پیرسینگ لثه - دکتر ستاره هاشمی

پیرسینگ لثه، خطرات و عوارض آن

پیرسینگ یکی از محبوب‌ترین اکسسوری‌های زیبایی یا جواهرات و زیورآلات است که گروهی از جوانان امروزی به‌شدت به آن علاقه‌مند هستند و معمولاً به داشتن یک پیرسینگ راضی نمی‌شوند.
برای خیلی از افراد این سؤال پیش می‌آید که پیرسینگ لثه چیست؟ یکی از عجیب‌ترین و وسوسه انگیزترین پیرسینگ‌ها در بین جوانان و افراد علاقه‌مند پیرسینگ لثه بوده که استفاده از آن در چند سال اخیر بسیار شایع شده است.
مسأله‌ای که وجود دارد خطرات و عوارض مربوط به پیرسینگ خصوصاً پیرسینگ‌های دهان است که انواع مختلفی دارد.

پیرسینگ لثه چیست؟

برای پاسخ به سؤال پیرسینگ لثه چیست؟ به این نکته توجه کنید که پیرسینگ به طور کلی به معنای سوراخ کردن است. در پیرسینگ لثه یا اسمایل، قسمتی از لثه را که بین لب‌ها و لثه پیوند ایجاد می‌کند، سوراخ می‌شود و زیورآلات زیبایی به آن متصل می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین و زیباترین انواع پیرسینگ‌ها در بین جوانان این پیرسینگ است که سبب اصلاح طرح لبخند می شود.
پیرسینگ را در قسمت‌های مختلف لثه از جمله فرنوم لب بالا، فرنوم لب پایین، بین لثه دندان‌های وسط، لثه دندان نیش و… انجام می‌دهند که مرسوم‌ترین آن مربوط به پیرسینگ در فرنوم لب بالا است.
پیرسینگ را به کمک دستگاه‌های مخصوص انجام می‌دهند که این کار حتماً باید در مراکز درمانی و توسط متخصص زیبایی انجام شود؛ اما برخی از مراکز زیبایی و آرتیست‌ها بدون داشتن تخصص لازم پیرسینگ را انجام می‌دهند.

پیرسینگ لثه چیست؟-دکتر ستاره هاشمی

انواع پیرسینگ لثه

پیرسینگ لثه انواع مختلفی دارد که از نظر طرح، سایز، رنگ، جنس و مدل با یکدیگر متفاوت هستند و اصلی‌ترین تفاوت این پیرسینگ‌ها مربوط به جنس و مدل آن‌ها است.
پیرسینگ واقعی نیاز به سوراخ کردن بدن و رد کردن زیورآلات از سوراخ دارد. برای این‌که بدانید نشانه‌های فیک بودن پیرسینگ لثه چیست؟ برخی پیرسینگ‌های لثه نیز فیک هستند که بدون سوراخ نیز قابل استفاده هستند و شامل پیرسینگ فنری، پیرسینگ چسبی، پیرسینگ مغناطیسی و… هستند و بدون وجود سوراخ نیز روی قسمت مورد نظر فیکس می‌شوند.
از نظر جنس هم پیرسینگ‌ها انواع مختلفی از جمله پیرسینگ پلاستیکی، نقره، استیل، طلا و… دارند که از نظر قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستند و هر چقدر که جنس پیرسینگ بهتر و باکیفیت‌تر باشد قیمت آن نیز به نسب بیشتر است.

عوارض پیرسینگ لثه

پیرسینگ لثه را می‌توان یک جراحی زیبایی کوچک دانست خصوصاً در زمان حاضر که استفاده از پیرسینگ برخلاف این‌که دارای تاریخچه غنی است، از رسوم و اعتقادات فاصله گرفته و بیشتر جنبه زیباشناختی دارد.
آیا می‌دانید عوارض پیرسینگ لثه چیست؟ با توجه به این‌که قسمت داخلی دهان عروق و اعصاب گسترده‌ای دارد بسیار حساس بوده و به همین دلیل محیط دهان معمولاً مستعد رشد انواع میکروب‌ها و عفونت‌ها است؛ بنابراین پیرسینگ لثه می‌تواند عوارض جزئی تا جدی مانند موارد زیر را در پی داشته باشد.
• پارگی عصب و ایجاد درد شدید موقت یا دائمی
• تحریک پوست، عصب و عضلات و افزایش ریسک ابتلا به سرطان در دراز مدت
• تحریک بدن و قسمت پیرسینگ نسبت به وجود جسم خارجی و پس زدن آن
• رشد بافت اسکار در محل پیرسینگ لثه و ایجاد گوشت اضافه یا کلوئید
• عفونت محل سوراخ و ایجاد التهاب و درد
• آسیب به بافت لثه و خونریزی
• ایجاد آلرژی
• اندوکاردیت یا التهاب بافت و دریچه‌های قلب
• تحلیل و از بین رفتن لثه
• بیماری پریودنتال لثه (برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد انواع بیماری های لثه، روی لینک کلیک کنید)
• آسیب به دندان، لب پر شدن یا ترک بردن دندان
• احتمال ابتلا به انواع هپاتیت، ‌هموفیلی و اختلال خود ایمنی و…


بیشتر بخوانید: روش درمان لبخند لثه ای چیست؟


آیا پیرسینگ مورد تأیید پزشکان است؟

در هر نوع پیرسینگی مانند پیرسینگ لثه بخشی از بافت مورد نظر به اصطلاح کنده می‌شود تا سوراخ لازم جهت اتصال زیورآلات ایجاد شود؛ بنابراین با ایجاد سوراخ به بافت مورد نظر آسیب وارد می‌شود.
برای این‌که بدانید پیرسینگ لثه چیست و آیا مورد تأیید پزشکان است؟ به یک سری نکات توجه کنید. اگرچه برای بسیاری از افراد پیرسینگ یک تجربه راحت و بدون عوارض است؛ اما با در نظر گرفتن عوارض احتمالی آن و درصد حساس بودن قسمت مورد نظر ممکن است پیرسینگ مورد تأیید پزشک نباشد.
به طور مثال: یکی از عجیب‌ترین و خطرناک‌ترین انواع پیرسینگ‌هایی که در چند سال اخیر شایع شده پیرسینگ چشم است که با توجه به حساسیت شدید بافت چشم پزشک هرگز چنین پیرسینگی را تأیید نمی‌کند.
اما پیرسینگ‌های آسان‌تر در صورتی که توسط پزشک و در مرکز درمانی صورت بگیرد می‌تواند مورد تأیید باشد.

آیا می‌توان پیرسینگ را با وجود ارتودنسی دندان انجام داد؟

دلایل تداخل ارتودنسی و پیرسینگ لثه چیست؟ انجام انواع پیرسینگ دهانی همانند پیرسینگ لثه با وجود ارتودنسی دندان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ چراکه پیرسینگ می‌تواند به راحتی به بریس‌ها گیر کند و به ارتودنسی شما آسیب بزند. همچنین امکان برخورد با دندان‌ها و لب‌پر شدن آن‌ها نیز وجود دارد پس مادامی که ارتودنسی دارید از پیرسینگ‌های دهانی خودداری کنید.

نکات مهم در مورد پیرسینگ لثه چیست؟

جهت این‌که بدانید پیرسینگ لثه چیست؟ با مزایا و معایب آن آشنا شوید، باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. به طور کل پیرسینگ‌های دهانی مانند پیرسینگ لثه اگرچه مورد علاقه بسیاری از افراد هستند اما عوارض احتمالی جزئی تا جدی را می‌توانند در پی داشته باشند. میزان عوارض داشتن پیرسینگ دهانی زمانی افزایش پیدا می‌کند که پیرسینگ توسط فرد غیر متخصص و در مراکز غیر بهداشتی صورت بگیرد؛ بنابراین حتی در صورتی که تصمیم به داشتن پیرسینگ لثه گرفته‌اید با توجه به حساس بودن بافت لثه‌ها حتماً باید توسط متخصص لثه در تهران  و در مراکز بهداشتی درمانی صورت بگیرد. شما می توانید با مراجعه به کلینیک دکتر ستاره هاشمی از بهترین خدمات دندان و زیبایی بهرمند شوید.

سؤالات متداول در مورد پیرسینگ لثه

آیا پیرسینگ لثه باعث خراب شدن دندان می‌شود؟
پیرسینگ الزاماً باعث خرابی دندان نمی‌شود اما می‌تواند با ایجاد عفونت و التهاب همچنین در تماس با دندان‌ها به سلامت دندان آسیب بزند.

پیرسینگ برای چه کسانی ممنوع است؟
افراد دارای هموفیلی، دیابتی، دارای نقص سیستم ایمنی، سابقه کلوئید، حساسیت‌های تماسی شدید، بیماری‌های پوستی و زخم، التهاب و عفونت دهانی و…

آیا زنان باردار می‌توانند پیرسینگ بزنند؟
با توجه به حساسیت‌های دوران بارداری و مسأله سلامت جنین همچنین با وجود عوارض احتمالی که پیرسینگ ازجمله پیرسینگ لثه می‌تواند داشته باشد به هیچ عنوان برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

حکم شرعی پیرسینگ چیست؟
بر اساس نظر اکثر مراجع داشتن پیرسینگ به خودی خود مانعی ندارد و از نظر شرعی نمی‌تواند مشکلی داشته باشد مگر اینکه در راستای ترویج فرهنگ مبتذل باشد و به بدن فرد آسیب وارد کند.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم