انواع بیماری های لثه

انواع بیماری های لثه و روش های پیشگیری از آن

اگر شما هم جز کسانی هستید که بهداشت دهان و دندانتان را به درستی رعایت نمی­ کنید بهتر است بدانید، احتمال ابتلا به انواع بیماری­ های لثه در شما وجود دارد. این بیماری­ با رشد باکتری ­ها و تشکیل جرم و پلاک روی لثه­ ها و فضای داخلی دهان به وجود می ­آید. پریودنتیست یکی از شایع ­ترین عارضه­ های لثه محسوب می‌شود که در صورت عدم درمان، تشدید شده و با تخریب بافت اطراف دندان باعث لق شدن و افتادن آن می شود.

امروزه روش­ های زیادی برای درمان این بیماری­ ها به وجود آمده است که لیزر درمانی یکی از بهترین و کم عارضه­ ترین انواع جراحی­ های لثه محسوب می شود. بلاگ دکتر ستاره هاشمی در این مقاله به طور مفصل به موضوع انواع بیماری لثه، علل، عوارض، روش های درمان و … پرداخته است.

انواع بیماری های لثه

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه به معنای التهاب لثه در اثر رشد باکتری­ هایی است که رشدشان پلاک­ هایی را روی دندان به وجود می ­آورد که با مسواک روزانه و نخ دندان کشیدن از بین نمی­روند. این پلاک­ ها، رسوبات و جرم‌هایی را در لثه ایجاد می­ کنند و رشد باکتری­ ها باعث از بین رفتن بافت اطراف دندان و لثه می­ شود. این وضعیت اگر ادامه پیدا کند موجب آسیب به بافت استخوانی لثه شده و در نهایت دندان­ ها پس از لق شدن می ­افتند.

علائم و نشانه­ های بیماری لثه چیست؟

شما ممکن است با مشاهده برخی نشانه ها متوجه بیماری لثه شوید که حتماً در صورت مشاهده باید برای درمان آن اقدام نمایید.

  • خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن
  • لثه ملتهب، قرمزی یا حساسیت لثه
  • بوی بد دهان (البته این مورد همیشه ارتباط با بیماری لثه ندارد و ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.)
  • عقب رفتگی لثه­ ها
  • تشکیل حفره یا پاکت بین دندان­ ها
  • شل شدن یا جابه‌جایی دندان­ ها
  • تغییر وضعیت دندان در هنگام جویدن غذا به خصوص دندان ­های مصنوعی
  • لثه درد
  • تشکیل شکاف V شکل بین دندان­ ها
  • ایجاد چرک لثه یا دندان

علاوه بر علائم بالا گاهی اوقات لثه­ به رنگ سیاه در می آید که دلایل سیاه شدن لثه می­ تواند در اثر ضربه، هماتوم یا دندان درآوردن(در کودکان شایع است)، آلگام در اثر پرکردن دندان، ضایعات ملاتونیک، سیگارکشیدن، مصرف برخی داروها، بیماری نکروز و سرطان لثه باشد.

سفید شدن لثه هم نشان دهنده بیماری است که دلایل مختلفی از جمله التهاب و تورم لثه، کم خونی، کاندیدیاز دهانی، لوکوپلاکیا، سرطان دهان، کشیدن دندان، سفید کردن دندان یا بلیچینگ را دارد.


بیشتر بخوانید: آیا می دانید متخصص اصلاح طرح لبخند را چگونه انجام می دهد؟


راه های درمان بیماری لثه

انواع بیماری لثه

قبل از اقدام برای درمان لثه بهتر است با انواع بیماری­ های لثه آشنا شوید.

ژنژویت

این بیماری یک نوع خفیف پریودنتال است که از طریق باکتری­ هایی که در دهان هستند به وجود می­ آید. ژنژویت اغلب در سنین بالای 35 سال مشاهده می­ شود. گروه­ هایی که در معرض خطر این بیماری قرار دارند شامل بانوان باردار، نوجوانان، دیابت ­های کنترل نشده، مصرف کنندگان داروهای ضد بارداری و داروهای استروئیدی هستند. علائم این بیماری خونریزی لثه است که خطرناک و نگران کننده نیست و با یک جرم­ گیری لثه ساده از بین می­رود؛ اما در صورت عدم درمان ممکن است حاد شود.

پریودنتیست مزمن

یکی از انواع بیماری­ های لثه بوده و در واقع نوع پیشرفته ژنژویت است. در صورت ابتلا به این بیماری بافت اطراف دندان تحلیل می­رود. به این صورت که دندان از لثه فاصله می­ گیرد و یک پاکت بین دندان و لثه قرار گرفته و پلاک ­ها در بین آن­ ها تشکیل می­شود. در این صورت بافت استخوانی اطراف دندان آسیب می­ بیند و دندان لق شده و سپس می ­افتد. علائم این بیماری بوی بد دهان و عقب رفت لثه است. در صورت درمان و کنترل این بیماری توسط پزشک در این مرحله می­ توانید از افتادن دندانتان جلوگیری کنید.

پریودنتیست مهاجم

این بیماری با سرعت بیش­تری از پریودنتیست مزمن پیشرفت می­ کند. پریودنتیست مهاجم ارثی است اگر در خانواده شما سابقه این بیماری مشاهده می­ شود، بهتر است زودتر برای پیشگیری و درمان آن اقدام کنید. اغلب جوانان به این بیماری مبتلا می­ شوند که بسیار تهاجمی بوده و پزشک در اکثر اوقات چرک خشک کن قوی برای عفونت لثه تجویز کرده و در صورت عدم بهبود، از روش جراحی لثه با لیزر استفاده می­ کند.

پریودنتیست ناشی از شرایط بدن

این بیماری نشانه وجود مشکلات سیستماتیک در بدن فرد است. بیش­تر افراد جوانی که مبتلا به ایدز یا دیابت هستند، به این نوع پریودنتیست دچار می­ شوند.

نکروز لثه

نکروز یا عفونت لثه بیماری است که منجر به مرگ بافت­ های لثه، رباط پریودنتال و استخوان آلوئل می‌شود. در افراد مبتلا به سو تغذیه و نقص سیستم ایمنی بروز می­ کند.

روش های پیشگیری و جلوگیری از بیماری های لثه

بیماری یا آبسه لثه جز بیماری­ های شایع دهان و دندان است. برای جلوگیری از ابتلا به آن باید اقداماتی انجام دهید. بهترین پیشگیری، خانگی است به این معنا که سه بار در روز بعد از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنید. همچنین برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری­ های لثه، تأثیر نخ دندان را دست کم نگیرید و با استفاده از آن فاصله بین دندان­ هایتان را که توسط مسواک پاک نشده، تمیز کنید.

استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید به شما جهت حفظ بهداشت دهانتان کمک می­ کند. مسواک خودتان را هر 3 ماه یک­بار تعویض کنید. استعمال سیگار، دخانیات و الکل را کنار بگذارید. یک رژیم غذایی مفید در سبک زندگیتان قرار دهید. حتماً هر شش ماه یا سالی یک بار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید.

انواع جراحی لثه

راه های درمان بیماری لثه

اگر به انواع بیماری­ های لثه مبتلا شدید اصلاً نگران نباشید. امروزه با وجود پیشرفت علم در حوزه دندانپزشکی، روش­ هایی برای درمان این بیماری­ ها به وجود آمده ­اند.

  • جرم گیری لثه: ممکن است دندانپزشک با معاینه دهان شما تشخیص دهد که به جرم گیری احتیاج دارید. در این صورت با جرم گیری، پلاک­ ها و جرم ­های سفت شده را از روی دندان و زیر خط لثه پاک می شود. بهتر است سالی یک بار جرم گیری انجام دهید. در صورت ابتلا به بیماری لثه ممکن است پزشک دو بار در سال برایتان جرم ­گیری تجویز کند.
  • جرم­ گیری عمقی: این روش با استفاده از بی­ حسی موضعی، بالا و زیر خط لثه را از جرم­ ها و پلاک­ های سفت و زبر از طریق سایش سطح دندان انجام می­ گیرد. این­کار باعث از بین رفتن باکتری­ ها شده و یک سطح تمیز روی لثه­ ها برای ایجاد فاصله مناسب بین دندان­ ها تشکیل می‌شود.
  • لیزر درمانی: با گذشت زمان افراد زیادی برای درمان بیماری­ های دهان به متخصص لثه در تهران مراجعه می­ کنند. یکی از روش­ های درمان، جراحی لثه با لیزر است که چند مرحله دارد.
  1. آزمایش باکتری­ ها برای تعیین میزان عفونت لثه
  2. تمیز کردن حفره­ های عمیق ایجاد شده با لیزر
  3. معاینه دندان با میکروسکوپ
  4. بررسی نتیجه پس از درمان برای تأیید نتایج لیزر

انجام معاینات به موقع و رعایت بهداشت دهان و دندان می­تواند به تأثیر مثبت نتیجه جراحی لثه با لیزر کمک کند.


درمورد روش های درمان بیماری لثه بیشتر بخوانید.


مزایای استفاده از جراحی با لیزر

درمان با لیزر نسبت به سایر جراحی­ ها 7 مزیت مهم دارد.

  1. درمان خونریزی لثه بلافاصله بعد از درمان
  2. پوشاندن حفره پریودنتال
  3. در اثر سایر جراحی­ ها بیمار در دوران نقاهت به علت برش هنگام جراحی، زخم لثه را تجربه می­کند که لیزر درمانی احتیاجی به برش لثه ندارد.
  4. کاهش یا رفع لق شدن دندان­ ها
  5. ترمیم مجدد استخوان و بافت اطراف آن
  6. احتمال موفقیت بالاتر نسبت به سایر روش های جراحی
  7. یک راهکار ساده برای درمان عقب رفتگی لثه محسوب می­ شود.

انواع جراحی لثه

بهتر است بدانید علاوه بر درمان با لیزر، انواع بیماری­ های لثه با روش ­های دیگری جراحی می­ شود.

جراحی فلوپ یا کاهش عمق حفره

در این روش درمانی لثه­ها کنار زده شده و جرم زیر آن­ها پاک می­شود. در برخی موارد سطح نامنظم لثه صیقل داده شده تا نواحی که مستعد تجمع باکتری هستند کاهش یابند. در ادامه جراحی لثه­ها به محل مناسب بازمی­گردند و دندان را در برمی­گیرند. روش فلوپ باعث کاهش حفره بین فضای لثه و دندان می­شود و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش می­دهد.

پیوند استخوان

در این روش از استخوان خود بیمار، مصنوعی یا اهدایی از دیگر افراد برای جایگزین کردن استخوان از دست رفته استفاده می­ کنند. این پیوند می­تواند ساختار مناسبی در دهان برای رشد استخوان ایجاد کنند به این ترتیب باعث حالت پایداری دندان­ ها در دهان می­ شود. تکنولوژی جدیدی در این جراحی به نام پیوند بافت وجود دارد و بدن شما را تحریک می­ کند که استخوان پیوند زده شده و بافت اطراف آن با سرعت بیش­تری رشد کند.

پیوند بافت نرم

این پیوند باعث تقویت لثه­ های نازک یا پر شدن لثه در محل عقب رفتگی آن می­شود. بافت پیوندی در این مواقع از سقف دهان است. بافت را به ناحیه آسیب دیده پیوند زده و در نتیجه لثه ترمیم می­ شود.

بازسازی توسط هدایت بافتی

این روش زمانی استفاده می­ شود که استخوان نگهدارنده در لثه از بین رفته باشد. در هنگام بازسازی فرایند رشد استخوان و لثه شبیه سازی می­ شود. پزشک یک لایه مشبک بین استخوان و بافت لثه قرار می­ دهد که باعث می‌شود بافت لثه در نواحی مواردی که نیاز است بین لثه و استخوان پیوند وجود داشته باشد، رشد کند. این اقدام منجر به رشد بافت بین آن­ ها می­شود و دندان را بهتر محافظت می­ کند.

پیوند استخوان

هنگام جراحی این پیوند، حفره­ های کم عمقی که در استخوان ایجاد شده است، صاف می­ شوند. بعد از انجام جراحی فلوپ، پزشک استخوان اطراف دندان را تغییر شکل می ­دهد تا به این ترتیب حفره ­های موجود در آن کاهش یابد و از تجمع باکتری­ ها در حفره استخوانی جلوگیری ­شود.

برای آگاهی از خدمات ایملپنت یک روزه در تهران بر روی لینک کلیک نمایید.

تأثیر انواع بیماری لثه در بوی بد دهان

یکی از انواع بیماری­ ها التهاب لثه است. با وجود این­که بیماری حادی محسوب نمی ­شود اما عوارضی مانند بوی بد دهان یا به اصطلاح هالیتوز را ایجاد می­کند. بوی بد در اثر تجمع باکتری و مواد فرار و در نتیجه تولید گاز گوگرد در دهان به وجود می­ آید. در واقع باکتری­ ها و پلاک­ های روی دندان باعث تجزیه جرم ­ها شده و این امر سبب ایجاد مواد شیمیایی و بوی بد دهان می­ شود.

بیماری های لثه

دلایل ابتلا به انواع بیماری های لثه

مهم­ترین دلیل برای ابتلا به انواع بیماری­ های لثه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. اما دلایل دیگری هم برای مبتلا شدن به آن­ ها وجود دارد.

  • سیگار کشیدن و خوردن تنباکوهای خوراکی
  • کمبود ویتامین سی
  • ترمیم دندان­ هایی که به درستی انجام نشده
  • دندان­­ های کج و روی هم قرار گرفته باعث تشکیل جرم و باکتری می­ شود.
  • سرطان و شیمی درمان یا بیماری­ هایی مانند AIDS که باعث کاهش سیستم ایمنی می‌شوند.
  • مصرف داروهای خاص مانند فنی توئین که برای تشنج و صرع استفاده می‌شود.
  • تغییرات هورمونی شدید؛ مانند قائدگی­های نامنظم، یائسگی و استفاده از قرص­ های ضد بارداری که در واقع باعث می­ شوند که رگ­ هایی خونی بیش­تر در معرض عفونت قرار بگیرند.
  • ژنتیک

بیماری­ های لثه و تاثیر آن در بارداری

به دلیل این­که هورمون پروژسترون باعث نرم­ تر شدن بافت لثه می­ شود. با این وجود در بارداری هنگام مسواک زدن لثه­ هایتان خونریزی می­ کند. در این شرایط احتمال افزایش ابتلا به عفونت در شما بالاتر می­ رود. باکتری­ هایی که در اثر انواع بیماری­ های لثه ایجاد می­ شوند، از طریق خون مادر به جفت می ­رسند و روی رشد جنین تأثیر می­ گذارد.

همچنین این عفونت منجر به تولید عناصر شیمیایی و التهاب رحم می­ شود. در این صورت شما دچار گشادی دهانه رحم و در نتیجه انقباضات رحمی شده و اگر پزشک جهت درمان، آنتی بیوتیک برای عفونت لثه تجویز کرد حتما باید به او یاداوری کنید که باردار هستید. در صورت نیاز به رادیوگرافی با اشعه ایکس پزشک جهت حفاظت از جنین شکم را با یک پیش‌بند سربی می­ پوشاند. معمولاً این التهابات بین ماه ­های دوم تا هشتم باردای رخ می­ دهد.

عوارض ناشی از عدم درمان بیماری لثه

درمان به موقع انواع بیماری­ های لثه از به وجود آمدن عوارض بیش­تر جلوگیری می­کند. اگر این بیماری درمان نشود ممکن است گسترش پیدا کند و دندان، استخوان­ های فک و بافت­ های اطراف آن را تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر این موارد، عدم درمان عوارض دیگری هم دارد.

  1. تیرگی لثه
  2. جوش لثه
  3. آبسه لثه
  4. پریودنت پیشرفته و حاد
  5. دهان خندقی یا همان زخم لثه

با وجود موارد گفته شده ممکن است بیمار به عوارض دیگری دچار شود. به طور مثال نباید ارتباط بین بیماری قلبی عروقی، سکته مغزی و سکته قلبی را نادیده بگیرید. همچنین عدم درمان بیماری­ های دهان و دندان می تواند باعث بروز مشکلات تنفسی و ریوی شود.

اقدامات لازم جهت درمان انواع بیماری های لثه

بیماری ­های لثه در اثر تجمع و رشد باکتری­ ها در دهان و لثه­ ها ایجاد می­ شود. برای این­ که متوجه شوید بیماری لثه دارید یا خیر باید به علائمی مانند خونریزی لثه، بوی بد دهان، سفید یا سیاه شدن لثه و لق شدن دندان توجه کنید. ژنژویت، نکروز لثه، پریودنتیست از انواع بیماری­ های لثه محسوب می­شوند.

با وجود پیشرفت علم دندانپزشکی، برای درمان بیماری­ های لثه، دیگر نباید نگران باشید؛ زیرا چندین روش برای درمان آن­ ها وجود دارد. لیزردرمانی یکی از بهترین روش ­ها برای بهبود بیماری لثه به شمار می‌رود. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد این­که بیماری لثه چیست؟ چه علائمی دارد و چگونه می‌توان آن را درمان کرد از سایت دکتر ستاره هاشمی کمک بگیرید.

سوالات متداول در مورد انواع بیماری های لثه

  1. آیا سکته قلبی با بیماری­ های لثه ارتباط دارد؟

در صورت عدم درمان بیماری لثه ممکن است عفونت دهان باعث انسداد رگ­ ها و سکته قلبی شود.

  1. ارتباط بین بارداری و بیماری لثه چیست؟

با افزایش هورمون پروژسترون و نرم شدن بافت لثه، خانم­ های بارداری بیش­تر مستعد عفونت و التهاب لثه هستند.

  1. بیماری­ های لثه چه علائمی دارند؟

خونریزی لثه، لثه ملتهب، ایجاد شکاف V شکل بین دندان­ها و بوی بد دهان از علائم بیماری هستند.

  1. چرا به بیماری لثه مبتلا می­شویم؟

کمبود ویتامین سی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف سیگار و بیماری دیابت کنترل نشده همگی از دلایل ابتلا به بیماری لثه هستند.

  1. آیا بیماری لثه درمان دارد؟

خوشبختانه انواع بیماری­های لثه درمان دارند و لیزر درمانی یکی از بهترین روش ­های موثر در بهبود بیماری لثه محسوب می شود.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم