

شیوه درمان

نحوه درمان دیگر تفاوت ایمپلنت دندان با روکش است که در ایمپلنت، جراح در ابتدا کل دندان را کشیده، در صورت لزوم جراحی‌های فک و لثه را انجام داده و درنهایت با ایجاد برش و سوراخ، اول ریشه و پس از مدتی تاج را جای گذاری می‌کند؛ اما روکش نیازی به کشیدن دندان ندارد، فقط باید بخش پوسیدن دندن پر شود و روکش بر روی آن قرار بگیرد.

طول درمان

روکش دندان اغلب طی دو جلسه بر روی دندان فرد گذاشته می‌شود. در جلسه اول، دندان ترمیم و قالب گیری می‌شود و یک روکش موقت بر روی آن قرار می‌دهند و پس از حدودا دو هفته، فرد برای جای گذاری روکش دائمی می‌آید. ایمپلنت ولی طول درمان بسیار بلندتری دارد، به گونه‌ای که یک ایمپلنت معمولی چند ماه طول می‌کشد تا به مرحله نهایی خود برسد. دلیل این طول درمان زیاد هم جراحی‌های قبل ایمپلنت و مدت زمانی است که باید منتظر جوش خوردن پایه و استخوان فک باشیم. البته یک روش جدیدتر ایمپلنت نیز وجود دارد که طی یک روز، کاشت برای بیمار انجام می‌شود. برای این نوع ایمپلنت باید از سلامت کامل برخوردار باشید و پیش یک متخصص درجه یک بروید تا بعدا دچار مشکل نشوید. در کلینیک دندان‌پزشکی دکتر هاشمی، کاشت ایمپلنت یک روزه در تهران به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود و شما می‌توانید برای دریافت این درمان ویژه، به این کلینیک مراجعه نمایید.

هزینه

در پاسخ به سوال روکش بهتر است یا ایمپلنت؟ بررسی هزینه از مهم‌ترین پاسخ‌ها است. روکش‌ در مقایسه با ایمپلنت یک روش درمانی بسیار ساده‌تر محسوب می‌شود، معاینات پی در پی و جراحی‌های مختلف ندارد و ماندگاری آن نیز کم‌تر است. به همین دلیل هزینه‌ای که بیمار برای روکش دندان می‌پردازد، بسیار کم‌تر از هزینه کاشت ایمپلنت برآورد می‌شود.


بیشتر بخوانید: اصلاح طرح لبخند چگونه انجام می شود؟


مزایا و معایب روکش و ایمپلنت نسبت به یکدیگر

ایمپلنت و روکش نسبت به یکدیگر از یک سری مزایا و معایب برخوردار هستند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • ایمپلنت نسبت به روکش ماندگاری بیشتری دارد و دائمی است.
  • هزینه روکش از ایمپلنت کم‌تر می‌شود.
  • دوره درمان روکش حدودا دو هفته بوده اما ایمپلنت چند ماه طول می‌کشد.
  • روکش نیاز به جراحی‌های مختلف ندارد؛ اما در ایمپلنت، قبل از کاشت شاید چند جراحی بر روی دندان، فک و لثه انجام شود.
  • در ایمپلنت، کل دندان از ریشه خارج می‌شود ولی روکش حداقل ریشه را حفظ می‌کند.
  • پس از قرار دادن روکش بر روی دندان، احتمال دارد دندان زیر آن خراب شود؛ اما ایمپلنت نه تنها آسیب به دندان نمی‌رساند بلکه از پوسیدگی سایر دندان‌ها و تحلیل رفتن فک نیز جلوگیری می‌کند.

مراقبت های بعد از ایمپلنت و روکش دندان

مراقبت‌های پس از ایمپلنت و روکش تقریبا با یکدیگر مشابه هستند و فقط در برخی از موارد کوچک، تفاوت ایمپلنت دندان با روکش مطرح می‌شود. برخی از این مراقبت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • اجتناب از مصرف مواد غذایی سخت، بسیار سرد و بسیار گرم
  • چک آپ 6 ماهه

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های مراقبتی روکش و ایمپلنت در عوارض بعد آن‌ها است. روکش اگر دچار شکستگی یا لب پریدگی شد باید به دندان‌پزشک مراحعه کنید و کاشت ایمپلنت چون جراحی محسوب می‌شود اگر دچار درد شدید، خونریزی، تب، تورم و بی حسی شدید، مراجعه فوری نیاز دارید.

ایمپلنت یا روکش؟ انتخاب بهترین روش در کلینیک دکتر ستاره هاشمی

دکتر ستاره هاشمی، متخصص ایمپلنت در تهران، هدف اصلی درمان بیماری‌های لثه و ایمپلنت‌های دندانی به بهترین شکل ممکن را دارد. از آن‌جایی که این کلینیک ایمپلنت را به صورت تخصص کار می‌کند، می‌تواند با توجه به شرایط، بهترین مشاوره را به شما ارائه دهد و گزینه انتخابی بین ایمپلنت یا روکش به بهترین شکل برای شما اجرا می‌شود.

سوالات متداول ایمپلنت و روکش

طول درمان روکش بیشتر است یا ایمپلنت؟

قرار دادن روکش بر روی دندان، در طی دو جلسه برای فرد به اتمام می‌رسد؛ اما ایمپلنت طول درمان بسیار طولانی‌تری در حد چند ماه دارد.

بین روکش و ایمپلنت کدام هزینه بالاتری دارند؟

ایمپلنت یک درمان بسیار پرهزینه بوده و هزینه آن چندین برابر روکش می‌شود که یک درمان ساده و بدون پیچیدگی محسوب می‌شود.

مراقبت از روکش آسان‌تر ست یا ایمپلنت؟

مراقبت‌های روکش و ایمپلنت اغلب شبیه یکدیگر هستند و بیشتر بر روی رعایت بهداشت دهان و دندان تمرکز دارند.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم