دلایل و علائم سرطان لثه

بیماری­‌های دهان و دندان از جمله بیماری‌­های لثه از گذشته تا به امروز همواره جزء بیماری‌­های شایع بین مردم بوده و علت اصلی آن رعایت نکردن بهداشت فردی و بهداشت دهان و دندان است. سرطان لثه یکی از انواع بیماری­‌های دهان و دندان محسوب می­‌شود که تقریبا شایع بوده و جزء سرطان­‌های سر و گردن به شمار می‌­آید. این بیماری به علت ظاهر بدی که به لثه‌­ها می­‌دهد و هم­چنین به دلیل این­که در دسته سرطان­‌ها قرار می­‌گیرد؛ باعث ایجاد استرس در میان افراد می‌­شود. با آگاهی از علائم سرطان لثه، راه­‌های درمان آن و هم­چنین اطلاع از روش­‌های پیشگیری آن می‌توان از استرس خود بکاهید.

سرطان لثه چیست؟

سرطان لثه از سرطان­‌های سر و گردن به شمار می‌­آید که به علت افزایش تقسیمات سلولی در لثه­‌های بالا و پایین ایجاد شده و به دنبال این هایپرپلازی ضایعات تومور مانندی روی لثه ایجاد می­‌شود. این سرطان قابلیت متاستاز یا همان انتقال به بافت­‌های دیگر را از طریق دستگاه لنفاوی دارد و هم­چنین عملکرد بخش‌­های مختلف دهان مثل لب­‌ها، دندان­‌ها و سقف دهان را نیز مختل می­‌نماید. منشا سرطان لثه در بدن استخوان، غدد بزاقی و غدد لنفاوی است. علائم سرطان لثه متنوع بوده و برای پیشگیری از آن می‌توان به دنبال این نشانه‌ها بود. گاهی از پیوند لثه برای درمان این بیماری استفاده می شود.

ریسک فاکتور های سرطان لثه

اصولا سرطان‌­ها علت مشخصی ندارند و سرطان لثه نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما یک سری علائم خطر یا ریسک فاکتور دارند که زمینه ایجاد سرطان را فراهم می­‌کنند. اصلی­‌ترین عامل خطر این بیماری مصرف سیگار است به طوری که اگر فردی علائم سرطان لثه را داشته و در شرح حال خود مصرف سیگار را نیز عنوان کند؛ تشخیص اولیه را این بیماری قرار می­‌دهند. از عوامل خطر دیگر این بیماری می‌توان به افراد تحت پیوند سلول بنیادی و خونی، زخم­‌های مداوم دهانی، آنمی یا همان کم­‌خونی و عوامل دیگر اشاره کرد.

علائم سرطان لثه

علائم سرطان لثه چیست؟

سرطان لثه دارای یک سری علائم بالینی مشخص است که خود افراد می­‌توانند آن­‌ها را تشخیص داده و برای درمان به پزشک مراجعه نمایند. از رایج‌­ترین علائم این بیماری می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تورم لب، لثه، کام و حفره دهان
  • تغییر در نظم دندان­‌ها بدون علت و ناگهانی
  • خونریزی ناگهانی و بدون علت لثه‌­ها
  • پیدایش لکه­‌های سفید و قرمز در نواحی مختلف دهان
  • به وجود آمدن توده در دهان
  • تغییر شکل فک به طور ناگهانی یا تدریجی
  • انسداد مجراهای حلق و مری
  • کاهش وزن شدید و ناگهانی
  • دیسفاژی یا اختلال در بلع
  • احساس بی حسی در لب، گردن، دهان و زبان
  • مشکل در صحبت کردن
  • تغییر صدا و خشن شدن آن

بیشتر بخوانید: آیا می دانید لبخند لثه ای چگونه درمان می شود؟

مراحل رشد سرطان لثه

در صورتی که افراد به علائم سرطان لثه توجه نکنند؛ این سرطان رشد کرده و با متاستاز خود به بافت‌­های دیگر نیز می­‌رود و آن­‌ها را درگیر می­‌کند. رشد سرطان لثه دارای چهار مرحله است:

1. تومور زیر 2 سانتی­متر،عدم متاستاز
  2. اندازه تومور بیش از 2 سانتی­متر و کمتر از 4 سانتی­متر، عدم متاستاز
  3. تومور بیش از 4 سانتی­متر، سرایت به بافت لنفاوی فقط در قسمت توده
  4. وجود تومور در اندازه­‌های مختلف، سرایت به غدد لنفاوی و متاستاز به لب و حفره دهانی

تشخیص سرطان لثه چگونه صورت می گیرد؟

در ابتدا برای تشخیص سرطان لثه، پزشک به بررسی علائم سرطان لثه و نشانه­‌های بالینی بیمار مانند موارد زیر می‌پردازد:

• تومور در دهان
  • خونریزی از لثه
  • تورم و التهاب لب و لثه
  • وجود لکه­‌های سفید و قرمز در دهان
  • کاهش وزن، دیسفاژی
  • تغییرات صدا
  • بی حسی در لب، دهان و زبان

سپس با گرفتن شرح حال از بیمار به دنبال عوامل خطر سرطان لثه در زندگی بیمار می‌گردد. عواملی مثل مصرف سیگار، قرار گرفتن تحت پیوند سلول­‌های بنیادی و خونی، زخم­‌های مداوم دهانی که بیش از یک ماه از پدیدار شدن آن­‌ها گذشته است؛ سابقه آنمی عواملی موثر در بروز سرطان هستند.

پس از بررسی­‌های فیزیکی و گرفتن شرح حال، بیمار تحت بررسی توسط روش­‌های تشخیصی قرار می­‌گیرد تا تشخیص اولیه پزشک به تایید برسد. برای تشخیص دقیق نمونه برداری یا همان بیوپسی از بافت مشکوک صورت می­‌گیرد. بیوپسی می­‌تواند به روش برسی یا اکسترنال انجام شود. گاهی اوقات پزشک از لیزر برای بیوپسی بافت نرم کمک می­‌گیرد.

روش های درمان سرطان لثه

در صورت تشخیص قطعی علائم سرطان لثه، درمان به سه شکل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی انجام می‌­شود. انتخاب شیوه درمانی مناسب، به نوع توده سرطانی و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.

جراحی

رایج­‌ترین روش درمان برای سرطان لثه، جراحی است. طی جراحی تومور­ها را از لثه خارج می‌­کنند و در بعضی مواقع جراحی لثه با لیزر صورت می­‌گیرد. در صورتی که سرطان بسیار پیشرفت کند؛ پزشک علاوه بر خارج کردن تومور­ها از لثه، به جراحی غدد لنفاوی در ناحیه گردن نیز می­‌پردازد.

پرتودرمانی

پرتودرمانی یکی دیگر از راه­‌های درمان سرطان لثه است که با استفاده از آن فقط سلول­‌های سرطانی همان ناحیه را می‌توان درمان نمود. این روش درمانی برای توده­‌های کوچک موثر است و در صورت بزرگ شدن توده دیگر نمی‌توان پرتودرمانی را یک روش درمانی حساب کرد. برای توده­‌های بزرگ پرتودرمانی فقط در زمینه کوچک کردن توده تاثیرگذار بوده و جراحی روش درمانی انتخابی و تکمیلی برای برداشتن توده است.

شیمی درمانی

شیمی درمانی یک روش درمان علائم سرطان لثه محسوب می­‌شود که با تزریق مستقیم دارو به خون اثر خود را بر سلول­‌های سرطانی می­‌گذارد.

علائم سرطان لثهعوارض ناشی از روش های درمان

دو روش پرتو درمانی و شیمی درمانی علاوه بر تاثیر بر سلول­‌های سرطانی لثه و درمان این بیماری، دارای عوارض بسیاری نیز هستند.

عوارض پرتو درمانی

از عوارض پرتو درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پوسیده شدن دندان
  • کم­ آب شدن بدن
  • پیدایش بیماری­‌های دیگر در لثه
  • سوءتغذیه
  • موکوزیت یا زخم­‌های دهان
  • تغییرات در رشد دندان کودکان
  • عفونت­‌های لثه
  • تغییر کردن حس چشایی
  • زرروستومیا یا خشکی دهان که به علت اختلال در عملکرد غده‌­های بزاقی ایجاد می­‌شود.
  • دیسفاژی یا اختلال در بلع

عوارض شیمی درمانی

رویکرد شیمی درمانی بهبود علائم سرطان لثه است اما خود عوارضی را نیز به دنبال درمان به وجود می‌­آورد. عوارض این درمان شامل موارد زیر است:

• موکوزیت یا زخم­‌های دهان
  • کم­آبی بدن
  • خونریزی از دهان
  • سوءتغذیه
  • زرروستومیا یا خشکی دهان به علت اختلال در کارکرد و عملکرد غدد لنفاوی
  • ایجاد تغییراتی در زمینه رشد دندان­‌های کودک
  • بیماری لثه
  • نوروتوکسیسیتی
  • عفونت­‌های دندان
  • دیسفاژی یا مشکل در بلع

راه های پیشگیری از سرطان لثه

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌­های دهان و دندان مثل سرطان لثه، رعایت بهداشت دهان و دندان است. از سری کارهایی که می‌توان برای بهداشت دهان و انجام داد شامل موارد زیر می‌شود. در صورت مشاهده هر علائم سرطان لثه، به پزشک متخصص لثه در تهران مراجعه کنید.

• مسواک زدن با خمیر دندان دارای فلوراید حداقل دو بار در روز
  • استفاده از نخ دندان به طور مرتب و روزانه
  • مصرف رژیم غذایی سالم
  • کاهش موادغذایی شیرین و اسیدی
  • تعویض مسواک بین 3 تا 4 ماه
  • چکاپ منظم توسط دندانپزشک

آیا سرطان لثه به طور کامل درمان می شود؟

سرطان لثه از سرطان­‌های سر و گردن به شمار می­‌آید که به علت هایپرپلازی سلول­‌های لثه‌­های بالا و پایین به وجود می‌­آید. این سرطان دارای یک سری علائم بالینی مشخص مانند تومور در دهان، لکه­‌های سفید و قرمز در نواحی مختلف دهان، احساس بی حسی در گردن، لب و زبان و علائم دیگر است که فرد با مشاهده هر کدام از آن­‌ها باید به پزشک مراجعه نماید. پزشک با بررسی های بالینی و بیوپسی از بافت مشکوک، تشخیص قطعی سرطان را می­‌دهد و سپس بر اساس نوع توده و وخامت سرطان شیوه درمانی مناسبی برای بیمار انتخاب می­‌کند. درمان سرطان لثه در کلینیک دکتر ستاره هاشمی به سه شکل جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی بوده که جراحی رایج‌­ترین نوع آن است. درمان سرطان لثه در صورتی که به موقع تشخیص داده شود؛ موثر بوده و در صورت پیشرفت بیماری و متاستاز به بافت‌­های دیگر، درمان مشکل می­‌شود.