خطرات و عوارض ایمپلنت دندان

امروزه بسیاری از افراد برای اصلاح لبخند خود به فکر ایمپلنت کردن دندان­ های از دست رفته خود هستند. در بین افرادی که ایمپلنت کرده­ اند به ندرت پیش می ­آید که با ایمپلنت دندان­ های خود با مشکل مواجه شوند. این روش درمانی؛ مانند هر عمل جراحی دیگری، عوارض و خطراتی دارد. در حالی که ایمپلنت‌ها دارای میزان موفقیت بالایی هستند، ممکن است با شکست مواجه شوند. اگر به فکر کاشت ایمپلنت دندان هستید، بهتر است قبل از آن خطرات و عوارض ایمپلنت دندان را در نظر بگیرید.

عفونت، جزو خطرات ایمپلنت دندان

با ایمپلنت­ های دندانی، خطر ابتلا به عفونت در محل کاشت ایمپلنت وجود دارد. علائم عفونت لثه عبارت‌اند از:

• بوی بد دهان که از بین نمی ­رود.
  • لثه­ های متورم
  • لق شدن دندان ­ها
  • شکاف­ های جدید بین دندان ­های شما

چرک لثه

چرک یکی از عوارض ایمپلنت دندان است که می­ تواند ناشی از بهداشت ضعیف دهان و دندان یا عملکرد ضعیف دندانپزشک شما باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم حتما دندانپزشک خود را مطلع کنید.

آسیب اعصاب

خطر کمی وجود دارد که ایمپلنت­ های دندانی به اعصابی که به صورت و لثه­ های شما مربوط هستند، آسیب بزنند. ممکن است ساختارهایی که ایمپلنت شما را احاطه کرده­اند، مانند سایر دندان­ها یا رگ ­های خونی، آسیب ببینند. اگر آسیب اعصاب داشته باشید، ممکن است منجر به درد، بی­حسی یا گزگز شود. ممکن است روی دندان‌های طبیعی، لثه‌ها، لب‌ها یا چانه‌تان تأثیر بگذارد.

مشکلات سینوسی

این عارضه نادر است، اما ایمپلنت‌های دندانی که در فک بالایی شما قرار می‌گیرند ممکن است منجر به عوارضی در سینوس‌های شما شوند. به عنوان مثال، ممکن است وارد یکی از حفره­های سینوسی شما شوند و مشکلاتی ایجاد کنند؛ بنابراین یکی از خطرات ایمپلنت دندان می­تواند به آسیب دیدن سینوس­ ها مربوط باشد.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از ایمپلنت چیست؟

رد یا موفق نبودن کاشت ایمپلنت

این امکان وجود دارد که بدنتان ایمپلنت دندانی شما را رد کند. این بدان معنی است که ممکن است ایمپلنت شل یا عفونی شود و نیاز به تعویض داشته باشد. با ایمپلنت یک روزه در تهران توسط دکتر هاشمی امکان رد شدن عمل شما بسیار کم خواهد بود، زیرا تمامی عوامل احتمالی برای رد شدن عمل بررسی می‌شود.

دلایل مختلفی برای موفقیت آمیز نبودن ایمپلنت دندان وجود دارد که در ادامه به سه علت شایع آن اشاره شده است:

1.پری ایمپلنتیت

پری ایمپلنتیت یا بیماری اطراف ایمپلنت نوعی بیماری لثه است که به ایمپلنت دندان مربوط می­ شود. این بیماری با بهداشت نامناسب دهان و عادات خاصی که ممکن است داشته باشید مرتبط است. اگر بهداشت دهان و دندان خوبی نداشته باشید ممکن است به پری ایمپلنتیت مبتلا شوید. باکتری­ ها می­توانند وارد شکاف بین دندان­ ها و ایمپلنت­ های شما شوند. این عامل که یکی از خطرات ایمپلنت دندان به حساب می­آید، می­تواند منجر به التهاب، خونریزی، عفونت و از دست دادن استخوان شود. در ایمپلنت مانند دندان های طبیعی، داشتن سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. حتما ایمپلنت خود را تمیز و بدون پلاک نگه دارید. برای از بین بردن باکتری­ها از مسواک، نخ دندان یا دهانشویه استفاده کنید.

2.مسائل مربوط به عادات بد

بعضی از کارهایی که حتی بدون اراده انجام می­دهید می­تواند منجر به عوارض ایمپلنت­ های دندانی شود. این عادات غیرارادی هستند، به این معنی که بدن شما آن ها را ناخواسته انجام می­دهد. به عنوان مثال، شما ممکن است یک تیک عصبی داشته باشید و ناخن­هایتان را بجوید یا هنگام خواب بدون اینکه متوجه شوید دندان قروچه کنید. اگر فکر می­کنید هر یک از این عادات را دارید با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است موارد خاصی را برای بهبود شانس شما برای یک ایمپلنت موفق پیشنهاد کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است تکنیک­ هایی را توصیه کنند که خواب شما را بهبود بخشد یا استرس شما را کاهش دهد. ممکن است برای محافظت از دندان‌هایتان به شما یک بایت پلیت یا محافظ شب بدهند.

3. فقدان استئواینتگراسیون

اگر استخوان کافی در اطراف ایمپلنت برای حمایت کامل از آن وجود نداشته باشد، ایمپلنت­ های دندانی شما ممکن است شکست بخورند. به این عارضه فقدان یکپارچگی استخوانی می­گویند. این یکی از شایع­ترین دلایل شکست ایمپلنت ­های دندانی است. اگر پرتودرمانی در ناحیه سر یا گردن خود انجام داده‌اید، این ممکن است باعث فقدان استخوانی نیز شود. قبل از جراحی ایمپلنت، با پزشک خود در مورد سابقه پزشکی و دندانپزشکی خود صحبت کنید. اگر آنها از احتمال خطرات ایمپلنت دندان شما اطلاع داشته باشند، ممکن است به شما کمک کنند تا گام­ هایی برای بهبود شانس ایمپلنت موفقیت­ آمیز بردارید.

معایب ایمپلنت دندان

بیشتر ایمپلنت­ های دندانی بدون هیچ عارضه­ا ی به راحتی انجام می­ شوند. اگر مشکلی دارید، احتمالاً جزئی خواهد بود و پزشک شما ممکن است بتواند به راحتی آن را درمان کند. شما به طور منظم باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا متخصص بتواند ایمپلنت شما را بررسی کند و از سلامت دندان­ ها و لثه­ های شما مطمئن شود.

اگر پس از کاشت ایمپلنت دچار مشکلاتی شدید، فوراً با پزشک خود صحبت کنید، از جمله معایب ایمپلنت دندان می­تواند موارد زیر باشد:

• مشکلات جویدن
  • مشکل باز کردن دهان
  • درد دهان
  • علائم عفونت لثه
  • مشکلات گفتاری
  • تورم صورت شما
  • دندان درد

پیشگیری از خطرات و عوارض ایمپلنت دندان

انجام ایمپلنت دندان به نوعی سبب اصلاح طرح لبخند می شود اما بعضی از شرایط، باعث افزایش عوارض و خطرات ایمپلنت دندان می­شوند. دهان، لثه­ ها و فک ­ها باید در وضعیت سالمی باشند تا بتوان ایمپلنت بدون نقصی را تجربه کرد. مواردی وجود دارد که ایمپلنت دندان منع استفاده دارد، زیرا خطر انجام آن به طور قابل­ توجهی بیشتر است؛ مانند موارد زیر:

• پوسیدگی دندان درمان نشده
  • بیماری پریودنتال فعال
  • دیابت کنترل نشده

کاهش استحکام و ضخامت استخوان فک باعث می‌شود که از ایمپلنت پشتیبانی نکند و این شرایط موجب افزایش امکان بروز عوارض ایمپلنت دندان می­ شود. افراد سیگاری باید قبل از ایمپلنت کردن دندان خود به ترک سیگار اقدام کنند، زیرا ترک به طور قابل توجهی شانس موفقیت ایمپلنت را افزایش می­دهد. اگر سرطان خون دارید، یا اگر پرتودرمانی سر یا گردن خود را انجام داده ­اید، ایمپلنت دندان ممکن است برای شما مناسب نباشد.

کاهش خطرات ایمپلنت دندان با دکتر ستاره هاشمی

ایمپلنت دندان، یکی از ایمن ­ترین و مطمئن ­ترین انواع جراحی دندان برای اصلاح لبخند محسوب می ­شود. ایمپلنت یک جایگزین فوق­العاده عالی و محکم برای دندان­ ها است؛ با این حال، خطرات و عوارض متعددی با ایمپلنت دندان همراه است و باید مورد توجه قرار گیرد و به حداقل برسد. عوامل مختلفی مانند کیفیت استخوان و تراکم استخوان در محل و پاسخ بافت به ایمپلنت می­تواند بر دوره بهبودی بعد از ایمپلنت دندان تأثیر بگذارد. به منظور کاهش خطرات ایمپلنت دندان، توصیه می­شود قبل از عمل تمامی شرایط خود را به پزشک اطلاع دهید و بعد از آن، از فشار آوردن بیش از حد به ایمپلنت در حین التیام آن خودداری کنید.

دندان‌های خود را به متخصص ایمپلنت در تهران در کلینیک دکتر ستاره هاشمی تا کمتر نگران عوارض احتمالی ایمپلنت خود باشید؛ تخصص و تجربه بیشتر دندانپزشک در کاهش این خطرات تاثیر بسزایی دارد.

سوالات متداول درمورد عوارض ایمپلنت

قبل از کاشت ایمپلنت رعایت چه نکاتی برای جلوگیری از عوارض مهم است؟

جراحی لثه، ترمیم دندان‌های مجاور ایمپلنت، تراکم بافت استخوان و سالم بودن لثه نکات مهمی هستند که قبل از این جراحی باید در نظر گرفته شود.

عوارض بعد جراحی ایمپلنت چیست؟

خونریزی و ورم، حساسیت ناحیه ایمپلنت و درد بعد از از بین رفتن بی‌حسی