خونریزی لثه

خونریزی لثه، عوامل و روش‌های درمان

یکی از مهم‌ترین دلایل خونریزی لثه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. در صورت جدی نگرفتن بهداشت دهان و دندان، پلاک‌هایی روی دندانهایتان شکل می‌گیرد و باعث ابتلای شما به انواع بیماری لثه می‌شود. خوشبختانه در مراحل اولیه، خونریزی با استفاده کردن از مسواک نرم و دهان‌شویه کنترل می‌شود. در صورت ادامه خونریزی حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید.

خونریزی لثه چیست؟

این عارضه مانند زخم لثه اغلب هنگام مسواک زدن بسیار شایع است و یکی از مهم‌ترین دلایل التهاب لثه به شمار می‌رود. این بیماری به دلیل تجمع پلاک روی دندان‌ها و تمیز نکردن آن‌ها ایجاد می‌شود و یک مورد مهم بوده که قبل از مزمن شدن باید به آن توجه کرده و خیلی سریع برای درمان آن اقدام کنید. خونریزی لثه علائمی مانند قرمزی و تورم لثه را به همراه دارد که در موارد شدیدتر به درد دندان هم منجر می‌شود.

عوامل منجر به خونریزی لثه

عوامل زیادی باعث خونریزی لثه می‌شود.
۱. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با فشار زیاد
۲. جمع شدن بقایای غذا و تشکیل پلاک بین دندان‌ها و ایجاد بستر مناسب برای باکتری‌ها
۳. کمبود ویتأمین به خصوص ویتأمین c و k می‌تواند باعث ایجاد خونریزی شود. در این موارد باید از میوه و سبزیجاتی مانند زیتون، سویا و مرکبات استفاده کنید.
۴. ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرطان خون

بیشتر بخوانید: آیا می دانید درمان لیفت لثه توسط متخصص چگونه انجام می شود؟

انواع خونریزی لثه

خونریزی لثه علل و انواع مختلفی دارند:

پریودنتیت

این بیماری در نتیجه گسترش و پیشرفت التهاب لثه ایجاد می‌شود. به دلیل افزایش عفونت‌های باکتریایی در محیط دهان، لثه‌ها، استخوان‌های فک و بافت‌های مختلفی که در دهان هستند را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این روند باعث شل شدن و افتادن دندان می‌شود.

تغییرات هورمونی

زنان در دوران بارداری لثه‌های حساس‌تری دارند به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است التهاب و خونریزی لثه را تجربه کنند.

بیماری دیابت کنترل نشده

بیماری دیابت روی توانایی جذب قند‌ها تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل افراد دارای این بیماری مستعد ابتلا به تورم و خونریزی لثه هنگام مسواک زدن شوند.

مصرف دارو‌های خاص

مصرف دارو‌های رقیق‌کننده خون به جلوگیری از لخته شدن آن کمک می‌کنند، می‌تواند یکی از دلایل خونریزی باشد.
• وارفارین
• آسپرین
• هپارین

عوامل ژنتیکی

برخی اختلالات ژنتیکی مانند هموفیلی که نشان‌دهنده عدم وجود پروتئین‌های لازم برای انعقاد خون است، می‌تواند باعث خونریزی مداوم در تمام نقاط بدن از جمله خونریزی لثه هنگام مسواک زدن باشد.

عادت‌های بد و خطرناک

۱. از جمله عادت‌های بد که باعث خون آمدن از لثه می‌شود، مسواک زدن نادرست و با فشار زیاد است.
۲. سیگار کشیدن هم یکی از دلایل ضعیف شدن لثه و خونریزی آن است که از ترمیم لثه هنگام آسیب جلوگیری می‌کند.
۳. همچنین دندان قروچه شدید در خواب هم باعث التهاب لثه و خونریزی آن می‌شود.

در صورت مواجهه با این مشکلات و حاد شدن خونریزی، پیشنهاد می کنیم به یک متخصص لثه در تهران مراجعه کنید.

خونریزی لثه چیست؟

روش‌های پیشگیری از خونریزی لثه

• حفظ نظافت دهان و دندان‌ها
• استفاده از مسواک نرم و نخ دندان مناسب
• استفاده از دهان شویه حاوی ترمیم‌کننده
• مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یک بار

روش‌های درمان خونریزی لثه

برای درمان در خانه می‌توانید یک کمپرس یخ را روی محیط دهان بگذارید. جهت تمیز نگه داشتن لثه‌ها استفاده از هیدروزن پراکساید بهترین گزینه است. برای شستشوی دهان می‌توانید از وسیله‌ای به نام واترپیک استفاده کنید. همچنین اگر خونریزی در اثر عفونت دندان باشد برای بهبود آن چرک خشک کن قوی استفاده کنید. در مراحل ابتدایی بیماری لثه و خونریزی آن، جرم‌گیری دندان‌ها مؤثر است و تا حدودی باعث بهبود می‌شود. در غیر این صورت بیماری حاد شده و ممکن است به جراحی لثه با لیزر نیاز پیدا کنید یا حتی دندان خود را از دست بدهید.

عدم درمان خونریزی لثه

کنترل خونریزی لثه اهمیت زیادی دارد. عدم توجه به درمان ممکن است باعث حالات پیشرفته‌تری از بیماری دهان و دندان شود. این عارضه سبب افتادن و لق شدن دندان نیز می‌شود. برای جلوگیری از آن باید از تشکیل پلاک روی دندان‌ها با رعایت بهداشت دهان و دندان جلوگیری شود. همچنین افراد مبتلا به دیابت در صورت عدم توجه به درمان خونریزی لثه باعث تشدید بیماری خود می‌شوند.

روش‌های درمان خونریزی لثه

تأثیر خونریزی لثه روی سلامت عمومی بدن

خونریزی لثه با بیماری‌هایی مانند دیابت، سکته قلبی، سکته مغزی و سرطان ارتباط دارد اما آیا خون ریزی لثه می تواند، نشانه سرطان لثه باشد؟. حتی می‌تواند سلامت جنسی آقایان را تحت تأثیر قرار دهد. محققان معتقدند که ارتباط بین بیماری دهان و دندان و سایر بیماری‌های بدن به خاطر تأثیر التهاب لثه روی دیگر اعضای بدن است و به همین دلیل روی سلامت عمومی بدن هم تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین حتماً این عارضه را جدی بگیرید و در اسرع وقت جهت درمان آن اقدام کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که خونریزی لثه به صورت مزمن شد، حتماً به یک دندانپزشک معتبر مانند دکتر ستاره هاشمی جهت درمان آن مراجعه کنید. همچنین اگر همراه خونریزی علائم دیگری مانند درد دندان یا عفونت داشتید، مراجعه به پزشک یک امر ضروری و انکارناپذیر است.

چرا باید خونریزی لثه را جدی بگیریم؟

التهابات و بیماری‌های دهان و دندان باعث خونریزی لثه می‌شود. این عارضه در اثر تشکیل پلاک و جرم روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. عادت‌های بد مانند مسواک زدن پرفشار و دندان قروچه در خواب، بیماری لثه را تشدید می‌کند. برای پیشگیری از آن می‌بایست بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کرده و در صورت مزمن شدن به پزشک مراجعه کنید.

سؤالات متداول

ارتباط بین کمبود ویتأمین و خونریزی لثه چیست؟
کمبود ویتأمین‌هایی مانند c، k باعث خونریزی لثه می‌شوند.
برای جلوگیری از خونریزی لثه چه کاری انجام دهیم؟
از مسواک نرم استفاده کنید و یک کمپرس یخ روی آن قرار دهید.
آیا بین خونریزی لثه و انواع بیماری‌ها ارتباطی وجود دارد؟
خونریزی لثه می‌تواند نشانه‌های بیماری‌هایی مانند هموفیلی یا دیابت کنترل نشده باشد.
تغییرات هورمونی باعث خونریزی لثه می‌شود؟
با تغییرات هورمونی به علت ضعیف شدن بافت لثه، خونریزی ایجاد می‌شود برای جلوگیری از این‌کار بهداشت دهان و دندان را در دوران بارداری جدی بگیرید.