دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

یکی از روش‌های درمان در دندانپزشکی کودکان، درمان با استفاده از داروهای بیهوشی برخلاف استفاده از لیزر مانند جراحی لثه با لیزر است. بعضی اوقات مشکلاتی به وجود می‌آید که لازم است در هنگام درمان کودک با مصرف داروهای بیهوشی یا آرام بخش، کمی آرام‌تر شود تا درمان به درستی انجام شود. در این مقاله از سایت قصد داریم به موضوع دندانپزشکی کودکان با بیهوشی بپردازیم. اگر علاقه دارید درباره این نوع درمان اطلاعات بیشتری کسب کنید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مواردی که نیاز به درمان دندانپزشکی با بیهوشی دارد

کودکانی که همکاری نمی‌کنند

معمولاً کودکان کم سن و کوچک به دلیل مشکلات متعدد از دندانپزشکی ترس دارند و نمی‌توانند به خوبی با دندان‌پزشک همکاری کنند. عواملی همچون سن کم کودکان، اضطراب و ترس شدید آنها دندانپزشکی، ترس از صدای ایجاد شده توسط تجهیزات دندانپزشکی، تجربه تلخ از درمان‌های قبلی، اطلاعات نادرست از سوی هم سن دیگر و… باعث می‌شود کودک در هنگام درمان عصبی شود و با دندان‌پزشک همکاری نکند. در بعضی از موارد حتی اگر کودک احساس درد نداشته باشد، موارد بالا باعث می‌شود درد شدیدی را احساس کند. عدم همکاری کودک باعث می‌شود درمان ناقص و یا حتی نادرست انجام شود.

بعضی اوقات ترس کودکان با ترفندهای به کار گرفته شده توسط دندان‌پزشک از بین می‌رود. اما اگر این ترس و عدم همکاری با ترفندهای روانشناسی از بین نرفت، دندان‌پزشک درمان با استفاده از بیهوشی را به کار می‌گیرد تا بتواند بهترین کیفیت درمانی را ارائه کند.

طولانی بودن درمان‌های دندانپزشکی

کودکانی که تعداد زیادی از دندان‌هایشان دچار پوسیدگی و عفونت شده است، باید هر چه زودتر دندان‌ها درمان و عفونت از دهانشان خارج شود. زیرا ممکن است عفونت دندان‌ها از طریق رگ‌های خونی وارد بدن کودک شوند و به دیگر اندام‌ها آسیب بزند. علاوه بر آن ممکن است عفونت ناشی از دندان‌ها شیری به دندان‌های دائمی نیز آسیب برساند. در این شرایط مدت زمان درمان طولانی خواهد بود. از آنجا که کودکان کم سن نمی‌توانند این درمان بلندمدت را تحمل کنند، باعث می‌شود تجربه بدی از دندانپزشکی در ذهنشان ثبت شود و همیشه ترس از دندانپزشکی همراه آنها خواهد بود.

اگر کودک در درمان‌های اولیه خاطره بدی نسبت به دندانپزشکی در ذهنش ثبت شود، در طول عمر خود از مراجعه به دندانپزشکی خودداری می‌کند. این موضوع باعث می‌شود سلامت دهان و دندان او در آینده به خطر بیفتد. از این رو معمولاً دندان‌پزشکان در درمان‌های طولانی مدت از داروهای بیهوشی یا آرام بخش استفاده می‌کند تا کودک احساس درد کمتری داشته باشد و گذر زمان را متوجه نشود.

انواع داروهای بیهوشی و آرام بخش برای کودکان

روش‌های بسیاری وجود دارد دندان‌پزشکان اطفال با استفاده از آنها درمان تحت بیهوشی را انجام می‌دهند. لازم است والدین با دندان‌پزشک کودک خود درباره انواع آرام‌بخش ها یا داروهای بیهوشی صحبت کنند و درباره هر کدام اطلاعات لازم را کسب کنند. در ادامه به صورت مختصر به انواع داروهای آرام‌بخش و بیهوشی که در درمان‌های دندانپزشکی تحت بیهوشی استفاده می‌شود می‌پردازیم تا از هر کدام شناخت نسبی پیدا کنید.

گاز خنده

اکسید نیتروژن که به آن گاز خنده نیز گفته می‌شود، یک آرام بخش بسیار ملایم و کم خطر است. برای درمان‌های دندانپزشکی تحت بیهوشی معمولاً این آرام‌بخش همراه با درصد کمی اکسیژن ترکیب می‌شود. سپس کودک این گاز ترکیب شده با اکسیژن را تنفس می‌کند و آرام‌تر می‌شود. لازم به ذکر است این نوع آرام‌بخش کودک را به خواب نمی‌برد، بلکه باعث می‌شود کودک آرام‌تر شود.

آرام بخشی ملایم

این نوع آرام بخش که معمولاً ترکیب از چند دارو است برای بزرگ‌سالان و کودکان بزرگ‌تر است. در این نوع آرام بخش، کودک کاملاً بیدار و آرام است و در بسیاری از موارد قادر به انجام کارهایی که دندان‌پزشک از او می‌خواهد است. جالب است بدانید زمانی که این آرام بخش اثر خود را از دست می‌دهد، ممکن است کودک فرایند درمان را به خاطر نیاورد.

آرام بخشی متوسط

در این نوع آرام‌بخش معمولاً کودکان بیدار هستند، اما قادر به انجام فعالیت‌هایی که دندان‌پزشک از آنها می‌خواهد، نیستند. در این نوع آرام‌بخش کودکان بدون نیاز به کمک نفس می‌کشند و اگر در هنگام درمان به خواب روند، به راحتی می‌توان آنها را بیدار کرد. کودک پس از این که آرام بخش اثر خود را از دست بدهد، ممکن است فرایند درمان را به خاطر نیاورد.

آرام بخشی عمیق

این نوع آرام‌بخش اغلب وریدی است. در این نوع آرام‌بخش معمولاً کودکان نمی‌توانند به تنهایی نفس بکشند. اما گاهی اوقات صداها ایجاد می‌کنند و حرکت کمی نیز دارند. لازم به ذکر است که درمان با آرام بخشید عمیق، باید در بیمارستان و با حضور یک متخصص بیهوشی انجام شود. متخصص بیهوشی باید به صورت منظم فشار خون، ضربان قلب،، تنفس و ریتم قلب کودک را در تمامی مراحل درمان به صورت منظم بسنجد و کنترل کند. زمان ترخیص کودک نیز باید توسط متخصص بیهوشی مشخص شود.

بیهوشی عمومی

در این نوع بیهوشی کودکان کاملاً به خواب می‌روند و درد را حس نمی‌کند. درمان‌های تحت بیهوشی عمومی حتماً باید در یک بیمارستان مجهز انجام شوند. علاوه بر آن را لازم است در کنار دندان‌پزشک یک متخصص بیهوشی حضور داشته باشد تا علاوه بر کنترل علائم کودک، داروها را نیز کنترل کند.

آیا درمان‌های دندانپزشکی ارزش استفاده از داروهای بیهوشی را دارند یا خیر

همان‌طور که در مقالات قبلی به آن اشاره کردیم، دندان های شیری کودکان نقش بسیاری در سلامت کودک دارد. دندان‌های شیری نه تنها تأثیر بسیاری در تغذیه و رشد کودک دارند، بلکه از دست دادن آنها موجب رویش بد دندان‌های دائمی می‌شود. علاوه بر آن به تعویق انداختن مراجعه به دندانپزشکی در کودکان ممکن است باعث حادتر شدن مشکل کودک شود. از این رو اگر کودکتان از دندانپزشکی ترس دارد و نمی‌تواند همکاری‌های لازم را با دندان‌پزشک خود انجام دهد، از این روش درمانی استفاده کنید تا سلامت کودک خود را حفظ کنید.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به دندانپزشکی کودکان تحت بیهوشی و آرام بخش پرداختیم. درباره مواردی که نیاز به انجام این نوع درمان است صحبت کردیم و انواع داروهای آرام‌بخش و بیهوشی را به شما معرفی کردیم. همچنین درباره لزوم انجام این نوع درمان نکاتی را برایتان شرح دادیم. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مطالب سایت اطلاعات زیادی در رابطه با لیفت لثه بدست آورید.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم