ارتودنسی کاموفلاژ

ارتودنسی کاموفلاژ چیست؟

ناهنجاری‌های دهان و دندان یکی از دلایلی است که هر روزه افراد بسیاری را روانه کلینیک‌های دندانپزشکی برای اصلاح طرح لبخند می‌کند. درمان‌های بسیاری برای رفع ناهنجاری‌های دهان و دندان وجود دارد. یکی از درمان‌های پرکاربرد، ارتودنسی است. ارتودنسی انواع مختلفی دارد که با توجه به شرایط بیمار یکی از آنها انتخاب می‌شود. در این مقاله از سایت قصد داریم به موضوع ارتودنسی کاموفلاژ چیست؟ بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ارتودنسی کاموفلاژ که به آن ارتودنسی جبرانی نیز میگویند، جهت اصلاح ناهنجاری‌های فک انجام می‌شود. ناهنجاری‌های فک نه تنها زیبایی چهره را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه بر تکلم نیز اثرات منفی دارد. هنگامی که دندان‌پزشک بخواهد با انجام ارتودنسی، فک پایین را به سمت جلو هدایت کند یا جلو زدگی فک پایین را برطرف کند، از ارتودنسی کاموفلاژ استفاده می‌کنند. ارتودنسی کاموفلاژ به دلیل مزایای زیادی که دارد، جایگزین بسیار خوبی برای جراحی فک است.

در ارتودنسی کاموفلاژ با انجام تغییراتی در دندان‌ها، ناهنجاری ساختاری فک اصلاح می‌شود. لازم به ذکر است در این روش، ناهنجاری فک از بین نمی‌رود بلکه تغییر وضعیت دندان‌ها به گونه‌ای انجام می‌شود که ناهنجاری‌های فک به چشم نمی‌آیند. در سنین کودکی، ناهنجاری‌های فک به راحتی با روش‌های مختلف قابل درمان است. زیرا در این سنین استخوان فک در حال رشد است و استحکام بالایی ندارد.

بنابراین در برابر تغییرات مقاومتی وجود ندارد. اما در سنین بزرگ‌سالی رشد استخوان فک متوقف شده است و استخوان‌ها استحکام بالایی دارند. از این رو نمی‌توان به راحتی ناهنجاری‌های فک را درمان کرد. اما ارتودنسی کاموفلاژ با تغییر وضعیت دندان‌ها، ناهنجاری فک را پوشش می‌دهد.

بیماری‌های قابل درمان به کمک ارتودنسی کاموفلاژ

به‌طور کلی با استفاده از ارتودنسی کاموفلاژ می‌توان ناهنجاری‌های ساختار فک را اصلاح کرد. در ادامه تعدادی از آنها را ذکر می‌کنیم:

  • انحراف فک
  • تنگی فک بالا
  • تنگی فک پایین
  • عقب ماندگی فک بالا
  • عقب ماندگی فک پایین
  • -کاهش ارتفاع صورت
  • افزایش ارتفاع صورت
  • و…

ارتودنسی کاموفلاژ

ارتودنسی کاموفلاژ با استفاده از درمان مال اکلوژن

مال اکلوژن کلاس ۲ که به آن عقب ماندگی فک نیز می‌گویند، یکی از مشکلاتی است که می‌توان آن را با استفاده از ارتودنسی کاموفلاژ درمان کرد. مال اکلوژن، حالتی است که در آن دندان‌های یک فک نسبت به فک دیگر جلوتر باشند. اغلب جلوتر بودن دندان‌های فک بالا نسبت به فک پایین موجب بروز مال اکلوژن می‌شود. با توجه به تحقیقات، میزان رضایت بیمارانی که برای درمان مال اکلوژن از روش ارتودنسی کاموفلاژ استفاده کرده‌اند به مراتب بیشتر از میزان رضایت بیمارانی است که ناهنجاری فک خود را با استفاده از عمل جراحی درمان کرده‌اند.

برای درمان مال اکلوژن، دندان‌پزشک با استفاده از تکنیک‌های ارتودنسی، دندان‌های بالا را به سمت عقب هدایت می‌کند و قوس دندان‌های پایین را به سمت جلو می‌کشد. در نتیجه فاصله بین دندان‌ها کاهش می‌یابد و ناهنجاری فک کمتر به چشم می‌آیند.

ارتودنسی کاموفلاژ و روش های مختلف آن

در ارتودنسی کاموفلاژ روش‌های مختلفی وجود دارد که دندان‌پزشک با توجه به وضعیت دندان‌های بیمار یکی از آنها را انتخاب و با استفاده از آن اقدام به درمان ناهنجاری‌های فک می‌کند. روش‌های مختلف ارتودنسی کاموفلاژ به شرح زیر است:

درمان با کشیدن دندان

انجام ارتودنسی کاموفلاژ با کشیدن دندان، برای درمان جلو زدگی دندان‌ها استفاده می‌شود. در ارتودنسی کاموفلاژ، دندان‌پزشک ابتدا تعدادی از دندان‌های آسیاب کوچک را می‌کشد تا فضای کافی جهت عقب کشیدن دندان‌ها ایجاد شود. انجام ارتودنسی کاموفلاژ با استفاده از کشیدن بعضی از دندان‌ها باعث کاهش فاصله دندان‌های فک بالا و فک پایین می‌شود و به مرور زمان ناهنجاری فک را می‌پوشاند.

درمان بدون کشیدن دندان

در این روش با به‌کارگیری الاستیک‌ها، ناهنجاری‌های فک را می‌پوشانند. در روش انجام ارتودنسی کاموفلاژ بدون کشیدن دندان، با استفاده از الاستیک‌ها فاصله بین دندان‌های فک پایین و فک بالا را کم می‌کنند تا ناهنجاری فک به چشم نیایند. این روش نسبت به روش قبل بهتر است، زیرا در درمان به دندان‌های دیگر آسیب وارد نمی‌شود.

حرکت دندان‌های فوقانی

حرکت دندان‌های فوقانی در ارتودنسی کاموفلاژ، جهت ایجاد فضای کافی برای درمان ناهنجاری‌های فک و اصلاح دندان‌های آسیاب به کار می‌گیرند. در این روش دندان‌های آسیاب فک بالا جابجا می‌شوند تا فضای کافی جهت درمان ناهنجاری‌های فک ایجاد شود. فضای ایجاد شده، با دندان‌هایی که باید عقب کشیده شوند تا ناهنجاری فک به چشم نیاید، پُر می‌شوند. در این روش علاوه بر ایجاد فضای لازم جهت کاهش فاصله بین دندان‌های فک بالا و پایین، اصلاح دندان‌های آسیاب نیز انجام می‌شود به‌طوری‌که دندان‌های آسیاب بالا دقیقاً روی دندان‌های آسیاب پایین قرار بگیرند.

ارتودنسی کاموفلاژ چیست؟

چه افرادی کاندیدای مناسب برای ارتودنسی کاموفلاژ هستند؟

افرادی که به دلایل شخصی نمی‌خواهند ناهنجاری‌های فک خود را با استفاده از جراحی لثه با لیزر درمان کنند، می‌توانند از این روش کمک بگیرند. برای مثال افراد زیر می‌توانند از ارتودنسی کاموفلاژ نتایج خوبی بگیرند:

  • بزرگ‌سالانی که ناهنجاری‌های فک دارند.
  • افرادی که ناهنجاری‌های فکشان خفیف تا متوسط است.
  • کسانی که ابعاد صورتشان متناسب است و شکل فک آنها مشکلی در زیبایی صورت ایجاد نکرده است.

چه افرادی که کاندیدای مناسب ارتودنسی کاموفلاژ نیستند؟

درمان ارتودنسی کاموفلاژ به افراد زیر توصیه نمی‌شود:

  • کسانی که جلو زدگی شدید دندان دارند.
  • افرادی که ناهنجاری‌های شدید فک دارند و ناهنجاری‌های فکشان در کلاس‌های ۲ و ۳ قرار می‌گیرد.
  • کسانی که هنوز رشد استخوان‌های فکشان پایان نیافته است.
  • افرادی که به بیماری‌های لثه مبتلا هستند.
  • و…

ارتودنسی کاموفلاژ و هزینه آن

هزینه ارتودنسی کاموفلاژ به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

  • میزان مهارت و سابقه کاری دندان‌پزشک یا ارتودنتیست
  • شدت ناهنجاری فک
  • روش درمان
  • ابزار و تجهیزات دندانپزشکی مورد استفاده
  • و…

از آنجا که این فاکتورها ثابت نیستند هزینه ارتودنسی کاموفلاژ نیز متغیر است. برای دانستن هزینه دقیق ارتودنسی لازم است ابتدا به ارتودنتیست مراجعه کنید تا با معاینات دقیق هزینه ارتودنسی تعیین شود.

در این مقاله از سایت دکتر ستاره هاشمی به موضوع ارتودنسی کاموفلاژ چیست پرداختیم. درباره بیماری‌های قابل درمان با استفاده از این نوع ارتودنسی صحبت کردیم. روش‌های مختلف ارتودنسی کاموفلاژ را برایتان بازگو کردیم. سپس درباره هزینه ارتودنسی کاموفلاژ صحبت کردیم. شما می‌توانید با مطالعه دیگر مقالات سایت اطلاعات مفیدی درباره لیفت لثه و موارد دیگر از زیبایی دندان به دست آورید پس با ما همراه باشید.

 

برای مشاوره با ما شماره خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم