ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

همان‌طور که در مقالات قبلی به آن اشاره کردیم، ارتودنسی سرامیکی یکی از درمان‌های پرکاربرد در دندانپزشکی و اصلاح طرح لبخند است. ارتودنسی انواع بسیاری دارد که نوع آن با توجه به وضعیت دندان‌های بیمار توسط دندان‌پزشک یا ارتودنتیست تعیین می‌شود. یکی از انواع ارتودنسی دندان، ارتودنسی سرامیکی است. در این مقاله از سایت قصد داریم به موضوع ارتودنسی سرامیکی چیست پرداختیم. در صورتی که نیاز به استفاده از ارتودنسی دارید و نمی‌خواهید زیبایی دهانتان از بین برود، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ارتودنسی سرامیکی معمولاً از جنس سرامیک یا کریستال بی رنگ که باعث می‌شود زیبایی دهان در طول درمان ارتودنسی تحت تأثیر قرار نگیرد. از آنجا که اغلب از ارتودنسی‌های معمولی استفاده می‌کنند ناخودآگاه هنگامی که نام ارتودنسی را می‌شنویم به یاد سیم‌های فلزی می‌افتیم که در دهان قرار می‌گیرند و برای مدتی زیبایی دهان را از افراد می‌گیرند. اما ارتودنسی سرامیکی این مشکل را برطرف کرده است. زیرا براکت‌های سرامیکی نه تنها کاربرد براکت‌های فلزی را دارند بلکه زیبایی دهان و دندان افراد را نیز تحت تأثیر قرار نمی‌دهند.

کاربرد ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی کاربردی مشابه با ارتودنسی‌های فلزی دارد. اما در صورتی که ناهنجاری‌های دندان شدید باشد استفاده از این نوع ارتودنسی توصیه نمی‌شود. علاوه بر آن اگر درمان جراحی و ارتودنسی همزمان تجویز شوند، دندان‌پزشک از این نوع ارتودنسی استفاده نمی‌کند. همان طور که بیشتر به آن اشاره کردیم تعیین نوع ارتودنسی توسط یک دندان‌پزشک یا ارتودنتیست انجام شود. بنابراین اگر قصد دارید از این نوع ارتودنسی استفاده کنید لازم است حتماً با یک متخصص ایمپلنت در تهران مشورت کنید.

مراقبت‌های لازم از ارتودنسی سرامیکی

از آنجا که ارتودنسی سرامیکی به رنگ دندان است لازم است مراقبت‌هایی را انجام دهید تا آسیب نبیند یا رنگ آن تغییر نکند و زیبایی دهان از بین نرود. این مراقبت‌ها عبارت‌اند از:

1- بریس‌ها شفاف نسبت به بریس‌ها فلزی استحکام کمتری دارند و شکننده‌ترند. بنابراین در طول درمان می‌بایست از خوردن مواد غذایی چسبناک و سفت خودداری کنید. علاوه بر آن لازم است از انجام فعالیت‌هایی که ممکن است باعث ضرب دیدن دهانتان شود اجتناب کنید. لازم به ذکر است مشکل شکننده‌تر بودن بریس‌های شفاف با استفاده از براکت‌های مقاومت تا حدودی حل می‌شود.

2- پس از هر وعده غذایی از مسواک و نخ دندان استفاده کنید تا باقی مانده غذا از روی ارتودنسی و دندان پاک شود. در غیر این صورت رنگ‌دانه‌های غذا به مرور زمان به درون بافت سرامیکی براکت‌ها نفوذ می‌کند و باعث تغییر رنگ آنها می‌شود.

3- به صورت مرتب به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. زیرا ممکن است بر اثر اتفاق، مشکلی برای ارتودنسی به وجود آمده باشد که شما متوجه آن نشده باشید، اما دندان‌پزشک می‌تواند با معاینات دقیق تمامی مشکلات احتمالی را پیش‌بینی و برطرف کند.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

مدت زمان درمان ارتودنسی سرامیکی

مدت زمان درمان ناهنجاری دندان با استفاده از ارتودنسی سرامیکی زمان بیشتری نسبت به ارتودنسی‌های فلزی می‌برد. زیرا ارتودنسی سرامیکی دندان را به آرامی حرکت می‌دهد، اما ارتودنسی فلزی این عمل را سریع‌تر انجام می‌دهد. برای تعیین مدت زمان دقیق درمان می‌بایست به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا او با معاینه دقیق و بررسی وضعیت دندان‌ها مدت زمان لازم برای درمان کامل را مشخص کند.

هزینه ارتودنسی سرامیکی

هزینه ارتودنسی دندان به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. از جمله فاکتور‌های مؤثر در تعیین هزینه ارتودنسی سرامیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جنس ارتودنسی سرامیکی

از آنجا که در ارتودنسی سرامیکی از مواد مخصوص استفاده می‌شود طبیعتا قیمت آن نیز بالاتر است. در همه ارتودنسی سرامیکی مواد یکسانی به کار نرفته است. بنابراین هزینه ارتودنسی سرامیکی به مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد.

قطعات مختلف ارتودنسی سرامیکی از موادی ساخته می‌شود که اغلب بی رنگ است یا رنگی مشابه به رنگ دندان دارد. اما در ساخت ارتودنسی فلزی از استیل ضد زنگ یا فولاد استفاده می‌شود که قیمت کمتری نسبت به مواد سازنده ارتودنسی سرامیکی دارد. بنابراین هزینه ارتودنسی سرامیکی نسبت به فلزی بیشتر است.

رنگ ارتودنسی سرامیکی

براکت‌های ارتودنسی سرامیکی سه رنگ دارد:

  • بی رنگ
  • رنگ روشن
  • رنگ طبیعی دندان

در صورتی که رنگ دندان‌های بیمار روشن باشد می‌بایست از ارتودنسی سرامیکی رنگ روشن با بی‌رنگ استفاده کنند. اما اگر دندان‌های بیمار کمی تیره باشد باید از ارتودنسی سرامیکی رنگ طبیعی دندان استفاده کند. از آنجا که این سه رنگ ارتودنسی سرامیکی قیمت یکسانی ندارند یکی دیگر از فاکتورهای تعیین هزینه ارتودنسی سرامیکی رنگ ارتودنسی و رنگ دندان بیمار است.

شدت ناهنجاری

یکی دیگر از فاکتورهای تعیین هزینه ارتودنسی سرامیکی، شدت ناهنجاری دندان است. در صورتی که شدت ناهنجاری‌های دندان زیاد باشد، هزینه ارتودنسی نیز افزایش می‌یابد. زیرا برای درمان از بریس بیشتر و براکت محکم‌تر استفاده می‌شود.

ارتودنسی سرامیکی

معایب ارتودنسی سرامیکی

معایب ارتودنسی سرامیکی عبارت‌اند از:

یکی از معایب ارتودنسی سرامیکی این است که اندازه قطعات آن نسبت به فلزی بزرگ‌تر است. علاوه بر آن جنس زبرتری دارد که ممکن است باعث آزار بیمار شود. لازم به ذکر است اغلب بیماران پس از یک هفته به ارتودنسی سرامیکی عادت می‌کنند.

یکی دیگر از معایب ارتودنسی سرامیکی استحکام کم آن است. ارتودنسی سرامیکی نسبت به فلزی استحکام کمتری دارد و احتمال خرابی آن بیشتر است. بنابراین باید از آنها مراقبت بیشتری انجام شود.

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم در صورتی که از ارتودنسی سرامیکی استفاده کنید مدت زمان درمان دندان‌هایتان افزایش می‌یابد. زیرا ارتودنسی سرامیکی برخلاف ارتودنسی فلزی دندان‌ها را آرام‌تر حرکت می‌دهد و به جایگاه مطلوب می‌رساند. علت اینکه ارتودنسی سرامیکی دندان‌ها را آرام‌تر حرکت می‌دهد این است که دندان‌پزشک آنها را زیاد سفت نمی‌کند، زیرا ممکن است در اثر فشار زیاد ارتودنسی بشکند.

از آنجا که جنس براکت‌های سرامیکی از مینای دندان استحکام بیشتری دارد، ممکن است باعث ساییدگی مینای دندان می‌شود.

برداشتن ارتودنسی سرامیکی از روی دندان نسبت به ارتودنسی فلزی کاری دشوارتر است و زحمت بیشتری برای دندانپزشکی دارد. این اتفاق به این دلیل است جنس ارتودنسی سرامیکی شباهت بسیاری به جنس مینای دندان دارد. این موضوع باعث می‌شود در مدت زمان درمان براکت به دندان بچسبد و اتصال محکمی برقرار کند. بنابراین می‌توان گفت سختی برداشتن ارتودنسی سرامیکی از روی دندان یکی دیگر از معایب این نوع ارتودنسی است.

کلام پایانی

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع ارتودنسی سرامیکی چیست پرداختیم. درباره کاربرد ارتودنسی سرامیکی و مراقبت‌های لازم از آن صحبت کردیم. همچنین فاکتورهای تعیین هزینه ارتودنسی سرامیکی را بررسی کردیم. در آخر نیز به معایب ارتودنسی سرامیکی پرداختیم. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مطالب سایت ما (لبخند لثه ای) از سلامت دهان و دندان خود و خانواده خود مراقبت کنید. با ما همراه باشید.

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم