روش های درمان بیماری لثه

بیماری لثه عفونتی است که در اثر تجمع پلاک در خط لثه ایجاد می‌شود. در صورت عدم درمان، باعث ایجاد التهاب شده و می‌تواند منجر به تحلیل لثه و پاکت‌های پریودنتال شود. این پاکت‌ها به باکتری‌ها اجازه تولید مثل می‌دهند و باکتری‌ها در استخوانی که از دندان‌های شما محافظت می‌کند؛ پخش می‌شوند. بیماری لثه اگر درمان نشود؛ می‌تواند منجر به از دست دادن دندان و سایر مشکلات سلامتی شود اما بسیاری از مردم از درمان بیماری لثه می‌ترسند.

خوشبختانه، چندین روش غیرجراحی برای درمان بیماری‌های لثه وجود دارد که موثر و تقریبا بدون درد هستند. همچنین شما می‌توانید برای محافظت از دندان‌ها و لثه‌های خود هر 6 ماه یکبار با مراجعه به دندانپزشکی و مشورت با متخصص لثه در تهران، وضعیت سلامت دندان و لثه‌های خود را بررسی نمایید و در صورت وجود هرگونه مشکلی برای درمان بیماری مربوط به لثه‌های خود اقدام کنید.

درمان بیماری لثه

روش های غیر جراحی برای درمان بیماری لثه

بیماری‌های لثه که به عنوان بیماری پریودنتال نیز شناخته می‌شوند؛ بسیار شایع هستند. در این نوع بیماری‌ها لثه‌های شما متورم می‌شوند و یک حس تحریک ‌پذیری در آن‌ها به وجود می‌آید. علاوه بر جراحی، روش‌های درمان زیادی برای آن‌ها وجود دارد که در زیر به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

تمیز کردن حرفه ای دندان

تمیز کردن حرفه‌ای و منظم دندان برای حفظ سلامت لثه مهم است. این پاکسازی‌های منظم، پلاک و جرم را هم در بالا و هم در خط لثه از بین می‌برد. مراجعه منظم به دندانپزشک و مراقبت‌های پیشگیرانه باعث حفظ سلامت لثه، تشخیص به موقع و درمان بیماری لثه می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید لیفت لثه به چه منظور انجام می شود؟

مقیاس بندی و برنامه ریزی ریشه

در صورت وجود پلاک زیر لثه، باید این پلاک برداشته شود. دندانپزشک شما ممکن است برای درمان جرم‌گیری و پلنینگ ریشه را توصیه کند. این روش باعث تمیز شدن عمیق سطوح ریشه می‌شود. این یک روش غیر جراحی است و تحت بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد. جرم‌گیری فرآیند خراش دادن برای از بین بردن پلاک و جرم از بالا و پایین خط لثه است اما پلنینگ لکه‌های زبر روی ریشه دندان را صاف می کند. این کار باکتری‌ها را از بین می‌برد و به لثه‌ها کمک می‌کند تا دوباره به دندان‌ها بچسبند. پس از 6 هفته، دندانپزشک شما را مجددا معاینه می‌کند تا ببیند آیا درمان موفقیت آمیز بوده است. اگر بیماری لثه به طور کامل از بین برود؛ فقط هر چند ماه یکبار نیاز به مراقبت دارید. با این حال، گاهی اوقات به درمان دیگری نیاز است.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک‌ها را می‌توان به تنهایی یا همراه با درمان‌های دیگر برای کاهش باکتری‌های مرتبط با بیماری لثه استفاده کرد. داروی کلرهگزیدین که فقط با نسخه در دسترس است. به عنوان یک شستشو دهنده ضد میکروبی عمل می‌کند و می‌تواند به کنترل پلاک و التهاب لثه کمک کند. سایر آنتی بیوتیک‌ها به شکل قرص در دسترس هستند. همچنین یک خمیر دندان بدون نسخه حاوی فلوراید و آنتی بیوتیک تریکلوزان برای کاهش پلاک و التهاب لثه در دسترس است که می‌تواند برای درمان بیماری لثه کمک کند.

برای درمان بهتر از دندانپزشک خود بپرسید که چه چیزی برای درمان شما مناسب است. اگر بیماری لثه کنترل نشود؛ می‌تواند منجر به از دست دادن دندان و هزینه اضافی ایمپلنت دندان و همچنین سایر مشکلات سلامتی شود. هر چند که این کار ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد؛ مهم است که برای حفظ سلامت لثه، استخوان و دندان خود به دنبال درمان به موقع آن بروید.

بهترین درمان طبیعی برای بیماری لثه

توجه داشته باشید بیماری لثه چیز خیلی جدی نیست و چندین درمان خانگی ساده برای بیماری لثه وجود دارد. در اینجا بهترین درمان‌های خانگی وجود دارد که می توانید برای درمان بیماری لثه از آن‌ها استفاده کنید:

استفاده از روغن

این روش لثه‌های متورم و قرمز را درمان می‌کند و در مواردی که بیماری لثه باعث تحلیل استخوان می‌گردد نیز استفاده می‌شود. درمان خانگی شامل خارج کردن سموم از دهان و لثه است. ایجاد پلاک نیز با این فرآیند از بین می‌رود. می‌توانید از روغن‌های ارگانیک مانند کنجد، روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید. استفاده از روغن یک روش موثر برای درمان بیماری لثه است.

جوشانده برگ مریم گلی

این روش یک داروی عامیانه قدیمی برای درمان ورم لثه و بیماری‌های لثه است. باید 50 برگ مریم گلی ارگانیک را در آب مقطر بجوشانید و با جوشانده آن بیش از دو بار در روز غرغره کنید. از آن به عنوان دهانشویه نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید چای مریم گلی را به عنوان گزینه دیگر مصرف کنید. مریم گلی حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که ضد التهاب و ضد میکروب هستند.

خمیر سیر و زردچوبه برای خونریزی لثه

استفاده از حبه‌های سیر برای درمان لثه‌های تحریک ‌شده موثر است. می‌توانید با سیر و زردچوبه خمیر تهیه کنید و به شکل خمیر دندان استفاده نمایید. سیر و زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند.

چریش برای بیماری لثه

از گیاه چریش می‌توان برای درمان موثر بیماری‌های لثه استفاده کرد. چریش را می‌توان به عنوان دهانشویه استفاده کرد یا می‌توانید خمیر دندان چریش را انتخاب کنید. گیاه چریش دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی بوده و یکی از بهترین گزینه‌های درمانی برای بیماری لثه است.

استفاده از روغن خردل برای بیماری لثه

روغن خردل یک روش قدیمی برای درمان بیماری لثه و سلامت ضعیف دندان است. این روغن به از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان کمک می‌کند و بیماری لثه را خیلی سریع التیام می‌بخشد. همچنین دارای خواص تسکین‌دهنده درد و ضد میکروبی و ضد باکتری است.

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا کاملا طبیعی است و عملکردهای ضد التهابی فوق العاده‌ای دارد. ژل آلوئه ورا برای لثه‌های ملتهب و قرمز استفاده می‌شود.

میوه ها و سبزیجات فراوان

میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از مواد مغذی ارزشمندی هستند که به تمیز نگه داشتن دندان‌ها کمک می‌کنند. سبزیجات برگ‌دار باید به طور منظم مصرف شوند. مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات نیز از دندان‌های شما در برابر تجمع پلاک محافظت می‌کند و از این رو می توان از بیماری‌های لثه پیشگیری کرد.

امروزه درباره ی درمان بیماری لثه بیشتر بدانید

بیماری‌های لثه (پریودنتال) بسته به مرحله بیماری، درمان‌های متفاوتی دارند. پس از ارزیابی کامل پریودنتال در کلینیک دکتر ستاره هاشمی، توصیه‌ها برای درمان از درمان‌های غیر جراحی تا روش‌های جراحی لثه با لیزر متفاوت است. روش‌های غیرجراحی رشد باکتری‌ها را کنترل می‌کنند. روش‌های جراحی به بازسازی بافت‌های اطراف و نگهدارنده دندان‌ها می‌پردازند. برای اطلاع از مطالب مفید دیگر راجع به دندانپزشکی و درمان بیماری لثه پیشنهاد می‌کنیم دیگر مطالب سایت را مطالعه نمایید.